HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 En trevlig hörlursrigg, fast lite dyr kanske
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/03/07 :  11:28:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply




Man kan ju alltid sälja sin Ferrari för att finansiera köpet.


På Hifiklubben i Jönköping kan vi under den närmaste veckan provlyssna på denna vackra hörlursrigg.
Jag ska ta ledigt en timme nästa vecka och bekanta mig med den. Tänkte ta med lite egen musik på en DAP och ansluta den via någon av digitalingångarna. Det ska bli spännande. Trodde aldrig att jag skulle få möjligheten.

Jag lyssnade lite som hastigast i fredags med musik från en Bluesound streamer.
Visst lät det bra, men jag behöver bekanta mig med den med musik jag har lyssnat mycket på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/03/07 13:02:12

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/03/08 :  14:39:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Såg nån annons i förra veckan, tror på hifitorget. Där var det en entusiast som satt ett pris på 1.040.000:- för samma grejer.
Njae...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/08 :  23:59:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Fake-annonsen på HiFitorget var på den äldre versionen av Orpheus...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/03/09 :  10:21:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt rätt Pac, så var det. Var det inte nån i periferin här som ägt nåt liknande eller iaf delar av nåt sånt här?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/09 :  12:10:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, jag hade en Orpheus för några år sedan, men en hörlursanläggning för flera hundra tusen kronor var inte min grej. Jag fann ingen njutning i att balansera en sådan klenod på skulten, snarare tvärt om. Hela musiklyssningen blev tillintetgjord för mig när jag satt med den där så den fick gå vidare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/03/09 :  15:39:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Jag tycker att den gamle har större dregelfaktor..

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/03/13 17:25:01
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/03/13 :  17:31:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/03/13 :  18:12:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lite bilder från min date med Orpheus.


Orpheus var lite sluten i inledningen men det gick att få den att öppna upp. Det gällde bara att trycka på rätt knapp.






Det gjorde faktiskt inte ont.

Jag tog ledigt från jobbet för att i lugn och ro få chansen att lyssna med lite medhavd musik. Det är ju faktiskt en one-in-the lifetime experience. En chans jag inte ville missa.
Bättre än så här blir det förmodligen inte.
Det var häftigt att trycka på on-knappen och se tuberna med rören växa upp ur höljet och luckan till lådan öppnas med automatik och exponera luren. Man tog upp luren ur lådan med andakt.
Det lät bra. Inte så att jag trillade ur stolen. Med enorma förväntningar så blir det sällan så.
Jag lyssnade bara på klassisk musik. Inledde med Kurt Atterbergs "Älven" Det lät lent och fylligt. Små detaljer redovisades nog lite tydligare än hemma. Tror jag. Storleken på ljudbilden ungefär som hemma.
Över till en 24 bits inspelning av Respighis "Roms Pinjer". Ungefär samma intryck. Denna inspelning kändes som att den inte skalade upp riktigt, lite grötigt när hela orkestern tog i. Som hemma.

Så över till Stravinskys " Pulcinella" Detta är 1700-talsmusik i mer modern orkestrering. Stravinsky totade ihop detta genom att låna melodier från tonsättare från 1700-talet. En transparent orkestrering där hela orkestern aldrig spelar samtidigt utan instrumenten dyker upp och försvinner med mycket kontrapunkt. Dessutom sång med en tenor, sopran och baryton.
Här lät det bra på riktigt. Otroligt levande, varje instrument och röst väldigt väl definierad i ljudbilden med ordentlig attack, kropp och med mycket utrymme runt omkring. Fantastiskt. Jag kunde inte sluta lyssna. Det blev en halvtimme längre än jag hade tänkt eftersom jag lyssnade igenom hela musikstycket.
Hemma lyssnade jag på Pulcinella igen med min fasta rigg. Sennheiser HD800, Burson Soloist och Audio Aero Prima via NAD M50. Vilken bedrövelse. Det lät mycket sämre än jag mindes att det skulle göra i denna anläggning.
Samma musik via Sony NW-WM1Z och Hifiman Edition X V2. Nedslående. Chord Hugo? Nej.
Det lät spinkigt, mekaniskt, konstgjort. Skillnaden blev alltså mycket större när jag vände tillbaka till mina egna apparater igen. Då har jag tyckt att mina anläggningar låter riktigt bra med bra synergi.
Okej. Det är bara att vänja sig tillbaka igen.

Orpheus är ju ingen kommersiell produkt. Den tillverkas bara på beställning. Jag hoppas att Sennheiser låter tekniken sippra ned till en mer prisvärd produkt. Just nu har de ingen annan elektrostat-lur som skulle kunna nyttja deras kunnande. Jag hoppas att det kommer en.
Vad skulle jag kunna tänka mig betala för detta ljud? Hmm#8230;
Hur mycket skulle de kunna banta priset utan att offra alltför mycket av ljudet?




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/02 :  17:35:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/4y4GShAbEb4
Det här är väl den första riktiga recensionen jag hittat på Youtube.
Jag tycker som han.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.1 sekunder. Snitz Forums 2000