HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi i Motown/Motortown eller Hockeytown...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:26:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Den 21:e december förra året åkte jag med min familj till min syster och hennes familj i Detroit för att fira jul och nyår.

Min kära svåger, som huserar här på forumet under aliaset "PESA", och jag gjorde en del besök i hifi och hembiobutiker. Det man kan konstatera är att det är väldigt få butiker som enbart sysslar med High End TVÅ kanal. De flesta har även en hembioavdelning... Vad jag minns hittade vi endast en enda butik som inte hade någon projektor hängande i taket.
En annan reflektion är att hifi och hembio verkar vara en mindre hobby där än vad det är här... Vad jag tänker på är att när man var inne i vanliga livsmedelsbutiker eller andra affärer som säljer tidningar så lös oftast hifi och hembio tidningarna med sin frånvaro. Och antalet affärer som säljer Hifi och hembio i Detroit Ann Arbor området är inte många fler än vad vi har i väst sverige. Och då bor det´ganska många mer i "stor Detroit" Pesa får fylla i med rätt invånarantal...


En av de intressantare butikerna vi hittade ligger i Ann Arbor och heter Paragon. Det är en väldigt trevlig man som äger butiken och vi spenderade en del tid där...

Nedan följer några kort från butiken...

Vi åkte dit en vardagskväll och klockan var närmare 20 när vi kom fram till Paragon.


Så här ser butiken ut från utsidan, den ligger i ett stort köpcentra...




Det första vi gjorde när vi kommit in och hälsat på ägaren som först undrade vad vi var för figurer som fotade hans butik på utsidan var att gå in i High End rummet. Där fann vi dessa skönheter som bara någon timme tidigare anlänt till butiken.



Det är ett par Meadowlark Audio Osprey som kostar 3.000 dollar. Det lilla vi lyssnade pa dem så lät de väldigt lovande! Ägaren skulle efter stängning (21.00 !!!! Säg den High End butik i Sverige som har öppet till 21 på en vardagskväll....) lyssna på dem lite noggrannare och jämföra med de Quadar ni ser pa bilden.

En bild till på dem, träarbetet var magnefikt!!



Elektroniken i detta rummet var Mark Levinson och Krell forutom några rörforstarkare jag inte kände igen. Butiken för även Transparent kablar sa allt var uppsnörat med Transparent Ref. XL både högtalar signal och nätkablar. High End rummet var tunat med både diffusorer och absorbenter.



Sen gick vi in till det lilla men TUNGA hembiorummet...

Det första vi möts av där inne var en STOOOOR subwoofer



Wilson WATCH Dog..... Snacka om jätte....

Elektroniken i detta rummet var genomgående Krell.



Vi spelade på Krell DVD Standard, Showcase processorn samt Showcase 5 kanalsslutsteget.

Fronthögtalare var...



Japp... W/P 7

Och centern var Wilsons WATCH...



Surroundhögtalare var



Dock oklart vad dom heter.

Kablaget var Transparent Inwall hogtalarkabel, sen var det Transparent Signal och nätkablar av okänd sort.

Hur lät detta då???

Mjaaeeeee..... Rummet var ganska litet och totalt otunat vilket gjorde att basen studsade runt och blev fet och bummlig... Det känndes lite synd att ställa upp en sådan här underbart potent anläggning i ett så litet rum, Watt/Puppy 7 fick liksom inte chansen....

Over and out from Detroit.


Kika gärna in på butikens hemsida www.paragonsns.com




ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:13:29  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
verkar som en mycket trevlig butik =)

förresten Pjotre jag spenderade en vecka med att leta efter hifitidningar i usa förra sommaren så jag skulle ha nåt att läsa på planet hem =( det är dock i princip omöjligt att hitta
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:40:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Hifi tidningar hittade jag nästan uteslutande i hifi butikerna...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:55:28  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Det här har jag väntat på...
Tamla Motown Hifi...
Diana Ross kanske va´ inne och shoppade...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:01:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Ja, tyvärr var väl inte alla butiker lika intresserade av att ha oss springande omkring med kameran och fota.... Men hos PARAGON var det inga som helst problem....
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:04:37  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply



Vänta lite...

Är Krellförsteget inte uppställt på en tjock hylla av kolfiber...
Eller ser jag bara vad jag vill se...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:10:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Timbre




Vänta lite...

Är Krellförsteget inte uppställt på en tjock hylla av kolfiber...
Eller ser jag bara vad jag vill se...



Jag passar den frågan över till Pesa.... Minns inte, men han kan säkerligen kolla upp det....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:40:23  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
det ser ut som kolfiber men det är inte ett försteg utan en cdspelare
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:45:02  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Den har säkert inbyggt försteg....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:49:53  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
kanske =) det hade man kunnat kolla på hemsidan om den nu funnits med där? hmm kps28 kanske har utgått ur sortimentet??? isåfall kanske till fördel för sacd standard?? enbart gissningar dock

men undrar varför han har en glasskiva ovanpå kolfibret?? =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:05:42  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Himla svårt att se på bilden av surroundhögtalaren i vilket perspektiv den är fotograferad men du, Pjotre, är säker på att det inte är en sån här?
http://www.wilsonaudio.com/products/watch_wallmount/main1.shtml
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:12:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Terminator

Himla svårt att se på bilden av surroundhögtalaren i vilket perspektiv den är fotograferad men du, Pjotre, är säker på att det inte är en sån här?
http://www.wilsonaudio.com/products/watch_wallmount/main1.shtml



Japp, en sådan var det!!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:31:37  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Skall kolla kolfiber-saken...

Dar Meadowlark stod star nu Usher Compass AC-10 och de rorforstarkare som star dar ar fran Rogue Audio. Meadowlarkarna star i samma rum men ar nu uppkopplade med Krell 280cd samt 300iL-forstarkaren.

Vad jag forstatt har KPS25-cd'n utgatt. De vill salja av just den enheten som ar fotad ovan av den anledningen.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:33:36  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Pjotre,
jag glomde ju saga att det var kanon att du fick upp traden.

Jag har meddelat Larry att den kommit upp och aterkommer med hans kommentarer...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:37:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by pesa

Pjotre,
jag glomde ju saga att det var kanon att du fick upp traden.

Jag har meddelat Larry att den kommit upp och aterkommer med hans kommentarer...

Peter



Sent skall syndaren vakna... Hälsa Larry från mig!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:38:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Pesa, vad har hänt på kabelfronten föresten???
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:58:26  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Pjotre

Pesa, vad har hänt på kabelfronten föresten???



Det blir Kimber . Vantar dock med att bestalla tills vi far klart med semesterplaner (dvs -budget ).

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:16:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Budget...??? Sånt är ju så trist....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:56:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
MYCKET lättare!!! Det är ju bara att gå in på en större Pressbyrabutik här så hittar du ju det mesta i amerikansk press.....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:19:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Dom har mååååånga problem att brottas med där borta... ;o)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:46:06  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Pjotre

MYCKET lättare!!! Det är ju bara att gå in på en större Pressbyrabutik här så hittar du ju det mesta i amerikansk press.....




Vet man vilken butik man skall ga in i sa ar utbudet storre.

Pjotre; jag skams over mitt vardskap och att vi aldrig kom till tidningsavdelningen pa Borders eller Barnes & Noble (Bokhandlare mm.) . Dar ar utbudet storre och Du kan hitta saval utlandska som inhemska tidningar. En fordel med dessa affarer ar att Du kan sla Dig ner i en fatolj och lasa utan att kopa...mycket sympatiskt...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:55:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
He he he.... DET tar vi nästa gång... (Januari??)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000