HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipschorn - intressant koppling till förstärkaren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2019/08/16 :  11:16:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kolla lite på Stereophiles test av det stora Klipsch hornet och läs lite i mätningarna. Där finns en perfekt illustration till att det inte finns bara en och endast en typ av förstärkare som är bäst. Som så mycket annat, det beror på. Här är det roligt för att det är underbyggt på ett tydligt sätt och det blir uppenbart att det ger tydliga ljudliga skillnader.

https://www.stereophile.com/content/klipsch-klipschorn-ak6-loudspeaker-measurements

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/16 :  12:42:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
John Atkinson i sitt esse! Klart intressant!

Tack för tipset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/08/17 :  08:41:30  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Förmodligen låter det bättre med Shindo men kanske inte i alla avseenden.

Lite mer om fenomenet som det grundar sig på:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2019/08/19 :  00:48:31  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Mycket intressant läsning. Intressant även att senaste Khorn AK6 har inbyggda hörnpaneler och inte längre kräver hörnplacering.
Impedansdipparna som gör att Khorn mår bra av en mer strömstark förstärkare var nya för mig.
Jag kan bara konstatera att mina Khorn från 1992 låter bra med min Accuphase A-45 (Class A). Oftast använder jag bara milliwatt (enligt mätarna). Baserat på artikeln, kan jag dock inte ge någon teoretisk förklaring till varför det låter bra. Jag upplever inte att diskanten låter "hot" (vass) med denna transistorförstärkare. Rummets betydelse skall inte underskattas för Khorn. De mår bra av stora rum med högt i tak, annars blir basen lidande...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  14:30:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Grön kurva är spl med ren spänningsdrivning.
Röd kurva är strömdrivning från en utgångsimpedans på 47 ohm men helt utan EQ.
Lila kurva är med samma 47 ohms utgångsimpedans men EQad så nära den spänningsdrivna kurvan som jag orkar med just nu. Nära nog helt enkelt.




THD med vanlig hög dämpning dvs spänningsdrivning.



Rejält mycket mindre THD från 47 ohms utgångsimpedans (samma tonkurva så det är inte nivåskillnad som gör det).
Tredjeton under 55 Hz minskar drastiskt med strömdrivning.


Edited by - Circlomanen on 2019/08/19 14:34:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  14:50:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vattenfall med klassisk spänningsdrivning.



Vattenfall med 47 ohm utgångsimpedans och EQad till samma tonkurva som spänningsdrivning.



Group Delay för de båda. Lila = 47 ohm och EQ. Grön är spänningsdrivning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  15:01:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är inte meningen att kidnappa denna tråden, men jag blev nyfiken på denna artikeln och ville gärna göra min egna lite mer primitiv mätning på en högeffektiv bashögtalare. Jag har inga KHorn som står och skräpar på min vind så det fick bli min HROAR10 med en bilbas i.

Den drivs från en JBL Stage A6002 switchad liten förstärkare som tenderar att låta riktigt hyfsat. 47 ohm utgångsimpedans är såklart skapat med ett 11 watt trådlindat 47 ohm seriemotstånd av lite lätt suspekt kvalitet.

Jag fick sänka nivån på topparna med 21 dB för att det skall låta balanserat med 47 ohm serieresistans till baslådan, så detta är endast menat som ett snabbt test.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  15:03:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Och slutligen så kommer här en bild på EQ-kurvan som krävdes för att få de två tonkurvorna (med och utan 47 ohm) rimligt lika.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/08/20 :  07:47:48  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Det är inte meningen att kidnappa denna tråden, men jag blev nyfiken på denna artikeln och ville gärna göra min egna lite mer primitiv mätning på en högeffektiv bashögtalare. Jag har inga KHorn som står och skräpar på min vind så det fick bli min HROAR10 med en bilbas i.

Kidnappning eller inte - intressant blev det i alla fall. Vi behöver lite verkstad ibland!
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2019/12/23 :  16:07:32  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Är det någon som skulle våga sig på en förklaring av mätningarna och testet i Stereophile för en medelmåttig dyslektiker?

Även tankar och funderingar över vilka förstärkare som fungerar bra och varför de gör det skulle vara av intresse.

Skulle vara kul att förstå även det tekniska i vad jag gett mig in på med dessa högtalare.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2019/12/25 :  12:16:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det verkar som vissa grafer har tagits bort ifrån den ursprungliga publiceringen. De visade att exempelvis basåtergivningen var bättre med en förstärkare med hög utgångsimpedans - typiskt single end rör - än våra vanliga slutsteg som typiskt har.

Allmänt så är det så att förstärkarens utgångsimdedans samverkar med högtalaren så att i vanligaste fall basen respektive diskanten kan påverkas. De flesta moderna konstruktioner med vanliga dynamiska högtalare och slutsteg är den här fursumlig låg. Men med single end rörsteg och högtalare med lite högre impedans så kan påverkan vara lätt hörbar.

Stereophile brukar rita grafer för sånt i nästan alla förstärar mätningar, det är bara att botanisera runt där.

Nu kommer snart någon med den matematiska och korrekta förklaringen

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/12/26 :  17:20:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
För ett rörslutsteg klass A finns inte en "generisk" utimpedans, egentligen. Det man gör med utgångstrafon, är att översätta lastens (påstådda) impedans, till en lastimpedans som ger en vettig belastningslinje för slutröret. Hur utgången ter sig "utifrån", om man trycker på signal, är inte lätt att förutse. Om slutröret är en pentod/beamtetrod, har det en mycket stor inre resistans, och det svarar mot en "hög impedans" på utgången, fast det blir en smula virtuellt, faktiskt. En triod har betydligt lägre inre resistans och det kommer att göra utgången mer "lågohmig", sett utifrån liksom, medan utgångstrafon självklart gör samma sak för en triod som för en pentod vad avser anpassning av lastens impedans till en vettig belastningslinje.

I princip har detta betydelse vad gäller dämpningen av högtalaren. En lågohmig utgång, dvs som faktiskt lastar ner den EMK som kommer från högtalaren, skulle kunna sägas hålla bättre koll på konrörelserna. Emellertid är högtalare extremt ineffektiva som generatorer, vilket leder till att även en hög dämpfaktor får rätt begränsad effekt på uppförandet.

Transformatorkopplade rörsteg har en förmåga att (inom vissa gränser) anpassa utspänningen efter en varierande impedans, i och med att det kan översättas till olika lutning på belastningslinjen; dvs en ökande impedans ger en flackare lastlinje och därmed ett större spänningssving på utgångstrafons primärlindning (och därmed även sekundären!). En lågohmig transistorstärkare utan trafo, som inte kan följa med på samma sätt (och öka utspänningen) kommer att ge ett annorlunda resultat rent ljudmässigt.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2020/01/05 :  15:58:49  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Tack så mkt, lååååångsamt så klarnar det.

Om man är på jakt efter en matchande förstärkare, vilka parametrar ska man titta på för att redan innan provlyssning ha en aning om det fungerar eller inte?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/01/05 :  17:17:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tillåter mig nu att spekulera, eftersom jag inte i detalj har provat det jag beskriver, men "here goes":

Matning av en last, som varierar i impedans och fasvinkel, skulle jag prova att mata med ett transformatorkopplad rörsteg i klass A (som ju kan komma i push-pull eller single-end). Variationer i impedans kommer att manifestera sig som varierande lutning på belastningslinjen, variationer i fas kommer att få belastningslinjen att forma sig som en ellips. En triod har lämpliga egenskaper att jobba mot ett sådant lastfall, inom vissa gränser, såklart. Det skulle säkert funka även med nån klassisk stråltetrod (KT66, KT88 etc) i en UL-koppling. Jag skulle troligen vilja ha möjlighet att koppla bort eller justera en eventuellt befintlig spänningsmotkoppling.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2020/01/05 :  17:51:52  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag drömmer någonstans om 300b i push pull och jag uppskattar att också förstå det tekniska bakom mina känslomässiga val. (Tackar ödmjukast för all input)
Vi får se vart det landar...

Hur läser jag mig till om en förstärkare är transformatorkopplad och vad heter det på utrikiska?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/01/05 :  18:26:17  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Alla rörslutsteg är transformatorkopplade i audiosammanhang (jag avser att de har en *utgångstransformator*). Internt inom förstärkaren är det INTE vanligt -och knappast önskvärt- med transformatorkoppling (extremt svårt att få till bra).
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/21 :  23:35:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Snygg visualisering av Cirklomanen.

Det är fullt möjligt att bygga en trissehäck utan utgångsjärn, men med fullt ställbar utimpedans. Då slipper man den effektförlust som ett seriemotstånd medför.
Har en skiss på en g-klon med den funktionen nånstans. Lättbyggt för den händige.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/21 :  23:59:57  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/22 :  14:38:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
300b tycker jag hör hemma i singleendförstärkare. Till p-p kan man ha pentoder eller stråltetroder, men allt är förstås tillåtet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/22 :  18:53:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Den beskrivna g-klonens konstruktör uppmuntrar byggen av denna. Inget mönsterskydd eller sådant finns altså. Poten ska vara typ 100k. Går att bygga p to p utan kretskort, men småkondingarna ska vara nära kapseln.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/01/22 :  22:26:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
quote:
"Alla rörslutsteg är transformatorkopplade i audiosammanhang (jag avser att de har en *utgångstransformator*). Internt inom förstärkaren är det INTE vanligt -och knappast önskvärt- med transformatorkoppling (extremt svårt att få till bra)."


OTL?


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/01/23 :  08:57:27  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
OTL? Ja, OTL finns (eller fanns) med rör. Okänt om det var HiFi-relaterat någon period, men rätt vanligt i vissa TV och radio, med högtalare på 600 eller 800 Ohm. Vanligt rör EL86. Jag ignorerade fenomenet, eftersom jag aldrig sett några högkvalitetselement för den impedansen. Det är svårt att komma lägre än ca 600 ohm med en rörkoppling, och jag har inte sett nåt nytt på den fronten på länge.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/23 :  09:55:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bernt Jansson har byggt fina OTL. Många rör blir det förstås.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/01/23 :  12:29:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag bjuder på en bild ifrån mitt köksbord i morse.



Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/01/23 :  14:20:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Exotiskt! Jag uttalade mig en smula förhastat, tydligen...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/23 :  14:56:32  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Men det är lättare att bygga chipampen jag föreslog.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000