HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mobilkamera
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/05 :  09:38:45  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Funderar på vilken mobil i någotsånär rimlig prisklass man skall välja med tanke på bra kamera. Har en Iphone 5 s som annars är perfekt för mina andra behov. Men har börjat använda kameran mer och mer. Och kanske inte så bra bilder.....
Är steget till Iphone 6-7 stort vad det gäller kamera eller?
Tacksam för tips

Edited by - mabron on 2019/05/05 09:40:38

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/05 :  14:06:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De bilderna jag publicerar här nu för tiden är tagna med an Samsung Galaxy S7. Jag är förvånad över kvalitén på bilderna den tar när man ger den ljus på ett OK sätt. Här är några exempel:







Jag upplever den som väldigt enkel och förutsägbar men den kör med lite väl stora kontrastskillnader och missar lite i skuggor och chatteringar. Men den duger fint för den typen av fotografering som behövs för det jag publicerar här.

Jag upplever att de nyare android-lurarna generellt har betydligt bättre kameror än min S7'a som nu börjar bli till åren. Vi får se hur länge den orkar hänga med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/06 :  08:34:11  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Oj jo den verkar ju vara en klass bättre.
Tack!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/05/07 :  16:54:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nikon D850 (småbild/"fullformat") med 28/1,8:



Ricoh GR (APS-C):



HTC 10 (1/2,3"):



Nu har jag ju inte dragit något i bilderna, utan bara exponerat så att det inte skulle bränna ut särskilt. De två övre tryckte jag bara med vitbalanspipetten på husväggen, men annars är det inte gjort något annat än svag skärpning vid nedskalning. Mobilen är dess egen jpeg. Som kan noteras är det betydligt svårare att hålla telefonen rakt då den både saknar hjälpmedel och är fipplig. Jag har för mig att HTC 10 har samma kameramodul i grunden som Samsung Galaxy S7, men mjukvaran är förstås olika vilket i viss mån påverkar.

Här är det ju dagsljus och man kan tycka att det inte är så stor skillnad, men börjar man titta noga så... Detta är utskurna delar nedskalade till samma upplösnings som HTC 10 har:

Nikon D850 (småbild/"fullformat") med 28/1,8:



Ricoh GR (APS-C):



HTC 10 (1/2,3"):



Skillnaden är inte så stor i dagsljus mellan de två kamerorna med större sensor, och Ricoh hade nog lite tur med ljusväxlingen om man tittar på hela bilden. Mobilkameran har inte mycket till detaljer nere i skuggorna. Den kan i och för sig ta bilder i råformat, så det går säkert att få det lite bättre om man skippar telefonens egen bildbehandling.

Nyare telefoner är förstås en bit bättre, men man kommer inte runt den lilla sensorn (eller sensorerna i vissa numera). Så länge som man inte detaljgranskar alltför mycket så kommer man ganska långt med en mobiltelefon. Ljuset i bilden ovan illustrerar ju lite det Pac nämner. Telefonen ser sämre ut på andra ställen i bilden också, men just nere i skuggorna så går brusreduceringen hårt åt bilden trots att det är dagsljus. En gemensam nämnare för Pacs bilder är att det är belysning på det intressanta i bilden och då slipper man en del av det. Just för dessa detaljbilder är det också lite knepigare att använda en kamera med större sensor, eftersom man får kortare skärpedjup om man inte bländar ned som sjutton.

Sedan är väl ovanstående inte världens mest inspirerande motiv och att inte justera bilden gör inte saken bättre, men det var mer för att visa skillnaden om man börjar syna bilden i kanterna. Och det visar väl också att det spelar inte någon roll hur bra kameran är om motivet är skräp.

(För den som undrar vad det märkliga mönstret är i några fönster så blev det moiré med Ricoh:n där. Den har inget lågpassfilter. Det är lite från Nikon också, men det blev när jag skalade ned bilden.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/05/07 :  17:20:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Här finns lite exempelbilder från iPhone 7:
https://www.dpreview.com/sample-galleries/6451030628/iphone-7-sample-gallery

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/07 :  18:14:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kan bara hålla med Ztenlund, om man vill ha en "riktig" kamera finns det inga genvägar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/05/07 :  21:08:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och därför vill man nästan inte ligga upp bilder på anläggningen, de är ju hemska när man inte har tillräckligt bra grejer att fota med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/05/07 :  23:11:09  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
FBK, det är ALLTID bättre med halvkassa bilder än inga alls
En stor sensor slår alltid många pixlar! Det har under snare år rått pixelantalhysteri,
kanske det är dags för lite sensor storlekhysteri istället!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/08 :  00:56:05  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Tack för input. Jovisst det är ju bättre med en riktigt kamera, men telefonen finns ju alltid med numera. Verkar ju som Iphone 7 också är ett bra steg upp.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/05/08 :  07:56:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan ju i kritiska situationer använda bildregistreraren (vill inte använda ordet kamera direkt) i min iPad, vilken, förvånande nog, sägas vara betydligt sämre än motsvarande i Appletelefonerna.

Av "misstag" köpte jag ett kortare makroobjektiv till min EOS M3, och det objektivet är fantastiskt användbart för att bland annat registrera ljudprylar och just närgränsen är super.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/08 :  08:36:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Macro är läckert! Jag har ju ett till min gamla EOS också...
Uj, nu blev jag nästan sugen på att ladda upp min gamla kamera igen och se om jag lurar mig själv med mobilen?

Det här börjar kännas som en riskabel tråd för en gammal foto-holic...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/05/08 :  11:49:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag roade mig med att ta några foton med min kamera och med iPaddan. Det är samma "storlek" (procent), men de sammansatta bilderna är sedan förminskade.

BILDEN bild

Närbild (super-macro)

BILDEN den andra bilden

De riktiga kameran har bättre upplösning givetvis men det kan kanske vara lite bekymmer med skärpedjup.
Generellt, ska man ut och fota vitsippor, buskskvättor och supermånar är det nog kamera-kamera som gäller, men ska man bara dokumentera något för forumet kameran i paddor och mobiler. Tycker jag.


Och ska det vara riktigt riktigt rätt, då är det en riktig kamera som gäller .


Edited by - soundbrigade on 2019/05/08 11:54:32
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/08 :  18:04:06  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Tanken är ju nog mest för att ha till hands för minnesbilder vid resor och andra event. 2 st barnbarn kan ju vara trevligt att dokumentera lätt
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/08 :  20:04:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
2 barnbarn - Då har du mycket att dokumentera!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/09 :  15:50:32  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jo den får vara fullladdad jämt
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:51:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Och därför vill man nästan inte ligga upp bilder på anläggningen, de är ju hemska när man inte har tillräckligt bra grejer att fota med.


Fast det var inte riktigt det vare sig jag eller Pac skrev. Visst, har man en rejält gammal telefon så kanske det blir svårt, men rent generellt så går det att få presentabla bilder bara man ser till att ljuset är någorlunda vettigt. Att försöka ta bilder en mörk februarikväll med bara två stearinljus tända, och låta den inbyggda blixten vara belysning, är ett tämligen säkert recept på "hemska" bilder. Har man möjlighet kan man alltid styra manuellt och använda längre slutartid och ställa kameran på stativ eller på någon låda e dyl. Till och med telefoner tillåter manuell kontroll ibland och det finns även småstativ som man kan klämma fast dem i.

Sedan är det klart att förutsättningarna blir bättre om jag tar min tjockiskamera och kanske även extern blixt. Dock blir det inte särskilt snyggt med den heller om man ställer blixten rakt framåt och blåser den rakt på som en kompaktkamera eller mobiltelefon gör. I mitt exempel kanske man kan observera att prisskillnaden är väldigt stor. Bara objektivet på kameran i den översta bilder kostar nästan lika mycket som kameran i den andra bilden gjorde (den har fast inbyggt objektiv) om man ser till nypriset. Det märks inte så mycket i en sådan bild, men det finns situationer där det blir tydligt, särskilt i mörker med punktformiga ljuskällor i bilden. Sedan går kamera två och telefonen ned i en ficka, vilket man inte kan anklaga den översta kameran för...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:57:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Jag roade mig med att ta några foton med min kamera och med iPaddan. Det är samma "storlek" (procent), men de sammansatta bilderna är sedan förminskade.

BILDEN bild

Närbild (super-macro)

BILDEN den andra bilden

De riktiga kameran har bättre upplösning givetvis men det kan kanske vara lite bekymmer med skärpedjup.
Generellt, ska man ut och fota vitsippor, buskskvättor och supermånar är det nog kamera-kamera som gäller, men ska man bara dokumentera något för forumet kameran i paddor och mobiler. Tycker jag.[...]


Det illustrerar ju lite av det jag skrev. Man får tänka till mer om man har större sensor för att få det man behöver i skärpa. Eventuellt köra extern blixt eller ställa kameran på stativ, eftersom man lätt får brist på ljus vid kraftig nedbländning. Vill man vara riktigt avancerad så kan man ju alltid lägga ihop flera bilder, men det känns som överkurs för löpande dokumentation av ett bygge. En av mina kameror har en funktion för att själv flytta fokus och ta ett antal bilder på raken, men man får lägga ihop bilderna själv i datorn efteråt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/05/10 :  13:01:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Tanken är ju nog mest för att ha till hands för minnesbilder vid resor och andra event. 2 st barnbarn kan ju vara trevligt att dokumentera lätt


Det kan bli en utmaning när de kutar runt...
Här har ju en bättre systemkamera en stor fördel eftersom de är betydligt bättre på att följa motiv som rör sig och faktiskt ta bilden när man trycker av. Telefonerna har dock blivit bättre. Jag minns med fasa hur man Samsung Ativ S var med den ursprungliga mjukvaran. Man kunde stå och trycka av en bild över en gata när det var fritt från bilar, men sedan var det en bil i bilden som blockerade halva motivet när kameran faktiskt tog bilden...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2019/05/10 :  16:37:19  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jo nog blir de en utmaning.....barnbarnen. ännu är inget gåendesmen sedan

Nej en riktig kamera finns så det ä ju det bästa men som sagt bra "snapshot" .
Iphone 5 kräver ganska bra förhållanden.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/05/10 :  18:38:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag skall använda dotterns nya mobil när jag lägger upp bilder snart och hoppas på ett lyft så de ser någorlunda ut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000