HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är High End värt pengarna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/02/15 :  17:40:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är ett sätt att se på det men själv tror jag att det handlar om känslan av att ha det bästa man kan nå plus en fartblindhet när det gäller pengar.
Vad tycker ni?
https://youtu.be/V12gYbfIZbo

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/02/15 :  19:07:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är en lika självklar fråga som det är omöjligt att svara på!
För mig personligen är "law of diminishing returns" lika bergfast som gravitation. Och med händighet och engagemang kan man komma jättelångt inom många områden även om lurar kanske inte är ett sådant.

Just lurar tycker iaf jag är ett område där det är lätt att se vad man får för pengarna, och jag är ju en tokfan som lagt en del pengar på lurar, utan ånger.

Med det sagt använder jag mina Hifiman HE-400i i stort sett lika gladeligen som mina Focal Utopia. Eller Hifiman HE-560v3 lika gärna som HE-1000.
Skulle jag klarat mig med ett par av alla dessa? Ja, tveklöst, men jag har riktigt roligt med alla av dessa emellanåt.
Och för mig är det mera frågan om jag får ut behållning av min investering, än hur stor investeringen är. Vissa väljer att byta bil vart tredje år, andra mera sällan. Skjutsar du arslet sämre i en BMW från 2012 än en Volvo från 2018? Båda tar dig troligen till o från jobbet säkert o effektivt, men priset skiljer sig markant.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/02/15 :  22:50:07  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hm. "High End" är för mig lite av kejsarens nya kläder. Förträffligheten beskrivs av anhängare/tillverkare och det krävs en okunnig/oinitierad att se igenom slöjorna av ord som döljer bristen på substans. Kablar för 1000 kr/meter? Förstärkare för priset av en villa i Kopparberg?

Därmed kan man inte dissa det faktum att vissa komponenter måste vara byggda med god kvalitet och precision för att funka väl, som lurar, mikar och högtalare. Alla komponenter som ska hantera transition mellan "olika verkligheter", dvs mellan fysisk händelse och registrerad signal (och tvärtom) måste ju hantera en otalig mängd situationer. Olika sångstil i miken, olika rum för högtalaren, olika öron för lurarna, nålen som ska följa spåret i skivan... Där kan man se att god funktion kräver god kvalitet och därmed, oftast, högre priser. Linjär förstärkning (alltså High Fidelity) och kablage (alltså signalöverföring) har man bemästrat sedan 1930-talet eller ännu tidigare. Där finns nog rum för lite kritiskt tänkande när det rör prissättningen...

Inte för att man inte ska få betalt för det man levererar, men det finns ett begrepp som förr benämndes "överarbetat", dvs att man helt enkelt går för långt med designen av en komponent i en kedja, som ändå inte blir bättre än den svagaste länken.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/02/17 :  17:15:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Där finns nog rum för lite kritiskt tänkande när det rör prissättningen...

Minst sagt, skulle jag säga. Förr så var det mesta ihopskruvat i de olika märkenas hemländer och kostade inte hur mycket som helst. Idag så är det ihop skruvat i Kina eller något lågprisland och kostar massor. Ta tex. Infinity Sigma som kostade runt 79000kr på 90-talet och se vad får du idag runt 100.000kr som spelar i samma liga... Närmast kommer troligtvis någon av JBL modell.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/02/18 :  11:43:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Är High End värt pengarna?


För mig: nej, verkligen inte (tycker nästan all hifi är för dyrt).

För andra: tja det säljs ju en del trots allt.

Är det prisvärt: lyxvaror i högsta divisionen är sällan de men
the super rich måste ju kunna sätta snurr på sina pengar

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/18 :  12:10:42  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Vilken hobby är billig?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/18 :  12:25:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Vilken hobby är billig?
Knyppling?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2019/02/18 :  12:41:47  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/18 :  13:23:59  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
quote:
Vilken hobby är billig?
Knyppling?

Låter inte lika bra.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/02/18 :  16:58:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vilken hobby är billig?

Flertalet om du tänker efter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/18 :  17:03:36  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Förutom knyppling? Skulle kunna vara schack?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2019/02/18 18:04:57
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/18 :  17:12:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
quote:Vilken hobby är billig?


Flertalet om du tänker efter.


Vilka tänker du på då FBK?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/02/18 :  17:51:32  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En del hobbies är ju billiga, tills man börjar plöja ned pengar i dem. Själv är jag periodare på att vara radioamatör. Köpte en transceiver för ett par tusen för ett bra tag sedan och får ibland ett ryck och sätter upp nån fältmässig antenn och dammar av nyckeln. Inte dyrt. Men om man ska ha kilowattslutsteg och riktbara antenner i en mast och allt annat godis blir det inte nån lågprishobby längre.

Edited by - lampuradio on 2019/02/18 17:52:07
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/02/18 :  19:53:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Följdfråga, vilken prislapp har en high-end-anläggning?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/02/18 :  20:20:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du måste skämta PacFinns ju massor av olika hobbys som folk ägnar sig åt som inte kostar massor av pengar eller är det skillnad på hobby och hobby ? Kostar det tex. massor att ha hobbyn fågelskådare ?
Fiska ? Spela fotboll ? osv. Nej, utan hobbyn High End har blivit mycket dyrare än den varit.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/02/18 :  20:34:17  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det finns somliga som bygger sina anläggningar själva av det som finns tillhanda, eller vad de kan byta till sig. Detta genom att använda öronen som verktyg och erfarenheter av instrument och röster som referenser. Jag har blivit förvånad !
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/02/18 :  21:01:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Du måste skämta PacFinns ju massor av olika hobbys som folk ägnar sig åt som inte kostar massor av pengar eller är det skillnad på hobby och hobby ? Kostar det tex. massor att ha hobbyn fågelskådare ?
Fiska ? Spela fotboll ? osv. Nej, utan hobbyn High End har blivit mycket dyrare än den varit]


Det du gör är att jämföra några olika hobbys på "basnivå" med en HiFi-hobby i den dyrare eller dyraste änden av skalan. Något som blir ganska skevt. Det är inga problem att slänga iväg tiotusentals kronor på en fräsig kikare, och sedan kanske man vill dokumentera fåglarna, så varför inte en kamera för några tiotusen och sedan ett långt ljusstarkt teleobjektiv som kostar som en hyfsad ny småbil.

Man kan hitta billiga hobbys, men i de flesta fall är det inga som helst problem att göra det hela rejält dyrt också. High End-fiske är nog inte att gå ned till närmaste sjö och meta med föräldrarnas gamla bambuspö.

Att riktigt dyra prylar har blivit dyrare äger nog sin riktighet och det finns även en valutkomponent i detta. Å andra sidan kanske inte det är det man behöver för att få det att låta bra nog?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/18 :  21:17:35  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
https://www.gofoto.se/typ-av-kikare/fagelkikare-naturkikare/swarovski-10x42-el-range-wb

Sen tillkommer det en del annat också.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2019/02/18 21:19:02
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/02/18 :  21:41:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Märker att detta är ett känsligt ämne efter försvarsinläggen, så jag nöjer mig med att framfört min åsikt då min åsikt är lika mycket värd som andras åsikter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/02/18 :  21:50:24  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är lite knepigt, tycker jag, att jämföra "High-end HiFi" som hobby med exempelvis fågelfotografering. Jag har ett par bekanta som pysslar med det sistnämnda. De lyckas fånga bilder som ibland är helt häpnadsväckande bra. I många fall är det dock inte det bastanta objektivet eller det dyra kamerahuset som "gör bilden", utan det är fotografen, som sitter stilla i ett iskallt gömsle några timmar tills rätt motiv dyker upp. Att de överhuvudtaget förmår trycka på avtryckaren är lite märkligt efter att ha suttit som de gör, men det kanske finns nåt för att hålla händerna brukbara trots kylan. Utan att förringa HiFi som hobby (jag är ju själv där...), så tycker jag att det är en skillnad när verksamheten är beroende av att man som utövare tränar upp sig till en högre nivå av egen färdighet, som förstärker upplevelsen (man tar bättre bilder, man vet efterhand var man hittar fisk etc), och när det handlar om att hitta den drygaste prislappen (jag är lite vulgär nu, jag vet; ber om ursäkt). Nästan 30.000 för en Swarowski... Visserligen med avståndsmätare, men ändå.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/02/18 :  22:25:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Fast meningen var inte att jämföra vilka vedermödor man eventuellt behöver gå igenom, utan den kostnad som kan uppstå om man bestämmer sig för att "gå lös" när det gäller prylarna inom en viss hobby. Min enda poäng är att hela jämförelsen med att ställa det HiFi-produktsegment som definitionsmässigt är väldigt dyrt mot någon slags lägsta basnivå inom andra hobbys blir konstig.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2019/02/19 :  00:58:39  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Musiken är viktig i mitt liv och jag har inga betänkligheter vad min stereo har kostat. Sedan är min stereo mer av Vintage än highend!

Alla har olika ekonomiska förutsättningar och har olika preferenser hur det får låta.

Jag har stor respect för allas egna val och jag har inga problem att lyssna på lofi heller men mina förutsättningar är sådana att jag kunnat skämma bort mig med bra ljud det ger mig ökad livskvalite då musik är fantastisk fin konstform

Musik är en konstform som är värd att spelas upp så nära orginalet som möjligt i min värld.

Jag är mer fascinerad att folk är berädda att förstöra konsten med dåliga ekvationer i hemmen!
Att skapa oljud är för mig ett miljöproblem snarare än tvärtom sett till värdet i musiken som konstform.

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/19 :  07:19:00  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Vore väl bra att återkomma till post #1, om tillverkarna tar fram dyra produkter som inte går att sälja så kommer de att gräva sin egen grav. Fördelen ar ju att den teknologi som finns i dyrare produkter brukar användas i andra modeller i tillvekarens produkter.
Det ju inte så att tillverkare bara tar fram dyra produkter alla har ju sitt eget segment. Annárs skulle det ju bara finnas en variant av varje produkt om den var menad att tillfredställa alla behov på en marknad.
Det är väl inte så att merparten vill leva i ett samhälle som forna DDR med Trabant som riktmärke.
Valfrihet har väl alltid varit bättre, ellerhur?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/02/19 :  08:22:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Det sjuka i high end inom hifi är att de senaste åren har många tillverkare lagt en nolla till på priset eller i övrigt dragit iväg med priserna uppåt. Att producera något sjukt dyrt verkar vara en automat för att också kunna höja priserna i nedre segmentet.
Det verkar som så att det är betydligt enklare för en hifitillverkare eller en återförsäljare att lura på en kund en apparat för 100000 istället för att sälja 10 st för 10000.
Men viist har det också skett positiv utvecling om också priserna har stigit en del. Ta t.ex. Cambridge Audio. De producerade för en tid sedan apparater som i mitt tycke var plastiga och rejält fula. I dag har många instegsmärken fixat designen och det man får kan i design och kvalitet mäta sig ganska bra mot dyrare produkter.
Men övre segmentet är upptrissat och helt galet i dag.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/02/19 :  10:55:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tycker det är ointressant att titta på kostnader i den allra översta percentilen av produkter för ljudreproduktion för hem. Vi skulle lika gärna kunna säga att "Formel 1 har blivit alldeles för dyrt för vanligt folk", då det var billigare förr...

Och jag tror att man med kunskap och erfarenhet kan plocka fram ett ljudreproduktionssystem som erbjuder både subjektivt och objektivt högre ljudkvalitet, till ett väsentligt lägre realkostnadskompenserat pris, än för 15, 20 eller 25 år sedan. Jag menar då i prisklasser för vanligt folk, säg ett komplett system för 25.000:-
(Och kom inte och säg att det är allllldelles för dyrt för Svensson. Jag skiter i Svensson, Svensson är inte ett dugg intresserad. Lika lite som jag är intresserad av Global-knivar i köket, Iittala-glas, dyr skumpa o kaviar eller thai-resor )

Tack vare dessa HighEnd-priser, som ger tillverkare möjlighet att forska, laborera och utveckla nya metoder och material för denna hobby kan vi "normal-konsumenter" av hifiutrustning njuta ännu mera. Tack tillverkare!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2019/02/19 11:00:44
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/02/19 :  14:50:41  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Svaret på frågan är ju enkel (!), har man musikintresset och uppskattar det bästa inom audio så pass mycket att det är "livsviktigt" och man har pengarna utan att det drabbar ens vardag så att man "svälter" är det värt det förutsatt att det verkligen är bra grejer som ligger i toppskiktet av vad som är möjligt idag att åstadkomma. Att sen nå dit, dvs att det verkligen låter bra med matchning av grejer är inte enkelt även med en stor budget. Men det är ju en annan sak än trådens fråga.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000