HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikstreamer? Behöver lite vägledning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/23 :  13:06:06  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Har tills för något år sedan avnjutit musik via cd-mediet men teknikens utveckling är svår att stå emot.

Jag kommer att köpa någon prisvärd streamer men blir rätt så osäker på vad jag ska tänka på.
En kollega på jobbet köpte en Nuprime wr100 som han kopplar in i sin förstärkare med inbyggd dac, han är väldigt nöjd dock har jag inte haft tillfälle att provlyssna.


Håller på att plocka ihop en grounded grid preamp, så önskvärt är en streamer med vettig analog utgång eller alternativt att jag dessutom köper en separat dac.

Någon här som har några idéer?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/12/24 :  09:45:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Du bör sikta på en prisklass som din cd spelare ligger i.
Gärna lite högre så att det blir ett ljudmässigt lyft.
Kanske en kombination med separat DA-omvanblare är ett alternativ?
Vilken prisklass kan du tänka dig?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/24 :  10:06:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En vettig prisvärd streamer kan vara allt mellan en Raspberry Pi-baserad lösning för en 500-ing till en Auralic Aries G2/dCS NetworkBridge/Lumin/Aurender för 40-50Tkr.
Som Björn-Ola är inne på, budget och ambitionsnivå bör specas, likväl som om du har befintliga streamingabb. som du vill behålla? Spotify/Tidal e.d.
Det är också enklare att rekommender om du avslöjar om du kan tänka dig att kontrollera streamern med en platta, dator eller smartphone, iOS eller Android, Mac eller PC? Har du bra nätverk där du tänker dig ta emot strömmen? Trådat eller WLAN?

Ju enklare (och lägre pris) du vill prova, desto fler "men" och "om" kommer det med i ekvationen.
Annars har du de tre musketörerna inom etablerad streaming, Sonos, Bluesound och Heos. Dessa är lätta att sätta upp och passar oftast in i vilken infrastruktur som helst. De går att få ut välljud ur direkt, men låter bättre med en extern DAC.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/24 :  12:29:59  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tack för svaren!
Jag kommer att spela musik från Tidal och Spotify, tanken är att styra med någon befintlig Android enhet.
Önskvärt är wifi då slipper jag dra en kabel genom hela lägenheten.
Budgeten är i trakterna kring fem tusen.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2018/12/24 12:32:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/24 :  12:43:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bluesound Node 2 kanske? Både Tidal-klient och Spotify Connect eller vad det heter nuförtiden. Bra Internetradio och en vettig navigering av eget bibliotek (på extern USB eller hellre på NAS/share) Tål Wifi bra och kan ansluta till extern DAC via optisk eller elektrisk SPDIF. Eller en Auralic Aries Mini om du kan hitta en, troligen snäppet mera välljudande, men kanske mindre förlåtande än Bluesound på stenhårt komprimerad (både dynamiskt och filmässigt) Spotify.
Äh förresten, skippa Auralic om du inte vill köra Apple iOS på padda som remote. Om du inte gilla BubbleUPnP då, eller liknande.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/12/24 12:46:10
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/24 :  13:43:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
I väntan på tomten kom jag på att jag missat nämna de japanska fullbreddsapparaterna, typ Pioneer N-50AE, Marantz NA-7005 och vad de heter, Denon har också någon som jag inte vet vad den heter. De är dock inte Roon Ready utan måste köras via omvägar som Bluetooth eller AirPlay eller nåt annat mindre bra alternativ. Jag gillade själv Marantz NA-6004, tyckte den var snäppet bättre än Pioneer N-50, men N-70 var än bättre men till dubbla priset. Japanernas styrappar lämnar oftast massor att önska i mina ögon dock.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/12/25 :  10:06:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För den pengen är nog Bluesound Node 2 det bästa alternativet. Du kan alltid uppgradera sedan med en separat DAC. Appen till den fungerar också hyfsat bra, jag använder den till min Nad M50.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/25 :  20:06:06  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tack för råden, jag ska läsa på lite mer, inser att jag har missat ganska mycket.
Ska läsa på om Bluesound Node 2.

Rör...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/12/26 :  08:46:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Cliffan,
som AlfaGTV säger börjar streaming på några hundringar och slutar "bortom stjärnorna". Det man skall vara klar över är att om man streamar musik i CD-format eller högre upplösning behövs inga raketforskar-grejor för att spela ifrån de flesta CD-spelare eftersom man lämnar realtids-avläsningen av CD-formatet bakom sig. Den minst raketforskar-prylen som finns på marknaden är Chromecast, men det är också den bryggan som har flest kompatibla streaming-lösningar och den brukar integrera söm-löst.

Så innan du börjar lägga ner pengar ta en sväng med Chromecast, den räcker i 99 fall av hundra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/12/26 :  09:52:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Chromecast kräver väl en separat DA-omvandlare?
Jag tycker trots allt att en streamer som inte låter sämre än det man redan har är det man ska satsa på. Ljudet ska ju inte nedgraderas. Problem uppkommer om man har en riktigt fin cd-spelare och sedan gör en halvhjärtad satsning på en streamer som låter klart sämre. Då blir det ju inte roligt att lyssna och streamern kommer att bli oanvänd. Det är därför jag menar att streamern bör ligga i samma prisklass och då förhoppningsvis i samma kvalitetsklass som cd-spelaren man använder. Streamern får gärna vara bättre för att ge en extra kick när man byter system.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/12/26 :  10:13:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Björn-Ola,
nej då, chromecast audio kan köras med inbyggd DA eller optiskt ut till en separat DA.

Finessen med att strömma är att man slipper läsa av en skiva, man får en dataström som redan från början är korrekt. Det fenomenet gör att många CD-spelare får se sig slagna.

Jag håller helt med dig, musik skall vara roligt annars kan det kvitta. Men i och med teknik-skiftet så kommer man väldigt långt med kronorna. En Chromecast kostar som ca två skivor, prova! Du kommer att bli förvånad över hur mycket välljud som är packat i den lilla pucken.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/26 :  11:04:32  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag har de senaste 20 åren levt i den tron att "dacen gör större skillnad än transporten" i alla fall när det gäller CD-spelare, jag har upplevt det så.
Då ska det sägas att jag har haft ett antal gamla eller billiga transporter och dacar.
Det kan mycket väl hända att resten av anläggningen varit för dålig för att jag ska märka skillnaderna på olika transporter.

En Chromecast audio kopplad till en ny eller begagnad dac med ett par år på nacken kan ju också vara ett första steg som ger ett resultat jag är nöjd med.
Chromecast audio går alltid att hitta använding för när man vill uppgradera, något av barnen vill säkert ha ljud i sitt rum så småningom.

Rör...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/12/27 :  11:33:09  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Förlåt om jag tar hjälp av denna tråden också :)

Är lite inne på samma funderingar. Idag rippar jag allt till min IMac och USB vidare till dac. Men funderar på en mer "hifi" mässig lösning där jag kan spela upp min disc lagrade musik och även få tillgång till Tidal.
Har tittat lite på Cocktail Audio X50, är det någon som testat den? Eller har god erfarenhet av någon annan.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/27 :  15:28:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Får väl slå ett slag för en Raspberry Pi 3 (med M2Tech Hiface 2 i mitt fall). Bestämmer således helt själv vilken mjukvara som ska köras och nu är det Volumio. Inget beroende mot en tillverkare som ska hålla igång supporten av mjukvaran. Styrappen är BubbleUPNP och den fixar både nasar och Tidal m.m. Jag är helnöjd med den lösningen! Gillar öppna mjukvaror och standardlösningar framför tillverkares egna påhitt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/12/27 :  16:05:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja "Pajen" verkar spännande!
Jag får nog sätta mig in i den djungeln lite också :)
Herr D, vet du om man kan få ut signalen som I2s?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/27 :  16:40:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Double A: Inte direkt från Pi'en men tror det går med diverse add-on-kort. Men det är nog enklare att t.ex. använda en M2Tech Evo eller annat interface. Finns många USB till vad du vill interface. Det behöver inte vara en så djup djungel men om man vill så blir det förstås det om man bygger sitt eget Linux-system osv.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/27 :  16:51:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Verkar som det går faktiskt:

https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/79870/confirming-the-i2s-pins-on-raspberry-pi-3-model-b

men osäker på om klockorna är bra...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/27 :  16:56:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst är Raspberry Pi ett alternativ, mycket prisvärt dessutom, för den som vill forma sin egen streamer. Däremot är jag personligen rätt avmätt på MPD-baserade spelare, tycker inte de låter så bra som en Pi kan göra. Dessutom är de flesta MPD-gränssnitt mediokra för att uttrycka sig milt. Bubble UPnP funkar väl iofs.

Ang I2S så finns en del möjligheter att hämta upp den signalen från vissa HAT-kort men också från flera av Pi-kusinerna som t.ex. Asus Tinkerboard. Min egen plockar jag SPDIF direkt ut ifrån:


Du är medveten om att I2S är en mycket flexibel standard som i många fall introducerar fler bekymmer än den löser?

DoubleA, du länkade till en streamer med inbyggd rippare, är det ett villkor? Det begränsar utbudet av konkurrenter markant?
Om inte så vågar jag rekommendera Auralic Aries G1 om du vill ha en välljudande streamer som både är server och endpoint om du vill. Kontrollera den gör man med iOS-appen, eller någon OpenHome-kompatibel kontroller inom Androidsfären, t.ex. BubbleUPNP.


Många talar väl om Innuos ZEN och ZENith, de är inte så skojfriskt dyra som en del streamers kan vara och de har också en hyfsad app sägs det (ingen egen erfarenhet)


Annars är Bluesound ett helt OK val, de låter okej men Aries t.ex. klämmer till den rätt duktigt.(till ett helt annat pris givet)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/27 :  19:19:45  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Frågan är kanske vad det är man vill uppnå med en strömmare som man inte har med en laptop eller stationär PC?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/27 :  20:00:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ahem.. Tre saker, ljudkvalle, ljudkvalle och just det, ljudkvalle,,,

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/27 :  21:11:37  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kaktus: För min del frigör det en laptop och en stationär dator blir dyrare att bygga helt passivt kyld än vad en Pi kostar. I övrigt ser jag inga fördelar, får nog samma kvalitet i laptop med USB-konverter av god kvalitet eller en stationär dator med ljudkort. Har provat alla tre lösningarna och Pi'en är helt enkelt smidig och billig att ha igång 24/7. Om jag skulle köra tunga FIR-filter så hade jag nog byggt en stationär passivt kyld pc.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/28 :  08:42:11  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Alfa, jag fattar inte. Det blir inte automatiskt bättre ljud av att man använder en streamer.
Det är ganska mycket pengar (om det ska vara värt det, min åsikt, för mig är Cyrus valet per default) som istället kan läggas på DAC och fillagring.

Herr D, menar du att om man redan har lagt ut pengar på en tyst dator så ser du egentligen inte ljudmässiga skäl men kanske att det känns bättre att ha igång t ex en Pi i många tiimar per dag?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/28 :  09:17:31  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kaktus: Ja, det är så jag ser det. Det finns skillnad i hur digitala uppspelare låter men den skillnaden är förhållandevis liten till ofta stor kostnad. Jag tycker den summan gör större skillnad på andra platser i anläggningen. Men om man är fullt nöjd med resten av riggen kan man förstås trimma fram lite extra prestanda i en bättre digitaluppspelare. En klart förbisedd aspekt är t.ex. uppsampling. Jag lyssnade för ett tag sedan på en Chord MScaler som samplade upp signalen innan en Chord Dave och det var stor skillnad i ljud med och utan MScaler. Så visst, jag säger mot mig själv på sätt och vis...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/28 :  10:10:07  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Jag tycker den summan gör större skillnad på andra platser i anläggningen"

Så är det för mig också tror jag. Utvecklingen går ju framåt dessutom. Jag tänker därför att man behöver fundera om man vill binda upp sig på just streamer när det kan finnas mycket bättre teknik om ett år.

Cliffan, jag hoppas du inte tycker jag tar över tråden. Som du förstår tycker jag det är svårt motivera ljudmässigt med en separat streamer om man inte redan är uppe på seriös high end-nivå. Det är säkert väldigt smidigt med en fin streamer som Cyrus Stream Xa i hyllan, och växla mella egna filer och Tidal, men jag kan inte själv idagsläget motivera det ljudmässigt och funktionsmässigt före t ex PC plus DAC med försteg som typ audiolabs MDAC.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/28 :  13:03:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Alfa, jag fattar inte. Det blir inte automatiskt bättre ljud av att man använder en streamer.
Det är ganska mycket pengar (om det ska vara värt det, min åsikt, för mig är Cyrus valet per default) som istället kan läggas på DAC och fillagring.



Jaså? Du är välkommen att tipsa om metodik och hårdvara som ens spelar i paritet med en Raspberry Pi som ljudbrygga?

Däremot kan jag skriva under på att vettiga transporter (där ingår inte datorer i min värld) inte skiljer sig så mycket i ljudkvalitet, där gör DACen större skillnad.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/12/28 :  16:06:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Spännande diskussion :)
Tror ni jag vinner något att gå från att ha min musik lagrad på min IMac, uppspelat via USB som idag, till tex en Rasberry Pi, med musiken på en hårddisk, uppspelat via USB ?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000