HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Två helt olika frågor ang. akustik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/10/29 :  18:33:58  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Hej

Köpte mig några diffusorer för ett tag sen, kkommer inte ihåg vad dom heter men det är såna med rutmönster och olika djup i rutorna, men som bekant är dom ju inte så effektiva neråt i frekvensområdet.
Skulle man kunna limma dessa på en markskiva typ 10cm tjock för att på så sätt öka effektiviteten neråt i frekvens?
Tänker där diffuseringen tar slut kommer markskivan in och absorberar.

Sen undrar jag även om man bara hade hörnabsorbenter/bass traps till två hörn. Vilken sida gör dom mest nytta, alltså framväggen där högtalarna står eller bakväggen bakom eller vid sidan av lyssningspostion?
Om nu lyssningspostionen är nära eller in till bakväggen.

Mvh Daniel

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/10/29 :  21:45:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Basabsorbenten har jag för mig bör helst vara bakom lyssningspositionen.

För att markskiva skall vara effektiv måste luft kunna passera och bromsas upp av den. Blir det så med en diffussor du tänker på?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/10/30 :  00:27:24  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Ah ok så bakom lyssningspostion är att föredra om man måste välja mellan fram och bakvägg. Hade hoppats på det första alternativet, framväggen Men men, då har man lite att klura på då.
I värsta fall, skulle det vara så så kan det väl inte skada om man har dom på framväggen. Bättre än inget då antar jag :)

Nej ingen luftspalt utan jag hade tänkt limma diffusorn rätt på ca 10cm markskiva. Lite som ett komplement. I och med att diffusorn inte jobbar särskilt lågt i frekvens så tänkte jag då att frekvenserna som inte diffuseras åker "igenom" diffusorn och in i markskivan. Tanken är bara att bredda frekvensområdet en smula. För
10cm markskiva absorberar väl mellanbas och högre i sig självt utan luftspalt, eller är jag ute å cyklar?
Tanken är som sagt inte att gå på djupbas eller så utan bara att bredda frekvesomfånget en aning.

Mvh
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/10/30 :  14:17:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mja, jag tror inte att limma på skivan är en bra tanke, då kan luften inte passera igenom. Eller har jag missuppfattat hur du tänkte montera det?

Jag har haft mina basabsorbenter på framväggen o det funkade helt underbart så kör på du

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/10/31 :  07:17:26  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
En diffusor är i regel ganska hårda, för att sprida ljudet, vilket gör att en markskiva bakom är onödigt.
Börja med hörnabsorbenter och se vad resultatet blir. Om du behöver mer absorption i basområdet kan man bygga en eller flera spalt- eller perforerade absorbenter.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.88 sekunder. Snitz Forums 2000