HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 München 2018
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/26 :  16:49:47  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Sista rummet på Hotell Marriott innehöll årets roligaste högtalare.
Bays Audio, Zoltan Bay en Ungrare konstruerade diskanten, en Dansk Frank Nielsen ligger bakom Satori drivern, och Andra's Voloscuk gjorde det böjda kolfiberröret i Ungern som bildar en basreflexlåda. Basarna är monterade så vibrationerna tar ut varandra helt, däremellan basarnas magneter sitter denna kryptiska diskant monterad i MTM konfiguration!
Bara 30 Kg tung, men den kunde spela fantastiskt bra. Man fick verkligen nypa sig i armen,
för att se om man drömde. Kanske fanns inte den allra lägsta basen, men fullt tillräckligt och diskanten var alldeles underbar.






Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/06/08 23:28:09
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/26 :  20:10:10  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja bara myser

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2018/05/26 20:10:59
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2018/05/27 :  07:33:43  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Spanjorerna med Alsyvox Audio spelade på elektronik från Italienska Omega Audio Concepts.

Den där kombon har jag hört fler säga var mässans bästa ljud!
Onekligen väldigt spännande elektronik!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2018/05/27 07:37:58
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  10:45:03  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Bravo Audionet, jag lyckades just också spåra upp Omega Audio.
Cdspelaren är onekligen spektakulär " The Stream" Överst en ren transport sedan en kontrollenhet och underst kraftdelen med tre separata nätdelar. Allt står på ett matchande stativ.



Ja dessa högtalare AlsyVox med Omega Audio elektroniken slog mig verkligen med häpnad.
Det är ytterst sällan man får höra högtalare som kan prestera rapp, tung, torr, snygg bas
och samtidigt återge röster naturligt utan några som hellst konstigheter samtidigt.
Då fick jag ståpäls över hela kroppen!


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  12:41:17  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tillbaka på MOC. Först lite kuriosa och design innan vi tar oss an de stora hornen.

En ljuddifusor i den högre träskolan.



Goldmund, har jag bara hört en gång, numera bara på display, synd.
Snygg...? vet inte svårt att bestämma mig.



Den här missade jag fabrikatet på, men vill ändå visa den, något att ha i ditt vardagsrum...?



Alltid kul att titta innanför skalet, här var det hightecmaterial, honycombe, och någon sorts keramiskt material.



CNC hysteri, borde vara enklare på vanligt vis.
Observera de motriktade basarna. Smart!



Kef Blade plasthysteri, ser avancerat ut.
Även här motriktade basar.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/06/08 23:29:18
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  13:16:41  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Vi börjar hornrundan hos "den galne Koreanen Mr Silbatone"
Årets högtalare han visade upp och demonstrerade imponerade inte alls, då var förra årets betydligt bättre. Men visst är det lite imponerande att det fortfarande går att spela på dem
efter 75 år.







Det här stora Western Electrichornet var väl det som presterade bäst.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/06/06 14:28:22
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  13:38:21  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Total Dac Frankrike, bredbandshorn, massivt imponerar alltid.
Här spelades Kari Bremnes, lät mycket bra egentligen men ibland hade basen lite svårt att hänga med det snabba hornet.



En rejäl pjäs.



Se där en liten bredbandare från Fostex, med extra dämpning.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  14:21:20  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Cressaro Horn Audio, Jag vet inte om de är så snygga och illgrönt horn...nja.
Men de spelade på duktigt.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/05/27 14:26:03
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  14:49:23  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Avantgarde Acoustic Trio Luxury, med tre st stackare bashorn.
Här spelades starkt, på gränsen,... men rent.
Men det är något med den här högtalaren som jag inte blir klok på, på den mesta musik låter den helt fantastiskt men annan musik låter bara för mycket, där är någonting som inte fungerar i mina öron.
Ska man äga denna, så ska man framförallt passa ihop med den musik som hötalaren gillar att spela!




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/06/08 23:31:21
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  15:34:37  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mera Cressaro, här i lila, de här skulle jag gärna klämma in i vardagsrummet om jag hade plats och råd och om frugan inte skulle slänga ut mig!
Mäktigt, tänk Bach orgelkonsert.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  15:49:52  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Living Voice, en klassisk högtalare med stil, tar träarbetet till en ny nivå.
Kan man säga att en högtalare kan spela utan att göra något väsen av sig så passar det denna!
Mjukt fint nästan lyriskt, det här är ingen buspojke. En stråkvartett eller ett stycke med viola da gamba skulle sitta som hand i handske.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  16:12:12  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Arcadian audio, enklare blir inte en högtalare, ett bredbandselement + en lur, that's it!




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  16:18:03  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Odeon Audio 38/2 ännu en tyskhornhögtalare, skapad av Axel Gerdorff med kugelwellenhorn
för de övre registren och basreflex i botten.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  16:36:07  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tune Audio Aviation, deras Anima har vi hört i Göteborg på mässan. Detta är något större.
Snyggt horn tycker jag, väldesignat. Skulle gärna kunna trivas med detta kanske också frugan!
Spelar välbalanserat, rappt och tungt.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  16:55:57  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Sista hornet ut blir detta maffiga femvägssystem med enbart horn från Kinesiska ESD Akustic.
Det är lite oklart huruvida det är konstruerat i Kina eller Kalifornien, men tillverkningen är i Kina.
Stort och maffigt men inklämt på bara, uppskattningsvis 12-13 kvadratmeter. Dessa trevliga Kineser tyckte jag verkligen synd om, för anläggningen kunde absolut inte göra sitt bästa.
De förklarade att den kan spela allt, visst, men inte i det rummet.
Men de var lika glada i alla fall.




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/05/28 11:05:18
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  17:11:30  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Visst är det kul med HiFi, och i synnerhet stora element.
Ascendo Immersive Audio bjöd på dessa bjässar.
SMSG 32.






Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/05/27 17:19:55
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  17:21:43  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Och om stor är kul så måste störst vara jättekul!


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/27 :  17:39:24  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Slut för denna gång, efter två intensiva dagar på MOC, så lutar jag mig nu tillbaka och inmundigar min efterrätt apfelstrudel och ett glas bubbel.
Hoppas vi ses i München nästa vår när sparrisen skördas!

NisseW


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/06/08 23:34:06
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/27 :  22:32:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ett jätte tack Nisse för ett fint repotage, riktigt kul att få se lite smalare tillverkare och dina tankar om ljudet.
Vem vet, vi kanske ses där nästa år :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2018/05/28 :  07:39:38  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Tack för ett mycket fint reportage och intressanta kommentarer!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/28 :  09:30:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kanon! Stort tack för engagemanget nisseW!
Själv tyckte jag nog Cessaro-hornet i gräönt skulle passutmärkt i mitt rum!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2018/05/28 :  10:02:41  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Jag instämmer och tackar för ett mycket fint reportage med fina bilder.
Vi hade tänkt åka till München, men det blev inte av, tyvärr. Nu fick vi en fin bild av utbudet på mässan.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2018/05/28 :  12:32:07  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply

quote:
Ett jätte tack Nisse för ett fint repotage, riktigt kul att få se lite smalare tillverkare och dina tankar om ljudet.
Vem vet, vi kanske ses där nästa år :)


Kan inte annat än att hålla med

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/05/29 :  09:12:30  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tack alla!

De bilder jag visat här är kanske 25% av det jag tog, vilket ändå bara är bråkdelen av vad som visas på mässan.
Perfect Sense eminenta reportage från mässan visar ju att där finns även massor med elektronik för den intresserade.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2018/06/06 :  14:18:48  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Bandaren hos TAD kommer från västkusten i Sverige tror jag bestämt!
Det lät mycket bra i detta rummet tycker jag också, o ett av banden de spelade gick jag ner till STS o köpte...
Go to Top of Page


Om Malmö tillhör västkusten så kommer bandaren därifrån. Olle på Ljudupplevelser lånade ut den till TAD under mässan.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000