HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Soffsubwoofern av Mullis
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullis
Starting Member

14 Posts

Posted - 2018/05/05 :  15:43:35  Show Profile Send Mullis a Private Message  Reply
Hej. Här är jag. Mullis kallas jag men heter Daniel.
Nej ingen presentation blir det här, utan ett projekt av alla projekt jag ännu ej startat, men denna är på god väg att komma igång senare i sommar, (hoppas jag).

Frugan har nog vant sig nu, med mina svarta lurviga "monster", 2x12", men på hennes högsta önskelista är ett par vita högtalare, ju mindre desto bättre. Ett av dessa projekt som inte kommit igång än.
Huset tar sin tid av en och barnen och fritidsintresset osv...
Nåja, tillbaka till trådens egentliga mening.
Har ett par gamla bilbasar som är rätt fina.
GAS Silver 12

Spec kommer här.

D: 250 mm
Re: 3,7 ohm
Fs: 32,32 Hz
Qms: 2,92
Qes: 0,35
Qts: 0,31
Mms: 86,86 g
Cms: 0,28 mm/N
Vas: 94,43 lit
Bl: 13,62 N/A
L1k: 1,74mH

Tänkte göra en baslåda till de vita högtalarna som fått arbetsnamnet White Ghost, Perless bestyckade, 2x6,5" och en 1" diskant.
Så, ibland så behövs det lite mer bas så.
Det kommer denna tråden att handla om.
av en händelse så hittade jag på ROAR serien här och på, ja, nätet och blev väldigt sugen.
Ja, en sådan 18" skulle man ha, för hittat bra pris på RCF elementet som bla Ryssen använder sig av. Men, det är uppenbart att den inte är så lämpligt att använda inomhus...
Så tänkte prova med en ROAR12 med ett av elementen som jag har, har simulerat det i simresp och fick nästan samma resultat som ROAR12. Tänkte prova, även om den inte är så lämpligt i det hornet. Bara för att jag kan...
Sen även Soffsubwoofern kommer att byggas i jämförelsesyfte.
Bilder och mera kommer när jag kommit in i forumets utformning.


Mvh Mullis

Edited by - Mullis on 2018/05/05 23:23:13

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/05 :  18:08:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevligt! Välkommen! Vi (jag iaf) gillar bilder så vi ser fram emot sådan under projektets gång!
Bara en korkad fråga, vad är en soffsubwoofer? Är det en buttkicker? Eller helt enkelt en subba som man kan utnyttja som soffa?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mullis
Starting Member

14 Posts

Posted - 2018/05/05 :  23:43:07  Show Profile Send Mullis a Private Message  Reply
Nja, inte en rumpskakare.
Har tänk ha en smal hylla med vägguttag med lock bakom soffan, en hörnsoffa, och mot yttervägg blir det bredare, ca 180 - 200 mm.
Där tänkte jag ha en baslåda, en ca 35 liters basreflex.

Simulering i Hornresp, samma volym och storlek som ROAR12 med GAS Silver12.









Mvh Mullis

Edited by - Mullis on 2018/05/06 23:22:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000