HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga Högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Malte Ritzén
Starting Member

5 Posts

Posted - 2018/04/27 :  19:35:05  Show Profile  Visit Malte Ritzén's Homepage Send Malte Ritzén a Private Message  Reply
Hej, är ju ny här. Har lite frågor efter att ha snurrat runt lite. Egna projekt var hittar jag dom, när jag är inne på Pinterest så finns där mängder med högtalare och byggen länkade till just detta forum men jag kan inte hitta något. Ser däremot mängder med bortplockade bilder ( har fått reda på att det är lite strul med servern). Hur ska jag söka för att hitta uppslag till snygga välljudande högtalarprojekt? Eller är det få som bygger själva? tänker försöka ge mig på att designa själv men sett diskantdriver med horn i trä som tilltalade mig. Om man kunde få mer uppgifter hur man kan göra dom.
Mvh Malte

Malte Ritzén

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/27 :  20:03:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Högtalutveckling är lika mycket fysik som erfarenhet som häxkonst.

Vore det så lätt att tonkurva, fas och dist avgjorde ljudkvaliteten så skulle det inte finnas en uppsjö av konstruktioner idag. Då hade utvecklingen i stort sätt avstannat på 50talet (vilket är sorgligt att den inte gjorde då Trioder, Alnicomagneter och lätta pappkoner tenderar att låta mycket bättre än dagens grejor).

Vill du lära dig så skulle jag rekomendera en MiniDSP 10X10HD, eller om du nöjer dig med ett tvåvägssystem en 2X4HD, några billiga förstärkare, en Umik och REW.
Bygg nått enkelt för att få lite erfarenhet.
Kompressionsdrivers och trähorn är väldigt skoj, men löjligt oförlåtande, avslöjande och krävande (potentiellt extrem upplösning).
Ett par B&C 15TBX100 i MLTL eller annan kvartsvågsavstämning borde fungera bra ihop med sådana trähorn.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2018/04/27 :  22:15:37  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Här finns mycket nyttig information om horn. Visserligen mest för PA, men även tillämpligt för hemmabruk, där effektkraven är lägre.

http://education.lenardaudio.com/en/07_horns.html

Bjørn Kolbreks hemsida:

http://kolbrek.hoyttalerdesign.no/

Massor av hornkonstruktioner för olika frekvensområden:

https://inlowsound.weebly.com/

Trähorn:

http://www.geocities.jp/arai401204/index.html

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Malte Ritzén
Starting Member

5 Posts

Posted - 2018/04/28 :  17:17:36  Show Profile  Visit Malte Ritzén's Homepage Send Malte Ritzén a Private Message  Reply
Har sett flera trähorn som varit relativt stora och breda, kanske 100*300 mm. När jag tittar på dito färdiga i glasfiber eller ALU. så är dessa oftast helt annan form. Tänkte att under alla år som gått så borde det finnas en ideal utformning på ett diskanthorn baserat på frekvensområde. Men så är det med andra ord inte alls? #129300;.

Malte Ritzén
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/29 :  09:11:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Välkommen hit Malte. Det är tyvärr som Circlo skriver att den mesta utveckling av audiogrejor har avstannat men det finns säkert de som ändå fortsatt i någon form. Det är också som Circlo skriver börja med något enkelt lär dig olika programvaror som simulerar, mäter m.m mitt tips är att börja smått börja med begagnade saker och jobba dig upp "det kostar lika mycket att misslyckas som att lyckas" sa min farfar till mig när jag höll på när jag var ung.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2018/04/29 :  11:14:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänk så mycket bättre allt var förr... (Och ju förr desto bättre?)
Det finns guldkorn i alla tidsperioder tycker jag.

Den här tråden är intressant och inspirerande tycker jag:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90020
De här högtalarna finns en byggtråd till nånstans: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66193&whichpage=2
Men jag vet inte riktigt var?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/04/29 :  15:11:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bjud hem dig till folk, som du misstänker har välljudande högtalare. Ta med dig en Budapestlängd (känner inte ungrarna sig kränkta när man kallar en kolesterolbomb så?) och sätt dig i någons sweetspot och försök skaffa dig en uppfattning.
Gör också, innan du ger dig ut på din eriksgata, en selektering så du kan lyssna på olika typer av högtalare, horn, BR, TL, IB, OB, 1-, 2-, 3-vägare ...
Du har ju snart semester.
Go to Top of Page

Malte Ritzén
Starting Member

5 Posts

Posted - 2018/05/01 :  14:52:47  Show Profile  Visit Malte Ritzén's Homepage Send Malte Ritzén a Private Message  Reply
Bernt tittade på dina länkar och den ena visa biffiga horn men på den första så är bilderna borta, vilket jag ser på hur många ställen som helst, lite trist då jag förstår att det finns en massa kul här.

Malte Ritzén
Go to Top of Page

Malte Ritzén
Starting Member

5 Posts

Posted - 2018/05/01 :  22:55:04  Show Profile  Visit Malte Ritzén's Homepage Send Malte Ritzén a Private Message  Reply
Soundbrigade, jag har fått en invitering till en kille i Norrköping med en riktigt häftig anläggning, risken är väl att man inte vill höra sina egen efter det . Skämt å sido det är nog rätt väg, För mig är det nog så att byggande är en del av tjusningen men man kanske ska lugna ner sig och köra på lite säkrare kort än att göra t.ex. trähorn som diskanter. går ju göra vacker design på 3 vägshögtalare med.
Har sett flera byggen där man fräst MDF och byggt på lager på lager och på så sätt fått även dämpningen inne i lådan genom att göra ett vågmönster som man förskjuter på insidan så man får resonansdämpande effekter. Någon som byggt något sådant, typ B&W eller Sonus stil?

Malte Ritzén
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/05/02 :  17:36:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kommer du förbi Vänersborg kan du få lyssna på något ganska minimalistiskt - exponentialhorn med ett 5" bredbandselement.

På tal om specialsågade träpinnar inne i lådan såg jag en udda variant där man tod ett gäng träpinnar och limmade/skruvade dessa i solfjäderform mot bakstycket. Tanken skulle vara att dessa skulle bryta upp stående vågor. Jag har en pdf som beskriver den udda högtalaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000