HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nottingham
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/04/29 :  17:12:58  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Hej
Några fördelar eller nackdelar med spelarna från Nottingham, främst Ace Spacedeck och Space 294?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2018/04/29 17:13:51

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/29 :  23:24:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en kamrater som har varit och är fortfarande ägare av Nottingham skivspelare de har aldrig berättat något om några problem men däremot har de alltid varit noga med byte av olja och rem.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/30 :  09:03:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kan dem inte mer än att jag vet att de alla bygger på principen med en motor med extremt låg effekt, så pass att den inte ens startar utan hjälp va?
Det kanske kan vara anledningen till det som bubbel beskriver, att de är känsliga på underhåll av lager o drivning.
Samtidigt antar jag att det är en av de konstruktionsval som gör att de har en rejäl skara supporters!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/04/30 :  10:30:43  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Finns tydligen ingen av/påknapp för tallriken, hur det fungerar tänkte jag inte på utan bara lyssnade.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/30 :  10:32:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jo det var bra att du tog upp det med motorn AlfaGTV, med jämna mellanrum så slutar motorn att fungera detta p.g.a. att det inte går att stänga av driften med en av/på knapp kamraterna upplever det inte som ett problem men personligen hade jag monterat dit en.

För den som inte varit i närheten av en Nottingham så vibrerar motorn hela tiden när den är stoppad detta beror på att motorn är väldigt svag och inte orkar dra igång skivtallriken dock är det Philips billigaste AC motor vi har där.

De gjorde service på lagret varje år, droppade lite ny olja någon gång per år i lagret samt bytte rem vart tredje eller femte år beroende på hur mycket man använder skivspelaren.

Jag har ungefär liknande service på mina skivspelare som är bl.a Thorens, Lenco m.fl. det skadar inte att underhålla dem sedan brukar jag tvätta av remmen par gånger om året med vanlig tvål och ljummet vatten torka av sedan är den klar att använda igen.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/05/06 :  09:13:23  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Om man väljer mototstyrningen som tillval så fungerar den som strömbrytare.
Fick också reda på att även andra tillverkare använder samma lösning som Nottingham.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/06 :  09:25:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kände bara till Nottingham och sedan de konstruktioner som Tom Fletcher skapat efter sin tid hos Nottingham. Finns det flera?
Oavsett det, gillar man vad Nottingham erbjuder så är det väl bara att klippa till?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/05/06 :  10:04:25  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Analogue Works och någon till som Bengt på Vinylbutiken nämnde.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/10/28 :  09:29:53  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Bytte motor på min spelare 2 gånger allt rätt kopplat men den snurrade inte ändå.
Lösningen var att vända på hankontakten, mystiskt, någon som har en förklaring till detta?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/10/28 :  11:42:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vilken hankontakt då? Den i väggen eller någon intern i spelaren?
Vet inte om det finns någon styrning eller om det helt enkelt är direktanslutet med ngn fasförskjutare (en liten konding)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/10/30 :  09:47:31  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Den in i väggen/strömlisten.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/10/30 :  14:21:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Inget svar, men det som händer om du vänter på kontakten är ju att du flyttar fasen från den ena ledaren till den andra (och vice versa med nollan).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000