HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 De här med Dipoler, troligen inte coaxialer.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/25 :  22:34:50  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Circlo. Lågt qts? Personlig preferens eller bra för dipol? Jag såg att AE Speakers har väldigt högt qts på sina dipol element.

Micke Y. Tack för tipset :) det verkar vara kompetenta element, måste kollas upp!

Amatören. Varför blir jag inte förvånad! :) :) :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2018/04/25 :  22:38:23  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Varför inte köra på en 15" coax på en gång? Baffeln lär bli lika bred iaf om du gör en wwcxww om du nu inte tänkt göra en "midja" runt coaxen. Dessutom ser det läckert ut med ett udda antal lika stora element.

Denna tyckte jag såg fin ut. http://www.eighteensound.it/Products/Articles/Detail/catid/4065/eid/3313/15ncx1000

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/26 :  07:00:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlo. Lågt qts? Personlig preferens eller bra för dipol? Jag såg att AE Speakers har väldigt högt qts på sina dipol element.



I en avlägsen forntid då DSP var väldigt dyrt så var det förädiskt lockande att använda höga Q-värden för att få en önskad "slät" tonkurva i öppna bafflar.

Högt Qts innebär ett klent motorsystem och dålig kontroll av konen.
Helt ok om man skall återge enkla sinusvågor, men upplösningen brister om man skall återge komplexa signaler.

Man kan få en tung överlastad Volvo V70 med utslitna stötdämpare, bromsar och styrled och kraftigt slirande koppling att rulla på en rak slät väg, men den skulle vara ruskigt usel att köra rally med.

Idag då DSP är vanligt förekommande så är det mycket bättre att köra motorstarka element och EQa fram önskad tonkurva.
En B&C 18IPAL eller 15DS115 är mycket bättre dipolelement än AEs såkallade dipolbasar, även om de kräver en MiniDSP eller liknande för att styra upp.

Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/26 :  08:00:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jonasz. Har du varit här och kollat mina skisser? :) Jag har en kännsla (den kan va fel) att ett 15" element som mellanregister inte har så bra spridning? 18sound har ju coax 12" också, kanske en kul "kompromis"...?

Mycket intressant Circlo, kul när du sågar AE som en del anser vara bland det bättre tillverkaren när det gäller dipol element. Jag får ta en runda till och leta element! Lågt qts och lågt fs då :)

Jätte härligt att ha er med här! Alla tummar upp :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2018/04/26 :  09:00:49  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fast en dipol "ska" inte ha för bra spridning, då blir det ju ingen dipol. Tanken är att ljudet kortsluts åt sidorna.

Det bästa är nog som du var inne på från början att köra med en 8" men då göra en smal midja på baffeln runt den. Då kan du nog få dipolkaraktär uppåt 1000hz. Vill du ha dipol över 1khz så får du göra baffeln ännu smalare och introducera ett mindre mellanregister eller liknande, se Linkwitz LX521 eller John Kreskovskys NaO Note.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/26 :  10:55:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
kul när du sågar AE som en del anser vara bland det bättre tillverkaren när det gäller dipol element


De kanske låter jättetrevligt och bra på många sätt, så jag vill inte "såga" dem. Jag tycker dock att det finns en trist rädsla för slagkraft, dynamisk spänst och svårtyglat ursinne inom hifi.
När jag lyssnar på finhifi och dyrhifi på mässor, hifibutiker och hos folk som har fingrejor så tycker jag att allt låter snyggt, polerat och väluppfostrat men det saknas nästan alltid lite skarpa kanter, lite liv och engagemang. Sånt som gör att musiken lever. Sånt som får en att vilja dansa och röra på sig (nicka till räknas inte som "röra på sig").

Jag tror nog att de där Dipolelementen kan låta riktigt trevligt och behagligt på alla sätt, men jag föredrar det illa tyglade ursinnet i nått som tex B&C 18IPAL eller 15DS115.

Jag vet att jag föredrar min ROAR12 framför nästan alla andra basar jag någonsin hört, vilket är lite paradoxalt då den är lika rumsren som ett skadeskjutet vildsvin. Den är så långt från finrummens ljumma rödvin och dyrhifi man kan komma. Även på väldigt låga volymer så har den en fysisk karaktär som sätter väggar och golv i rörelse. Den går inte alls att använda kvällstid då man förnimmer den fysiskt i luften och den bärande strukturen i hela huset innan man hör den ovanför min dators processorfläkt.

Med ett par hundra watt som kommer grannen från huset 50 meter bort och klagar.

Det handlar dock inte om att kunna spela högt. Det handlar om att kunna återge icke-linjära akustiska signaler, dvs toner som avviker från enkla sinusvåger. En ljudvåg från hårt trumslag, en orgelpipa eller ljudbangen från ett supersoniskt flygplan innehåller ickelinjära komponenter där vågformen starkt avviker från enkla eller sammansatta sinusvåger, å detta kan hög-Qiga konstruktioner inte alls återge. Destå högre Q destå mer är elementet en sinusiodal resonator (jämför med en pendel). Destå lägre Q destå mer kan elementet frångå sinusiodala vågformer.

Jämför de jämna mjuka vågorna ute på öppet hav i lugnt väder med de kraftigt brytande ojämna vågorna när stormen piskar vattnet och vågorna bryter mot en klippig kust.

För att kunna återge trycksättning och alla de underliga moduleringarna som finns i musik-signaler så måste elementet kunna frångå pendelns enkla mjuka sinusvågform och göra plötsliga knyck och ojämna rörelser som dessutom skall kunna skeva asymmetriskt runt 0-punkten. För detta krävs det motorstyrka.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/26 :  11:05:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Musical acoustics

The physical behavior of musical acoustics is mainly nonlinear. Many attempts are made to model their sound generation from physical modeling of emulating their sound from measurements of their non-linearity.


Från https://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_acoustics

Också intressant:

http://acoustics.org/pressroom/httpdocs/131st/lay06.html

http://www.nime.org/proceedings/2017/nime2017_paper0068.pdf
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/26 :  21:31:17  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ibland när man skrapar lite på ytan så öppnas en helt ny värld!
Det är så skönt att bli lite omruskad i sina invanda tankesätt :)

Tack Jaonasz och Circlomanen för att ni breddar mitt hifiintresse.

Jag tror jag ändrar titeln på denna tråden och lägger till dipol:) för det är ju det det handlar om.

Jag kollade lite på B&C basarna och FS ligger ju ganska högt, hur mycket lägre än FS kan man (dsp eq) ett sådant
element?
Hur lågt qts ska man satsa på?

Många nya frågor blir det.... Men detta kan nog bli något riktigt kul:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/28 :  07:57:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag kollade lite på B&C basarna och FS ligger ju ganska högt, hur mycket lägre än FS kan man (dsp eq) ett sådant
element?
Hur lågt qts ska man satsa på?


Destå lägre Q (resonansbenägenhet) destå mindre spelar Fs (resonansfrekvens) roll.

Om du använder ett par B&C 15TBX100 per kanal så kan du lätt och ledigt EQa ned dem till en minus tre dB punkt vid 20 Hz.

Ett par B&C 18IPAL per kanal kan du lätt EQa ned till en minus tre dB punkt vid 15 Hz.

Allt beror såklart på hur högt du vill kunna spela, hur stort rum du har och hur stora dipolerna får vara.

http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n850v2_overview

https://data-bass.com/data?page=driver&id=51

BMS verkar göra väldigt OB-vänliga element med lite lättare koner, stor linjär slaglängd, låg jämn Le och ganska stort Vas.
De har enligt mig trevligt balanserade egenskaper för OB.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/28 :  09:46:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Kan inte riktigt släppa AE elementen:)

Jag gämförde AE TD15H ( ingen "dipol" modell alltså) mot B C 15TBX100 så ligger väll AE inte så dåligt till, eller?

FS 21 mot 35
BL 14.9 mot 25.5
Qts 0.26 mot 0.28
Qes 0.27 mot 0.3
Qms 4.23 mot 5.2
Mms 129 mot 163
Le 0.3 mot 1.6

Ok, BL produkten är väsentligt lägre på AE men o andra sidan har vi lägre mms, qts och qes är rätt lika.

Jag har nog möjlighet att testa ett par AE Td15h av herr Engelholm, jag borde nog börja i den enden :)

En massa tack så här långt för alla tips tankar och idéer. Kram på er :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/04/28 :  11:10:03  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Släng i ett par RIKTIGA element från början!
Själv kör jag med JBL 2242H i mina.
Wow, alltså

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/28 :  11:27:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De elementen ser riktigt fina ut. Jag har ingen erfarenhet av AE-elementen förutom lite mässor å sånt, så jag vill som sagt innan inte såga dem. Köp det du tycker tilltalar. Jag vill bara uppmana att undvika de väldigt höga Q-värden som de rena dipol-elementen har.

Du kan lätt EQa fram önskad tonkurva från magnetstarka element men det är rejält mycket svårare att ge dipolelementen lite mer muskler och spelglädje. Jag tror nog att det går med hjälp av en triodig förstärkare och en rejäl negativ utgångsimpedans, men det är inget som finns att köpa fix och färdigt på marknaden. Det är ett helt projekt i sig självt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/28 :  15:56:59  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Amatören. Ja ett par riktiga element vill man ju ha ;) Jbl kan säkert leverera, men den ytterst lilla erfarenhet av dom är från ett par av mina kunder som har haft
Jbl bestyckade högtalare innan dom bytt till Double A Design, och ingen av dom har velat gå till baka.... Men som sagt, för lite fakta för att bilda mig en vettig
erfarenhet.

Circlo. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina erfarenheter och tankar, det är guld värt att få den vägledningen när man är på okänd mark. Triod förstärkare med negativ utgångsimpedansen?! Nä, jag tror vi stannar vid högtalarprojektet, det där är många mil utanför min komfort-zon ;)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2018/05/08 :  13:54:23  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Bernt tipsade om http://www.eighteensound.com/Products/Articles/Detail/catid/4065/eid/3421/8cx401f när jag frågade för länge sedan.


Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.

Edited by - Dr.G on 2018/05/08 13:55:17
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/08 :  18:44:24  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja den ser rätt trevlig ut :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/09/16 :  10:22:13  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej go vänner!

Har fortsatt läst och letat element sedan vi diskuterade detta spännande ämne förra gången. Och nu har jag hittat ett par element som jag tycker ser rätt vettiga ut, tänke höra mer er som har mer erfarenhet av denna typ av element vad ni tror/tycker.

Diskant /mellan. http://www.eighteensound.it/Products/Articles/Detail/catid/4065/eid/3417/12ncx750
Jag tycker frekvensgången ser rätt vettig ut (har sett betydligt svajigare coaxer).

Bas. http://www.eighteensound.com/Products/Articles/Detail/catid/4067/eid/3366/15w930
Bra Bl, lågt qts, hög känslighet. Det som kanske är oroande? är ett ganska lågt x-Max +- 7.5mm. Tanken är att det ska sitta 4st basar i varje högtalare. Vad tror ni, kan detta vara en vettig väg framåt?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/09/16 :  19:48:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
En fundering, vad ska du ha det till? Kan påverka svaret...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/09/16 :  20:21:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej Petter

Det är tänkt att bli en ny set-up här hemma :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/09/16 :  21:03:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag känner någonstans i magtrakten att jag vill dra isär det lite mer, istället för att köra 12"/15" hade jag nog tittat mer på 12"/18" alternativt 10"/15" eller varför inte 10"/18".

Jag tror det blir lättare att får till bra mid med något mindre element som 10" eller max 12", och kanske kunna låta konelementet ta lite mer av röstomfårnget uppåt, tittar på FatialPro 10HX230 och 12HX230, för basen, som sätter systemets känslighet, skulle jag titta på något i stil med 15FH510 eller 18FH510 från samma tillverkare.

Medveten om att dessa 18" är lite tama i sin genre, men för applikationen tror jag de skulle göra susen, delvis för att de gisningensvis är relativt lätta att få ihop vilket kanske underlättar möjligheten att få till ett bra slutresultat, detsamma gäller koaxerna jag refererar till, de ser mkt snälla och trevliga ut att jobba med.

Skulle jag ta mig ann detta hade jag nog börjat där, ser ut att vara väldigt trevliga och välbalanserade element, lättjobbade, inte extrema inom sin genre, fick nyligen mina B&C 15SW115, och det är helt andra djur men även avsedda för helt annan tillämning, horses for courses :)

Lite svammel från min sida utan särskillt mkt eftertanke, mer magkänsla med applikationen i åtanke, men det kanske kan ge upphov till lite funderingar och frågeställningar.

Kul projekt!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2018/09/16 21:06:17
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/09/16 :  21:19:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Aha, okej. Coaxen ser fin ut. Kanske efterlikna Danley sm80 för att kontrollera spridningen ytterligare ner i frekvens? Jag byggde med äldre 18-sound 12"-coaxer och de lät väldigt behagligt och högupplöst.

Du lär knappast använda all x-max i basarna med hyfsat sansad ljudvolym. Trevliga parametrar.

Annars är BMS 12S305 och 12N630 väldigt intressanta och ger kompaktare lådor med fortsatt god pumpkapacitet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/09/17 :  07:56:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack snälla ni, jag ska titta vidare på elementen ni relaterar till :) Jag suger åt mig all info/tips jag kan få.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2018/09/17 :  14:44:16  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Hej Anders:-) Har du kollat in o lyssnat på Finska Gradient? De använder ofta ett koaxelement i toppen och en dipolbas under! Tror de använde ett Seas 7-tum element(kanske moddat)
i sina klassiska Revolutionmodeller.

http://www.gradient.fi/en/loudspeakers/5-gradient-revolution.html

Edited by - plind on 2018/09/17 14:45:08
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/09/17 :  20:47:43  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej Double A

Ytterligare ett exempel på koaxial :)

http://pbnaudio.com/speakers/speaker-kits/cx871

Har inte hört det själv men blev intresserad av kitet då jag har basarna redan..
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/09/18 :  17:02:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej plind. Gradient har jag aldrig haft den äran att lyssna på, men jag gillar hur deras lösningar :)

Hej hobbes. Visste inte att Pbn sålde "kit" också. Deras coax påminner om ett moderat Seas element tycker jag.

Jag tackar för tipsen och funderar vidare. Just nu ligger jag förkyld och ja vet inte om det är febern eller nått virus, men detta projekt drar iväg långt utanför den tänkta stigen! Riktigt spännande :) Har precis hittat ett jätte söt 18" element! Kanske två sådana per sida i stället för fyra 12"???

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/09/20 :  18:13:47  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Som sagt, detta projekt har fått en lita annan vändning. Tanken från början va 4st 12" basar (ev 15") och en coax i mitten, men när jag hittade detta element så började nya tankar snurra runt :)
https://www.faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/datasheet.php?id=201070155
Bl på över 30 och känslighet på 97db, och dom övriga parametrarna ser väll rätt ok ut också.

Så den nya funderingen är två 18", en övers och en underst, och som mellan 2st 10" eller 12" och i mitten en lämplig diskant.
Är det någon som har förslag på bra 10-12" mellan? Jag kollade lite på denna https://www.faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=101050110
Jag tyckte frekvensgången såg rätt bra ut i alla fall. Men hur den låte har jag ingen aning om :) Det bör kunna spela mellan 200-300 till 2000hz. Jag har Ett par banddiskanter som hade varit kul att kunna använda, men kan man inte få mellanregistret spela snyggt till ca 2000hz så får jag titta på annan diskant, har sneglat på Beyma Amt med eller utan horn.

Det lutar åt att hela systemet blir aktivt drivet.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000