Author |
Topic |
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/03/19 : 08:46:10
|
Så där nu har jag börjat lite med Circlomanen slutsteg med dubbla IXFN520N075T2 det går sakta framåt det kommer ta lite tid måste hitta någon firma som säljer lite aluminium bitar så jag kan bygga en låda för det.
Har börjat att lägga ut trissorna och motstånd på kylflänsarna har hunnit att borrat och gängat för dem stora transistorerna.
Det blir totalt 10Kg kylfläns vet inte om det räcker så jag får prova lite.
//Niklas |
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/03/19 : 08:49:10
|
Här är ritningen jag följer har köpt in de flesta komponenter jag behöver måste bara köpa 12V nätdelen.
//Niklas |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2017/03/19 : 09:12:16
|
Det här blir intressant! :) |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/03/20 : 07:30:31
|
Det ser riktigt bra ut. Robusta och mycket trevliga transistorer.
Du kan ju alltid öka eller sänka tomgångsströmmen för att anpassa till kylflänsarnas kapacitet. Det ser ut att vara rejäla kylflänsar så det borde nog bli bra som det är. De där monsteruösa IXFN520N075T2 gillar att ha en riklig tomgångsström, då de blir mer linjära och allmänt gladare med lite värme och ström att jobba med.
Kul att se att bygget blir av.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/08 : 14:57:44
|
Det går sakta framåt fick tag på en aluminium skena så jag har kunnat sätta ihop kylflänsarna. Och så har jag monterat alla motstånd och transistorer som skulle monteras på kylfläns. Dags att börja knyta ihop alla ben så man kan börja testa snart.
//Niklas |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/08 : 17:05:23
|
Har fått dit några kablar nu så det går framåt. När man tittar på ritningen så ser det inte ut att vara många kablar men när man ska börja dra alla så blir det en hel del.
//Niklas |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2017/04/08 : 18:36:03
|
Häftigt brutalt!
Hur varma blir vinklarna som kondensatorer sitter på? Det kan vara värt att ha koll på ur livslängdssynpunkt! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
Edited by - Tomas J on 2017/04/08 18:36:27 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/10 : 14:10:07
|
Det ser riktigt bra ut.
Jag känner igen det där att det som ser systematiskt och snyggt ut snabbt urartar i ett kråkbo när man börjar dra kablarna kors och tvärs.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 10:21:14
|
Nu har jag lött klart det mesta så nu ska jag börja med nätdelen.
Johannes hur startar jag upp den första gången. Ska R6 vara 0 Ohm eller 200 Ohm när jag börja jag har ställt den på 93 Ohm som ritningen säger nu. Och hur trimmar jag in den här.
//Niklas |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 11:23:18
|
Om det här blir bra så vet jag vad som kommer att ligga på min önskelista framöver!
Så enkelt och genialt, helt i min smak! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 13:44:27
|
quote: Johannes hur startar jag upp den första gången. Ska R6 vara 0 Ohm eller 200 Ohm när jag börja jag har ställt den på 93 Ohm som ritningen säger nu. Och hur trimmar jag in den här.
Det bästa är att ha en vridtrafo så man kan höja spänningen sakta för att se att inget katastofalt sker.
I annat fall får man kontrollera allt två gånger på eftermiddagen och två gånger på morgonen dagen efter för att sedan bara slå på strömbytaren och hoppas på det bästa. Det är såklart bra att ha så klena och snabba säkringar som möjligt. Det räddar troligtvis inte felvända kondingar eller felkopplade transistorer men det förhindrar troligtvis brand och andra dramatiska sönderfalls-förlopp.
Det är bra att ha flera multimetrar så man kan kolla spänningen på utgången och strömmen genom förstärkaren samtidigt.
93 ohm (R6) är säkert ett bra utgångsläge. Det påverkar inte annat än arbetspunkten så det är ganska ofarligt oavsätt inställning. Du justerar R6 tills du har ca halva strömförsörjningens spänning på noden mellan R1, R2, R4 och C1. Dubbelkolla polariteten på C1! Det är trist med likström på utgången.
Jag skulle starta upp den och mäta stömmen och spänningen på utgångsnoden innan C1. Låta den stå ett tag. Kolla så att ingången är på 0,0000 volt. Kolla så utgångsnoden är på korrekt spänning. Kolla så att tomgångsströmmen stabiliserar sig och håller sig stabil på ca 3,2 ampere eller så. Låt den stå så kylflänsarna når en stabil temperatur. Dubbelkolla allt igen. Sedan kopplar man in högtalare och signalkälla.
Jag brukar alltid använda nån gammal telefon eller MP3spelare som är offerbar som första test-signalkälla.
Skenar ström och temp iväg så behöver du öka på R1 och R2, samt kolla så att alla transistorer är bra monterade på kylflänsen.
Eventuellt kan du öka R3 lite om spänningen på noden R1, R2, R4 oc C1 driver för mycket. 100 milliVolt gör inget. Den kommer säkert driva nån volt medans den värms upp. Det gör såklart inget.
Du kan påverka distortionsspektrat och utgångsimpedansen genom att ändra förhållandet mellan R1 och R2.
Större R2 och mindre R1 ger mindre total THD men en större andel högre ordningens distortion. Mindre R2 och mer R1 ger mer THD men större andel lägre ordningens distortion (andraton). |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 14:51:54
|
Om man inte har en Variac, så brukar många förslå att man bygger en fattigmansvariant, inte riktigt en Variac men den kommer se till att du bränner huset.
Tanken är att lampan blinkar till när man slår på strömmen. Om den konstant lyser så skall man slå av för då är något fel.
typ så här
kolla på denna video så ser man hur den funkar https://www.youtube.com/watch?v=wRFRwOnLsZI
|
Edited by - secanbj on 2017/04/14 14:58:43 |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 19:30:25
|
Nu är den klar. Ska gå igenom alla sladdar och komponenter så allt stämmer innan jag börja koppla på ström.
//Niklas |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 19:39:09
|
Om allt fungerar bra förutom ett brumm, kraftigt brus eller ett tjutande ljud så kan det behövas en viss filtrering av de två 12 volts strömförsrjningarna som laddar P-kanal fetarna med lite extra ström. Jag vet inte hur tysta de som du köpt är. De är lite kritiska. Allt brumm och brus som de ger kommer rakt ut på utgången.
Koolt bygge! Hoppas det kommer låta riktigt bra.
Mvh Johannes |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2017/04/14 : 19:39:14
|
Spännande! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 08:38:05
|
Väntar med spänning på första intrycket.#128515; |
Modda allt som går att modda! |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 09:47:10
|
Har kopplat in Strömmen nu och det låter men volten vid C1 ligger fel.
Jag har ca 2.5Amp genom sluttrissorna total volten är ca 37Volt vid C1 har jag 24V det borde vara 18-19 volt där om jag har förstått dig rätt Johannes.
Jag har bara kopplat in en kanal än och det var inte mycket brum så det ser lovande ut.
//Niklas |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 10:57:08
|
Du bör kunna justera ned spänningen vid C1 till 19 volt med R6. I annat fall får du löda på ett 47 eller 100 ohms motstånd mellan noden R6 och positiv anslutning på C2.
Kul att det verkar fungera. 2,5 ampere är lite klent, men kör på det. Det borde räcka bra för välljud. IXFN520N075T2 trivs med lite ström att jobba med. 2,5 ampere är knappt bakgrundsbrus för en 520 ampere mosfet. Vill du öka tomgångsströmmen så parallellar du några 10 - 22 ohms 2 watt motstånd över R1 och/eller R2 beroende på hur du vill balansera distortionspekrumet. |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 11:48:11
|
Hallå Johannes nu har jag lyckats hitta några gamla motstånd hittade 120 Ohm och 150 Ohm motstånd så nu kunde jag ställa spänningen vid C1 så nu är den hälften såg att den skulle vara lite mer än hälften men inte hur mycket så just nu kör jag hälften.
Här även kopplat in mina JBL högtalare till den. Har ett brum i basen så jag måste nog försöka göra ett filter till 12 volts matningen det hörs inte när man spelar musik så det är ingen brådska.
Nu ska den få stå och spela ett tag och se hur varm den blir.
Så hur låter den jag är ingen expert på att uttala mig om hur saker låter jag bara bygger och lyssnar men det jag kan säga är att det låter väldigt varmt den är inte vass i diskanten.
C1 består utav en stor 22,000uF kondensator och den kan man säkert förbättra jag hittade en i mina lådor så den har minst 20-30år på nacken. Jag har inte satt dit någon annan parallellt än tänkte försöka få igång den först och se hur det lät sen kan man börja optimera den.
Måste kolla hur man parallell kopplar Troid Transformator jag tror jag har kopplat rätt men jag får ut ca 36 volt det är 2x28 volt när den var olastad gav den ca 40 volt
//Niklas |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 12:03:16
|
quote: jag kan säga är att det låter väldigt varmt den är inte vass i diskanten
Den är designad med en tydligt triodig karaktär, så den bör bli "varm" i tonen. Den har några ohm utgångsimpedans så den kommer trivas bäst ihop med högeffektiva och lättdrivna högtalare. Skall du driva tyngre högtalare så rekomenderar jag att du kopplar in C1 på noden mellan R1, Source på M2 och R8. Då får du maximal kraft och spänst ur den dynamiska SRPP strömkällan. Som det är nu så ger den dynamiska SRPP strömkällan ca 50% bidrag av strömdrivning, dvs en assymetrisk 66%-33% fördelning av single end och pushpull.
C1 bör parallellas med bra polypropylen-kondingar. Du får tänka på C1 är direkt i serie med högtalaren och färgar återgivningen med full kraft. Den bör väljas med omsorg för maximal ljudkvalitet.
Kul att den spelar! Det är väldigt spännande att följa ditt bygge och ditt testande av min konstruktion. Jag hoppas (med en liten klump i magen) att du blir nöjd. Det finns såklart nästan oändliga möjligheter att tweaka och "tuna" denna förstärkares karaktär till att passa just din smak, dina högtalare och ditt lyssningsrum. Det är ju en stor del av att diy-a sin egen förstärkare.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/15 : 17:08:08
|
Har lyssnat några timmar nu och ju mer jag lyssnar desto bättre blir den Har kopplat in den i anläggningen nu så jag kör min Nelson Pass BA3 som försteg.
Har även lagt en beställning på nya kondensator till nätdelen, just nu har jag 2x10,000uF med lite motstånd i mellan. Har beställt så jag hamnar på 88,000uF. Har även sett att när jag startar igång den så får jag en strömrusning igenom högtalaren man ser att baskonen sugas in någon sekund måste titta på något högtalarrelä som skyddar dem vid uppstart.
//Niklas |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/16 : 11:01:28
|
quote: Har även sett att när jag startar igång den så får jag en strömrusning igenom högtalaren man ser att baskonen sugas in någon sekund
Detta kommer minska i amplitud när du komplementerar din nätdel med mer kapacitans. Problement kvarstår dock och vill du helt få bort det så måste du ha nån form av högtalar-relä.
Med en kapacitansmultiplikator så tappar du ca 5 volt från matningsspäånningen från nätdelen, men du kan få nätdelen att öka sin spänning väldigt sakta vid påslag. Detta gör att start-transienten på förstärkaren hamnar under utgångskondingens högpassfunktion.
Enklaste möjliga kapacitansmultiplikator. M1 kan vara IRFP150, IRFP240, IRFP250, IRFP044, IRFP054, IXFN520N075T2 (dyr men bra) och många fler liknande mosfetar med tillräcklig spänningstålighet och effekttålighet.
http://sound.whsites.net/project15.htm
Rod Elliot använder för små kondingar och för stora motstånd i sin modfet-kapacitansmulti, så han gnäller lite på prestandan. Med rikligt med äkta kapacitans och lite lägre motståndsvärden så får man en väligt bra filtrering av nätdelens brum och brus.
Man kan göra den betydligt mer komplex om man vill få ned brus och brum till mikrovolt-nivå. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/16 : 11:11:20
|
quote: Har lyssnat några timmar nu och ju mer jag lyssnar desto bättre blir den Har kopplat in den i anläggningen nu så jag kör min Nelson Pass BA3 som försteg.
Skönt att läsa. Det är alltid läskigt när mina ideer testas skarpt av nån annan. Jag hör ju vad jag hör, och jag är själv mycket imponerad av denna förstärkarkoppling (Bastode).
Kan tänka mig att det låter bra med en BA3. Vilka högtalare är den kopplad till?
Jag är mycket imponerad av din driftighet och din förmåga att gå från ord till handling. Dina Tannoy-byggen är legendariska!
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/04/16 : 11:51:26
|
quote: Kan tänka mig att det låter bra med en BA3. Vilka högtalare är den kopplad till?
Just nu spelar jag på mina JBL
//Niklas |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/16 : 19:57:05
|
En riktigt bra högtalare att utvärdera förstärkare med. Kan tänka mig att de har en riktigt hög upplösning.
Hoppas förstärkaren kan driva dem. Kan tänka mig att den något höga ut-impedansen kan ge en lite svullen "varm" basåtergivning jmf med tex en Pass F5.
Mvh Johannes
|
|
|
maal
Member
801 Posts |
Posted - 2017/04/16 : 21:32:48
|
Bra jobbat Niklas! Nu kan vi bygga ihop en åt mig också |
DIY och rör. |
|
|
Topic |
|