HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Sweetspot april 2018 intryck och bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:01:18  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Så var det dags för en hifimässa i vårsolen med många utställare och besökare.

Först ut var Moon och Dynaudio:





Jag tyckte det spelade som det brukar i detta rum oavsett högtalare med lite för mycket hårdhet uppåt och avsaknad av kropp. Anledning kan vara rummet eller smakfråga av de som ställer in systemet med kablar, rack mm. då allt påverkar klangen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:04:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vi gick vidare till estelon audio och initialt kändes det lite undermotoriserat på förstärkarsidan precis som i Stockholm senast men det var lätt att bli sittande och bara njuta av musiken på ett avslappnat och inbjudande sätt. Det gav mersmak!


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:09:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
I undervåningen fanns Bryston som hamrade ut hårdrock med besked. Inte min melodi och ganska tröttsamt efter några minuter. Säkert bra om man gillar att massera njurarna med tuffa basgångar. Intressant med dubbla diskanter a la större Dynaudio, man undrar om det blir problem med delning och c-c-avstånd samt interferens?


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:18:01  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Akkelis i rummet brevid bjöd på Avantgarde med Naim och hotrod Lenco L-75 samt kablage från Sonus Concordia. Jag gillar hur dessa gamla skivspelarklenoder tas om hand och får visa upp sig prime-time! Minns min gamla Thoréns TD-125 med värme, den kunde också leverera musik så moderna konstruktioner fick skämmas. Jag hade gärna hört en fin rörförstärkare typ Leben eller Air Tight i kombination med Avantgarde. Här fick man en känsla av förstoringsglas eller stetoskop rakt in i inspelningen utan så mycket bieffekter. Bara dynamik och snabba anslag som sig bör med hög känslighet.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:21:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
I nästa stora rum förväntade jag mig, pga ljudet på vägen in, att se något enormt eller en hoper subwoofers och möttes av små stativare...
Buchardt tänjde på fysikens lagar.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:25:44  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här tror jag rörförstärkarna var huvudnumret men jag stannar aldrig länge när Focal är nära. Dessa diskanter och jag är inte kompis, för mycket fokus uppåt och ingen integration med resten. Jag vet att andra älskar dessa men jag klarar inte att vara i närheten, tyvärr.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:28:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Peak Consultant sitter ihop bättre och låter mig lyssna in utan pekpinnar. Här var fokus också på strömprodukter som visades upp.




The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:31:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Buchardt är verkligen något extra för pengen. Har övertygat stort på alla mässor jag hört dem. Och jag blir inte förvånad över dina intryck angående Focal, snacka om obalanserad återgivning som ändå går hem hos en del annars skulle inte märket överleva.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:34:19  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
TAD visade upp Micro Evolution som spelar med tydliga släktdrag med större syskon. Liten tendens till hårdhet som vi diskuterade i gruppen där vissa menade att den snarare är skoningslöst källkritisk. Förmodligen bra vid monitorlyssning. Jag tar gärna en något mera förlåtande hållning vid musikåtergivning då det tillåter njutning av större mängd mastringar. Välinspelat piano var dock otroligt bra och det är ett instrument jag tycker fäller de flesta system.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:39:12  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Amega speakers, här pratades det bara och jag glömde faktiskt gå tillbaka... Hörde tidigare kromade versioner på mässa för några/något år sedan och hade då föredragit lite följsammare återgivning. Fyll gärna på hur det lät! Aries-eletroniken mellan högtalarna såg spännande ut!




The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:40:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
FBK: Buchardt verkar vara en tillverkare som kan leverera konsekvent över många mässor, sådant stärker förtroendet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:50:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Qtron:



Detta är speciellt för mig. Det är högtalarna och systemet jag väntat länge på. Jag hörde prototypen för flera år sedan och bestämde mig för att gå all in och investera i den utlimata drömmen. Prototypen förändrade min syn på vad som var möjligt med återgivning av inspelad musik. Det gick helt plötsligt att få illusionen av levande musiker på riktigt. Mässljudet var långt ifrån vad jag vet att dom är kapabla till. Jag hade hoppats på att alla skulle få chansen att höra nästa nivå som jag fick för många år sedan. Nu kan jag bara hoppas att det blir en ny chans för jag vet att potentialen är enorm.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:53:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lilla allt-i-ett Avantgarde Zero. Denna måste vara mässans klipp. En hel high-end rigg för rimliga pengar i cool design. Bara att addera källa. Denna skulle jag kunna leva med! Fast jag tycker den ser bäst ut i svart.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  13:57:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hos Ansuz demades dansk musik som bevisade att det är lika svårt att förstå sjungen som talad danska...
Dessa brukar vara så bra uppåt att jag verkligen saknar det som ska fylla på nedåt.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  14:01:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kuzma är jag svag för och har tidigare haft en Stabi S. Dock blir det väldigt intressant med renoverade L-75 och TD-125 m.fl. när man inser vad det kostar att matcha dessa gamla spelare idag. Men visst är den frän och låter excellent!




The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  14:04:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
På tal om vintage, detta blir man ju glad av. Man undrar om det verkligen hänt något de senaste 30-40 åren? Vi hörde vinyl och kassettdäck där vinyl lät förträffligt och kassett distade betänkligt. Rymdskeppet ovanpå högtalarna är tydligen rundstrålande diskanter!


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  14:06:07  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Detta var ett axplock av mina intryck från lördagen. Fyll gärna på med egna bilder och intryck!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/04/22 :  14:10:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för bilder och intryck

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  15:06:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Micke Y: Håll till godo! (som mina barn sjunger, Vaiana referens för de som ej har barn...)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/22 :  18:49:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Håller med dig i stora drag.
Jag lyssnade lite hos Amega (tyvärr utanför demo) men tyckte det saknades upplösning i diskanten och basen var "mycket".

Men Herr D! Missade du mässans häftigaste upplevelse? (Ja, jag vet att smaken är olika;)
Vi tittade in i ett rum med ett par A4 papper tejpade på fönstret med namnet Agile.
Väl på plats hittade vi ett par små golvare, typ 15 cm breda, 1 meter höga och med två (vad det såg ut som Seas Excel) basar och en diskant i MTM.
Och jädrar i min lilla låda vad dom kunde spela!
Rent, öppet och med en härlig bas, som gick rätt djupt! Och dom gick att spela högt med bibehållen skärpa! Sanslöst kul, vi satt bara och skakade på huvudet.
Och det till ett av 6000¤
Hoppas verkligen någon kommer ta in detta märke till Sverige.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  19:02:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Double A: jodå jag hörde Agile. Glömde dock att ta en bild. Mitt intryck var att dom lyckades ställa upp högtalarna perfekt i rummet och nyttja reflexer och stöd på ett förträffligt sätt. Lite som att ställa upp ett par stativare så man trollar bort dom och får bra boost. Man får en överraskningseffekt pga små högtalare och förväntanseffekten. Men absolut, det lät visst bra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/04/22 :  21:07:17  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Herr D, tack för bilder och intryck, hade planer på ett åka dit, men jobbet satte hinder, igen

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  21:23:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
PG Jeppsson: Varsågod! Alltid kul att dela med sig till de som inte kan närvara när det uppskattas.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/22 :  22:06:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack som 17 HerrD! Härligt att få följa med!
Råkar du veta/ha fler bilder på streamern som användes som källa till Avantgarde Xero XD?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/22 :  22:28:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
AlfaGTV: Kul att du gillar det! Streamern bör väl ha varit en Cocktail Audio X50:

https://www.akkelisaudio.com/mediaspelare/coctail-audio-x50-cd-ripperstreamerspelareserver.html

edit: stavfel

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2018/04/22 22:30:18
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/04/23 :  06:06:02  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jo det va en Cocktail Audio, ja va framme och tittade:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000