HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörlurar/hörlursförstärkare träff 13 Maj
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/23 :  13:05:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det går utmärkt lämpa över grejerna på Lördag.Och tiden som träffen har jag satt till ca: 10-17 mest som en melllantid pga sambom som jobbar på eftermiddag kväll på Lördagen (så då kommer hon hem senare) och dagtid på Söndagen så hon slipper allt med lådor att göra som hon kallar vår hobby för
Och det där med elektronikval är viktigt. Tar min signal direkt ifrån Dac till hörlursstärkare så att du får helt olika resultat beroende på DAC förstår jag.Och att Audio Aero Prima och Hugo har skilda ljudsignaturer kan jag mycket väl tänka mig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/04/30 15:47:45
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/23 :  18:57:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okaj, det här blir kul!
Källa:
HP All-In-One touchscreen PC med Roon och musikbibliotek på exten USB
Ska försöka få till ett lokalt nät med iPad-styrning och någon Pi-endpoint också.

DAC:
Chord Mojo
Audiobyte Black Dragon
Audioquest Dragonfly Red

HPAmp:
Moon Nêo 430HAD
Shiit Jotunheim
Little Dot MkIII
DIY med Lehmann klon och MiniDAC 2496 (Inbyggd i kasettdäck)

Lurar:
Hifiman HE-400i
Hifiman Edition X v2
Hifiman HE-1000
Philips Fidelio X2

Kan det va nått?


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/23 :  20:08:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Det här borde få några intressanta, det är ju inte min lilla hörlursrigg precis...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/23 :  20:12:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sedan få ni komma överens om vilken dag som funkar bäst AlfaGTV och Björn-Ola. Fick intrycket att Björn-Ola lutade åt Söndag, eller så gjorde det detsamma ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/04/23 :  22:01:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Söndagen funkar bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/23 :  22:29:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jodå, Söndag går fint!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/24 :  22:46:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Då är Söndagen spikad, då är det bara fler deltagare som saknas....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/04/25 09:58:04
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2018/04/29 :  19:36:06  Show Profile Send Leon a Private Message  Reply
Jag kommer gärna med! Har Parasound dac 1600 och drive 2000 + micro Rendu och Ultra gap LTS-1 nätdel och spdif shiit Eitr om intresse finns.
Hörlur Sennhiser 600 däremot ingen hörlur förstärkare mer än Harman/Cardon 7000 lite tung att släpa med sig.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/29 :  22:05:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du är såååå välkommen Leon! För min del så räcker det gott med att du tar med Sennhiser 600 lurarna. Jadå är vi uppe i 4 säkra deltagare, så det finns än så länge plats om någon mer vill komma.
Upprepar en grej, som är tur att jag har det då det behövs.
Jag har två enklare CD-transporter,en Onkyo DVD-spelare och en Marantz CD-spelare stående, så det finns för två riggar att tillgå så två personer bara behöver ta med lurar och hörlursförstärkare.
Och tänk på att ha med DIGITAL KABEL & SIGNALKABLAR då jag inte har några extra liggande

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/04/29 22:10:42
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/04/30 :  15:44:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Eftersom jag tar bilen upp till Stockholm så tar jag med mig min dac och hörlursförstärkare och resten jag listade ovan. Däremot ingen cd-transport, så att det är bra att det finns. Men flera av mina portabla spelare funkar bra som transport. CD-spelare är ju dock bra om man vill lysdna på egen medhavd musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/30 :  15:47:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
CD-spelare är ju dock bra om man vill lyssna på egen medhavd musik.
Misstänker att de flesta vill det, så det är tur att jag har två ståendes.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/04/30 :  15:52:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sedan har jag ändra tiden för träffen till 10:00-17:00 då det är lika bra att utöka tiden då det ibland blir så mycket umgänge utanför lyssningen så tiden brukar rinna iväg så om någon känner för att redan komma vid 10:00 istället för runt/efter 11:00 så är det helt okej.
Och läs mitt första inlägg i den här tråden då det står viktig info där som alla bör känna till.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/04/30 15:54:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/05/08 :  13:09:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Info om adress,telenr. osv. har skickats till deltagarna via PM.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/13 :  06:17:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om en liten stund bär det av för att träffa lite nya ansikten och kända nicks!
Ska bli roligt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/05/13 :  09:16:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har dragit sladd så det är klart till dig AlfaGTV och Björn-Olas rigg står redan klar då han var införbi med den igår. *Den låter bra* Så smörgåsbordet kommer bli proppat med allt möjligt som ett smörgåsbord bör vara

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/05/13 09:22:51
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/05/13 :  18:18:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Får tacka alla deltagare för mycket trevligt umgänge och upplysande lyssning. Det var verkligt intressant att få tillfälle att lyssna på lurar i den högsta divisionen. Kommer nog någon bild då det togs ett par bilder på högen av lurar och elektronik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/05/13 :  18:48:03  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Ser fram emot era intryck, även om jag svek.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2018/05/13 18:48:26
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/13 :  19:19:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stort tack till FBK & fru FBK för gästfriheten! Och till alla trevliga mänskor man möter när man samlas kring ett gemensamt intresse!
Bilderna är på framkallning!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2018/05/14 :  16:56:48  Show Profile Send Leon a Private Message  Reply
Tack för att jag fick komma med.
Roligt att träffa folket bakom nicks.
Hoppas på en ny träff då jsg är lite piggare leon
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/05/14 :  21:22:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Bild på smörgåsbordet.
Gissa om vi satt och gottade oss.
Till efterrätt hade vi pizza.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/05/14 :  21:28:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Fanns lite dacar och hörlursförstärkare att välja mellan.
När vi inte spelade cd så använde vi en signalkälla som var så tekniskt komplicerad att bara AlfaGTV kan förklara den.




Tyvärr var det som vanligt, dyrast lät bäst!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/05/14 :  21:31:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack FBK för att du organiserade detta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/14 :  22:30:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ah se där, bilderna framkallade!
Ja, det blev ju en avsevärd hög med elektronik-#8221;skrot#8221;! Jag fick ju nöjet att prova ett par olika Sennheiser som jag inte upplevt tidigare, nämligen Leons HD-600 och Björn-Olas HD-800. Även FBKs Sonylurar var ju intressanta men lite för tunga i gumpen för min smak. Kul att prova A&K 120 och den tokläckra Colorfly också!
Jag tror vi var ganska ense om att det mest lät riktigt bra men också att det fanns skillnader även i förstärkeriet. Mest impad är jag nog över att de portabla/släpbara spelarna klarar sig så bra i konkurrens med de stationära, ffa med de lurar som är lite mera lättdrivna som t.ex. Hifiman Edition X v2

Det enda jag tyckte lät direkt illa var min Shiit Jotun (kall) med HD-600! Den kammade dock till sig ordentligt när den blev lite varm, och den låter i min mening bäst med blanserad utmatning.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/05/16 :  21:43:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Riktigt roligt att få höra Hifiman HE1000 ihop med Moon förstärkaren.
Framför allt gillade jag lurarnas trevliga klang.
Att det var superdetaljerat var väntat men det måste ju vara roligt att lyssna också och jag hade kunnat sitta i timmar och lyssna på denna anläggning.
Komforten passar mig också som brukar ha problem med lurar som trycker mot fontanellen.
De andra Hifiman lurarna jag hört upplever jag som något mörka i klangen men det intrycket fick jag inte av HE1000. Välbalanserat med ett mycket bra basfundament.
HE400 hade jag heller aldrig hört tidigare och verkar ge mycket för pengarna. Det här är väl den förnuftigaste hörluren för de flesta.
Vi hade faktiskt två X V2 på plats varav den ena är min. Jag upplever att den drar lite åt det mörka jämfört med HE1000 och SEnnheiser HD800, som jag upplever som relativt neutrala. X V2 är lättdriven, men behöver lite mer krut än vad min AK120 levererar, och därmed också de flesta mobiltelefoner.
Prisläget är ungefär samma som för HD800 och då måste jag säga att HD800 är klart bättre, men kräver samtidigt en väldigt bra förstärkare, så totalkostnaden kommer att bli högre. X X2 är inte lika knusslig, men det lyfter rejält när jag växlar från AK120 till Chord Hugo.
Vi var rörande ense om att Denon AH D7000 har en speciell klang med hissad bas och diskant. Åsikterna gick isär om vad man skulle tycka om detta. Till skillnad från de andra är denna helt sluten och kan t.o.m drivas av AK120. Tyvärr ingen löstagbar kabel så man får hantera 3m och en adapter för att ansluta till de flesta bärbara musikspelare.
Vi slogs av hur mycket ljud de öppna lurara läckte, inga problem att underhålla andra med musiken när man lyssnar på dessa lurar.
Den billigaste luren som testades var B&W P7. Den gjorde ingen succé i detta sammanhang och jag tycker att den låter klart ljusast av alla lurarna. Men det här är ju en lur som man kan använda på stan med mobiltelefon. Jag tog inte med mig mina Sennheiser Momentum, som konkurrerar med P7. Den hade kanske gjort bättre intryck eftersom klangkontrasten mot Hifiman inte skulle ha blivit så stor, men själv tycker jag att den är lite för dov i klangen och föredrar P7.
Vi testade också mina bullerdämpande Sony 1000XM2. Tja...
Enligt min mening låter de i alla fall tillräckligt bra för att man ska kunna njuta av klassisk musik på bussen. Jag missade att testa FBKs Sony lur men enligt rapporterna spelar den med en kraftig bas. Jag har en känsla av att det är Sonys ljudsignatur. Kraftfull bas och lite nedtonad diskant har 1000XM2.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2018/05/16 21:47:13
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/05/17 :  16:36:32  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Lite magert med kommentarer efter en session på 5 timmar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000