HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läskig elincident i helgen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/03/11 :  19:30:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En säkring i huset gick i lördags och även de två efterföljande vi skruvade i. Lite oroliga letade vi efter vad som kunde ha hänt och till slut hittade vi vad som var problemet.

Dosan på bilden är 5+ år gammal och bara fnöske, den faller bokstavligt isär bara av att lyftas upp. Köpt på Bauhaus.

https://drive.google.com/file/d/1bOs4lTh9K7gU2mdsdFFdR4pOUc9_smLd/view?usp=sharing

Läskigt, huset kunde ha brunnit ner om något annat än säkringen gått när det blev kortis.

PS ber om ursäkt för länk istället för synlig bild, jag har inte lärt hur man gör det med Google drive.

Micke




When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/11 :  19:57:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och jag som fick skit för att jag varnade för enklaste list för ett tag sedan. Tur att inget allvarligt hände och bra att du gör folk lite vakna på problemet då sådant här är läskigt. Dottern ska byta till vettig då hon har massa elektronik på kopplad på den och flera billigast möjlig har gått sönder även om inga proppar har gått hos oss.
Ps. Vi köper nya grenuttag med överspänningsskydd och skydd mot spänningstoppar på elnätet i veckan till dotterns rum och datorrummet, båda fyllda med elektronik och datorgrejer. Sådant här är läskigt
Tyvärr behövs mer ses över i lägenheten och elektriker är inte gratis...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/03/11 20:21:07
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/12 :  09:36:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det stämmer väl inte FBK. Du fick lite mothugg när du hade åsikten om min billiga list från Lidl att den inte var ämnad för hifi. Det var ju du som kastade skit, och då handlade inte om, som sagt, elsäkerhet utan om att billiga lister "inte lät bra".

Håll sig till sanningen! <wink>
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/12 :  12:41:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
"inte lät bra" kan jag inte svara på då jag inte hört den MEN att det stod varningtext om hur mycket den fick belastas och att man inte fick koppla en list på en annan, det stod det och då reagerade jag att enligt "mina" referenser så hade den inte i någon Hifi anläggning att göra. Antingen så skall grejerna tåla rejält eller så ska det finnas överspänningsskydd osv så man kan känna sig trygg. Hade jag varit med om det som Micke Y varit så hade jag blivit knäsvag. Elsäkerhet är något som jag tror många underskattar. För en som bott på landet och varit med om rejäla åskoväder har stor respekt med allt som har med el att göra. Tror inte det är så många som upplevt åskbollar och eldflammor ur elkontakter, men det har jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/12 :  13:35:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Snakey snakey ....
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/03/12 :  14:20:48  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Den snåle betalar ofta dubbelt! .
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/12 :  16:03:30  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror inte att det finns nån direkt koppling mellan kvalitet och pris på sånna här saker. Det gäller för övrigt allt inom audio tycker jag. Jag har köpt kopplingslister för småpengar på varuhusen och dom har fungerat utmärkt för apparater som står på 24-7.
Nu har jag köpt dyra kopplingslister i aluminium från Conrad. Orsak? Dom är snygga och tillräckligt många hål. Också feelgood förstås.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/12 :  16:28:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den köper jag inte! Du sitter väl inte och stirrar på dem?, dvs du har knappast köpt dem för utseendet utan det har börjat smyga sig in en känsla att man kanske ska köpa lite bättre ändå. Kan ju vara bättre
Här är det okej att ha sådan åsikter och kanske ibland tro.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/03/12 :  16:50:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Nu har jag köpt dyra kopplingslister i aluminium från Conrad. Orsak? Dom är snygga och tillräckligt många hål. Också feelgood förstås.

Gjort samma sak och av samma anledning.
Dock så känner jag mig inte övertygad om elsäkerheten på billiga 20 sek på Jula eller liknande ställen. Det är bara att titta inuti så förstår man. För mig gäller det även många andra snorbilliga elpryttlar.

För övrigt är väl en kopplingslist bara en skarv?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2018/03/12 :  19:51:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag använder inte kopplingslist pga närhet till 2 par dubbelkontakter ,jag skulle dock bygga en egen av separata delar om jag behövde en list, så får man gediget rakt igenom och kommer billigare undan.
Lödförband skulle det bli också.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/13 :  02:13:58  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
FBK: Får väl erkänna att jag inte sitter och tittar på dom, men jag vet ju att dom är snygga och rejäla. Feelgood altså. Dom har dessutom mellanrum mellan hålen så man kan vända och vrida på kontakterna utan att dom krockar. Fint när man ska fasa rätt.

Nu drar jag kanske inte så mycket ström ur dom billiga. Dom apparater som blir strömlösa när man slår av dom får ström genom dom nya, "fina". Resten går genom dessa billiga med brytare. Jag gillar att kunna göra grejerna strömlösa på ett enkelt sätt. Drar annars ur alla väggbulor när jag lämnar lägenheten. Lite maniskt kanske, men brandmännen jag känner säger att bränder ofta startar i dessa väggbulor.

Jag har bara en anläggning och den måste göra allt. Den är tyvärr också komplicerad så 20 hål i listerna måste jag ha. Minst. Jag predikar alltid den minimalistiska anläggningens lov för mina kompisar. Vilken hycklare man är.
Men vem vet; Jag kanske håller på att bli kabeltroende på gamla dar

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/03/13 02:37:19
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2018/03/13 :  08:22:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vad sa de på Bauhaus när du kom med dosan Micke?

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2018/03/13 08:23:03
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/03/13 :  17:49:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fixarstig

Har inte varit där ännu, letat kvitton för jag vill vara säker på att det verkligen var där jag köpte så jag gnäller på rätt part

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/19 :  20:41:52  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Den stora riskfaktorn är nästan alltid hopkoppling av olika delar (element) inom en elapparat. I en strömlist/grenkontakt är det i många fall nån sorts nitning som man gör för att hålla ihop delarna. Om inte dessa görs riktigt bra, kommer de att kunna åldras och då minskar kontakttrycket mellan de olika metalldelarna. Till slut blir det övergångsresistans och upphettning på olika ställen. Detta går igen även i större system. I elcentraler och liknande är det väldigt viktigt att exempelvis skruvade anslutningar dras med rätt moment, för att de inte ska riskera att få dålig kontakt efterhand när materialen tröttnar/deformeras. Det är en anledning till att man aldrig ska förtenna/löda en sladdstump som man ska ha i en skruvanslutning typ sockerbit. Tennet kan "kallflyta" och då tappar man "spänsten" i anslutningen; det ska alltid vara rena koppartrådar där man skruvar ihop en förbindelse av den typen (kontaktstift/sockerbit etc).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000