HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brist på dynamik gör mig arg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/01 :  19:43:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nästan så detta skulle hamna i gnälliga tråden, men det genomsyrar vår hobby på ett så djupt plan att det behöver en egen tråd.

Jag är så trött på all slät dynamikfattig dynga som produeras idag. Jag pratar inte bara om den allt för frikostiga användningen av dynamikkompressorer vid inspelning, utan hela den krassa filosofin bakom musikreproduktion idag, där inspelningar medvetet totalförstörs för att "fungera" på en vanliga tragisk hemmaanläggning.

Idag finns det äkta 32 bits ljudsystem. En 24 bits ljudfil kan teoretiskt ha ett dynamiskt omfång på 144 dB vilket är nära bruströskeln på analog teknik, och ett 32 bits system har dessutom en rejäl extra headroom ovanpå det. Bra för digitala volymkontroller, DSP osv.

Jag läste nånstans att en kicktrumma kan ge ca 138 dB på en meters avstånd, men jag tror inte det finns en enda inspelning som har mer än 50 dB dyanmiskt omfång. Det är ju tragiskt - för att uttrycka sig milt och diplomatiskt.
Dynamiken är det som förmedlar "liv" och engagemang, och jag förstår den krassa verkligheten av att man måste komprimera tex trummor för att mycket få hemmahögtalare kan återge en kicktrummas fulla omfång och mycket skarpa ledande transient.

Här har vi en så stor och omfattande brist i hela kedjan att det inte är värst konstigt att det mesta "hifi" låter dött och trist idag.
Varför är det ingen som protesterar?
144 dB max dynamiskt omfång minus 50 dB max omfång i inspelningar är 94 dB komprimering.
Med tanke på den icke-linjära dB-skalan så är det fullt jämförbart med att bandbreddsbegränsa alla våra inspelningar med 48 dB/oktav lågpass vid 1000 Hz och högpass vid 999 Hz - för att sedan gnälla på att det saknas information jämfört med vad som hördes i studion.

Det är dax att ta ljudreproduktion - inte bara upp från det tragiska avgrundsträsket av mp3 och blåtand - utan även från träsket där folk verkar tro att en 6,5 tums bas i en 20 liters basreflexlåda har nått med sanningsenlig ljudreproduktion att göra. En 6,5 tums bas i en 20 liter stor låda har mindre med storskalig orkestermusik, närmickade trummor eller saxofoner att göra än vad en Fiat Uno som misständer på 3 cylindrar har i ett dagbrott att göra. Varför skall vi alla nöja oss med att missa 94 dB dynamiskt omfång i dagens digitala värld. Jag tycker tex trummor, flyglar och saxofoner låter så mycket mer engagerande och levande i verkliga livet att det är nästan löjligt att lyssna på dem inspelade.

Mina äventyr i ROAR-land har gett mig en hel del att fundera på. När man väl hör nått som inte dynamikbegränsar fullt lika illa som vanliga köpe-grejor så får man sig en aha-upplevelse. Man vill plötsligt ha rejält mycket mer. Det blir ganska uppenbart varför jag har varit fascinerad av IRFP7430, positiv strömåterkoppling och serie-resonatorer. Om vi inte tycker att några få Hz bandbredd är acceptabelt, varför nöjer sig folk med mindre än en procent av orginaldynamiken?

Vi har tekniken att återge dynamik idag. Dax att ta nästa steg i utvecklingen.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/01 :  20:02:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/8Mn5PrnZV-k

Som Martin Mallison så riktigt påpekar i videon ovan så hör vi människor minst 20 dB ner under bruströskeln.

Man kan inte hävda att dynamikbegränsningen skulle vara bra just med tanke på det naturliga bakgrundsbruset. Tvärtom så är det enormt viktigt att inte processa bort sånt med hjälp av kompression eller noise-gating. Sånt behövs dessutom bara om man i övrigt komprimerar signalen till att låta "loud" genom just att boosta låga signalnivåer och begränsa höga signalnivåer, dvs kompression.
Jag störs inte av bakgrundsbrus när jag står bredvid en trummis eller en saxofonist (så länge det inte är en byggarbetsplats eller intill en motorväg).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/02 :  15:07:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bra att du tar upp det här Circlomanen!
Och dagens musik lider ju inte bara av den dynamiska kompressionen utan av många andra inskränkningar, som tonomfång. Hur många oktaver av klaviaturen utnyttjas i dagens popmusik?
Och hur ser texterna ut, hur är "artrikedomen" bland textförfattarna? Och hur påverkas lyriken av att blott ett fåtal låtknåpare verkar?
Sedan har vi detta med instrumentering. Hur blir det mångfalden när det mesta är datorgenererat och kompat av en trummaskin? Vart tog saxofoner, violiner, oboer, kastanjetter, flöjter, mandoliner och alla andra instrument vägen? Och då pratar vi inte om samplingar.

Den här videon tar dels upp det Circlomannen skjuter skarpt på - dynamiken - men tar upp andra områden där musiken genomgått en gräslig utarmning:
https://www.youtube.com/watch?v=oVME_l4IwII
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/02/02 :  22:25:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som musiker, audiofil och aspirerande ljudtekniker måste jag klampa in och vara lite motvalls här: Hel utan kompression vore det nog ganska svårt att spela in (populär-)musik och få den att likna nåt man är van vid.
Pluggar man t.ex. en elbas rakt in i mixerbordet och spelar helt utan att processa signalen så låter det mest som om en arg apa spöar upp ett tomt oljefat med en skiftnyckel. Om man däremot kopplar basen till en förstärkare och spelar in ljudet från den med en mikrofon framför högtalaren så har man redan där fått en ansenlig dynamikbegränsning som gör att man börjar höra tonerna bakom skramlet från anslagen.
Därifrån kan man sen beroende på musikstil vräka på med ytterligare kompression och andra färgningar beroende på hur man vill att det ska låta. Nånstans i andra ytteränden av spektrat kommer elbasen att börja låta som en bastuba, bara toner helt utan anslag eller dynamiskt innehåll.
Samma princip gäller andra instrument (och sång) men elbas är ett praktexempel.

Det som däremot är en vettig sak att gå ut i krig mot är oskicket att komprimera sönder den färdiga mixen. Det är nåt rent jävelskap som nutida producenter har hittat på för att folk ska kunna höra "musiken" samtidigt som de kör bil eller slamrar med skivstänger eller vad de nu gör istället för att faktiskt lyssna. Tror det var Robyn eller hennes producent som berättade rakt ut att de sköter slutmixningen i bilen eftersom det är i såna miljöer folk lyssnar på musik. Åtgärden borde vara enkel: Konsumera musik som är avsedd att lyssnas på istället för bakgrundsmusik gjord av folk som aktivt fördummar konsumenterna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/02/02 :  22:38:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Jag läste nånstans att en kicktrumma kan ge ca 138 dB på en meters avstånd, men jag tror inte det finns en enda inspelning som har mer än 50 dB dyanmiskt omfång.


Nä, circlo du menar 5dB. Nollan skall bort, åtmistone från alla pop,rock & metall CD jag köper

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/02 :  22:55:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Åtgärden borde vara enkel: Konsumera musik som är avsedd att lyssnas på istället för bakgrundsmusik gjord av folk som aktivt fördummar konsumenterna.

Jag tror många seriösa music lovers och audiofiler (alla nyanser) föredrar musik med kvalitet för dagens popschlager. Å andra sidan är det ju lite märkligt ändå att den "alternativa" musiken inte får plats någonstans. Jag minns ett svar från P4 Väst att de var anmodade att spela dagens snabbproducerade skitmusik. Det fanns helt enkelt inte utrymme för musik med kvalitet - de hade en lista med låtar de skulle spela. Och visst den listan var längre än reklmakanalernas men ändå.

Sitter jag hemma lyssnar jag på MIN musik, jag har inget behov av att lyssna på andra källor (läs radio och TV). Men samtidigt är jag bekymrad att vår värld fylls av en sorts musik som är gjord för 17-27-åringar som bär runt en alternativ intelligens i fickformat och måste ha musiken tillrättalagd så den inte ska låta dubbelt så illa.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/02 :  23:16:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Tror det var Robyn eller hennes producent som berättade rakt ut att de sköter slutmixningen i bilen eftersom det är i såna miljöer folk lyssnar på musik.
stämmer
Jag har redan lagt ner känslorna kring detta, har försökt hitta utrustning där det mesta låter lyssningsbart istället. Det här är ett krig som inte välljudsmaffian kommer vinna tror jag.
Ps. Och efter min lyssning på en massa studiomonitorer höromåret så kan jag förstå att det inte blir bra. En del lät apa rent ut sagt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/02/03 :  10:25:21  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
En av anledningarna varför HIFI-intresset har avtagit på senare år, det finns för lite bra producerad musik. Allt låter platt med en bra anläggning.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/02/03 :  12:30:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ett alternativ skulle kunna vara MQA-variant som packar upp så mycket dynamik som utrustningen är ämnad för. Redan idag kan MQA anpassa uppackningen till bitdjup och samplingsfrekvens.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/03 :  12:39:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/RsZ56Z34A3g

Japp. I dagens DSP-genomsyrade värld så vore det väldans lätt att spela in med ett stort äkta dynamiskt omfång utan en massa onda kompressorer, för att sedan ha rekomenderade kompressor-settings för tex små blåtandshögtalare, vanlig bilstereo (behövs för att höja signalen över bakgrundsbruset utan att behöva ha peakar på över 150 dB) och för vanliga dynamikbegränsade hifianläggningar.
Med en enkel knapptryckning kan man få all härlig dynamik man vill ha till sin TurboSound TMS-3 plus 2 gånger ROAR15 per kanal -annläggning. Vill man ha full dynamik så måste man såklart bygga för det. En ROAR12 som ges en kilowatt i peakarna i hemmamiljö ställer enorma krav på hemmet den står i. Väggarna skallrar våldsamt. Grannar klagar våldsamt och fruar skiljer sig våldsamt om man låter den spela men lite glädje.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/03 :  12:49:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/FINFoax9mVE

En till legendarisk video som visar hur ljudreproduktion har vandrat rak ut för stupet. En 20+ år gammal proffsrigg ger en modern DSP-tung superavancerad linjekälla-baserat proffsrig spö när det gäller ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/03 :  14:03:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är exemplet ovan verkligen något att sträva efter irl?


Nej, med vanlig dynamiskt komprimerad musik så är 1000 watt i peakarna enormt öronbedövande och hörselförstörande högt.

Med rejält mycket mer dynamiskt material så behöver man troligtvis minst 1000 watt i korta transienta peakar för att inte klippa signalen. Man skulle troligtvis inte utnyttja det särskilt ofta med tanke på att få människor skulle vilja ha en rockkonsert i vardagsrummet, så det naturliga är att sänka volymen.

Jag förstår behovet av en viss mängd dynamisk kompression för att anpassa musiken till hemmamiljö. Som Fuling skrev ovan så blir det rätt intensivt utan någon form av kompression.

quote:
Pluggar man t.ex. en elbas rakt in i mixerbordet och spelar helt utan att processa signalen så låter det mest som om en arg apa spöar upp ett tomt oljefat med en skiftnyckel. Om man däremot kopplar basen till en förstärkare och spelar in ljudet från den med en mikrofon framför högtalaren så har man redan där fått en ansenlig dynamikbegränsning som gör att man börjar höra tonerna bakom skramlet från anslagen.


Lyssnar man på Chesky Records JD361 så finns det flera spår med olika mängd kompression. (Spår 47 till 52 är bra exempel)

http://www.chesky.com/album/ultimate-headphone-demonstration-disc-jd361

Finns i fulversion på spottan. Det är såklart inte samma sak med streamad MP3 som med trevliga 192/24 från HDtracks.

Vid en första lyssning så blir man såklart lite imponerad av de hårt komprimerade spåren då de låter kraftfulla, närvarande och spänstiga. Om man ökar på volymen på de okomprimerade spåren så att medelnivån är rimligt lika de hårt komprimerade spåren så hör man nått helt annat. Det kräver såklart att förstärkare och högtalare klarar av de kraftiga peakarna utan klipp eller kompression. Med en ROAR12 och en bryggad Tamp E800 så är det riktigt skoj.

Edited by - Circlomanen on 2018/02/03 14:09:54
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/03 :  15:53:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men den kompression vi egentligen sljuter skarpt mot är väl sådan som klipper topparna och kanske mer därtill, dvs distoderar signalen.

Jag minns en loudness-diskussion på Faktiskt.se (säg inget!) där någon rekommenderade ett program som läste musik (CD) och visade grafiskt hur det stod till med kompressionen i musiken/på CDn. Kan någon erinra sig någon sådan funktion/program?
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/02/03 :  18:19:47  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Ett annat problem på det här området är priserna på BRA 15-tummare i välbyggda lådor. Mellan Cervin Vega och 100.000:- finns knappast någonting. Vi har inga val utöver sex-och-en-halv-tummarna. Här skulle naturligvis försäljningsvolymer kunna var en del av lösningen.

Hur vore det om vi i stället för att gnälla slog oss ihop och började spela in musik själv som vi vill att den ska låta?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/03 :  18:31:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om man fick drömma och önska lite så skulle jag vilja se ett äkta 32 bits ljudformat, där de extra bitarna som blir "över" ovan 24 bits nivån används till digital volymkontroll, DSP och eventuellt nån form av DRM vid behov så att skivbolagen slutar hyperventilera över piratkopiering.

Man skall inte titta på vad man tror är örats teoretiska begränsningar. Ingenjörsskap i all ära, men ibland finns det faktorer som inte är uppenbara förens långt efter standarden är satt.

Jag skulle vilja hävda att en samplingsfrekvens på 384 kHz är ett godtagbart minimum, men formatet bör stödja rejält mycket högre samplingsfrekvenser än så redan från början.

Det får inte finnas någon som helst komprimering eller annan förstörande bearbetning i originalinspelningarna. Allt som mickrofonerna plokar upp skall finnas där. All bearbetning bör göras i efterhand så att man kan remixa och remastra inspelningarna allt efter att kunnande och teknik går framåt.

Såklart att det både kommer att användas och bör användas kompression nånstans mellan musikern och konsumenten, men det är viktigt att ljudteknikern lyssnar via en storskalig hornanläggning som klarar en mer naturlig dynamik utan att klippa eller dista signalen.

Musiken skall engagera. Den skall vara så nära en levande kommunikation som möjligt. Man skall gråta till sorglig musik, sitta och blicka ut och drömma sig bort till drömsk vacker musik och man skall svettigt spela luftgitarr med ursinne och glöd till rockmusik. Kan man sitta stilla och bara lyssna en hel låt utan att musiken lyckas engagera en enda liten muskel i sin kropp, så är antingen musiken så usel att den alrig bör hamna på en hårddisk, eller så är dynamik och eller timing i inspelning och eller uppspelning defekt.

Det är inte konstigt att folk som faktiskt tar sig tid att lyssna på välinspelad musik ofta föredrar trioder och högeffektiva högtalare.

Trioders distortion är (beroende på konstruktion) ofta en expanderande vågformsförändring. Dvs felet den gör är att den gör lite för mycket. Som Nelson Pass skriver så är luften i sig självt inte vidare linjär. En triodbaserad förstärkare kan ofta förkompensera för luftens och till viss del högtalarens komprimerande andratonsdist. Detta hör man tex väldigt väl med enkla återkopplingsfria förstärkare med IRFP7430. De distar och lever rövare på många sätt - men musiken svänger som aldrig förr.
Ganska likt Lowther. De har oxå en massa egenheter och ofog för sig när det gäller tonkurva, men de kan verkligen lira musik så den känns i både kropp och själ. Allt handlar om timing, skarpa transienter och dynamik. Sånt som mjuka väldämpade polypropylenkoner och brist på Bl aldrig kan återge med hedern i behåll.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/03 :  18:40:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Medans jag skriver detta så sitter jag med knäna inne i mynningen på min ROAR12 som drivs av en sketen Logitech 2.1 datorljudsystems plate-amp.

Det känns inte som ett klassisk recept på välljud, men även om det finns horribla variationer i tonkurvan, en mycket knepig övergång mellan de två små plastiga sattelithögtalarna och min inte vidare rumsrena ROAR12a, och elektronik som är så långt från audiofilitet man kan komma så låter det skoj. Musiken engagerar. Man glömmer lätt bort att det är ett skitsystem med en totalt missanpassad proffsbas som man lyssnar på. Jag bara njuter av musiken, och vill ha mer. Filmspår är storskaliga och medryckande vilket gör att jag lätt lever mig in i filmen. Datorspel blir rejält läskiga då den fysiska, dynamiska och transientvilliga basen gör att explosioner och andra ljudeffekter går rakt in i mitt undermedvetna. Det gör återigen att jag lever mig in i spelens värld ovanligt mycket.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2018/02/05 :  11:24:44  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
BIS records, ingen kompression alls. Deras Kroumata inspelningar är grymma ;)
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2018/02/05 :  17:53:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Om man fick drömma och önska lite så skulle jag vilja se ett äkta 32 bits ljudformat,


Jag tycker mycket bättre om 33 1/3 varvs ljudformat.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/06 :  08:46:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
BIS records, ingen kompression alls. Deras Kroumata inspelningar är grymma ;)


Tack för tipset! Det skall jag kolla upp.

Tyvärr Ingvar är inte vinylsvarv bättre på något sätt. Det är samma tragiska inspelningsteknik bakom vinyl som CD eller 24/192 FLAC. Samma mixning och mastering på samma tragiskt dåliga högtalare. Samma "anpassa till en dålig standard" som resten av musikindustrin.

Jag har aldrig hört en högtalare återge det fulla omfånget av en kicktrumma med någon som helst realism.

Det kommer en post om hur jag tror man skall gå vidare med detta, men först har jag två trasiga datorer att stångas med... Jag tror på Hexanitrohexaazaisowurtzitane, då det verkar vara en explosivt bra problemlösare för trilskandes datorer.. MSB fick lite dåliga vibbar när jag ville köpa 30 ton Hexanitrohexaazaisowurtzitane, så jag får hitta på någon annan lösning. Kanske byta moderkort istället.


Edited by - Circlomanen on 2018/02/06 08:50:18
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/06 :  09:22:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Trilskande datorer ska kastas ut genom det största fönster man har, och fönstret ska helst vara stängt. Bor man på en högre våning än trean är det en bonus.

Jag satt igår och spelade igeom några CD med blandad musik rippad från High Fidelitys (känns som jag skrivit om detta redan??) CD och kunde notera att det lät riktigt friskt och fräscht. Bra tjång, skulle man kunna säga. Skulle originalskivorna som HF plockade låtarna från kunna vara något att eftertrakta?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/06 :  13:35:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Liv är en digital kvalitet som verkar in i en analog värld.

Väldans likt problemet som vi stångas med inom hifi. Analogt i all ära, men brus, åldrande lagringsmedia, kraftiga begränsningar i dynamiskt omfång, frekvensomfång, möjlighet att arbeta med materialet utan förluster mm, gör alla sitt till att putta musik åt det digitala hållet.

Man kan se en liknande utveckling där man gick från amplitudmodulerad radiosändning till frekvensmodulerad radiosändning av delvis samma skäl.

Jag tror vi människor känner på oss på ett intuativt sätt att digital-teknik är en subharmoni/underton till livets egen kvalitet, vilket har gjort att vi utvecklat tekniken mer och mer åt det digitala hållet sedan flera hundra år tillbaka. Det är först nu som vi har kringkunskapen som behövs för att realisera denna teknik. Vi kan se att varje gång vi flyttar teknik från den analoga domänen till den digitala så tar den ett rejält skutt i prestanda och potential

Jag tror och hoppas på att instrument digitaliseras helt inom en rimligt kort tidsperiod. Det är att frigöra musikernas potential genom att flytta instrument ut i den digitala domänen som man plötsligt kan spränga alla gränser för brus, dynamiskt omfång, frekvensomfång och inspelningsteknik. Det är att ta bort den analoga världens allt för hårda begränsningar som jag tror nästa revolution inom ljudreproduktion kommer att ske.

Det är endast då man kan förmedla känslan av äkta närvaro, en själslighet och den rent av magiska kvaliteten som levande musik kan förmedla. Det krävs att vi förbigår hela den analoga världens begränsningar för att kunna förmedla musikerns intention via toner och takter.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/06 :  15:43:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag förstår dina två sista stycken på olika sätt. Dels att vi skulle kunna få bättre inspelninga, vilket är positivt men också att vi skulle scrappa akustiska instrument och bara köra datorkomponerad/producerad (skit)musik ā la Avicii, vilket är negativt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/06 :  16:50:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nej då. Allt behöver inte vara IQ-befriad EDM för en salladsgeneration bara för att man går över till digitala instrument.

Jag menar att i stället för ett piano så har man ett anslagskänsligt elektroniskt piano och skapar toner, klangkropp, rumsakustik i "inspelningsrummet" osv helt digitalt. Det medger en mycket större frihet än ett fixt och färdigt piano med sina fysiska begränsningar.

Du kan snart skapa alla verklighetens akustiska "defekter" och egenheter digitalt. Du kan koppla tex en fuktgivare och en lufttrycksmätare till din digitala "klangkropp" för att återskapa skillnader i ett instruments klang beroende på luftfuktighet, väder, altitud, klimat mm. Det både kan och bör finnas ett liv som skapar musiken såklart, men det är snart dax att frångå gamla analoga instrument. Eftersom matematiken är svår och tung bakom alla icke-linjära komplexa förlopp som styr ljudets karaktär hos våra instrument så är vi inte riktigt där än, men utvecklingen av processorkraft går i ett rasande tempo. Snart har den digitala tekniken gått om den analoga "verkliga" tekniken, och då kan du spela in valfri flygel i valfri miljö under valfria omständigheter utan brus (eller med så lite eller mycket brus du vill ha), utan dynamisk kompression eller störande mobiltelefoner i publiken.

Med den digitala tekniken så kommer man såklart kunna virtuellt "spela in det på ett vanligt dåligt slitet 90 minuters kassetband med svaj och autoreverse, dolby brusreducering och med en skräpig mikrofon" - mer trovärdigt än om du letade upp ett gammalt kassetband och en skräpig mikrofon. Tekniken medger att vi frigör oss från den analoga teknikens begränsningar men samtidigt återskapar exakt de begränsningar, defekter och karaktärer vi vill ha vid det aktuella ögonblicket.

Man ser en viss föraning av detta redan nu, där helt digitala effekter skall återskapa bla "triodljud" från gitarrförstärkare.

Jag har inget emot analoga verkliga instrument med äkta klangkroppar, men de är begränsade genom sin fysiska konstruktion och genom att man måste spela in i den analoga domänen och konvertera till en digital stream.

Med digitalt skapade instrument så slipper man mikrofoner, AD-omvandlare och den fixering av karaktär som sker vid inspelningen via just mikrofoner, inspelningslokal, mixer AD-omvandlare mm.

Med ett helt digitalt instrument så kan man likt ett raytracat fotografi ändra vad man vill i skriptet för att återskapa "fotografiet" på vilket sätt man än vill.

Det handlar om friheten att kunna skapa exakt det man vill utan att behöva gå via en massa onödiga begränsningar.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2018/02/06 :  19:42:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Det är samma tragiska inspelningsteknik bakom vinyl som CD eller 24/192 FLAC. Samma mixning och mastering på samma tragiskt dåliga högtalare.


Nej Käre Johannes, det där beror på vad man lyssnar på för musik, om Justin Bieber står högst på önskelistan (varför han skulle göra det vet jag inte) så får man acceptera att det låter som förra veckans mögliga pasta.

Jag lyssnar inte på musik som kan kategoriseras som P3 eller P4 varor, inte på kategoriseringsgrunder utan därför att det jag lyssnar på inte spelas på SR.

Den musik (läs americana) som jag mestadels lyssnar på är i stort sett uteslutande helt analogt inspelad och utgiven på LP, utan Lp utgåva hade jag inte kunnat lyssna på den.

Merparten av dessa skivor har absolut inga av dessa groteska kompressionsproblem Du beskriver, troligen beroende på kompetenta tekniker och musiker i samarbete.

Som jag upplever det är verkligheten, för alla våra sinnen, analog. Att påstå att det inte är på det viset vore helt befängt.

Således är all omväg genom digitala verktyg idioti.

I analogi med Ditt sista inlägg så borde en Pizza ritad i solidworks och utskriven med väldigt näringsrika filament i den nya 3D skrivaren vara överlägsen varje stenugnsbakad Rimini från Cyrano, jag är skeptisk.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2018/02/07 :  07:28:55  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Till nr. 1/2018 av Stereoplay följde det med en CD titulerad "ULTIMATIVE DYNAMIK" fin musik med bra dynamik.
I tidningen finns en beskrivning av varje spår med info om från vilken Inspelning/CD spåret är hämtat.
Mycket njutbart!

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/07 :  12:26:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://www.kickstarter.com/projects/2090574984/ino-lab-audio-educational-podcasts

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000