HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Projekt Carmen 2 Öppen Dipol
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/30 :  11:51:36  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det här är en fortsättning på Carmen1 som beskrivs i Herr D's reportage här WWW.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92464 där ser du att lägsta sub basen
återges av en IB sub under 50 Hz, dipolerna slipper den lägsta basen därav de relativt små basarna på 12", frekvensgång justeras aktivt i en miniDsp.

Vikten kommer att landa på ca: 85kg, vilket nog är ganska mycket för en dipol.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/30 :  15:26:59  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Så där nu är alla stålbafflarna på plats.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2017/12/30 15:29:31
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/30 :  15:29:03  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Sista trädelen limmas på plats.
På med alla tvingar igen.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/12/30 :  16:14:26  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Nisse, jag är väldigt förtjust i både dina idéer och det fina sätt du presenterar dem för oss. En inspiration och ett föredöme.

Ditt bygge påminner mer om Steinways öppna bafflar fast i annan kulör. Mycket snygga!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2017/12/31 01:14:45
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/30 :  23:41:54  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Då var det dags att ta sig an det estetiska. Jag fasade kanterna 60 grader med den största fräsen jag kunde hitta på 60 grader, både på framsida och baksida, fram till mittdenelen för att övergången ska bli så osynlig som möjligt, (om ni för står hur jag menar.) Fräsen klarade en del resten fick göras på fri hand med elhyvel och bandslip. Ett granlaga arbete som tog 8 timmar.
Jag hade kollat en del på Marten Coltrain, men jag tycker mina blev snyggare med en kontinuerligt svängande profil hela vägen. Sorry Marten... (Ja, det är ju naturligtvis en smaksak men....)


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2017/12/31 00:12:29
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2017/12/31 :  11:00:10  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Fantastik seriöst och fint arbete. Inget du kan köpa över disk direkt.
Baffeln ser väldigt snygg ut! Bra val av träslag#128578;
Lycka till med fortsättningen.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/31 :  11:32:59  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ja, ek är ett fantastiskt fint träslag, dock inte så många fabrikanter som använder i sina högtalare,
Marten är en föregångare där.

Då var det färdigputsat och klart för lackering.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/01 13:47:47
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/31 :  12:09:43  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Färdiglackerat och klart för att montera elementen.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/01 13:48:21
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/31 :  14:09:46  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mellanregistret på plats, viktigt att det blir centrerat så det inte vidrör trädelen.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/31 :  14:16:43  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Härligt att kunna skruva fast elementet med bult och mutter, slippa att vara orolig för sköra spånskivekanter, slippa rampamuffar och inslagsmuttrar, nästan som att motera hjul på bilen!
( jag får väl efterdra dem när jag spelat ett tag. :)


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/06 10:38:47
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/12/31 :  14:32:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det är ju så vackert att det får vuxna män att gråta!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/12/31 :  15:17:41  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fantastiskt snyggt träarbete, där slår du mig med hästlängder!
Du får gärna visa hur du löst foten med fler bilder och en beskrivning.
Ser ut som en intressant lösning.

För övrigt håller jag med HerrD:
quote:
Det är ju så vackert att det får vuxna män att gråta!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/12/31 :  17:31:41  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
HerrD det är bra om du bejakar din mjuka sida

Amatören, jag återkommer angående foten.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  10:46:30  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Amatören, så här ser foten ut i närbild, den är tappad mot baffeln. Det här har varit det svåraste på hela bygget att få stabilt. Foten kommer sedan att få en bottenplatta av granit att stå på.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/01 13:49:37
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  10:49:59  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Monterat och klart.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  10:56:15  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Dags att åka till Huskvarna för mätning. 85 kg känns att lyfta in och ut ur bilen även om man är två.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  13:54:21  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
PÅ plats hos"min ljudguru" Ludvig Sjöholm från Steraming Audio.



Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  15:46:05  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det kom ett mail från Ludvig!

"Hej Göran,

Nu har jag sammanställt och analyserat mätningarna från i fredags.
Tyvärr ser det inte alls bra ut i mellanregistret. Det finns pga resonans svängningar på +-10dB
mitt i passbandet mellan 400Hz och 1kHz. Pga kaviteten på baksidan är resonanserna ännu kraftigare bakåt, särskilt utåt sidorna. Skillnaderna mellan utstrålningen framåt och bakåt gör att den dessutom bara har dipolverkan under 400 Hz.
Det man däremot kan se är att det presterar fantastiskt bra mellan 1 och 6kHz.
Distorsionen är också väldigt låg så det är ett fantastiskt element i grund och botten.
Men som dipol fungerar det tyvärr inte optimalt."


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  15:52:27  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Under en tid såg jag nog mest ut och kände mig som Aguste Rodin's "tänkaren"
innan jag hämtat mig från chocken......

Livet är verkligen inget för amatörer


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/01 :  17:09:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Friskt vågat, hälften vunnet!
Vet precis hur det känns när man lagt ner sin själ och energi på något som visar sig inte hålla måttet.

Man brukar få ge det lite tid för att sedan återhämta sig och klura ut en ny lösning.

På't igen! (Om ett tag)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/01/01 :  17:16:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Trist

Kanske om du låter bara basarna verka i en öppen baffel och har en lite sluten låda för mellan o diskant?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  18:36:05  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Operans Carmen möter sitt öde i 4:e akten i form av sin försmådde älskare Jose' när hon väljer friheten istället för hans kärlek.

Så gör också min Carmen 2, i form av en nyinköpt tigersåg från Makita....

Min vesion av den itusågade damen (Carmen)


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/06 10:37:17
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  18:38:27  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Element och stålbafflar är räddade för kommande äventyr.
Resten blir skrot, ek brinner bra!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2018/01/01 18:38:58
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2018/01/01 :  18:48:01  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Annars hade det varit väldigt fina bafflar till en lådhögtalare...
Men, nytt år, nya idéer!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/01/01 :  18:49:36  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
SENSMORAL!

Vad kan man lära sig av detta bygge?
Jo, som HerrD så klokt påpekat för mig, bygg först en enkel billig prototyp i spånplatta och se om allt fungerar som tänkt, innan du bygger den slutliga versionen!

Man kan tycka att det blev ett misslyckat projekt, men det är av misstagen som man lär sig mest.

Nu när jag bitit färdigt i det sura gräset kan jag gå stärkt in i nästa projekt med större erfarenhet i bagaget. Man måste lära sig att acceptera och bli kompis med sina misslyckanden, det är en viktig del av DIYandet.

Hoppas att ni har fått ut något av denna bildresa och att ni inte har förskräckts allt för mycket.

MVH och ett Gott Nytt DIYår till er alla formvänner!

nisseW

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000