HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Mekanisk/elektromagnetiskt vs optoelektroniskt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2017/12/22 :  13:54:54  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej!
Mig veterligen finns det bara en tillverkare av laserskivspelare som fortfarande är aktiv:
http://elpj.com

På deras hemsida finns en del att läsa.
Vad jag undrar är:
Är det detta som skivbolagen använder idag när dom ger ut digitaliserade "vinyutgåvor" av gammalt material om exempelvis mastern inte finns eller är i såpass dåligt skick att det inte är lönt?

Finns det jämförelser gjorda mellan digitaliserad vinyl på dessa olika sätt?

//John


-

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/22 :  14:33:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mycket intressant länk! Tack!

Som en generell reflektion så skulle jag vilja se att man moderniserade vinyl för 2000 talet. Jag är helt säker på att ett helanalogt vinylmedium där man tar ett helt nytt avstamp i vår moderna teknik skulle kunna vara rejält skoj. Analog laseravläsning känns väldigt rätt. Troligtvis bör man kunna lasergravera eller elektronstrålegravera skivorna. Man borde lätt kunna konkurrera fördelaktigt med 24-192 digitalmedium i många aspekter. Det skulle dessutom vara en DRM-fri åtgärd mot piratkopiering.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/22 :  14:35:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om det inte vore för priset på kryoanläggningar mm så borde man kunna använda SQUID-baserad avläsning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SQUID
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2017/12/22 :  15:15:13  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Taget från ett amerikanskt hififorum:

quote:
I use mine to play my extensive collection of records with inner-groove damage. You can adjust the laser angles to read parts of the groove that aren't damaged and the records play like new. Great for grey-label Capitols from the late 50's or Red Seals that everyone thinks are trashed.



-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2017/12/22 :  15:23:57  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
En YouTube video från japan:
https://youtu.be/W_4sooWCh_Y

Vet ej från vilket år videon är, men tydligen sålde den amerikanska uppfinnaren rättigheterna till BSR Japan runt millenieskiftet.

Tillverkningen är verkligen så långt ifrån massproduktion man kan komma!

-

Edited by - coldcut on 2017/12/22 15:24:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000