HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Påverkar strömförsörjningen CD-spelaren?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2017/12/19 :  10:01:24  Show Profile Send Gabe a Private Message  Reply
Ett märkliget och irriterande fenomen finns hos min CD-spelare - en Primare CD21. Den hackar på vissa CD-skivor. Lämnande in den förra sommaren hos Audioactive som bytte laser (Hitachi HOP-1200 S). Även smörjning och sanering av CD-mekanik gjordes. Men likt förbaskat kvarstår problemet. Vissa CD-skivor fortsätter hacka. När jag spelar dem på en betydligt enklare anläggning spelas de upp utan problem.
Jag har ägnat många tankar åt min Primare och har en fundering: Kan bristande strömförsörjning påverka förmågan att läsa en CD? Vi har bara en-fas i huset och många enheter är inkopplade via samma kontakt förstärkare, tuner, Riaa, vinylspelare och nämnda CD-spelare.
Någon som vet eller har liknande erfarenheter?

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2017/12/19 :  10:37:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har liknande problem på min spelare, men nu endast på någon enstaka skiva och jag fick mitt lagat (en diy fixning av en lokal reparatör) och förklarat att olika skivor är olika tjocka ibland och då blir det problem. Om jag nu minns rätt, tror det var så.
Trodde att det var lasern som höll på att ge upp, men det var det inte.
Ps. och Pm:a PG Jeppsson och få tråden flyttad till Hifi-diskussion delen så får du nog fler svar och mer hjälp.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/12/19 10:40:36
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/12/19 :  11:19:17  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har upplevt liknande problem med mina gamla drivverk (Teac & Primare) när det begav sig. Vissa skivor ville inte vara med bara. Kunde fungera på den ena men inte på den andra... Och jag hade "bra" strömförsörjning fram till anläggningen (har vart prio ett sedan förra århundradet) även på den tiden.

Ovan var grundläggande orsaken till att jag började försöka rippa mina skivor så att kopian lät lika bra som originalet. (Det var dock aldrig några avspelningsproblem med kopiorna, de höll bättre kvalitet rent tekniskt!). Efter ett tag lyckades jag få kopiorna att även låta bättre än originalen och då blev nästa steg att börja lagra musiken på hårddisk...

Idag har jag i o för sig en Oppo-spelare att tillgå (den sväljer allt!) men alla mina gamla cd-skivor körs problemfritt och mer välljudande från hårddisk.

Min teori är att cd-skivorna helt enkelt höll för dålig kvalitet. Då märktes avspelningsproblemen mer på intrimmade "hifi"-maskiner till skillnad från billigare "allätare".
Bara detta att diverse tricks så som grönfärg på skivorna kunde göra underverk på visa cd-skivor :-0
Säger ju en del av begränsningarna.
Nä, glad att slippa den typen av problem problem idag.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000