HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att göra högtalre
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  19:44:27  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag skulle vilja säga så här, till alla som tror att det är så enkelt att skapa en högtalare på enbart teoretiska grunder, att det inte faktiskt är så enkelt som man faktiskt först kan tro.

Teori är en sak, när den faktiska teorin kommer till mer praktiska tillämpningar, så inser man snart att den inte alltid stämmer med det vi gärna vill kallar den perfekta teorin.

Det är det här som så oftast blir så helt fel med våra tekniska ambitioner att göra den perfekta högtalaren. Tyvärr så är det så att teori och verkligheten inte alltid går hand i hand.

Vad jag vill mena med dessa rader är helt enkelt att det inte räcker med enbart teoretiska beräkningar för att lyckas bra med sin drömhögtalare.

Man måste faktiskt även kunna mäta fram dess speciella egenskaper på något sätt, och till detta krävs åtminstone grundläggande kunskaper i både mätteori och mätutrustning.

Det är här det oftast blir problem för den ambitiösa amatören, som inte har tillgång till varken mätinstrument eller mätkunskap. För den som inte kan fungera som mättekniker, finns naturligtvis inte något alternativ.

Men det är faktiskt inte så svårt att lära sig detta, och det räcker faktiskt jäkligt långt med att kunna de mest fundamentala mätningarna. Sådana mätningar kan utföras utan några dyrare mätutrustningar. Det du absolut måste ha tillgång till är en Funktionsgenerator eller en Tongenerator, och en Millivoltmeter. Millivoltmetern måste kunna mäta rätt lågt i frekvens, därför kan den dock bli rätt dyr.

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  20:45:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag kan säga att jag konstruerar inte alls på något vis efter teoretiska baser, mer än att jag gärna tar fram rena baskurvor ur simuleringsprogramen. Dessa brukar faktiskt stämma ganska väl med manuella mätningar. Det det gäller här är att få fram -3 punkterna, men kanske främst kurvans form.

Edited by - Eriksson on 2017/10/04 20:47:56
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  21:01:46  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Dämpmaterialet i lådan påverkar kurvans form avsevärt. Men det här är något som simuleringsprogrammen har svårigheter med att ta hänsyn till.

Edited by - Eriksson on 2017/10/04 21:14:22
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  21:26:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
När det gäller Hifi-högtalare kan man inte alls konstruera efter teorier. Här gäller det att få ner basnivån ganska markant från iallafall ca 150 hz och nedåt. Annars får man en basförstärkning från väggar och golv som kommer att överrösta det övriga frekvensregistret. Här behöver basnivån vara sänkt rejält, iallafall minst 4-5 db.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/10/04 :  21:42:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmmm. Jag håller inte helt med dig. Teorin är alltid rätt. Annars har den inte beskrivits fullständigt. Det är liksom så per definition...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/10/04 :  22:27:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag sitter o klurar på vart Eriksson vill, är det en motion eller interpellartion?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  22:34:21  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Stormen, jag fattar inte?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/10/04 :  22:35:41  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nä, du brukar ju inte hålla med mig
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/10/04 :  23:05:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det jag funderade på var om syftet var en diskussion om något, kanske en fråga eller en tes som vill diskutera? Eller Om det var rent kunskapsförmedlande? Om det var egna iaktagelser som man ville pröva? Om det var så att man funnit saker som man vill rätta till kring allmänkunskapen osv.
Så jag ville mest bara flagga för att jag gärna sitter och följer resten av inläggen.

Edited by - Stormen on 2017/10/04 23:06:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/10/05 :  14:05:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför tror du att ingen teoretiker har koll på höjningen av basnivån till följd av väggar och golv?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/10/07 :  20:52:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag vill minnas att det är +3dB för varje anliggande vägg. Sen kan man ju välja hur många väggar man vill ha i vårat tredimenionella universum. Men dom flesta har golv, bakvägg o sidovägg samt något som håller borta regnet.

Det som å andra sidan var lite nytt för mig var två pigradienters strålningsvinkel vilket är när våglängden på diskanten går över baffelbredden o det kan påverka lite av filtetdesignen. Men sånt mäter man sig snabbt fram till idag.

Edited by - Stormen on 2017/10/07 20:55:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/10/08 :  10:26:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja Stormen, det är ju exakt sånt som är teori. Varför förakta det, bättre vore att bejaka och använda sig och ta hjälp av teorin - med förnuft.
Har man luckor i sina teorikunskaper (som de flesta har, inklusive undertecknad) kan det bli knas.
Har man t.ex fått för sig att en rak tonkurva i frifält är idealt så har man ju inte koll på teorin.
De flesta ställer ju in högtalarn i ett rum och det finns att mäta och räkna på där också.
Rummet ställer till det mer än själva högtalaren enligt min erfarenhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2017/10/09 :  20:09:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Håller med Petter..
Fallerar teorin har man applicerat den fel, inte förstått den eller så saknas eller så har man felaktig input..


Vissa saker kan dock vara enklare att t.ex. mäta sig till än att räkna ut på förhand.. Det säger då inte att teorin är fel, bara att det är lättare att ta reda på det rent praktiskt..

quote:
Har man t.ex fått för sig att en rak tonkurva i frifält är idealt så har man ju inte koll på teorin.


Mjae.. Det där beror väl lite på hur man ser det..Man bör väl utgå från tonkurvan och akustiken som studion har..
Låter det hemma som det låter i studion där mediet slutmixats så låter det som producenten har tänkt och således mest "korrekt".

Man kan då utgå från att studion troligen har ett par köpta högtalare som med största sannorlikhet har rak tonkurva i frifält då detta är det vanligaste sättet att bygga...

Akustiken dom har i studion får man nog gissa sig till.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/10/10 :  08:17:45  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Man vill ju åtminstone tro å hoppas att studioteknikern lagt lite eftertanke på akustiken till skillnad mot den ljudmiljön där de flesta sedan spelar upp slutresultatet...

Men det finns nog nästan lika många variabler och tankar i studios som hemma hos oss entusiaster.. ;-/

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/10/10 :  17:21:19  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Min erfarenhet av studiojobb är att man (i rock/pop-sammanhang) i slutändan sitter i en vettig lokal och sen försöker göra nåt som låter bra både i en fin hemmastereo, i en hårdkomprimerad mp3:a i en iPod för nån som joggar och i en bilstereo.

Ljudet i kontrollrummet är inte "idealt", det är funktionellt för att höra vad som finns på bandet / filen.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/10/22 :  17:27:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Man kan då utgå från att studion troligen har ett par köpta högtalare som med största sannorlikhet har rak tonkurva i frifält då detta är det vanligaste sättet att bygga...


Fast vad är en rak tonkurva per definition?
+-3db över hela spectrat?
+-2db?
+-1db eller t.o.m under?
I vilka riktningar?

det är svårt att hitta högtalare som diffar mindre än 2-3db on-axis, det är hörbart.

Att prata om en tonkurvas rakhet säger rent krasst ingenting om man inte förtydligar det vidare.
Ingen kritik så men i många fall används begreppet på ett sätt som inte gör mottagaren något klokare alls.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2017/11/01 :  19:34:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej,

Jag har lite svårt för att hänga med i vad syftet/uppsåtet är. Att bygga högtalare är inte lätt - men heller inte rocket science. Det är viktigare och - enligt mig - svårare med marknadsföringen, om vi ser till det kommersiella.

Se lite inline-kommentarer.
quote:
Jag skulle vilja säga så här, till alla som tror att det är så enkelt att skapa en högtalare på enbart teoretiska grunder, att det inte faktiskt är så enkelt som man faktiskt först kan tro.

Problemet här är nog att kvantifiera var som är lätt och svårt. Låt säga 1 års fritids-studier (1-5 timmar per dag?) tar dig rätt långt, skulle jag påstå. Parat med praktiska prov är det riktigt bra.

quote:
Teori är en sak, när den faktiska teorin kommer till mer praktiska tillämpningar, så inser man snart att den inte alltid stämmer med det vi gärna vill kallar den perfekta teorin.

Nja...jag försöker tolka dig välviljigt. Flera teoretiska modeller har antaganden och förenklingar som ibland kan överraska vid praktiska tillämpningar. Men även här finns teorier och tumregler att luta sig mot för att mildra överraskningarna.

quote:
Det är det här som så oftast blir så helt fel med våra tekniska ambitioner att göra den perfekta högtalaren. Tyvärr så är det så att teori och verkligheten inte alltid går hand i hand.

Saknar lite kontext här, för att hålla med (eller inte).
Jag tror det är bra att ha rimliga krav. Om man med "den perfekta högtalaren" förväntar sig att uppleva samtliga hifirecensenters kombinerade, lyriska superlativs-artiklar...ja då lär man misslyckas. Eller om man baserat på en on axis mätning på ett element tror sig nå nirvana. Eller om man bygger en extremt bra högtalare men ändå sätter den i ett akustisk kass rum!

quote:
Vad jag vill mena med dessa rader är helt enkelt att det inte räcker med enbart teoretiska beräkningar för att lyckas bra med sin drömhögtalare.

Nej man måste ha en mängd teoretiska kunskaper men också parat med praktiska prov. Ett iterativt arbete.

quote:
Man måste faktiskt även kunna mäta fram dess speciella egenskaper på något sätt, och till detta krävs åtminstone grundläggande kunskaper i både mätteori och mätutrustning.

Japp.

quote:
Det är här det oftast blir problem för den ambitiösa amatören, som inte har tillgång till varken mätinstrument eller mätkunskap. För den som inte kan fungera som mättekniker, finns naturligtvis inte något alternativ.

Håller med.

quote:
Men det är faktiskt inte så svårt att lära sig detta, och det räcker faktiskt jäkligt långt med att kunna de mest fundamentala mätningarna. Sådana mätningar kan utföras utan några dyrare mätutrustningar. Det du absolut måste ha tillgång till är en Funktionsgenerator eller en Tongenerator, och en Millivoltmeter. Millivoltmetern måste kunna mäta rätt lågt i frekvens, därför kan den dock bli rätt dyr.

Det finns till och med väldigt prisvärda riktiga mätsystem, så som Clio Pocket för att ta ett exempel.


Man kan vända på resonemanget: Med en solid teoretisk grund - har du lättare eller svårare att nå nirvana jämfört med hifirecensionsläsande och lyssna/tycka, basera på silver vs koppar, basera på membranmaterial eller vilket material högtalarlådan är gjord av?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/11/04 :  12:28:54  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Kort sagt, om verkligheten inte stämmer med teorierna (och det gör den nästan aldrig) beror det på att man förenklat teorierna för mycket och bortsett från, eller är omedveten om diverse faktorer som inte är försumbara!
På senare år har det kommit mycket bättre medel för att mäta, men man måste förstå vad man mäter!!!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/11/05 :  13:49:29  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"många väggar man vill ha i vårat tredimenionella universum. Men dom flesta har golv, bakvägg o sidovägg samt något som håller borta regnet."

Stämmer hos mig, alltså i praktiken.#128526;
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/11/15 :  16:52:00  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag får ursäkta för ett sent uttalande om detta. Men jag är en gammal människa från stenåldern#128522;där mätngar var det ända som gällde. Idag verkar det vara så att allt teoretiskt har övertagit verkligheten vad det gäller högtaleri. Det är nog inget fel i det, så länge det sammanhänger med just verkligheten, men frågan är var denna gräns egentligen går. Jag vet inte detta. Därför vill jag på något vis uppmuntra till egna ( gammal modiga mätningar),på något sätt. Förutom det så, är det, det som är det roliga med att utveckla högtalare på egen hand. Inte att falla för det rent teoretiska. Det som är roligt med denna hobby, är att konstruera med egna idéer, något som trots allt kanske förutsätter egna mätningar, när allt kommer till sin spets. #128563;

Edited by - Eriksson on 2017/11/15 17:03:16
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/11/15 :  17:51:35  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nu vill inte jag torpedera, i och med dessa uttalanden alla förväntansfulla entusiasters drömmar angående den perfekta högtalaren. Jag vill bara upplysa om svårigheterna att kanske nå dit, med ett alltför optimistisk teoretisk syn på det hela.

Edited by - Eriksson on 2017/11/15 17:58:53
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/11/16 :  06:16:54  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Inte falla för det ren teoretiska". Menar du att folk mest kopierar någon ny design som ska vara den perfekta högtalaren?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2017/11/16 :  07:45:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Det finns ingen perfekt högtalare. Eller?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/11/16 :  08:35:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Svar nej, då vi har olika hjärnor säger jag. Men för en del så finns den.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2017/11/16 :  11:57:34  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Personligen så föredrar jag att köpa eller bygga själv. Lite omväxling förnöjer.
Man kan få väldigt mycket välljud för en liten peng.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/11/18 :  08:07:53  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag förstår inte den här tråden alls. Måste vara något ingenjörer emellan.:) Så jag blev nyfiken på vad sm menas. För en gammal statsvetare så existerar inte föreställningen att man skulle kunna låta bli att använda sig av teorier om det man observerar och vill manipulera eftersom mängden informtion är i princip oändlig. Våra generaliserade hypotesers värde hänger därför på hur väl de får oss att nå de mål man satt upp eller hur de hävdar sig i jämförelse med komkurrerande hypoteser. Inte om de är sanna eller inte. Det är min praktiska inställning och jag trodde det gällde inom högtalardesign också. Det kanske snarare är arbetssättet Eriksson menar? Alltså hur man bör prioritera var man bäst läger krutet på de olika faserna i arbetet, t ex: hypotes - designa - bygga - mäta - utvärdera - finslipad hypotes - designa - bygga - ... ?
Jag är också nyfiken på hur man hanterar att olika rum varierar så mycket över högtalares frekvensomfång alltså hur kan man se på att en högtalare ska låta bra i helt olika rum?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000