HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Line Magnetic Audio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2017/07/27 :  15:03:11  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Sugen på att testa en rörbaserad förstärkare för första
gången i mitt liv. Ser att Akkelius och Ljudmakarn har Line Magnetic Audio i sitt utbud och att de verkar prisvärda.
Någon som lyssnat på dem?

Bättre och bättre dag för dag :-)

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2017/07/27 :  15:44:33  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Helt klart välljudande förstärkare.
Vet inte vilka högtalare du har, men jag har för mig att den kraftigaste stärkaren har 2x100 watt.
Värt att tänka på när du skall testa/välja.

Lycka till
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/27 :  19:26:35  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Har hört ett par av dem för nåt år sen. Rena och tydliga i klangen, god portion värme, intima i spelsättet men inte överdrivet rytmiska. Inget Naim-alternativ men jag hade kunnat leva gott med dem.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/07/28 :  10:07:50  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Låter förträffligt bra. Lyssnat på EL 34 och KT88 . Båda lät riktigt fint. Hade mycket väl kunna ha Line Magnetic om det inte vore så att jag är nöjd med det jag har.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Johnny.A
Starting Member

31 Posts

Posted - 2017/07/28 :  22:34:51  Show Profile Send Johnny.A a Private Message  Reply
Hello musiclovers
Ja för om man gillar känslan i musiken så tycker jag att man är på mycket god väg om man väljer LM då dom faktiskt verkar lyssna på sina alster innan man marknadsför dom.
Min första LM var en 501a som nämdes här innan på 100w per kanal då jag tyckte mina Klipsch cornwall mådde bra av lite mer effekt även om känsligheten var hög.
Min andra förstärkare blev 126a som förutom att den låter väldigt bra även ser ut som en förstärkare skall göra enligt mig (ubåt).
Med dessa 42 kilo kärlek till nätdel så räcker 15w väldigt långt om högtalaren är rättbyggd :-)
Efter ha lyssnat på LMs högtalare 222 så fanns ingen återvändo utan man fick gå hem o skramla ihop vad som krävdes för dom skulle jag bara ha och äntligen så står dom sedan ett halvår här hemma o spelar så gött.
Hoppas många vågar prova detta märke för det skulle gynna musikbranschen.
Ha det bra alla Med vänlig hälsning, Johnny
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2017/07/29 :  23:01:00  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Har i dag ett par stativhögtalare -> Revel Concerta2 M16
Som för närvarande drivs av en Rega Brio r.
Tackar för all info så här långt och det låter onekligen som ett bra steg in i rörförstärkarnas magiska värld.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/02 :  10:07:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har bandbredden ingen påverkan på lyssningsupplevelsen?
Är intresserad av 501an som "bara" har 15kHz som övre gräns. Örat är väl bättre än så?

J. Ullberg
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/12/02 :  11:05:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Örat är väl bättre än så?


Inte för mina, vid 40 år och över så hör man sällan över 15kHz, men det är olika.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/12/20 :  00:20:35  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har bara lyssnat kritiskt på några olika LM-förstärkare hos Akkelis tillsammans med en kompis som funderar på att byta ner sig till billigare och rörbestyckade förstärkare.
Först en med 845 som slutrör (vikt 65 kg), ljuvliga på musik med få instrument, men odugliga på komplex symfonisk musik. De distade och grötade ihop ljudet trots extremt effektiva högtalare (Avantgarde Duo, 107dB/1W).
En annan med triodkopplade KT66 i push-pull klarade den symfoniska musiken bättre, men tendensen till hopgrötning fanns även hos denna och hans högtalare har 8 dB lägre känslighet.
Vi sparade våra ryggar och lånade istället en liten Lavardin transistorförstärkare som spelar häpnadsväckande bra.
Jag har aldrig hört någon förstärkare med direktupphettad(e) trioder som kunnat återge symfonisk musik rent och högupplöst.
För att ge lite perspektiv till vår bedömning bör jag kanske nämna att kompisen är blind och en extremt kritisk lyssnare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/20 :  10:56:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Självklart är det så att komplex musik i alla dess former kräver mer av förstärkaren jämfört med gles musik. I slutändan blir det mer information att matas ut till högtalaren. Detta kräver att förstärkaren konstrueras så att detta sker utan störande förvrängning, likgiltigt om det är fråga om Singel-End eller Push-Pull kopplade förstärkare.

Jag har till dags datum inte funnit en enda kina tillverkad rörförstärkare som jag tycker uppfyller detta krav. De "konstruktioner" jag hittills analyserat närmare har visat sig vara i mitt tycke fruktansvärt amatörmässigt utförda.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/12/20 :  21:19:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag vet ju inte hur man gör numera, men förr fanns det konstruktioner med rörhållare lödda direkt i kretskorten, som dessutom var av nån pappersfiberbaserad (pertinax-aktig) typ. Dessa höll ibland inte längre än första rörbytet. Kretskort ska vara stenhårda och ha tjocka ledningsbanor och alla komponenter som möjligen kan röra sig på minsta sätt (potar, omkopplare, rörhållare...), ska vara förbundna med flexibel ledare, och själva fixerade, i nån form av chassie. Då funkar det fint med kretskort. Den som är intresserad av att hålla grejerna vid liv länge har ju lite att granska. Däremot säger ju inte byggkvaliteten alltid nåt om hur det låter; det finns prima kretslösningar med dålig byggteknisk standard också.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  06:51:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Att det utexamineras mängder av elektronikingenjörer årligen i kina tvivlar jag inte på. Elektronik förekommer överallt i våra samhällen världen över i dag. Men att studera ålderdomlig smalnischad elektronrörsteknik med en högst osäker framtid tror jag inte det finns något större intresse för. Det satsas nog på mer välavlönande och framtidssäkra inriktningar.

Tom gamla ålderdomliga kopplingar (kopior) av Western Electrics PA och biografförstärkare har kommit till heders idag. De uppfyller tycker jag inte dagens krav på HiFi.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  09:28:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag förstår inte var Korea och Japan kom in i bilden. Var det inte kina vi diskuterade? Nåväl, Hela den esoteriska (om jag får uttrycka det så) HiFi marknaden är i hela den elektroniska industrin bara en liten obetydlig smedja. Jag har svårt att tänka mig att den lockar några nya genier. De väljer kanske den explosiva data utvecklingen som verkligen bör ha framtiden för sig både vad gäller arbetstillfällen samt lönsamhet.

Man får naturligtvis tycka vad man vill om WE lösningar, allt beror på vad man sätter ribban. Personligen föredrar jag mer detaljupplösning,dynamik samt mer livekänsla i musiken än vad jag funnit i dessa åldriga alster.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  11:31:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
En sak som är intressant i sammanhanget är hur småsignalrören stadigt har förbättras under åren. I början var det ganska ruffiga konstruktioner med bla "kaffeburksplåt"till anoderna med ganska blygsamma data. I början av 1940 talet lanserades röret 6AK5 som då med den tidens mått visade upp fantastiska data. Under 50-60 talen bidrog bla den då blomstrande TV-industrin till att nya rör med utmärkta data forskades fram. Dessa rör hade bara 10 år tidigare varit omöjliga att tillverka! Ett av de första nya rören var ECC 88 vilket benämndes "underröret" och användes bla i Grundig TV som HF steg i kanalväljaren, vilket gav klart bättre signalbrusförhållande jämfört med äldre typer. Sedermera utvecklades bredbandpentoder för olika ändamål med helt otroliga data. Tyvärr upphörde denna utveckling när TV apparaterna transitoriserades.

Jag var nog en av de första att använda dessa rör i audioförstärkare då jag fann att de hade enorma fördelar jämfört med äldre typer. I byggsatserna Edison 12 och Edison 60 använde jag ECC 88 (6922) i ingångs och drivkretsar vilket väsentligt bidrog till dessa förstärkares populärlitet.

I de kina förstärkare jag hitills har analyserat tuggar man fortfarande på med äldre rörtyper, kan möjligen bero på att man kopierat äldre kretslösningar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  11:39:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Glömde en sak: I en förstärkare "bygger man" inte in dynamik vad man gör i mindre optimala kretsar är att KAPA dynamik.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  14:29:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det jag nämnde var Edison 12 inte Edison One, där erfodrades högre förstärkning varför röret ECC83 och inte ECC88 användes där.Rören 45 och 10 är små slutrör inte småsignal. 45 är i princip en halv 2A3 och 10 användes som mikrofonförstärkarrör i sändaren BC 375 som satt i B17 bombplanen under andra världskriget. Det var inye dessa jag menade med kaffeburksplåt utan ännu äldre rör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/12/21 :  16:02:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag känner också vördnad när öppnar oljepapper förpackningar från förr. Verkar kanske konstigt för ett flertal att röret 10 (10Y) användes som mikrofonförstärkare i BC375. Men det är inte konstigt då mikrofonen var av kolkornstyp med hög utspänning. Vidare innehöll sändaren 4 st 211 rör en som styroscillator, 1 st som slutsteg samt 2 st som klass-B modulator. Det är av den anledningen som 211 röret blev vanligt förekommande då de såldes som surplus från NATO lager världen över när BC375 blev omodern. Sändaren var en stadig klump och dynamon som drev den var ännu tyngre. De skulle slängt dem i huvudet på Gröfas (Hitler) så kanske kriget slutat tidigare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000