HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 In bed with Fuling
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/09 :  17:33:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I och med ändrat civilstånd kan jag inte längre ha mitt PA-system uppställt i sovrummet (en lång historia...) och naturligtvis har det grämt mig lite att slösa bort ett helt rum genom att inte ha någon slags musikanläggning i det. Under sommaren har jag funderat fram och tillbaka och kommit fram till att mina gamla Fostex FE167E skulle vara en bra utgångspunkt, inte minst för att de bara låg på hyllan och tog plats.
Första tanken var att bara bygga ett par basreflexlådor alternativt MLTL åt dem och sen spela och vara glad, det handlar trots allt bara om ett rent nöjesprojekt för att få lite bakgrundsmusik...
HA! Gick ni på den enkla? Klart man måste krångla till det och bygga nåt udda, man har ju trots allt ett visst rykte att leva upp till.

Visserligen tycker jag om bredbandare men fyrkantiga lådor med direktstrålande högtalarelement är ungefär lika upphetsande som otextade polska långfilmer. I samband med en stunds slösurfande fick jag syn på Bo Hanssons Chaverexhorn, ett frontladdat horn som är osymmetrisk uppbyggt för att få bra koppling till sidoväggen. Nånting liknande skulle eventuellt kunna fungera i mitt lilla sovrum även om det råder strikta måttrestriktioner pga otursamt placerade garderobsdörrar och sen var det den där WAF-biten också. En utmaning alltså...!

Lång historia kort: Att få plats med korrekt dimensionerade horn var bara att glömma, däremot skulle det gå att få dit ett par waveguides med en totallängd på ca. 36cm, inklusive element.
Hornresp satte sig på tvären när jag försökte få till något med ett vettig teoriunderlag så det slutade med att jag satte mig med linjal och rutpapper och helt enkelt skissade fram något som "såg vettigt ut":



Träribborna är skrot jag dragit hem från jobbet, de används som strö mellan olika lager av aluminiumprofiler som vi får levererade i stora lådor. Inte världens finaste virke kanske men gratis är gott:



Så länge man bygger med två platta sidor går det ruskigt fort att slänga ihop ett par horn. Att få till ytfinishen är en helt annan sak men det är ett senare problem...:



Inte alltför många timmar mellan impuls och första provlyssning:



Intryck så här långt: Bortsett från den uppenbara bristen på bas så låter de långt över förväntan. Hade halvt som halvt väntat mig att hela projektet skulle pysa ihop som en ballong i samma sekund som jag tryckte på play men det här är helt klart lovande. Någon slags baslådor måste förstås läggas till plus eventuellt toppdiskanter och/eller lite filtrering som lyfter fram toppen. Men som sagt: klart lovande från start och hon jag delar sovrummet med fick inte ens nervsammanbrott när hon såg provuppställningen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/09/09 :  19:10:05  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/09 :  19:14:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
hon jag delar sovrummet med fick inte ens nervsammanbrott när hon såg provuppställningen

Hur ska du lyckas med att förhandla dit ett par bashorn nu då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2017/09/09 :  19:50:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Den här "jagärungkarlochnördochspånskivaärvackert"-looken har försvunnit.. hmm..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/09/09 :  20:01:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Underbart projekt helt i min smak!

Det ser riktigt trevligt ut.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/09 :  20:32:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Hur ska du lyckas med att förhandla dit ett par bashorn nu då..


Jag har ungefär 70x70x30cm tillgängligt på varje sida för bassystemen. Testade lite snabbt att simma fram ett hårt kompromissat frontladdat bashorn för RCF L8L750 enligt gamla lärdomar från Petter.
Tror det skulle kunna bli bra (med rimliga förväntningar då) men dels skulle det kräva digital delay för att fungera optimalt och dels har jag redan byggt två par bashorn enligt samma principer och det vore kul att testa nåt nytt.
En transmission line med RFC-åttan finns i åtanke, likaså att testa "slot loaded push pull" basreflex med några tiotummare av billigare sort som också ligger och skräpar. Jag måste fundera mer och läsa in mig på olika principer innan jag bestämmer mig men en slot loaded basreflex hade varit kul att testa.

Hur jag ska gå vidare med själva hornen tåls också att tänkas på, i nuläget består de av 10mm plywood och träribbor som är 7-8mm tjocka, de påminner mer om bongotrummor än om högtalare när man knackar på dem. Insidan kan nog få ett tunt lager glasfibermatta/polyester för att få en mer homogen yta, sen funderar jag på att bygga ett yttre skal runt alltihop och fylla mellanrummen med något som dämpar. Fogskum är behändigt och fäster bra men väger ingenting, funderar på sand eller flytspackel istället.

quote:
Den här "jagärungkarlochnördochspånskivaärvackert"-looken har försvunnit..


Nja, jag har fortfarande hörnhornen i vardagsrummet och är jag i riktigt behov av terapi så har jag 700 liter bashorn till av omålad spånskiva i hobbyrummet. Går ingen nöd på mig.

quote:
Underbart projekt helt i min smak!


Förstod nästan att det skulle falla herrn i smaken!
Hela det här året har jag mest pysslat med att renovera huset och att montera projekt som jag fått beställning på (och som har krånglat till förbannelse) så det kändes som en ren hälsokur att få rycka i bromsen en stund och ägna ett par kvällar åt lite kravlösa tokerier. Hittills har projektet kostat 270 kronor varav nästan hälften var för en stor burk spackel. Tänkte fortsätta i samma stil och i möjligaste mån bygga av sånt jag har eller hittar gratis.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/09/09 20:40:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/09/10 :  11:51:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det finns en del intressanta varianter på Karlsson-lådor som borde funka väl som bas.
T.ex. Karlssonaror, som är en form av pipa, och inte BR.
Karlsson-lådorna (om man lyckas väl med dem) har en horn-karaktär, men till betydligt kompaktare mått.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/10 :  12:02:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En Karlssonlåda vore kanske inte fel. Jag har för mig det finns nån variant avsedd för ElectroVoice SP12B och ett par såna har jag också som värmer hyllan. Det som kanske hindrar är att jag sitter fast i en del ganska strikta krav vad det gäller både mått och estetik, helst ska baslådorna harmonisera så gott det går med byråerna som står mellan hornen. Under den förutsättningen ska de vara 70cm höga och ca. 30 djupa med en maxbredd på drygt 70cm. Senaste idén är att använda 15mm hyllplan av furu och bygga ett par basreflexlådor med slitsport nere vid golvet och sen se till att lägga i hörnen på samma sätt som på byråerna. Med rätt betsning på så skulle det nog kunna se ganska enhetligt ut.
Idén med slit loaded push pull föll tyvärr platt när jag började simulera, elementen jag har vill ha mer volym än vad det finns plats för.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/09/10 :  18:57:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vi håller på och skissar på en söt liten ROAR-6.
Det kanske vore nått under dina FLH med bredbandare.



Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/10 :  20:35:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hm. Är du i farten och torrsimmar så sväng ihop nåt med RFC L8L750, datablad finns om man googlar men det var lite meckigt att länka till.

Mitt senaste upplägg är aperiodiska lådor med en eller två tior per kanal, inte så häftigt men lättbyggt och troligtvis delbart med passiva filter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/09/10 20:40:17
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/11 :  20:22:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmmmmm igen: Mot bättre vetande har jag börjat fundera på att använda bredbandarens bakåtstrålning till att driva nån slags pipa eller liknande och på så vis fuska fram lite basljud. Det som talar emot är att jag har testat liknande infall förr med ganska klent resultat, det som talar för är att dessa horn redan mäter så illa att det vore bortkastat att bygga seriösa baslådor

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/09/12 :  06:24:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/12 :  07:10:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så länge fronthornen är helt lösa enheter så har jag alla möjligheter att testa olika varianter av bassystem. Den kommunala soptippen ska ju ha mat regelbundet den också menar jag, inget mättar en container lika bra som utdömda högtalarprototyper
Spillvirket jag har hemma räcker (nästan) till ett par avsmalnande TL att hänga på bakom bredbandare så att de enligt sim ska gå ner till 45-50 Hz, värt ett försök känner jag. Bilder kommer...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/09/12 :  09:09:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hur jag ska gå vidare med själva hornen tåls också att tänkas på, i nuläget består de av 10mm plywood och träribbor som är 7-8mm tjocka, de påminner mer om bongotrummor än om högtalare när man knackar på dem. Insidan kan nog få ett tunt lager glasfibermatta/polyester för att få en mer homogen yta, sen funderar jag på att bygga ett yttre skal runt alltihop och fylla mellanrummen med något som dämpar. Fogskum är behändigt och fäster bra men väger ingenting, funderar på sand eller flytspackel istället.

De är byggda med precis samma metod som Western Electric 12A och 13A. Där hade de limmat träribborna med gammaldags lim från djurhudar o sånt. (säkert hightech 1926) De ribborna var nog en tum tjocka såg det ut som och sen hade de hyvlats till en slät yta. Gavlarna var i metall tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2017/09/12 09:13:18
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/12 :  09:29:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Se där, en metod som har fungerat i över 90 år duger bra fortfarande:)
Jag har byggt ett antal horn med samma metod och det brukar funka bra, även om man får slipa och spackla tills fan löser av en om det ska bli snyggt. Det går förstår att böja tunna skivmaterial också men enligt min erfarenhet är det besvärligare, i synnerhet på små horn där böjarna har liten radie.

Tyvärr är nog alla bildbevis borta i och med Photobuckets kollaps men bakåt i tiden har jag byggt horn av träribbor där alla fyra sidorna varit böjda. Det är ganska krångligt men funkar om man bygger en fixtur där man kan limma ihop och renskära en sida i taget.

Hm, bygga horn med lim från djurhudar? Äntligen kanske Baggis kan vara till nån nytta:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/09/12 10:52:38
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2017/09/12 :  16:25:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply

roligt bygge
snygg tapet med
måla naglarna svar så hade sweepen varit klockren

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2017/09/12 16:26:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/12 :  17:00:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sloge man ihop Fulingtråden med Irmatråden skulle man kunna ha en tråd som hette In Bed With Kuling.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/12 :  21:10:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idén att bakladda bredbandarna pös ihop när jag insåg att jag för tillfället saknar både arbetsyta och verktyg för så pass avancerade snickerier. Tack var den synnerligen korta beslutskedjan (jag får en impuls och kapitulerar för den omgående) så svängde jag ihop ett par ÖB-basar istället. Estetiskt så att man nästan blir tårögd...:



I nuläget spelar uppställningen med första ordningens filter som jag ljög ihop av de komponenter som låg överst i lådan. Långt i från klockrent men intrycket är fortfarande lovande!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/12 :  21:27:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad driver du dom med?Ser nå små rör där framme..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/12 :  21:34:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En liten SE-pyts med 12B4A och PC900 som jag byggde förra året. 1,5W i medvind, får nog bygga nåt lite kraftiga om jag ska driva fyra tiotummare men den här funkar så länge. Den driver högtalarna oväntat bra ändå, troligtvis tack vare 25% katodåterkoppling runt slutrören.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/13 :  20:40:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ett ständigt irritationsmoment med öppna bafflar som inte står korrekt placerade: Det låter bra överallt utom där man sitter (ligger) och lyssnar. Att flytta runt dem är omöjligt, jag har millimetrar kvar innan de hamnar i vägen för garderobsdörren.
Får bli ett par slutna/aperiodiska lådor av resten av spillvirket, kostar bara någon timmes jobb att testa

Edit: Efter att ha lyssnat lite mer på ÖB-basarna så slår det mig att de har en del unika kvalitéer ändå: I ett hifiperspektiv är de knappast imponerande men däremot spelar de extremt musikaliskt, i bemärkelsen att det är jättelätt att höra vilka toner basisten på skivan spelar. En ganska intressant egenskap för mig som själv spelar bas i ett par band och ofta behöver knycka andra musikers arrangemang Bafflarna får stå kvar ett tag till så ska jag labba mer med filter och kompenseringskretsar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/09/15 08:39:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/09/15 :  11:12:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den egenskapen i basåtergivningen är ovärderlig. Det är exakt det som gör mig förtjust i mina egna högtalare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/15 :  11:36:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det är mycket mer intressant än en massa muller. Hörnhornen jag har i vardagsrummet har lite av samma kvalitéer också men det är mer uttalat hos bafflarna. Antagligen en kombination av att dipoler drar igång färre rumsresonanser samt att de ofta är lite fattigare på djupbas. Vad jag förstått är det mest andratonen man hör från basinstrument, i basistkretsar är det vanligt att skära bort de lägsta grundtonerna när man spelar live eftersom de ofta gör mer skada än nytta i akustiskt dåliga miljöer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/15 :  11:55:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ja, det är mycket mer intressant än en massa muller.

quote:
är det vanligt att skära bort de lägsta grundtonerna

Det kanske är ett knep jag kan prova med mina 15" basreflexhögtalare....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/15 :  12:40:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det kanske är ett knep jag kan prova med mina 15" basreflexhögtalare....


Prova att stoppa ett par raggsockor i basportarna, då får du en primitiv aperiodisk avstämning istället för basreflex. Kan mycket väl vara en förbättring om du har problem med bumlig bas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/09/27 :  20:36:43  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Blir glad av att se ett par tractrixhorn anpassade för att stå nära väggen. Jag gav mig på ett liknande projekt med4" element. Men nu har jag istället Prebens Chaverexsystem som jag vårdat mkt ömt.
Ett sätt är att bygga i splintad/skårad mdf som finns på vissa bygghandlare. Sen sandspacklar man mellanrummen o lite till så blir det stumt. Så gjorde Claes i Stenubgsund med sina hypertokeffektiva 4" element. O hemma hos honom finns det väldigt lite att klaga på :-)

PS. Jag har hört talas om det finns de som väljer äktenskapet före stereon.......men jag känner nog ingen ;-). (Sa störste toffeln av dem alla) :-)

Edited by - Stormen on 2017/09/27 20:40:18
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000