Author |
Topic |
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 16:57:41
|
Jag testade även med både högspänning- och glödtrafon inkopplad. Ett ganska väntat resultat.
16 ohm = 0,021V 8 ohm = 0,015V 4 ohm = 0,009V
Brum brum i lurarna |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 16:59:33
|
Vi tänker på samma sätt här Fuling
Den här placeringen gav icke mätbara värden på multimetern och skön tystnad i lurarna.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 17:02:30
|
Det här var också ett sätt att få tyst på brummet! Att vända utgångstrafon på högkant. Kan också vara ett alternativ att överväga.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 17:13:58
|
Nu var inte drosseln inkopplad men antar att den inte genererar samma strömmar som högspännings- och glödtrafo då det mer eller mindre är likspänning som går igenom.
Det verkar helt klart vara viktigt med placeringen. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 17:16:26
|
En fråga. Är rören lika känsliga som utgångstrafon eller kanske ännu mer benägna att snappa upp strömmar från nätrafos?
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 19:49:18
|
Att vända en trafo på högkant är inte så dumt, tänker man sig en "axel" rakt genom lindningen så har kan man placera kärnorna så att dessa axlar pekar i X, Y och Z-ledd. Ingen slår dock praktiska experiment när det gäller att få minsta möjliga magnetiska koppling, du gör rätt som testar olika alternativ. Gällande rören så vill man gärna hålla åtminstone ingångsrören på avstånd från nättrafon, gärna slutrören också.
Om pappersskivan under transformatorerna representerar måtten på chassit så tycker jag personligen att det ser lite snålt tilltaget ut, det är sällan man ångrar att man tog till lite extra utrymme så att det finns plats att håla känslig signalelektronik borta från brumkällor. Lättare att dra montera allting och dra kabel snyggt också om det är rymligt, speciellt om man måste in och ändra nånting i efterhand. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/10 : 21:02:28
|
De tänkta måtten är 25x40 cm. Samma mått på pappret. Perspektivet blir förvrängt och det ser mindre ut på bilderna men visst några centimeter till hade inte skadat. Jag håller det öppet tillsvidare.
Nästa steg är nätdelen. Försöker läsa in och lära hur det fungerar. Återkommer helt säkert med fler nybörjarfrågor.
|
Edited by - ChristianN on 2017/06/10 21:04:07 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 07:37:03
|
Var köper man lämpligast komponenter som resistorer, kondingar, hållare för kablage och kondingar med mera? Är det Elfa som gäller?
Jag läser ofta om att exotiska komponenter används till rörbyggen som exempelvis papper i olja kondingar. Jag hittade till och med koppar i bivax! Bör inte sitta nära slutröret antar jag
Duger det med en filmkonding typ polypropylen i signalvägen (0,22uF i schemat) och elektrolyter för övriga?
|
Edited by - ChristianN on 2017/06/11 07:40:03 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 08:56:18
|
Kopplingskondingar kan gott vara av polyprop. Tänk på att pulskondingar (polyprop) är tänkta att vara "snabba" (=låg förlustvinkel) och därför troligen oändligt mycket tystare (ingen distortion) än t ex papper i olja och slika överreklamerade saker. Finns massor av idéer om allehanda komponenter men kostar prylar som en halv lever eller en hornhinna kan man räkna med att det skojare som ligger bakom.
Jag handlar mycket "småkomponenter" från www.electrokit.se eller emellanåt från www.bhiab.se, men vill jag ha ELFA-stuk på en order köper jag från tyska Reichelt: www.reichelt.de. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 09:06:54
|
Fint! Ja, med tanke på mitt experiment så har nog placering av trafos och kabeldragning långt mycket mer påverkan för ljudet än exotiska komponenter. Ska kika på de sidor du gav mig |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 12:18:20
|
Det där med kondingar är ju ett tvisteämne som är nästan lika infekterat som kablar. Mitt standardval för kopplingskondingar är de där svarta polypropylenkondingarna från SCR som Elfa säljer, de brukar finnas i de värden man behöver och kostar inga löjliga audiofilpengar. I nätdelarna använder jag gärna en blandning av papper-i-oljakondingar och elektrolyter av skaplig kvalitet. Sistnämnda lönar det sig att köpa från seriösa handlare så att man vet att man får det man beställer och att det finns uppgifter på hur mycket rippelströmmar de klarar o.s.v. Papper-i-olja brukar man kunna köpa billigt på ebay i form av gammalt överskott från Röda Armén, sök på t.ex. "KBG capacitor" så dyker det upp ett antal träffar på handlare från forna östblocket.
Hållare för kablar och liknande vet jag inte riktigt, brukar ta rätt på sånt när jag skrotar gammal utrustning men jag antar att allt finns att köpa om man letar och lyckas hitta rätt söktermer.
Ett tips är att leta reda på gamla kolmassamotstånd till positionerna närmast styrgallren (1k 1W på schemat). Deras funktion är att förhindra självsvängningar och det är kolmassa (carbon composite på engelska) bäst på tack vare sin låga induktans. Värdet brukar inte vara jättenoga och jag tycker inte de ska behöva tåla 1W heller. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2017/06/11 17:24:44 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 14:24:30
|
Här finns en del att välja på,om det gör nån skillnad kan jag inte säga..
https://www.hificollective.co.uk/ |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 17:42:06
|
Vi har fått ett vykort från Ros-Viol Brännander i Målerås. Hon frågar vad för chassi du tänkt använda och om man kan utveckla allergi mot rör. Hon tänker mest på husdjuren - katter, fiskar, vägglöss ...
Alltså, har du chassin klara, eller funderar du fortfarande? Jag kan ju säga att Hammonds alu- eller stålchassin är HIMLA perfekta för rörbyggen. I Sverige är det Edgar Audio (http://edgaraudio.se/) som fixar sådana. Stålchassin är nästan lika lättbearbetade som aluchassin. |
Edited by - soundbrigade on 2017/06/11 17:45:13 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 18:47:36
|
Kondensatorer är ju ett härligt ämne .
Jag har provat lite av varje men numera använder jag mest industriprodukter som man hittar hos välsorterade komponentleverantörer, till exempel Mouser som jag numera handlar det mesta, fri frakt över 400:- är inte dumt.
De enda audiofila elyt-kondensatorer jag använder är Elna Silmic 2.
Chassi kan man bygga själv det gör jag förutsatt att man inte har en CPT (centralt placerad tumme) vilket jag anar att du inte har. Jag håller just nu på med att "slänga" ihop ett till en EL34 pp, skall se om jag kan prestera att ta en eller två bilder på den som rent inspiration höjande.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 19:53:56
|
Kul med respons!
Chassit bygger jag själv, eller rättare sagt designar, för jag skickar nog iväg jobbet. Träram med plåtlock och ett galler eller huv. Jag tror tant Ros-Viol Brännander kan sluta oroa sig och återgå till knypplingen |
Edited by - ChristianN on 2017/06/11 19:54:28 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 19:58:30
|
Inte knyppling, korsstygn!
Just DIY-chassin kan man ju greja med själv OM man har riktiga verktyg, även om jag sett underverk utförda av folk med i princip en brödkniv och ett stämjärn. En stadig bordssåg, en skaplig bockmaskin, putsmaskiner och fräs och en bordsborrmaskin och man kan fixa fina chassin. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/11 : 21:07:04
|
Man kommer långt med en pelarborrmaskin och en geringssåg om man bygger chassin av typen "plåt i träram".
Ser förresten att utgångstrafona har uttag för 16 ohm, det är lite intressant om du vill prova lokal återkoppling runt slutröret. Ett så linjärt rör som 300B ska egentligen inte behöva någon återkoppling men en dos CFB (cathode feedback) brukar inte vara så dumt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 07:36:41
|
Angående nätdel.
Jag får, precis som du Fuling påpekar, en topp på 520V vid uppstart. Jag antar att det är för att lasten har mycket hög resistans i början.
Kommer det här att leda till problem?
Jag vet att vissa använder mjukstart som gör att rören värms upp innan högspänningen släpps på. Leder inte det till andra problem tex att man får en strömpik istället? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 09:55:22
|
Svårt att säga om det kommer bli problem eller inte. Både 300B och 6SN7 tål säkert spänningen, hur nyttigt det är för dem att ha full spänning på anoderna innan glödtrådarna blivit varma är en fråga som har ältats i evigheter. Du kommer definitiv behöva göra någon lösning i drivsteget, direktkopplingen mellan första och andra steget gör att du får full B+ på andra rörets galler under uppstart och det är definitivt inte bra. En enkel kiseldiod placerad på rätt ställe kan lösa den biten.
Eftersom du har en separata trafos för glöd och högspänning så kan du alltid kika på om det går att hitta nåt slags tidsrelä som fördröjer tillslaget av högspänningstrafon. Jag använde ett sånt nyligen i en helt annan krets där jag behövde se till att diverse logikkretsar var spänningssatta innan en annan högre spänning slogs till, det funkade utmärkt.
Edit: Såg nu att tidrelän är bra dyra, men det går att bygga samma funktion själv om man är lite händig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2017/06/12 10:10:49 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 11:44:30
|
Okej!
Då är frågan hur man löser detta. Lite bökigt kanske, men går det att använda en separat manuell brytare för högspänningstrafon? Brytare och reglage är ju alltid roligt
Huvudbrytaren köra igång glöden och jag manuellt efter några sekunder knäpper till brytaren för högspänning. Görbart?
Ett annat alternativ är ju att använda ett rör som likriktare men då antar jag det behövs en egen separat trafo för likriktarrörets glödspänning för att isolera mot högspänningen. Kanske en liten ringkärna?
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 12:07:56
|
Separata brytare fungerar, så har man gjort på gitarrförstärkare i alla tider. Gäller bara att alla som eventuellt använder förstärkarna är införstådda med hur det fungerar!
Rörlikriktare skulle onekligen lösa en del designproblem här, dels ge fördröjd uppstart och dels hjälpa till att få ner matningsspänningen till ungefär de nivåer som ses i de flesta scheman för 300B. Jag skulle föreslå att du använder två TV-dioder, de är utmärkta som likriktare och har 6,3V glödspänning. De flesta vanliga likriktarrör är direktupphettade och då går du miste om fördröjningen av högspänningen, dessutom stjäl de ofta lite väl mycket spänning. Googla lite kring 6AU4, EY500, 6D22 och liknande rör och se vad du tror. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 12:25:05
|
Ett bättre sätt att klara uppstarten är att dimensionera ellytarna till den maximala spänningen. I detta faller seriekoppla 2 450V ellytar.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 12:27:38
|
Det är också en viktig bit i det hela. 2x450V med spänningsutjämnande motstånd. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 14:29:45
|
Nu har klåparen varit i farten igen, se nedan Med B+ och A refererar jag till schemat jag postade tidigare. Drosseln har ju okänd induktans men verkar inte vara så noga med den när jag simulerar. Jag får snygga kurvor men om detta är något användbart låter jag vara osagt tillsvidare...
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/12 : 14:45:35
|
Nån är det som inte stämmer, om ingångssteget och drivsteget drar ca. 9mA tillsammans så borde motståndet ska vara på ca. 3,3kohm snarare än 270 ohm om spänningen ska falla från 420 till 390V. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|