Author |
Topic |
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2017/08/19 : 23:00:03
|
Väldigt stiligt! Det här har varit en av de mest spännande trådarna på länge att följa. Bra jobbat! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2017/08/20 : 16:39:24
|
Instämmer i hyllningskören! Toksnyggt foto! Och blocken är inte så dumma de heller, även om jag personligen är rätt mättad på vitt och valt en annan nyans på sargen. |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2017/08/20 16:40:01 |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2017/08/21 : 17:16:05
|
Men låter dom galet bra då? |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/21 : 19:23:01
|
Tack!!
Bubbel: polskruvarna har jag köpt från Hifikit. Jantzen har jag för mig de säljs under.
Fred: klart de gör Nåja, återkommer med rapport om ett tag. Det jag hört hittills är bara positivt men jag har dock ingen snarlik 300B förstärkare i färskt ljudminne att jämföra med.
Om det finns någon fotointresserad här kan jag nämna att bilderna är tagna med 24mm tilt shift objektiv och ett 100mm makroobjektiv på en fullformatskamera. Profoto blixt med oktagon softbox med ljus från vänster. Polariserande filter för att trolla bort bakgrundens reflexer och få kolsvart omgivning.
Allt här i livet handlar om bra ljus OCH ljud
Edit: polskruvarna heter Jantzen Audio Terminal M6/27 Satin nickel. |
Edited by - ChristianN on 2017/08/21 19:31:59 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2017/08/21 : 19:30:05
|
Jag förstod att fotoutrustningen var något extra. En annan står där med en Canon EOS700... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
bjoele
Member
76 Posts |
Posted - 2017/08/21 : 22:29:27
|
Fullformat, är det 8x10 eller 11x16 tum? Det största jag haft är 4x 5 tum...
Skämt åsido, instämmer in hyllningskören! Estetik är viktigt i hifi. :) |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/22 : 07:28:08
|
En analog 8x10 tum kamera i field utförande hade varit en dröm att fota med. Jag får hålla till godo med en digital ynklig småbildssensor på 36x24mm
Idag ska jag rigga upp anläggningen på sin permanenta plats och spela några dagar innan jag återkommer med lyssningsrapport och hur jag, helt subjektivt ska tilläggas, upplever prestandan på dessa steg. |
Edited by - ChristianN on 2017/08/22 07:30:15 |
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2017/08/23 : 14:24:07
|
Otroligt snyggt bygge! Stor eloge för det. Har själv sneglat på den där kretsen & velat bygga ett par monoblock, ska bli intressant att läsa om dina intryck, hoppas det låter lika bra som det ser ut. |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/08/23 : 20:40:48
|
Fantastiskt fint bygge ! |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2017/08/23 : 22:14:48
|
Hatten av! Det där var vackert. Jag har nyligen försökt hobbyjobba i en aluminiumlåda genom att borra med mera och då inser man vad det krävs för att få till perfektion. Något så enkelt som ett borrhål blir till en trekantig artillerikrater med fel prylar... |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2017/08/24 : 08:06:11
|
quote: Något så enkelt som ett borrhål blir till en trekantig artillerikrater med fel prylar...
Spänn fast plåten ordentligt så brukar det gå bättre. /En som gjort många trekantiga artillerikratrar genom åren. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/24 : 18:24:39
|
Roligt med responsen
Igår fick jag hem råvarorna, eller rättare sagt halvfabrikat för jag har bara gjort skrivbordsjobbet med cadning, till skyddshuven.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/26 : 16:11:51
|
Hårt ljus. Hårt ljud? Inte då
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/26 : 16:22:37
|
Förstärkarna är kopplade till ett par Monitor Audio Silver 2. Känsligheten är medioker med sina 88 dB 2,83V/1m. Jag har jämfört högtalarna kopplade till 4- och 8 ohms lindningarna och jag upplever att 4 ohms lindningen ger bättre ljud. Mer definierad bas vid högre volym. Jag har ingen aning om hur impedanskurvan ser ut för dessa högtalare tyvärr.
En egenskap jag gillar hos rörförstärkare(triod, single end) är förmågan att återge ett varmt och fylligt ljud även vid låg volym. Jag antar att det är den låga dämpfaktorn som ger dessa egenskaper. Detta har jag upplevt med alla rörförstärkare jag har hört och är något jag tycker om.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/26 : 18:19:05
|
Äntligen hemma efter en skön vecka i Amsterdam. Dags att bygga klart något då ...För inte kan man låta folk liksom "bygga ifatt en" bara sådär.
Din förstärkare blev ju himla fin och kul att du är nöjd med resultatet. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 08:14:08
|
Jag tycker att ingångskänsligheten är ett problem. De källor jag använder för ljud har alla egen volymkontroll men de är digitala stegade och kan inte justeras i de små steg som krävs. Blir snabbt för hög ljudvolym.
Kan jag dämpa signalen till förstärkarna genom att sätta en fast spänningsdelare(ett motstånd i serie och ett till jord) med lämplig dämpning mellan källa och förstärkare?
|
Edited by - ChristianN on 2017/09/01 08:15:04 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 08:26:56
|
Jag tycker att stegen spelar neutralt utan något som sticker ut. På låg volym har basen den varma klangen som brukligt med single end steg utan motkoppling. (Är nyfiken på en teknisk förklaring till SE stegs fyllighet. Jag gissar själv på den låga dämpfaktorn.) Basen går djupt och begränsas av högtalarnas avrullning. Uppåt i frekvens är det neutralt hela vägen upp.
Jag tror att utgångsjärnen är väl konstruerade och lindade. Det var den största osäkerheten när jag köpte dessa trafos på ren chansning.
Nu vill jag satsa på en mätning av förstärkarnas beteende vad gäller frekvensomfång och dist. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 11:12:31
|
100K i serie på ingången dämpar upp ett par dB. du behöver inte lägga parallellt till jord utan testa dig fram med olika värden på seriemotstånden. (utifrån min ringa kunskap och erfarenhet) O det fungerar bra hos mig :-)
Det här med digital dämpning visste du säkert redan , men jag har missat det under alla år och stötte på det först för något år sedan.
Eftersom dina signalkällor dämpas digitalt så vill du att de har så liten dämpning där som möjligt ( blir inte många bitar kvar när du spelar lågt) Sen kan det såklart vara på ren teoretisk nivå men har en god vän som hör skillnad på detta och kör med så stark utsignal som möjligt på digitala dämpningar ( i detta fall Jriver) för att sedan dämpa vid slutsteget eller använda en analog tex stegad ljudkontroll. Då kan man slå på max på analoga volymkontrollen när du vill lira galet högt. och en annan inställning för de övriga 364 dagarna om året man spelar lagom.
(edit, hittade nu text om detta på ljudtema.se) quote: Bitätande volymkontroll
Volymkontrollerna, dels i datorns mixer och dels datorns allmänna volymkontroll, är av bitätande typ. Det innebär att för varje 6 dB man sänker från full volym tappar man 1 bits upplösning. Lyssnar man med volymen nerdragen 30 dB, så tappar man alltså 5 bitars upplösning, vilket gör att en vanlig musikfil reduceras från 16 bitars upplösning till 11 bitar. Det finns dessutom ytterligare bieffekter med volymkontrollen som vi dock inte går igenom här.
För att undvika detta skall man se till att volymkontrollen på datorn alltid står på fullt och att man i stället reglerar volymen på sin förstärkare.
|
Edited by - Stormen on 2017/09/01 11:18:20 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 11:20:27
|
100k i serie med ingången kommer att bilda ett lågpassfilter ihop med första rörets ingångskapacitans, dålig praxis. En spänningsdelare med t.ex. 10K i serie följt av 10k mot jord ger en mer förutsägbar dämpning (6dB om man bortser från övriga resistanser runt omkring). |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 12:07:58
|
10 k i serie och 10k mot jord kommer att lasta föregående steg hårt. 100k + 100k kanske är rimligare, speciellt om den drivs av en typisk rörutgång. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 13:30:18
|
quote: frekvensomfång och dist
Ska bli intressant att se hur du gör för att mäta disten. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 14:12:55
|
Ett "klassiskt" sätt att hålla ordning på signalnivåerna är ju en justerbar dämpsats, ofta i form av en potentiometer :)
Om man vet vilken utimpedans ens signalkällor har, kan man ju helt enkelt välja en pot i det området och använda den som volymkontroll. Fast dämpsats är ju lite olyckligt, om man vill välja till nån ny signalkälla, som inte har samma höga nivå som de andra, därav att justerbar är smidigare, tycker jag. Man kan ju göra den som stegvis (nån form av omkopplare), eller steglöst variabel.
Rent praktiskt: om man vet (som exempel) att utgångarna man vill använda har en utimpedans av runt 10 kOhm, så väljer man en 22 kOhm pot (log) och kopplar den som volymkontroll till ingångssteget. Man behöver ju inte ha en ratt, utan det kan ju utföras som en "trimpot", fast den bör ju vara lätt åtkomlig såklart. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2017/09/01 : 21:54:44
|
Vill man justera ända in så är en gammal tumregel att gallerläckan är 1/10 av gallergromsen. Har räknat på lite olika ingångskretsar o rör o det är ganska kul med sina diagram där man får vara vaksam på olika parametrar.
Genom att testa blir man klokare, om inte annat av sina misstag :-) |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/09/03 : 22:06:25
|
Ang fylligt ljud och dämpfaktor:
Det finns en artikel här: https://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
Skillnader mellan förstärkare (alltså rörförstärkare) uppstår framför allt genom val av motkoppling eller inte och i vilken grad motkoppling finns. Mycket kortfattat kan man säga, att spänningsmotkoppling som innefattar utgångstrafon sänker utgångsimpedansen och ökar dämpfaktorn. Sedan är det det skillnad mellan trioder och pentoder. Pentodens inre motstånd (alltså inte bara Ua / Ia, utan hur den reagerar på anodspänningsändringar "utifrån") är mycket högre än triodens. Därmed får enkla pentodslutsteg en lägre dämpfaktor än enkla triodslutsteg. Principiellt är det nog inte nån grundskillnad mellan SE och PP, men man kan ju tänka sig att andra konstruktionsfaktorer spelar in, som exvis om det finns motkoppling. |
|
|
Topic |
|