HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 drkim
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  01:12:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Nu är det snart dags att se lite nya bilder på nya lägenheten och mina nya Vienna.
Först tänkte jag dock visa lite bilder på min enkla hemmabio:

Bilden sköts av en liten LCD tv på 26" den kommer från Sharps finaste serie Aquos - jag testade först med en lite större 30" från NetonNet, men jag kunde inte leva med den plastiga finnishen och den dåliga bilden, bara att plocka upp 7.500 Kr till och nu är jag extremt nöjd



Till denna har jag kopplat en billig men ack så trevlig DivX kompatibel spelare av märket Technica:



Ljudet drivs av en Yamaha RX-V640RDS reciver - den duger gott i sammanhanget:



Högtalarna är de små satellithögtalarna från XTZ funkar även dom över förväntan, basen sköts av en gammal hederlig Audio Pro B1-20 (ej på bild):




Vem har sagt att inte MP3kan låta bra? Till min Dator kör jag med en integrerad Densen Beat 100 och ett par AE 1: or











Helt klart ett lyft mot min tidigare NAD 3020 och Sonabhögtalare

Fortsättning följer....

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/10/23 11:23:18
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/23 :  01:33:08  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Haha det ser riktigt trevligt ut! Helt klart den mest seriösa datoranläggningen jag sett!

Keep up the good work!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  01:34:23  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Dåså - hur ser min riktiga anläggning ut i rummet nu då?

Jag spelar nu 2005-10-23 på följande:

* Högtalare - Vienna Acoustics Strauss Rosewood
* Slutsteg - McIntosh MC 7100
* Försteg - Densen Beat 200 med Gizmo fjärr och DP-01 Riaa
* CD-Spelare - Yamaha DVD S2300 (Multispelare)
* Högtalarkabel - Acoustic Zen Hologram II
* Signalkabel - Harmonic Tech Pro Silway MK II, samt hemmabygge.
* Strömkabel - JPC 2.5

Mina rörblock står nedpackade i väntan på renovering (Ev. Till salu, två uppsättningar rör finns varav den ena helt oanvänd). Yamaha DVD S2300 är oxå till salu.


Uppackning och provisorisk installation samt lite kortare lyssningas intryck finns i min tråd:

OJ! Vad stora dom är - Eller historien om hur...

Nu har det gått en tid och jag har fått klar min lägenhet och därmed kunnat ägna mig lite mer åt min stereo. Så här kommer en beskrivning om lite inledande problem; Jag köpte ju mina nya högtalare olyssnade och det är givetvis en chansning, nu trodde jag verkligen att den skulle gå hem - dels därför jag var nöjd med mina Beethoven och dels det jag hört och läst ang. Strauss.

Jag blev uppriktigt besviken när dom inte ville lyfta riktigt i mitt nya rum - jag som tänkt ut allt så bra
Svårt att sätta fingret på vad som inte funkade så bra men...

* Basen var allt för dominerande ibland - känns dock inte som om det är slutsteget som ger upp, utan mer som att rummet inte är optimalt. Körde lite testfrekvenser och upptäckte då att det fanns lite muller vid vissa frekvenser. Dessutom så märkte jag att en del saker i rummet vibrerade och vad värre var att besreflexportarna i högtalarna vibrerade.

*Bashäng i hall och toalett - ett massivt muller i hallen som gör att skrivbordet vibrerar.

*Ljudet kändes lite hårt och kantigt, detta tyckte jag även att mina Beethoven gjorde ibland, kanske ett kabelfenomen?

*Golvet vibrerade och basen kändes svampig och blöt - kanske ett fotproblem?

Diskant och mellanregister har inte skapat några problem vid nuvarande konfiguration, utan känns bra mycket bättre än Beethoven.

Lösningar?

Det första jag gjorde var att testa med de medföljande spikesen, sedan med Hockeypuckar, för att avsluta med BDR Cones. Det råder ingen tvekan om att dessa Koner är helt magiska för en högtalare, med dessa på plats så löstes problemen till stor del. Basen stramades upp, den blev bättre definierad, melanreg. och diskant klarare. Detta gjorde dock att de lät ytterligare något kantiga och råa ibland.

Jag har ju exprimenterat lite med min hemsnurrade signalkabel (Även kallad VVS-kabeln, pga första versionen yttehölje av modell duchslang). Jag har nu gjort två par till av denna kabel, efter lite trixande så har jag kommit fram till att det låter bäst med ett par Pro Silway MKII mellan försteg/slutsteg och så min hemsnickrade mellan cd/försteg - resultatet är en mer organisk återgivning och det kantiga är som bortblåst.

För att få bukt med basproblematiken har jag flyttat runt högtalarna ganska mycket, spelade ett tag med basarna vända utåt - men då föll ljudbilden fullständigt samman, ljudet blev helt platt och basen vart bra ibland och ibland hopplös... Bara att byta tillbaka igen.

Börjar då trixa lite med min egna placering - hittills har jag suttit bakom mitt glasbord, nästan ute i hallen.
Detta betyder ju att jag haft hela glasbordet på längden mellan mig och stereon - inte bra.
Testade att flytta mig närmare stereon och nästan alla problem upphörde, så nu måste jag hitta ett annat mer lättflyttat soffbord.

Vad det gäller vibrationerna i rummet är avhjälpta med div åtgärder - basreflexportarna är bortskruvade och dämpade med tunn bitumen, samt så har alla kablar flyttats så dom ej längre kommer i kontakt med röret.

Kvar är problemen med lite stående vågor i hallen och något bumlig bas på riktigt basstark musik. Annars så låter det ljuvligt.

Hur ser det då ut i mitt lyssningsr

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/10/23 11:28:08
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/23 :  04:59:37  Show Profile  Reply
Så där ska det se ut! Inte en bild varannan vecka
Fantastiskt snygga Vienna!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/10/23 :  09:08:00  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Ser att du är inne på samma spår som jag. Dvs att ha både 2-kanal och hemmabio separat i samma rum. Det kommer nog att bli så framöver för min del med. Tack för inspirationen!
Läckert system och då pratar jag bara om datoranläggningen!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  11:22:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tackar så mycket för kommentarerna,

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  11:44:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
OBS! De felvända signalkablarna - är åtgärdade

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:22:45  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Nämen!!

Se där ja!!

Kul med en Strauss broder till i landet!! Intressant att läsa dina erfarenheter av ljudkaraktären i Strauss och av allt att dömma så har du upplevt mkt av de problem som jag ochså upplevde när jag körde in burkarna i min lägenhet.. Framförallt basen!! Men nu skall man komma ihåg att baskapaciteten i Strauss är enorm samtidigt som de kräver ett bra lyssningsrum att stå i!!

Själv har jag haft väldiga problem med dåååånande bas, diffus bas och som du skriver svampighet och slöhet! Och eftersom basmängden blir så stor i ett litet rum tenderar det att beslöja mikrodetaljer och rumsinformation som finns. Vilket ger ett plattare ljud och oengagerade ljud i längden.

Till min stora lycka har jag den senaste månaden lyckats få ordning de allra flesta av de problem som jag tidigare haft även om det fortfarande inte är perfekt. Och gratis var det ochså!!!

H nyligen gjort en total ommöblering av v-rummet och vänt möbleringen och högtalarplaceringen 90 grader. Mitt rum är ca 5 x 4 m stort och tidigare har jag haft högtalarna på kortväggen med fönster bakom högtalarna spelandes i längdriktningen på rummet. På det viset hade jag två enorma frekvenstoppar vid ca 60 hz och 30 hz. Mellan 10-12db höjning lyssningsposition!! Så dånade gjorde det ofta!!

Idag har jag fortfarande problem med vissa frekvenser men den mest irriterande och jobbiga toppen runt 60 hz upplever jag sänkt med säkert 70-80%!!

Nå, kommer troligvis att uppdatera min system tråd inom kort med bilder av nya möbleringen!!

Någon hårdhet eller vasshet har jag aldrig upplevt med Strauss. Kan vara kringutrustning, akustik, kablar men allra troligast är att du får orning på det med lite akustiska mecklingar!

Tänk ochså på inspelningstiden!! Ett par hundra minst innan det lossnar ordentligt!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:20:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Några hundra timmar Mina högisar står det i manualen 1000 timmar till dom är någosånär ok.. Men att 5000 timmar krävs innan fullt släpp..

Man får vara hårdhudad i öronen då man köper nya högtalare...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:19:24  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Mahler!

Jag pratar inte om hårdhet = vasst ljud eller skrikigt, utan mer en känsla av en kantig spelstil - har inte heller varit med om att dessa högtalare varit hårda i den andra meningen, ursäkta om jag uttryckt mig otydligt.

Intressant att du upplevt liknande akustikproblem som jag, har oxå varit inne på att vrida lyssningsplatsen 90 grader, men hat avstått pga möblering i övrigt funkar så bra...

Du har inte upplevt problemet med vibrerande basportar?

Mayro!

Inpelningstiden kan vara mycket lång, men oftast händer de mest radikala sakerna inom 100 - 400 timmar, sedan är det nog mest finjusteringar och smådetaljer som förändras...

Vad har du för högtalare som kräver 5000 timmar?

Mina högtalare hade ju gått 150-200 timmar vid köp, dom har nog gått 100-200 timmar till nu

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:40:36  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Vibrerande basportar??

Hur skulle det yttra sig lyssningsmässigt?? Inget jag tänkt på iallafall! För att få ner basmängden något stoppar jag en tjock socka i basporten vilket hjälper lite!! Problemet är bara att jag inte vågar plugga porten för hårt och att sockerna "flyger ut igen" så fort jag sätter på en skiva me lite mera bas!!

Tycker iallafall att du skall prova, om möjligt, att svänga lyssningspositionen bara för att se ifall det blir bättre eller sämre!!

Lika viktigt som avstånd till bakvägg upplever jag ett större avstånd till sidoväggarna. Vienna har en mycket bred ljudbild och för att få plats med allt anser jag att det behövs minst dubbla avståndet till sidovägg som till bakvägg!!

För mig har det varit extremt lyckat faktiskt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:18:34  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ok - när jag körde testskivan med olika frekvenser så fanns det ett kraftigt skorrande ljud ifrån basporten - kommer inte ihåg den exakta frekvensen nu. Portröret är i två olika nivåer (som om det är två rör som är ihopsatta) den smalaste delen är längst ut mot lådväggen - jag köpte tunn bitumen och lindade där, så röret blev jämntjockt. Det hände även att det låg lite internkablage mot porten som oxå skrammlade med i vissa frekvenser - detta hade jag ingen som helst aning om, tills jag körde testskivan. Efter modifikationen så försvann alla vibrationer och högtalaren låter renare.

Tycker du ska kolla upp det om du har möjlighet...

Ska testa att flytta allt nån tråkig dag... tack för tipset

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/26 :  01:18:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Vad har du för högtalare som kräver 5000 timmar?



ja det står i manualen att steg ett tar 1000 timmar. Sedan tar det till fullt släpp 5000 timmar..

Jag vet dynaudioelement är tuffa att spela in. men hua .. detta verkar väldans långt... Men men. man är väl hårdhudad..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/31 :  15:30:02  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
OK - jag vet ju att DynAudio-element kan ta lång tid...
Jag tror dock att det bara handlar om väldigt små förändringar sista 3000 timmarna... Du får återkomma med rapport om ett år eller så

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  17:14:55  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Jocke

Hur kommer Passoa flaskan in i bilden ska den ta de tidiga reflexerna shaken not steard

Snygg uppställning annars, skulle vara trevligt att lyssna på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:37:45  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Larsho!

Du vet att du är välkommen om du har vägarna förbi...

Passoa och lika delar Absolut Mandarin, blandat med Färskpressad apelsinjuice och tranbärsjuice servera med krossad is, toppa med hallonsyrup = Gott

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:48:34  Show Profile  Reply
Hallå där doktorn, nu är en annan också med i Straussklubben! Låter helt fantastiskt här hemma hos mig, kan knappt föreställa mig hur det låter med din fina elektronik

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:36:17  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Martin.M

Grattis...!
Visst är det grymt trevliga högtalare...

Vad spelar du själv på för elektronik?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:22:18  Show Profile  Reply
Nu blir det lite chatt i två trådar här, men det gör väl inget ... Just nu har jag bara min Marantz 7500 som driver dom.. dock låter det förvånansvärt bra, många gånger bättre än jag trodde det kunde göra.
Men jag scannar marknaden efter intressanta slutsteg som sagt, men det är inte någon större brådska då jag redan nu kan njuta av musiken till fullo.
Testade ju med en stor Zell-stärkare hemma nu i helgen, hörde faktiskt ingen större skillnad, men får väl skylla på det att den inte hann få upp rätt arbetstemperatur

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:31:50  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej igen!

Skulle nog uppdaterat mitt inlägg, då jag ju var inne i din tråd..
Så vi kan väl fortsätta där..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/24 :  14:27:18  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej!

Har nu uppdaterat min hemsida med info och bilder om bl.a. Vienna Acoustics Strauss, Acoustic Zen Hologram II mm...
Ny lämna skivtips och annat smått och gott...
Välkomna att titta.. länk finns nedan

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:08:55  Show Profile  Reply
Hallå igen! Nu har jag skaffat mig 42 kilo stärkare med 2x100 watt i Klass A ... om jag var halvt lyrisk innan hur dom lät vet jag inte hur jag ska beskriva det nu... typ nåt sånt här...



Börjar förstå hur trevligt det lär låta hemma hos dig.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/07/26 :  09:45:46  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ajjajj Jocke!

Såg att du har dina Straussar till salu ochså nu. Vad skall du köra på istället nu då?? Men du vet att även du nu krossar Martin M Vienna hjärta!!

Ja vad skall man säga. Burkarna ger jag min varmaste rekomendation för alla som söker ett fantastiskt allround ljud med värme och hjärta och krut i basen!! En fenomenal högtalare på extremt många sätt och svår att slå i prisklassen. Vienna har ju ett ljudideal som tilltallar väldigt många och det är väl ochså anledningen till att dom är så populära.

Håller tummarna att försäljningen faller ut.. Utifrån den summan jag fick för mina Strauss begagnade är ditt pris ju riktigt attraktivt för seriösa spekulanter!

Och rosewood är ju så förbannat snyggt ochså!

Nå, ville mest säga lycka till!

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/26 :  09:57:39  Show Profile  Reply
Ja nu är man snart helt ensam i klubben

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/07/26 :  12:06:00  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Mahler!

Tackar så mkt för ditt stöd - har inte bestämt vad det blir för ersättningshögtalare än, just nu kör jag på mina Acoustic Energy AE 1 - MK II i rosewood - en makalös liten stativare som mår mycket bra av 2 X 350 McIntosh watt.

Det funkar faktiskt över förväntan med dessa och om ljudet funkade till 95 % med Vienna så kanske det funkar till 85 % med AE 1 och med tanke på prisskillnaden är ju det riktigt imponerande. AE 1 är ju dessutom mkt mer lätthanterlig och tar inte så stor plats i rummet.

Jag tänkte därför satsa på bättre elektronik - köpa ett McIntosh försteg (och/eller kanske en McIntosh SACD/CD-spelare) alternativt försöka hitta en Audio Aero med inbyggt försteg - och köra på AE 1 så länge.

Men detta är inte en permanent lösning och jag kommer med all säkerhet köpa en golvare igen - kanske Vienna (som jag verkligen älskar) eller nått annat - men det får bli längre fram i så fall....

Martin.M!

Skulle tro att du är långt ifrån ensam - hade jag bara ett lite större rum skulle jag aldrig sälja dom

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000