HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Äkta audiofil?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/30 :  23:01:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hur många album tickar du av i din samling, på denna lista?
https://www.whathifi.com/features/50-albums-audiophiles
Jag hävdar några över 20, kanske 24...
Men att de är audiofil-foder kanske jag inte håller med om till fullo! (Inte alla iaf!)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/05/01 :  06:52:34  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Har 9 st på listan, ser kanske att max 4 st av dessa har vissa audiofila kvaliteter men inte hela vägen. Den där typen av listor brukar dyka upp lite då och då, de ser ofta väldigt olika ut vilket är kul då man får tips på välljudande inspelningar och förhoppningsvis ny musik man inte har hört förr.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/05/01 :  07:16:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade bara 13 av dem och jag är nog böjd att hålla med dig Alfa,

quote:
Men att de är audiofil-foder kanske jag inte håller med om till fullo!

Wish You were here, Innervision, Random Access memories, Bitches Brew, abbey Road, What's going on, .... De flesta är bara riktigt bra skivor!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2017/05/01 :  08:18:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Nope, Soy no Audiophila!

4st skivor kunde jag kryssa av. Och det är inte mina mest spelade skivor. En av dom kan spelas lite då och då och det är Daft Punk. Skall man vara bekymrad?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/05/01 :  09:04:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Skall man vara bekymrad?
Bekymrad, snarare tvärt om! Vad mycket roligt musik du har kvar att skaffa dig!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2017/05/01 :  10:56:22  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Bockade av 6st från listan, bra men audiofila vet jag inte om jag jag håller med om?

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/05/01 :  12:25:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inte en enda.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2017/05/01 :  16:47:04  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
7 st bara... du har väl köpt mina Alfa
Congos är ju en klassisk Reggae LP men den har nog aldrig varit känd för sitt välljud precis

Kul med olika åsikter men denna lista verkar konstig tycker iaf jag.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/05/01 :  16:58:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har 3 men listan haltar betänkligt. Det flera så låter skräp och borde vara på en helt annan typ av lista

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/05/01 :  18:44:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Tydligen är jag illa däran....
Men Fuling,
quote:
Inte en enda.

Det var ju nästan en prestation i sig! Eller ett sundhetstecken!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/05/01 :  19:23:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Eller ett sundhetstecken!


Tack! Black Sabbaths debutalbum ska jag inhandla vid tillfälle (asbra skiva men jag har den inte i min ägo), förutom den var det inte mycket där som lockade måste jag nog säga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2017/05/01 :  22:35:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Inte någon!Jag har Black Sabbath, men inte den.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2017/05/01 :  23:14:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Inte en enda.

Inte jag heller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2017/05/04 :  19:28:49  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Bara två...

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/05/05 :  07:38:48  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hela sju... (och kanske någon mer om jag inräknar mitt digitala arkiv..)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/05/11 :  23:48:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Fattar ingenting?
Studiobesöket på smältverket i Mo i Rana Norge.
När dom skickar ner elektroderna i stora kitteln och smälter skrot.
Dom smällarna är det audiofil varning på.
Aldrig hört bättre ljud!
Handlar inte bara om musik menar jag.
:)
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/06/01 :  21:40:58  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
7 st.
Jag erkänner mig skyldig till att ha köpt en del av dem för "audiofilstämpeln".
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/06/06 :  15:48:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tre omstarter senare kan jag bara av bilderna från albumomslagen se att jag faktiskt har Beatles-albumet. Resten, vilka de nu är har jag aldrig sett och eftersom sidan kraschar både Chrome och Win7 får jag väl anta att jag åtminstone prickar en rätt.

Tyvärr är ju listan inte på något sätt komplett och jag kan ju glädja mig åt att jag har flera audiofilalbum som av en eller annan orsak lämnats därhän.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/06/06 :  16:26:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Två, alltid något.
Miles Davis och Beatles.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/06/09 :  00:39:37  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Oj, hela 4 st. om jag räknar med Bachs Brandenburgkonserter trots att jag inte har den föreslagna inspelningen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2017/06/22 :  12:14:19  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag hade fem stycken men det måste finnas bättre skivor än dessa med välljud
Mvh
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/06/22 :  13:39:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Som lista betraktat är den ju en spretig samling album, med varierande ljudkvalitet.
Att däremot inte vara rädd för att ta med sånt man gillar, men kanske inte låter som välputsad mässjazz, på en referenslista är helt rätt!
Och vore listan uppbyggd av Nisse Lövgren - Acoustic Live, Diana Krall - (valfri) och liknande vore det ju både tråkigt och ointressant, tycker iaf jag.

Att jag själv bockar av så pass många är nog snarast att jag strävar efter att lära känna många olika genrer inom populärmusik och därför aktivt samlar på t.ex. de album som betraktas som milstolpar av olika musikskribenter. Ett exempel är boken "1001 albums - you must hear before you die". Där har man samlat recensioner av album som av många anses vara nydanande, milstolpar eller triggers som möjliggjort populärmusikens utveckling. Den utgåva jag har sträcker sig från 1955 (Frank Sinatra - In the Wee Small Hours) fram till 2005 (White Stripes - Get Behind Me Satan).
Jag tycker själv att det är intressant läsning och roligt att höra andra genrer än vad man normalt lyssnar på (William Orbit - Strange Cargo, 1993) eller helt enkelt missat!
Lärorikt, mera ur ett musikperspektiv än betraktat som välljud.

Att våra egna topp 50-listor skulle se annorlunda ut är väl både självklart och sunt, men jag gillar att en bra anläggning ska kunna återge även Red Hot Chili Peppers - Californication med behållning för lyssnaren! Trots kraftig kompression och distorsion...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000