HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välljudande LP?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/16 :  18:55:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, vad har ni för favoriter i era samlingar som håller mycket hög klass både musikaliskt och ljudmässigt? Jag syftar i första hand på "normala" pressningar även om ni givetvis får nämna MoFi, Analogue Productions etc också.

Ett par exempel:
The Police - Ghost In The Machine (A&M AMLK6730, Holland 1981)
En underskattad skiva i mina öron!

Dire Straits - Brothers In Arms (Vertigo 824 499-1, Holland 1986)
Min Hollandspress låter mycket trevligt även om man skulle kunna ana en av de första digitala inspelningarna!

Rush - 2112 (Mercury SRM-1-1079, US 1976)
Ett underbart album och i denna pressning dessutom riktigt välljudande!

Pixies - Doolittle (4AD CAD905, EU 1989)
Stimmig musik bitvis men riktigt beroendeframkallande! Osäker på pressningsland men misstänker Holland igen!!! (Rättighetsmärkning Biem/ncb)

Fyll på med era favoriter, gärna otippade?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/03/16 19:00:35

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2017/03/16 :  22:17:29  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Det här blir trevligt hoppas jag. Ska själv gräva i skivsamlingen och välja några favoriter, återkommer i ärendet. Mvh. knallis

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/17 :  07:52:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Verve är generellt en underskattad label.
Har sällan hört någon dålig press

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/03/17 :  09:21:36  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Min Mobile Fidelity-press på Abbey Road av Beatles låter helt okej! MFSL 1-023
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/03/17 :  20:35:11  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Mark Knopfler "Tracker".
Helt befriad från "oljud", helt "svart" bakgrund om ni fattar vad jag menar! Den "tystaste" LP jag någonsin hört samt ett ljud av audiofil kvalitet!
Tyvärr har Mark blivit ganska tråkig på gamla dagar...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/17 :  22:38:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bra tips! Din Abbey Road DavidS är en höjdare, helt klart! Den reissue jag köpte från 08/09 låter också riktigt bra!
Verve släpper sällan något undermåligt, håller med! Tracker är en helt okej platta tycker jag med, låter bra på cd, men har inte hört vinylen. Dock har jag Get Lucky som låter toppen, men även den håller inte hela resan igenom musikaliskt, för mig.

Låt tipsen trilla in! Hög ljudkvalitet parat med hög musikalisk kvalitet, gärna oväntat!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2017/03/17 :  23:24:11  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Joe Jackson - Night And Day (A&M Records 1982)

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/18 :  14:13:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, oj, oj, riktigt trevlig tråd. Det här ser jag fram emot!

Redan nämnda: Brothers in Arms(har jag flera av, den engelska är nog den jag föredrar), Mark Knoppflers samtliga nyutgivna vinyler är förstklassiga inspelningar/mastringar/pressningar.

Beth Hart, både Better Than Home och Fire on the Floor är bra inspelnings och musikmässigt
Röyksopp, samtliga vinyler är bra inspelade/mastrade/pressade

Om någon dag eller så så kan jag uttala mig om den nya Depeche-plattan också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/18 :  16:56:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Depeche Mode - Spirit

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2017/03/18 :  17:33:19  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Tar lite gammal funk

The Blackbyrds - Flying start på Fantasy US 1974
Fred Wesley & the Horny Horns - A blow for me, a toot to you på Atlantic US 1977
Chocolate Milk - We're all in this together på RCA 1977

Standard utgåvor på musik som inte alltid lät så bra då det begav sig, men här finns det mesta med
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/19 :  18:14:02  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Bra tråd!

Talk Talk, The colour of spring, Parlophone 2012 EU
Talk Talk, Spirituella of eden, Parlophone 2012 EU

Två av mina favoriter jag tycker platsar här.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/19 :  19:05:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Instämmer!

Och det vore "tjänstefel" att inte nämna denna:

Yello - Toy (2LP 180gr, Polydor Germany 2016)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/03/19 19:14:12
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/22 :  20:47:31  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply



Lite jobbig åt örat när Bon Scott släpper ut allt för mycket luft genom stämbanden på allt för hög volym men en bra platta som låter förvånansvärt bra.
Ac/Dc High voltade Atlantis Germany



Prince första 1979. Alla spår är inte bäst men stundom svänger det som satan.
Werner Bros USA

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2017/03/25 :  16:05:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej på Er
Silk Degrees med Boz Scaggs tycker jag är ruggigt bra.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/03/27 :  12:52:09  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Mycket trevlig tråd!

Många härliga förslag hittills och här kommer några av mina favoriter:

AC/DC- Highway to Hell (US pressning, denna och närmast nedanstående är de som får åka ett varv eller två på skivtallriken om man har en rockälskande vinylskeptiker på besök i soffan. Omvändelsefaktorn är hög kan jag meddela. )
AC/DC- Back in Black (egentligen vilken gammal originalpressning som helst då det handlar om en väl utförd ljudproduktion i grunden)
Willy DeVille- Miracle (en platta som ofta går obemärkt förbi i begagnatbackarna, går ofta att finna för ett par sketna tior- troligen den mest prisvärda av alla plattor som nämns på listan här)
Queens of the Stone Age- ...Like Clockwork
Yello- Flag (såg att senaste plattan Toy nämndes ovan- man kan egentligen välja vilken av gruppens album man vill då alla är välljudande. Ska man "ha exra allt" ljudmässigt med Yello så låter det än bättre på en klassisk 12 tums 45 varvs maxisingel.)
Kraftwerk- Electric Cafe (har själv ett välljudande tyskpressat engelskspråkigt original köpt 1986-87 någon gång men den nypressade remastern från 2009 som bär titeln Techno Pop är troligen än mer välljudande)
The Vapors- New Clear Days (handlar musikmässigt om new wave på gränsen till punk från 1980. Hade länge haft denna guldklimp till platta stående i skivhyllan, plockade fram den för bara någon månad sen för att testa hur den lät och blev helt knockad. Maken till dynamisk rock/pop- ljudproduktion får man leta efter, helt klart en platta som man kan demonstrera anläggningens styrkor/brister med)
Faith No More- King For A Day...Fool For A Lifetime (har en US- originalpressning från -95, härligt dynamisk ljudproduktion på denna platta)
Michael Jackson- Thriller (King of Pop ska ha en med på den här listan tycker jag och valet står mellan denna och Off the Wall som också är fint ljudproducerad)
Lou Reed- Transformer (har flera pressningar av denna och de har alla sin karaktär men det handlar i grunden om en fin ljudproduktion så den funkar oavsett pressning. Rolls- Roycen bland de jag har är helt klart Speakers Corners nypressning)
Frank Zappa- One Size Fits All (Zappas plattor är generellt fint ljudproducerade, denna platta ser man ofta i begagnatbackarna men finns sen ett par år tillbaka också på en otroligt fin nypressning, har två original plus nypressningen- den sistnämnda är en vinnare hemma hos mig)
Bob Marley- Rastaman Vibration (många av Marleys plattor låter bra men i mina öron är den här den mest välljudande av plattorna från tiden på Island- labeln. Ett tips; satsa på en originalpressning från UK om möjligt är men även återutgivningen från mitten av 80- talet i Island Life Collection- serien är ruggigt välljudande och betydligt enklare att finna i gott skick. Generellt är originalutgåvorna man hittar i begagnatbackarna av Marleys plattor ofta sönderspelade (läs; använda som drinkunderlägg) eftersom de troligen har spelats till döds på någon fest när det begav sig way back in the 70's. Man måste ha mycket tålamod för att hitta dem i ett hyfsat njutbart skick.)

Listan kan göras än mycket längre men jag väljer att stanna där, nu får någon annan fylla på. Har medvetet valt att inte ta med några pressningar från de rena audiofilbolagen (ja förutom Lou Reeds Transformer förstås), de finns också och givetvis låter de fantastiskt men det är roligare och mer utmanande att finna guldklimparna bland de "vanliga" pressningarna tycker jag.



Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2017/03/27 19:43:05
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2017/03/27 :  21:18:34  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Kul tråd. Ber att få återkomma med tips men kan hålla med om att Tracker är extremt tyst. Själv gillar jag även musiken. Bästa Knopfler på länge.
Likaså Thriller är bra. Yello självklart.

Återkommer som sagt med fler tips.

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.

Edited by - Lassej on 2017/03/27 21:19:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/28 :  21:37:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En av världens (!) mest ansedda inspelningar kommer från den svenska labeln Proprius.
Kanske på grund av den smala musik genren (ofta kör, visa, religiös och ibland jazz) så hittas dessa ospelade (mint) i 5 kronorlådan på loppis

En annan fin svensk label är Megaphone med bl.a Jan Johanssons Jazz på Svenska/ryska m.fl


Annat att hålla utkik efter är inspelningar på den franska labeln Harmonia Mundi, där La Folia är en klassiker. Utöver just denna inspelning så håller i princip alla deras skivor mycket hög kvalité


Sist men inte minst så är Bo Hanssons utgåvor på Opus-3 makalöst bra.
Dess modesta utseende gör att allt som oftast dyker upp i lågprisbackarna. Bo hade en passion för orgel-musik vilket framgår i de skivor han gav ut. Men det finns även lite Jazz, polka (!), visa och exotiskt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/03/29 08:03:44
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/03/29 :  09:04:04  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Intressanta labels du nämner pix. Har själv ett gäng Proprius- plattor i skivhyllan- antar att det är "Jazz at the Pawnshop" som avses när du nämner en av de mest ansedda inspelningarna någonsin. Eller är det kanske "Cantate Domino"? Även en del Opus 3 finns i samlingen och som du skriver så handlar det mycket om orgelmusik. När vi snackar välljudande plattor från specifika skivbolag så kan inte japanska jazzlabeln Three Blind Mice gå helt obemärkt förbi. Har nog i runda slängar ett 25- tal originalplattor från Three Blind Mice hemma i hyllan, samtliga är fantastiskt välljudande. Labelns mest kända plattor är troligen Tsuyoshi Yamamoto trios album "Misty" och "Midnight Sugar"- dessa båda betraktas väl idag som mer eller mindre legendariska inspelningar inom audiofilsfären.

När jag ändå är igång vill jag slå ett slag för ytterligare två klassiska amerikanska jazzlabels; Blue Note och Impulse- har nog aldrig hört en inspelning med dålig ljudproduktion från någon av dessa.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2017/03/29 12:55:55
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/29 :  13:35:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Håller med om ljudkvaliteten på Opus3 och Proprius men jag är faktiskt lite tveksam till den musikaliska kvaliten på flertalet av dessa.

Visst, smaken är som baken och alla tycker väl inte att detta är värt lyssningstid heller;

Supertramp - Crime Of The Century (A&M 1974)
Denna brukar låta mycket trevligt om man gillar lite progressiv pop eller vad det kan tänkas heta!

En annan som rekommenderas starkt är denna:

Rickie Lee Jones - Girl At Her Volcano (10" EP, Warner Bros 1983)
Finns en cover på "Under The Boardwalk" här som visar hur man registrerar dynamik på LP-skivor!
OBS! Detta är en 10" skiva och kan lätt bläddras förbi i tajta skivbackar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/03/29 14:13:59
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/03/29 :  16:52:51  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Håller med dig, Micke, till punkt och pricka främst angående det musikaliska innehållet på främst plattorna från Opus 3- de är otroligt välljudande men rent musikmässigt blir åtminstone jag ganska snabbt "mätt" av att lyssna på dem.

Supertramps klassiska "Crime of the Century"- vi skulle ju försöka hålla oss ifrån audiofilutgåvor men i detta fallet gör jag ett litet men naggande gott undantag. Min favorit ljudmässigt är den finfina MFSL- pressningen av denna platta från sent 70- tal, men ett original från A&M håller hög klass och hamnar inte speciellt långt efter Mobile Fidelity- utgåvan.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2017/03/29 :  18:49:12  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Kul med många "vanliga plattor" och inte bara Jazz på Stampen.
Lou Reed nämndes och kanske inte förknippas främst för välljud.
Hans New York tycker jag låter mkt bra.
Vidare Tracy Chapmans debut med samma namn.
Steely Dan - Gaucho
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat
Mick Ronson - Play Dont Worry (gjorde förövrigt arr på Transformer)
Muddy Waters - Folk Singer (räcker bara att höra Goodmorning little Schoolgirl)

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2017/03/30 :  15:20:07  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Undvik Ane Brun-Rarities, den låter för jävligt, diskanten distar, mycket besviken på den.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/30 :  15:28:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Undvik Ane Brun-Rarities, den låter för jävligt, diskanten distar, mycket besviken på den.

Antingen har du fått en surkart, eller så behöver du justera puppan!
Mitt ex låter strålande o jag använder ofta den som demo-skiva för "den digitala generationen"!
Men det är väl en av nackdelarna med vinyler, ganska hög variation på resultate.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/03/30 :  16:04:47  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Håller med AlfaGTV ang detta med resultatet på själva pressningarna- de kan skilja sig rejält åt. Någon nämnde längre upp att han upplevt att Röyksopps pressningar på vinyl har varit perfekta, jag har tyvärr motsatta erfarenheter där- verkar som jag har haft rejält med oflyt i just fallet Röyksopp.

Ett annat fall där jag inte är nöjd med själva pressningen är Ryan Adams senaste platta "Prisoner" som släpptes för en dryg månad sen. Satsade då på den röda vinylutgåvan (limited edition, Made in EU), själva vinylen ser jättefin ut men på vissa låtar så låter det nästan distat och väldigt "orent". Kanske någon inne på forumet som köpt den svarta standardutgåvan? Hur har den i så fall låtit hos dig/er?


Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2017/03/30 16:12:49
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2017/03/31 :  19:00:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
AlfaGTV; det är den enda plattan som låter illa, t ex Sivert Höyem - Lioness låter mycket bra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2017/04/03 :  20:24:07  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Får komma med mer tips längre fram men kan redan nu rapportera att Laura Marlings nya "Semper Femina" låter mycket bra.


Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000