HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lim för stavlimmad ekbaffel mot plywoodlåda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/05 :  12:40:05  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej.

Jag ämnar limma fast bafflar av stavlimmad ek på lådor av plywood.
Kanterna på lådan kommer nog att fräsas 45 grader, 3-5 mm, för att få en distans från baffeln där limmet kan dölja kanten av lådans lack.
Lådan kommer att lackas blankvit och baffeln vara typ svartek så jag funderar på en svart fog. På och under lådan har jag 25 mm stålplåtar som jag tänkt ha svarta, antingen med lack eller polerade och svartanodiserade.

Inspiration är givetvis Leffe å Jörgen Olofssons magnifika kreationer men lite mer karga.

Ideér mottages tacksamt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/05 :  12:57:49  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kanske jag skall lägga en aluminiumplåt emellan så som de gjort på Coltrane 3? Jag jobbar ju med metall så det skulle inte vara nåt problem att ordna. Så skulle man ju även kunna använda den att skruva elementen i med M5 maskinskruv, och slippa insatsgängor. Kanske tom en plåt av rostfritt?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/03/05 :  15:23:25  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag är ingen expert på lim men vanligt trälim bör funka. Till synliga fogar kan du nåt-limma med lämplig infärgning. På västkusten bör detta vara en vanlig metod på träbåtar (teakdäck), eller?
Vad gäller metaller så är jag inte något hängivet fan av aluminium, men ur akustik synpunkt kan det vara rätt då det, enligt min åsikt, har mindre egenresonanser och problem med ringningar, ett ljudmässigt "stummare" material. Många använder gjutna aluminiumlegeringar till hela kabinett, ex. TAG McLaren.
När kommer bilder på skapelserna?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/05 :  15:36:22  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
https://goo.gl/photos/HaeJyTknaUYttLxp8


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/05 :  15:37:15  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
https://goo.gl/photos/jchfYevAF3itc6vi6

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/05 :  21:57:26  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Den sista grafen fick en dipp som jag inte blev klok på. Tills jag polvände ena elementet...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/06 :  07:10:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser ut som du fått "ohyra" i högtalarna? Har hört att det är enbart traditionell Jazz som kan få dessa varelser att lämna området!
Snyggt jobbat! Och, ja, jag funderade varför mätningarna så så annorlunda ut, men nu slapp jag fundera över det mera!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/06 :  10:33:24  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Vad är det för skräpapp du försöker visa bilderna i ?
Jag får bara upp en vit sida med lite symboler, varav ingen funkar att trycka på.

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/03/06 :  10:52:12  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Skulle man kunna tänka sig en stålring på insidan, limmas bara för att hålla den på plats och man gängar och skruvar i den? Då får man bara genomgående hål i baffeln. Ringen kan ju med fördel vara i andra material också.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/06 :  11:17:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
På och under lådan har jag 25 mm stålplåtar som jag tänkt ha svarta, antingen med lack eller polerade och svartanodiserade.


Stål är bättre än aluminium här. Mycket tyngre och styvare. Jag har en 25 mm tjock stålbit hemma, och visst har den en liten klang, men det räcker med att hålla en hand mot den så försvinner klangen nästan helt och hållet.

Det är lättare att limma stål än alu. Alu bildar ett jobbigt oxidskikt som är ett utmärkt släppmedel. Med stål har man åtmindstånde ett dygn på sig att limma efter en blästring - sålänge man håller ytorna torra och rena och inte allt för nära havets saltmättade luft.

Polyuretanlim fungerar bra mellan stål och trä, men West epoxy G/Flex 650 är totalt överlägset.

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/west-system-epoxi/specialepoxi/g-flex-650-8-epoxi-pack-236ml

http://www.westsysteminternational.com/se/west-system/west-system-g-flex-epoxi-g-flex-epoxy

Det är ett epoxi-lim som behåller en viss elastisitet även när det har härdat. Detta gör det mindre sprickbenäget när det fogar två olika meterial med väldans olika styvhet och termisk expansion mm.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2017/03/06 11:18:23
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/06 :  11:31:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Limmet fungerar såklart lika bra mellan plywood och stavlimmad ek.
Ibland tänker man mer än man skriver. Konstigt nog skriver mina tankar inte sig själva på forumet... Det krävs en aktiv ansträngning i vårat fysiska universum för att få resultat. Jag känner mig lite svag i kraften idag.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/03/06 :  19:10:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
På och under lådan har jag 25 mm stålplåtar som jag tänkt ha svarta, antingen med lack eller polerade och svartanodiserade

Lite nyfiken, varför har du tung plåt UNDER högtalaren?
Gravitationen funkar väl likadant på Öckerö som resten av Sverige, eller?
Jag menar, vill du tillföra massa till kabinettet så ska du lägga plåtarna på ovansidan...
quote:
men det räcker med att hålla en hand mot den så försvinner klangen

Circlomanen, är det inte jobbigt att sitta och hålla på en stålplåt så fort man vill lyssna på musik? (sa han spydigt och duckade för smockan som ven genom luften!)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/06 :  20:20:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag menar, vill du tillföra massa till kabinettet så ska du lägga plåtarna på ovansidan...

Väger det hela mindre då?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/06 :  22:13:03  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
God afton alla härliga människor! Tack för all input!

Ser ni bilderna i albumet?

Vad det lutar mot är en 5-8 mm plåt (beroende på vilken metall) mellan baffeln och kabinettet. Dels för att addera eventuell effekt av sandwich och dels för att enkelt kunna gänga och skruva fast baselementen och diskantbaffeln. Denna kan limmas, då på båda sidorna, med West systems epoxylim som Johannes nämnde eller kanske med sån't där akustiklim (vad det nu heter, tips sökes).

Högtalaren väger idag utan stålplåtarna lite drygt ca 70 kilo så egentligen är väl adderad vikt mest ett "för att man kan", men i botten är det nog bra att ha lite vikt för stabilitetens skull. Det kan stundtals gå vilt till här hemma och eventuella konsekvenser av en vält högtalare med denna tyngd vill jag undvika. Och för lång utstickande tassar kan just påverka stabiliteten hos eventuella gäster, (och sambo speciellt, hon läser aldrig här så jag kan ju skvallra ;)).

Diskantbaffeln som kan ses i albumet kommer i samband med ekbaffeln tillverkas i ca 15 mm tjock metall, vilken är jag heller inte klar över. Polerad rostfritt som ett hommage till herrarna Olofsson, svartanodiserat stål eller eloxerat aluminium. Vet nå'n om en akustisk skillnad så upplys mig gärna om den.

Ekbaffeln kommer förmodligen få en behandling för att göra den snyggt svart. Antingen med ammoniak eller med järnvitriol. Jag tänkte testa det senare i dagarna. Tips om detta mottages gärna det med. Kabinettet lackas troligtvis högblankt vitt.

Nä, nu skall jag ringa CH och kolla läget. Ha det gött cybervänner!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/07 :  07:17:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dels för att addera eventuell effekt av sandwich och dels för att enkelt kunna gänga och skruva fast baselementen och diskantbaffeln.


Är du ute efter snabb energiöverföring till resten av lådans massa och en fast och stabil plattform för dina element så skall du inte ha det där akustiklimmet. Det är till för att förvandla resonanser i panelrna till värme för att dämpa ut dom fort. Det limmet medger för mycket fle och rörelse för att vara bra till en fast monering av en baffel och element. Använd det akustiklimmet till andra väggar än baffeln, och West epoxi till strukturella element som tex baffeln.

Mvh J
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/03/07 :  09:27:58  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hmm, hur skall man tänka om detta? Det är ju inte bra om man för över elementens/baffelns vibrationer till lådan men samtidigt vill man ju just sätta fast baffeln ordentligt i lådan så att den just inte vibrerar.
Kan akustiklimmet göra sandwichen mindre resonant?

Kanske detta verkligen är hårklyverier. Bättre att bara ta å vattenskära ut en 6 mm aluplåt, blästra av och gänga den, polera kanterna och raskt och enkelt limma ihop den med den lackade lådan och den svärtade baffeln.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/07 :  13:07:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det är ju inte bra om man för över elementens/baffelns vibrationer till lådan


Det är just det du vill. Om du effektivt kan föra över all motriktad energi från elementkorgen till lådan, lådan i sig är styv och hård för en effektiv energiöverföring så kommer du få ett mycket mer dynamiskt och spänstigt ljud. Låter du elementen flexa dvs att de inte har en hård fast koppling till lådans massa så kommer du få en massa dynamik-komprimerande förlust.

Det är först i nästa skede som du vill att ett mjukt elastiskt lim skall omvandla lådväggarnas vibrationer så fort som möjligt till värme för att korta efterklangen i lådan. Dämplim och extra massa skall inte leda den primära energiöverföringen från elementkorg till lådans massa. Du vill inte ha en elastisk koppling mellan motor och växellåda när du skall accelerera fort, men du vill gärna ha en fjädring mellan bilen och vägen.

Låt aldrig akustisk dämplim vara en strukturell del av lådan. Det är ett tillägg för att minska efterklangen/ringningar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/07 :  13:10:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Väger det hela mindre då?


Gravitationen avtar med avståndet från jordens yta.
En stålplåt kommer vara nån bråkdel av ett nanogram tyngre i botten av lådan än i toppen av lådan om lådan står upp.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/03/07 :  13:30:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
sån't där akustiklim (vad det nu heter, tips sökes).


http://www.swedac-acoustic.se/produkter/stomljudsdampande/damplim-dg-a2/

Jag har använt det en gång. Fick på pälsen av Petter för att jag limmat 3 skivor :-). http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86682&whichpage=1

Tydligen har jag gjort fel enligt Johannes också eftersom baffeln är en strukturell del av lådan.

Baffeln är helt stum. Inga resonanser där inte.

Eftersom lådan inte spelar i högre register var väl dämplimmet helt onödig så här i efterhand. Men det var kul att pröva.

Basen är ju helt sjuk i denna låda. Det räcker gott och väl i min 90 kvm kyrksal.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000