HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TPQWR med B&C 12TBX100 bygge klar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/02/27 :  20:50:31  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Hej
Tänkte bygga ett tappat horn men börja sedan att titta på TPQWR istället.
Känns som mer rätt när jag kört hornresp.
Funderar mest om jag fått till data i hornresp rätt.
Har även gjort en skiss på lådan , maxmått är 120cm för att passa i bokhylla.
Har förtvivlat försökt få till bilder men ej lyckats lägger därför ut länk istället till bilder ock hornresp

https://www.pixeltopic.com/gallery/leffakimstad/th

Hoppas få en tanke om jag tänkt rätt på konstruktionen

Edited by - Xylo on 2017/04/17 07:04:37

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/02/27 :  20:57:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply




Osv :)

Kopiera bildadressen, tex https://www.pixeltopic.com/files/2017/2/lgptertmfoseckb.gif
Sen trycker du på
Och klistrar in adressen mellan ][

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  09:21:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär tolkar jag din ritning.

L34 är en expansion från slutet av pipan och till talspolen på elementet. Jag tog dina 160 mm som du angivit i din ritning.

Det ser bra ut. Med 37 Hz grundavstämning och en 72 hz avstämning av frontresonatorn så kommer du få en ganska tung och massiv reproduktion. Den kommer kunna spela rejält högt med en rejält fysisk, taktil och dominant karaktär.

B&C 12TBX100 är riktigt legendariska baselement som verkligen har bevisat sig själva när det gäller robust konstruktion, hög ljudkvalitet och spl-kapacitet.

Fin ritning och smart layout. Hoppas det blir ett bygge.
Jag rekomenderar att du ökar på tvärsnittsytan till ca 1200 cm2 istället. 1090 cm2 fungerar men är lite "strypt". Verkningsgraden fortsätter att öka påtagligt med ökad resonator-tvärsnittsyta. Ökar du på resonatorns tvärsnitt så får du mer midbas-attack och mer verkningsgrad.

Vad skall den användas till? Proffsbruk eller hemma? Hifi eller hemmabio?

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2017/02/28 09:29:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  09:36:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är en simm med 1200 cm2 resonatortvärsnitt och 1,0 pi strålningsvinkel.

Ruskig verkningsgrad.
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/02/28 :  20:07:24  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Tackar för ditt svar circlomanen , gillar din TPQWR tanke.
Det bör bli lättbyggt bara raka hörn.
Iden på layout fick jag av Martinssons bild på bygge.
Jag tänkte använda den för hemmabruk, hifi ock hemmabio

Har redan elementet , köpt från thorman , så det är ritning ock kapskiss som saknas.

Ändrade höjdmått från 34 till 37 cm för att komma innanför 120 cm mått.
Det ändrade sig lite i längdmått något.
Power ändrade sig till 70Hz 107,5db 35Hz 103,1 db
Rummet tillför väl ca 3 db vid 35Hz så kurva planar väll ut.

Jag har tänkt använda 18 mm björkplywood ,det går åt 2 st skivor (dyrt)
Jag har laggt dubbla skivor på några ställen.
Stagningen bör väll räcka med en i mitten på 70mm delen eller ska två behövas.
Frontresonatorn funderar jag lite på stagningen, den behöver kanske inte gå ihopp med motsatta sida för att dämpa mot vibrationer.
Ev lägga till en skiva i sista hörnet max 30 grader

Johan Björklund tack för tips ,men jag gör något fel för det blir bara en ruta när jag försöker klistra in bilder.

Därför lägger jag en länk till omgjorda bilder/ritning

https://www.pixeltopic.com/gallery/leffakimstad/th2
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  20:47:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply






Jag hoppas att det är ok om jag postar några bilder från din länk.
Simmarna ser bättre ut nu.

De dubbla väggarna gör underverk för styvhet och stadga. En enkel Fane Sovereign Pro 10-300 i en tappad pipa kan få välstagad 18 mm furuplywood att flexa kännbart. B&C 12TBX100 har nästan dubbla mängden Bl och du har följdaktligen rejält mycket högre kompression...

Försök att ha så lite störande stagning i resonatordelen som möjligt. All flödesresistans i frontresonatorn stjäl verkningsgrad som en korp stjäl glittrande silver.

Tappade pipan delen är mindre känslig för flödesbromsande stagning.

Det är mycket bra att baffeln är dubbel tjocklek. Där är trycket enormt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  20:58:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vid inringad öppning och övergång från tappad pipa till frontresonator så tror jag det är fördelaktigt om du öppnar upp övergången lite.
Ge den tre cm extra bredd för att göra övergången mellan tappad pipa och frontresonatorn mer gradvis - mjukare.
Väggen som är 625 mm blir då 595 mm om inte min huvudräkning sviker mig totalt.

Mvh Johannes


Edited by - Circlomanen on 2017/02/28 20:59:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/28 :  21:06:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Denna markerade hårda 180 gradiga böj skapar en stående resonans som ger en djup suckout nånstans runt 90 Hz (enligt min trötta grovuppskattning).

Limma in minst ett lager av dämpmatta där. Detta problem uppstod i min första TPQWR212. När jag körde frekvenssvep så blev det plötsligt nästan helt tyst mellan 90 och 92 Hz, men full utnivå runtomkring.

Detta försvann till stor del med ett lager rya-matta (tjock heltäckningsmatta).
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/02/28 :  21:07:48  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Helt ok att du gjort det.tackar.
Ska leta reda på ett ställe nu ock få bitarna tillkapade.
Mycket tack för hjälp ock tipps.
PS .Har för tillfället 2 st tham12 som du ock martinsson satte ihop ritning på .
Är egentligen jättenöjd med dom ,tog nog 2 år innan dom var inspelade nu går dom ner till 35 Hz innan dom faller , mätt i rummet.
haft dom sedan 2012 , blev väldigt sugen på att göra något nytt nu.
Blir ungarna som ärver dom lådorna när jag är klar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/01 :  18:18:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag känner att jag måste påpeka att det finns en ganska stor skillnad i karaktär mellan en THAM-12 och en TPQWR-112 med 35Hz avstämning.

En TPQWR ger en väldigt fysisk och brutal reproduktion av bas. Den har en utpräglad tendens att sätta allt i rörelse. Mer en tung grov industridiesel än en motorcykelmotor, eller en pålkran snarare än en lätt hammare.

Inget fel i det, men det är bra att veta innan du slänger dig ut i detta projektet.

Jag skulle vilja säga att en TPQWR är den ultimata hemmabio-subben, och den trivs mycket bra när den blickar ut över ett stort publikhav. För finhifi så ställer den lite krav på kringutrustningen. Toppsystemet får inte vara en trendig liten blodfattig högtalare utan pondus. Det måste finnas lite muskler för att möta upp TPQWRens ganska fysiska och dominanta karaktär.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/03 :  16:17:42  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Har beställt plywodd nu. 3 veckor till leverans annars 1000 spänn till för snabbare leverans.
Funderar lite på stagning främst i frontresonatorn , det skulle inte vara för mycket.
Har gjort en bild box3D med mina funderingar

https://www.pixeltopic.com/gallery/leffakimstad/th2/

Känns lite diffust, ska kanske vänta tills det ska provköras.

circlomanen
Sidosystemen har jag 18-SOUND 8CX400F koaxialelement 8 tum 20 liters låda.
Kan man misstänka det blir lite klent.
Jag har skissat på lådan ett tag nu, skulle jag inte bygga blir det funderingar lång tid framöver hur den blivit. kort sagt
Kan inte släppa tanken, den ska ihop.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/10 :  09:16:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Såklart du skall bygga lådan. Jag menar inte att avråda dig från ett bygge. Jag vill bara förklara att det är ganska olika lådor med ganska olika karaktär. TPQWR är inte THAM-v2. Det är helt andra monster, med helt andra egenskaper. De är inte sämre. Precis som en stor midjestyrd frontlastare inte är sämre än en Porsche. Det är olika prioriteringar och olika avvägningar. Porschen är lika värdelös i dagbrottet som frontlastaren är på autobahn.

Jag ser fram mot detta bygget.

Jag och Anders Martinsson håller på att knåpa ihop en officiell ROAR (TPQWR)-linje från 10 tum till 18 tum. Mycket stygga konstruktioner primärt för proffsbruk. Lite högre avstämning än din konstruktion.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=17&entry=entry170302-180251

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/10 :  20:43:19  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Har gjort kapskiss , det gick åt 2 skivor fast dom var större än jag trodde.
Har lagt fler dubbla väggar , djupet kan jag öka.
Känns synd att inte använda hela skivorna
https://www.pixeltopic.com/gallery/leffakimstad/th2_v2

Circlomanen
Gillar utseendet på lådorna , känns fräckt.
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/23 :  21:17:06  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Har hämtat ut skivorna , tillkapat ,
Det blev ett stabilt intryck av lådan när jag lade skivorna på plats.
Det blev lite grövre än jag tänkte när jag rita,
Men det lär inte bli sämre av det.
Har lagt några bilder på länken ovan.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/23 :  22:08:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Läckert!
Kul med din och de andra baslösningarna som är på gång nu.
Fortsätt visa hur det framskrider.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/24 :  07:17:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det känns som om Hififorums officiella drive att fördubbla mängden tillgänglig bas i sverige är på god väg att lyckas.

Tjocka styva väggar och lite go massa som håller mot elementet är aldrig fel.

Det ser riktigt bra ut!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/26 :  12:06:56  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Tack ock kul med visat intresse Rolf-san ock Circlomanen
Circlomanen nyfiken på resultat från ditt ROAR bygge

Har lagt upp några nya bilder från bygge, behöver stanna till lite ock tänka på lite småsaker innan jag fortsätter. finns det risk att matta i krök lossar pga luftflöde
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/26 :  17:05:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter att ha provspelat min ROAR12 med ett (troligtvis) defekt Beyma 12P80Nd så måste jag säga att 36 mm plywood är smart. Det är ännu mer smart med tanke på att du skall använda B&C 12TBX100 som har 25,5 i Bl och en Mms på 119 gram. 12TBX100 är en elektromekanisk press, inte ett högtalarelement.

Bilderna ser riktigt bra ut. Ser fram mot att få höra om dina intryck när du väl vevar igång hornet.

Jag limmar min dämpmatta med rikligt med vit PVA-lim och häftar rikligt med vanliga häftklamrar. Den mattan lossnar inte frivilligt. Den får blästras bort när limmet väl har härdat.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/28 :  22:56:33  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Har satt ihopp lådan med tätningslist mot lock.
Jag ville köra lådan först utan att dämpa 180 grader böj.
Tycker att kurvan mätt i hornmynning ser bra ut.
Stämmer rätt bra mot Hornresp.
Tror inte jag behöver dämpa ?
Jag har spelat vitt brus ca 12 timmar på elementet (utan låda).
Det blev sent så det blev endast mätning.
Bilder ligger på länk.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/29 :  06:24:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag postar en lite förminskad version av din mätning här. Hoppas det går bra.

Det ser riktigt bra ut.
Kul att det går frammåt. Har du haft någon chans att lyssna på den än?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Xylo
Member

52 Posts

Posted - 2017/03/29 :  06:30:17  Show Profile Send Xylo a Private Message  Reply
Måste ordna kabel(hade bara 0,75 hemma) ock flytthjälp för att komma till rätt rum.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/29 :  08:31:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Jag tar mig även friheten att posta en bild av ditt horn. Även den lite nerskalad för att bättre passa på skärmen.

Måste säga att det är ett väldigt snyggt bygge! Det ser stabilt ut.
Bärhjälp ser ut att vara en sund och grundläggande respekt för din rygg.

Hoppas att det kommer att låta lika bra som det mäter. Jag är ruskigt nöjd med min första ROAR12, trots att elementet inte verkar gilla de stora trycken som uppstår.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/29 :  13:29:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Principiellt skänker mätningen mkt trovärdighet till TPQWR, eller om man så vill vad en frontresonator bidrar med I ett tappat system, vad man ser I simuleringarna verkar I vanlig ordning mjukna ut lite I verkligheten vilket också ligger I linje med tidigare erfarenheter, riktigt roligt att se!

Det som gör mig lite extra glad är att denna konstruktion och ROAR endast skiljer sig I det att ROAR inte har en vinklad frontresonator, vilket I sin tur, med tanke på resultatet av detta bygge, innebär att det man ser I simuleringarna verkar stämma riktigt bra, detta är alltid lite av ett enigma tills dess man matter.

Xylo - Tack för att du delar med dig av detta, ett riktigt fint bygge med mkt bra resultat, jag gissar att verkningsgraden är rejäl och att de later trevligt, tack även för att du genom detta bygge gett oss än mer självförtroende om att vi är på rätt väg med ROAR serien.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2017/03/29 :  17:31:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Man ska inte ropa tjej förrän man e över bäckenbenet...

Jag tror mjukheten i mätningen kan bero på upplösningen i själva mätningen. Eller kanske frånvaro av upplösning.
Men jag vet inte säkert.

I övrigt kul bygge!
Hoppas jag kan få höra ett komplett system med tex roar edyl med matchad topp.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/03/29 :  19:47:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
vad man ser I simuleringarna verkar I vanlig ordning mjukna ut lite I verkligheten vilket också ligger I linje med tidigare erfarenheter

Det är så lätt att förkasta en konstruktion redan på designstadiet när det blir lite bergochdalbana av frekvensgången. För det första så tror jag det inte spelar så stor roll eftersom det kommer bli än mer av den varan på grund av rumsresonanser och reflexer. Högtalarens brister kommer vida döljas av annan störning. För det andra så verkar Hornresp överdriva peakar och dippar i frekvenssvaret vilket flera mätningar samstämmigt verkar indikera. Imponerande att ni har sådan koll på hur långt man kan utmana simuleringen och ändå få ett balanserat resultat.

Coolt bygge dessutom, bra jobb och bonuspoäng för intressanta mätningar! Jag följer ditt bygge med stort intresse.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/03/29 19:47:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/29 :  20:50:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Varken snygg eller proffsig jämförande bild, men den visar ändå att simulering och mätresultat kommer ganska nära varandra, bortsätt från Hornresps kända övertro på oändligt hårda och friktionsfria horngångar.

Mätningen visar väldigt tydligt att det finns mer flödesresistans i den tappade pipan än Hornresp tror. Det nedre knäet är knappt synbart i mätningen men väldigt tydligt markerat i Hornresp-simmen.

Jag och Anders Martinsson simmar med betydligt mer berg och dalbana än de flesta andra för att vi räknar med att talspolarna skall vara varma efter en helkväll med en övermodig ljudtekniker som tror att klippindikatorn indikerar glädje. Varma talspolar ger högre Re och ett lägre Qes vilket effektivt gör elementet "klenare".

Mvh Johannes

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000