HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Linje till BT(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/01/27 :  19:03:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min lilla trewattare tuffar och går (tuffade och gick tidigare idag när jag lyssnade på Marillions The Invisible Man) och idag kom ett paket med en något större, men definitivt inte stor förstärkare.
Det var en TDA7492P, men jag missade totalt att den där djädervulen bara hade blåtandsingång. Så hur i hela glödheta Sibirien får jag musik som strömmar ut ur en linjeutgång att övergå till BT-signaler som förstärkaren kan plocka upp?

Finns det bra SÄNDARE att ansluta till linjekällor (CD-spelare, tuner, you name it ...)?

På eBay hittar jag några sådana här:
Trådlös BT-sändare
eller
BT-sändare för bil

Letar lite på AliX, men fattar inte så mycket. Många pryttlar har USB-anslutning. Vilken 80-talstuner har det idag??

Har någon testat och har förslag på något rimligt (i pris) och som inte ansluts till dator för att skicka ut sönderdigitaliserade signaler?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/01/27 :  20:30:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
och som inte ansluts till dator för att skicka ut sönderdigitaliserade signaler?


Nu förstår jag inte hur du tänker? BT är ju den mest sönderhackade överföringen du kan få. Den får ju en optisk digitalutgång att vara rullband i jämförelse
(BT sänder motsvarande 128-320kbit mp3 beroende på BT-protokoll(och nej, jag tar för givet att förstärkaren inte kan ta emot sonys egna propietära lossless format för er andra som ska vara besserwisser mot mig för att jag är det mot soundbrigade ))

Du kan kolla om inte netonnet och Kjell har någon sån lösning. Kanske kostar en hundring mer men de finns ju runt varje hörn istället
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/01/28 :  09:11:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns bara en anslutning på förstärkaren - Blåtand In. Jag vill skicka signal från min CD-spelare, alternativ iPod.
Om/att det låter skit om BT är en annan sak. Jag får i vilket fall leka lite tills jag letat upp en "riktig" förstärkare eller byggt klar de jag har liggande.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/28 :  10:04:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan du inte helt enkelt nöja dig med att streama bluetooth från en laptop eller telefon så länge då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/01/28 :  14:15:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Innan jag ger mig på att raljera, jag har hittat BT-sändare på Kjell.com. Ska kolla Clas-i-Sjön, Teknikmagasinet, Elektronikgiganten och SIBA med. Finns det något billigt får min bilskoleelev skjutsa mig till Överby (mycket filkörning och rondeller och söndagsshoppande familjer ). Blir bra träning för henne.

Så här ser stärkaren ut. Man blir lite skräckslagen idag. Den här ska ge 2x25W. På somliga ställen anges 2x50W. Hur smått kan man göra saker och ting?? Jag ska mata med 2x12V 7Ah blyceller.



Det där med att strömma blir svårt. Min laptop var med Napoleom till hans tåg till Ryssland och telefoner??!! Tja, hur strömmar från någon av dessa??






Alternativet är en vass skalpell och fin lödspets på lödkolven och två RCA-kontakter ...

Edited by - soundbrigade on 2017/01/28 14:16:01
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/28 :  17:54:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Haha soundbrigade!
Trodde i min enfald att "alla" hade en blåtandsutrustad elektroniksändare i hemmet idag! Så är uppenbarligen inte fallet!
Nåja, du har god kreativitet så du löser säkert dilemmat på nåt sätt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/01/29 :  09:17:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
VÅGA VÄGRA iPHONE!
På annat forum skrev någon något om att denne vägrade telefoner som var intelligentare än denne.
Jag vill så långt möjligt ha "kontroll" över musiken och musiksignalen. Folk må ha idéer om mina 5-kronors högtalarkablar och 3-kronors volymrattar i plast, men jag undviker allt som trixar med musiksignalerna - inga tonkontroller, inga digitala ljudprocessorer.


Jag har ju paddan kommunen delat ut till oss politiker men där lägger jag ju ingen musik, eller rättare, det är så innihelvette bökigt att få in musiken att jag avstått.
Kan ju spela upp lite usla Tub-klipp för att testa iofs. Men jag har inte fått paddan att fungera med min nya kamera så jag är lite tvehågsen till ett test.


Upptäcker förstärkare byggda på TDA7492-chipet men med riktig ingång:
https://www.aliexpress.com/item/2-50W-digital-amplifier-board-TPA3116D2-two-channel-stereo-amplifier-board/32617521369.html
https://www.aliexpress.com/item/TDA7492P-Digital-Audio-Amplifier-Board-HI-FI-2x25W-DC-12-24V-For-Auto/32651020745.html

Motsvarande finns givetvis på eBay också.

Edited by - soundbrigade on 2017/01/29 09:21:08
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/02/01 :  19:52:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är en bra ide att överväga att inte använda BT ja
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/02 :  06:58:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kan förära dig en gammal Nokia-telefon med BT om jag hittar den...
PMa om intresse finns.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000