HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Att tänka stort om basbyggen? bygget slutfört!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/09 :  13:48:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Gruppförsening blir såklart ganska stor där den långa pipan dominerar , dvs vid låga frekvenser.

Den minskar ganska påtagligt där frontresonatorn tar över. Från 40 Hz och uppåt minskar den och blir gradvist mer och mer bara frontresonatorns längd. Detta är en fördel mot ett frontladdat horn då det förenklar delningen över till toppsystemet.



Impulsresponsen är då ett område där frontladdade exponentialhorn är bättre. Men de kräver då att man delayar frontsystemet med hela hornets längd.

Jag kan bara skriva om mitt 33 Hz avstämda TPQWRT med två st Beyma 12P80Nd och där finns det en väldigt skarpskuren transientrespons, trots impulsresponsens taggiga kurva. Frontresonatorn ger tappade horn en betydligt förbättrad attack och anslag, även om jag är helt säker på att rena riktiga frontladdade exponetialhorn är bättre på den saken.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/11 :  22:08:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack Johannes! Det ser ju bra ut det där.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/12 :  16:02:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?f=15&t=13503

B&C 12HPL76-8, parametrar: http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/archive/12hpl76 . Johannes tycker nog att BL är lite lågt.

Nu har jag provat att simma en parabolisk pipa med stor bakkammare. Det funkar ganska bra faktiskt.

Det borde gå att hitta en frekvens där sidosystemen och pipan är i fas, och lägga delningen där. Frågan är om det kommer att låta släpigt. Första nollgenomgången är vid 100 Hz enligt Hornresp. 180 grader ur fas vid 60 och 150 Hz.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2017/01/12 21:36:03
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/12 :  19:46:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Alla tips mottages tacksamt!
Jag försökte beställa ett par  Beyma 12LX60v2 här om dagen, men det stöp på att jag inte lyckades via telefonen

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/21 :  17:35:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Första paret Beyma 12LX60v2 beställt!
Jag tar ett par åt gången så inte världsekonomin rubbas

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/26 :  10:06:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Första paret Beyma 12LX60v2 beställt!


Stackars ditt hus!!!

Detta ser jag fram mot.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/26 :  19:43:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ett bakslag återigen... körde i godan ro till Bauhaus efter jobbet och skulle införskaffa lite virke.
Efter 20 minuters letande efter de delar som man skruvar fast takräcke med, som hade ramlat loss i min bil full med verktyg och grejer.
Lyckades tillslut hitta alla och skruvade fast räcket.

Klämde och kände lite på en skiva och var påväg att lyfta över den till bilen, då slog det mig... undrar om jag la tillbaka spännbanden jag använde förr-förra helgen?

Naturligtvis inte.

Skruva av räcket igen om rulla förbi virkeskontrollanterna och hälsar att "vi ses i morgon"

Såå.... nytt försök i morgon! (Med spänband)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/01/26 :  21:09:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
*host* stagning *host* *host*

Denna veckning, som är rätt och riktig som sådan, inget fel där alls, men det blir en del relativt stora fria ytor, för att principen ska fungera som tänkt så kan det vara väl värt att sätta sig med pennan och miniräknaren och klura utt ett gäng bitar att staga lådan med, och ta detta samtidigt imorgon.

Ska tillägga att jag gillar principen (eller rättare sagt kombinationan av principer) som Johannes har klurat fram, och jag tycker allt mer om den ju mer jag tänker, ritar och drömmer om ett hus med stor tomt och döva grannar... mitt istan... vid vattent :)

Mixen han kokat ihop (förmodligen med hjälp av svavel, pentagram och mässande ritualer resulterande i själslig separation) ger bandpassbredden av en pipa (mer än ett TH) kombinerat med effektiviteten av ett TH (mer än en pipa), och det är lättbyggt/lättväckat, kort och gott riktigt intressant (även om jag som den rejält tiltade högavstämmare jag är mer lutar åt avstämningar runt 40Hz).

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=12&y=15&entry=entry151231-110350

Enligt mig det mest intressanta som hänt sedan vi fick hyffsad kläm på TH, och enklare i nästan alla avseneden, en bra kombination minst sagt :)

Lycka till med bygget!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/01/26 21:20:39
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/27 :  13:16:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jodå, stagning kommer det att bli!
Det kommer att gå åt 9 skivor 18mm plywood till bygget, och efter alla kapningar så kommer det att bli en del spillbitar kvar att staga med, så det är medräknat!

Funderade lite på placeringen av dessa små tingestar.
Har du räknat med att man ska placera mynningen in mot ett hörn Johannes, eller är det bättre att vända på lådan så att mynningen är mera mot mitten av kortsidan på rummet?
(tänkt placering är ju längst kortsidan av rummet med mynningen upp mot taket)

Jag tror ju inte att de är i något större behov av hörnplacering, men jag vet inte hur du tänkte när du simmade? :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/29 :  14:19:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det spelar inte så stor roll om de står i hörn eller inte. Ställ dem där du tycker att de passar. Flytta beroende på hur du upplever basen. Du har en så enorm övermarginal så det känns som att tvätta bort en död fluga från en Saturn V raket för att få mindre luftmotstånd. De kommer så fullständigt dominera allt i ditt lyssningsrum att jag är rädd för att du inte kommer kunna använda dem. Jag vet inte om du förstår vad en TPQWR med 2 st tolvor kan göra? Med ett 10 watts slusteg så är min sons datorsubb (en TPQWR212) så övermäktigt brutal att han inte kan använda dem när vi andra är hemma. Han får gå ned med marsvinen till bottenvåningen varje gång han skall spela. De blir oerhört oroliga och börjar pipa förtvivlat efter ca 10 minuter trots att de är på bottenvåningen, ca 10 meter och två väggar från hornet. Det är avstämt till ca 33 Hz, men det dyker ned i avgrunden med en sådan ursinnig kraft att det är läskigt. När jag provkörde det med mitt QSC-steg så fick vi limma upp kakelplattor i köket efteråt... Malin var så där lagom glad som bara kvinnor kan bli när man river huset med hjälp av en helvetesbas.

https://youtu.be/y-cv_JJOxGI?t=52

Lika roligt och destruktivt som en låda sprängdeg i händerna på en tonåring...

Edited by - Circlomanen on 2017/01/29 14:21:08
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/29 :  14:44:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja... nu har ju jag redan börjat att kapa upp skivorna, och de första högtalarparet borde dyka upp nästa vecka.... så man kan nog säga att det är försent att backa nu

Det är tur att jag bara har klass-A steg på hyllan just nu, det kraftigaste är på 2x30w, det kanske räcker

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/29 :  19:28:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
så man kan nog säga att det är försent att backa nu


Jag menar inte alls att avråda dig från bygget. Jag vill bara förbereda dig på att denna nivå av bas är lite omtumlande. Tyckte du att BIBarna var maffiga så har du en spännande tid framför dig.

Jag är som du säkert redan förstår rent barnsligt förtjust i TPQWR-principen. Det tar tappade horn till en helt ny nivå. Jag har förvisso bara hört ett enda spånskivemonster med två st Beyma 12P80Nd i, men det enda exemplet ger en kraftig mersmak.

Jag är sugen på att bygga en liten "trevlig" TPQWR med nån liten söt 6,5 eller 8 tummare. 40 Hz avstämningsfrekvens för en lite mindre brutalt avgrundsdykande helvetesbas. Jag tror den skulle kunna ge en väldans trevlig basåtergivning ur en rimlig lättbyggd låda.

Ditt bygge är ju långt åt motsatta hållet, och jag får en lätt skräckblandad nyfikenhet när jag tänker på vad två st Beyma 12LX60v2 kan göra en 20 Hz avstämd TPQWR...

Det är ju synnerligen smart att tänka att man bygger ut hela väggen istället i form av ett par stora väggtäckande bashorn. Du kommer få all djupbas du någonsin kunnat drömma om, och ingen kommer fatta vart det kommer från. Max-poäng på WAF och max-poäng på djupbas samtidigt.

Det skall bli skoj att följa detta bygge.
Kom ihåg att vi alla på detta forum tycker om bilder... Massor av bilder....

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/29 :  19:51:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta är det mest seriösa bashornsbygget på Hififorum sedan Katakomberna, och på vissa sätt ganska mycket brutalare (på ett positivt sätt).

Det är inte så vanligt med stora 20 Hz avstämda horn och det finns en serie med fördelar med denna princip som kanske inte är så uppenbara vid ett första ögonkast.

Den stora frontresonatorn är en effektiv lågpassfiltrering, vilket minskar distortionen likt en bandpasslåda. Till skillnad mot bandpasslådan så lider inte en TPQWR av portkompression alls, och den stora strålande ytan och höga verkningsgraden gör att de låter mycket slagkraftigt och oansträngt.

De raka sektionerna gör konstruktion, bygge och stagning till en trivsam promenad i parken, jmf många mer komplexa hornkonstruktioner.

Ett rent frontladdat horn har en ganska stor bandbredd, vilket kan vara en fördel i många fall. Baksidan av myntet är såklart att de kommer förstärka övertoner lika bra som grundtoner. Frontladdade horn har oxå full hornlängd i hela sitt register vilket gör att man måste delaya toppsystemet ganska mycket mer - eller sätt från ett annat håll - blir svårare att integrera bra utan elektronisk/digital delay. Mina lekar och experiment med tappade pipor har lärt mig att de är ganska lätta att integrera. Detta har troligtvis nått att göra med den djupa suckouten ovanför passbandet som bidrar till en brantare delning än bara filtret själv. Detta har både jag och Anders Martinsson märkt av.
De tenderar att bara "smälta ihop" med toppsystemet när man hittar rätt (brant och rimligt djup) delningsfrekvens.

Den låga fysiska kompressionen (förhållande mellan elementets konyta och tvärsnittsytan på hornet där elementet är monterat) motverkar distortion som kommer från att konen deformeras eller rör sig skevt. Denna effekt kan man ofta se på youtube-videos av bilbasar med en stor slaglängd. Det är oxå nått som tex Beyma jobbar hårt med att motverka i sina nya serier av mer långslagiga element. Då vi inte kan tillverka egna element så känns det enklare att minimera problemet med hjälp av en lägre kompression och en jämnare konbelastning istället.

Lite tankar såhär på söndagskvällen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/31 :  11:21:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag kan inte säga annat än att jag är överväldigad över din entusiasm Johannes, Hififorum med medlemmar ska vara hjärtligt glada över att ha dig och en handfull andra som så engagerat håller utvecklingen och forumandan igång, utan er så hade jag nog givit upp den här hobbyn för länge sedan!
Jag önskar att varje person som känner sig träffad borde ha en liten donations-knapp i sin signatur... bara för att främja utveckling och tid som läggs ner i alla projekt!


Bilder utlovas, i skrivande skede så har jag kapat upp skivor till en och en halv låda ungefär, sen tog skivorna slut, måste åka och handla mera, förra gången vågade jag inte lasta på mera än 6 st skivor på takräcket.

Jag har fortfarande inte fått några element, men jag väntar tålmodigt

Hur ska man tänka med dämpning i projektet, misstänker att ett lager ryamatta får plats på väl valda ställen?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/02/03 :  06:27:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
I dag har jag handlat.


Därefter har jag klämt in mig i ett av husets minsta rum för att börja bygga min lilla låda.

Här är en del uppsågat material


Jag börjar med att limma och skruva ihop de bitar som är av dubbel tjocklek.

Först botten




Och själva baffelväggen.


Flera bilder kommer, bygget går i realtid och livet kommer säkert att komma I vägen då och då

Lådan i sig är ju lekande lätt att bygga,det är inte många bitar som skall passas ihop och utan en massa konstiga vinklar och vrår så kommer själva byggandet gå snabbt.
Finnishen kommer jag inte bry mig om så mycket.
tanken är att jag ska skjuta upp lådorna mot rummets kortsida, därefter limma på ett lager gips som jag rollar vitt och sätta golvsocklar nere vid golvet.

Utrymmet som blir mellan lådorna på ca 120 cm kommer jag att göra till en hylla som rymmer all elektronik och en tv.
I mitt huvud ser det bra och genomtänkt ut,vi får se vad verkligheten säger!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/03 :  08:26:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu blir det sågspån också. Heja heja

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/03 :  11:01:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
jag är överväldigad över din entusiasm Johannes


Jag gillar att hjälpa folk i den mån jag kan och orkar med.
Det är bara skoj att simma och fundera. Efter att ha hört min TPQWR avstämning och dess potential så känner jag mig mycket entusiastisk, och jag vill gärna dela med mig av sånt till andra.

quote:
Hur ska man tänka med dämpning i projektet, misstänker att ett lager ryamatta får plats på väl valda ställen?


Japp. En väl fungerande standardlösning.
Det viktigaste stället är den första 180 graders böjen. Här vill det gärna skapas en stående våg och därmed en kraftig utsläckning. Dämpa till önskad tonkurva, men var försiktig så du inte stoppar upp grundresonansen dvs stryper hela pipan. Du får testa dig fram lite.

Jag rekomenderar oxå dämpning i frontresonatorn på väggen mittemot den tappade pipans mynning. Här vill det oxå gärna uppstå en stående våg.

Alla ytor som utgör början på en pipa/frontresonatorn skall vara så rena och styva som möjligt. Lägger du dämpmatta där så dödar du själva grundresonansen och därmed så får du stora förluster - lägre verkningsgrad.


quote:
tanken är att jag ska skjuta upp lådorna mot rummets kortsida, därefter limma på ett lager gips som jag rollar vitt och sätta golvsocklar nere vid golvet.

Utrymmet som blir mellan lådorna på ca 120 cm kommer jag att göra till en hylla som rymmer all elektronik och en tv.


Det låter som en riktigt bra plan. Tror det kan fungera bra (sålänge du inte kör 33 rpm vinyl som signalkälla).

Kul att se bygget ta fart. Ett riktigt imponerande och underbart galet roligt projekt. Räkna med lika obegränsade akustiska förstörelseresurser som underhållningsresurser.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/03 :  12:14:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
tanken är att jag ska skjuta upp lådorna mot rummets kortsida, därefter limma på ett lager gips som jag rollar vitt och sätta golvsocklar nere vid golvet.


Sånt tänkande gillar jag. Håller själv på och brottas med et par bashorn som var tänkta att gömmas bakom en soffa och sen i möjligaste mån maskeras och glömmas bort, problemet är att de låter mycket bättre när de står mitt längs sidoväggarna istället så nu är planen att montera skåpluckor på dem och sen ställa bokhyllor ovanpå så att de ser ut som någon slags möbler.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/03 :  12:52:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag gillar att du matar på med bilder Thomas J. Är man nerdig, som många av oss är, så kan det inte bli för mycket av den varan. Kör hårt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2017/02/03 :  21:42:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hmm, limmar du utan att trycka ihop skivorna

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/02/03 :  23:29:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för alla hejjar-rop och trevliga kommentarer!

fixarstig: nej då, jag drar ihop skivorna ned skruv för att få ett gämnare tryck, jag äger förvisso många tvingar, men skivorna är så stora så jag tror inte de skulle räcka till ändå!

I bottendelen så är skivorna ihopskruvade med 36 st skruvar och baffeldelen sitter ihop med lika många, skruvade ifrån båda hållen!

Vi limmar stort, så därför tar jag bara en bit i taget, jag får passa mig så att jag inte bygger ihop för mycket i det här lilla rummet, det börjar redan bli trångt att vara där.
Passar jag mig inte så kan jag nog inte resa dem och få ut dem genom dörren

Bottendelen limmas och skruvas, nu åker PU limmet fram för att kompensera för lite skeva skivor och div.kvisthål.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/04 :  10:27:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
PU-lim fyller håligheter bra (skummar), men kräver väldigt bra presstryck och släta ytor för att bli starkt. PU-skummet som bildas i glipor är inte starkt alls. Det enda riktiga fogfyllande limmet som inte blir svagare av ojämna fogytor och glipor ät förtjockad epoxi.

Använd PU-lim sparsamt och endast där du måste. Vitt PVA-lim är överlägset i styrka så länge som du har normalt bra anliggningsytor.

Underbart med bilder på bygget. Tror detta kan vara en mycket gångbar och vettig lösning för många hemmabio-anläggningar. Mycket mer bas än nöden kräver samtidigt som man inte ens kan se subbarna.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2017/02/04 :  11:10:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lär bli bra jobb. Och bra skruvdragare har också

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/02/04 :  12:50:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, skruvdragaren är ju egentligen jobbets, men den brukar få åka med in på lite privata projekt ibland...
Man blir lätt bortskämd ibland när man jobbar inom samma konsern

Ang. Limningen... är det dumt att dra en sträng av varje limtyp tro?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/04 :  15:59:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
är det dumt att dra en sträng av varje limtyp tro?


Detta är nog ingen bra idé. Kör vitt PVA som standard och PU endast när du måste. Du kan alltid täta inne i lådan med sikaflex eller liknande efter att du limmat och byggt klart.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000