HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dämpa källarrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/12/27 :  12:41:08  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag håller på och inreda ett källarrum för lyssning.
Det är på 25kvm. med 2m takhöjd. Betongväggar och golv. Trätak. Gissa om det är ett rejält klappeko.

I ett av hörnen viker ena långväggen utåt sista metern så att det blir ett trekantigt utrymme "utåt". Frågan är om det skulle hjälpa akustiken märkbart att fylla hela eller kanske en del av det utrymmet (överst och nederst) med glasfiberull? Och blir det då konstigt med en massa dämpning i bara ett hörn? Uppenbara svaret är ju att testa. Men någon kanske har smarta synpunkter och om det är en klart dum idé slipper jag gärna köpa en bal glasull i onödan. Jag vet inte hur man mäter heller.
Fotavtrycket på triangeln är 55x85x100cm. Alltså ett utrymme med bruttovolym på nästan 470 liter.
I övrigt ska jag nog först sätta ramar med 5cm tjock glasull på väggen bakom högtalarna och ordna någon matta på golvet.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/27 :  17:49:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Du har några tankar i Kokboken som jag vet fungerar men det blir mer än din triangel.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/27 :  19:01:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag förstår det så är det bara ett hörn som kan fyllas?
Det är inte den bästa idén för risken är stor att det blir obalans i basen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/12/27 :  21:07:10  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Skit. Ja det är ett hörn bara. Tillhöger bakom högtalarna sett från hotspot.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/12/27 :  21:12:04  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Verkar det rätt börja med ett par absorbeter i ramar att prova på olika ställen på väggarna?
Jag tror kanske draperier utmed sidorna också. På vajrar typ 50 cm från väggarna.

Det där med en massa mineralull i ett hörn skjuter jag väl på då.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/27 :  21:32:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det verkar som en bra början. Det gäller att få så bredbandig dämpning som möjligt så att alla register dämpas ungefär lika mycket. Det får man genom att använda resistiv dämpning med luftspalt mellan vägg och dämpning dvs typ eller markskivor.

I ett litet rum tycker jag att det funbkar bäst men det finns andra som hellre sprider dvs de kör mycket mer med diffusorer. Du måste känna efter själv vad som passar dig bäst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/28 :  06:35:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är det någon form av betong i taket eller bjälklag?

Om du ska ge dig på rummet själv så bör du verkligen ha någon sorts utrustning att mäta rummet med. :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/12/28 :  08:55:55  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack för input. Jag behöver lite knuffar för att komma vidare.
Jag antar det måste behövas absorption med så lågt tak och med hårda väggar. Det är förstås markskivor jag ska köpa. Tänkte inte på det. Jag tänker 5cm skiva med 5cm luftspalt. Och så flyttar man runt dem för att prova. Kanske 10cm (dubbla) på nåt ställe. Sedan prova diffusion.
Jag ska putsa om väggarna först så det går långsamt.

Det är träbjälklag. träinnertaket är spikat i träbjälkar. Torv som isolering. Så ljudet går nog tyvärr igenom rätt mycket uppåt. Det är en annan familjs lägenhet ovanför...

Ska kolla kokboken.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/28 :  10:01:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Regel nr 1
Dämpa inte ihjäl rummet!
Det är där ett mätprogram kommer in så man kan ha koll på RT60 och elaka reflexer :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/01/02 :  17:36:10  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Kaktus, du har PM.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/04 :  22:43:23  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Kul. Har svarat.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/01/04 :  23:06:33  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Möbler och hyllor fyllda med skivor gör susen för akustiken i ett källarrum.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/05 :  13:41:18  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack, det kommer bli en del skrot utmed väggarna men skivor (LP) går inte tyvärr. Behöver stå instängda. Det kommer bli en del sågdamm. :)
Har köpt en bal markskiva nu. 800 spänn! Om det blir för mycket så behövs de väl i framtida högtalare.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/01/05 :  20:04:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Sågdamm i det färdiga lyssningsrummet?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/10 :  13:25:46  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag vill kunna bygga där också. Så det blir ngn slags kombinerad verkstad/atelje och lyssningsrum. Måste väl ordna dammtätt för vinylspelare mm. Ngn som har tips?

Tre absorbenter snart klara.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2017/01/10 :  15:33:51  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Kaktus; Brian Ravnaas har skrivit en hel del bra-å-veta-om i en tråd på AVS-forum. Kan vara värt att kolla igenom råden så du spiller mjölken på rätt ställe: http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/452667-just-how-crazy-idea-ceiling-sound-reduction.html (Handlar mer om ljudisolering av rummet än akustikfix i det iofs.)

Edited by - adhoc on 2017/01/10 15:36:23
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/17 :  10:58:03  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Underhållande tråd! Nu förstår jag varför mellanväggarna hemma som är i tegel dämpar röster så otroligt dåligt.
Fyra absorbenter byggda. kan snart börja experimentera.
Har tänkt enkelt tygöverdrag och hänga tjock matta framför men borde kanske ha dubbla tygöverdrag över mineralullen för "piece of mind".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000