HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Nytt tak i betong rum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/20 :  12:47:37  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej tänkte sätta upp ett nytt tak i mitt stereo rum just nu är det en betong bunker.

Antingen köper jag färdiga plattor
http://www.undertaksshoppen.se/kantutformning/kant-b/focus-kant-b

Eller så funderar jag på att bygga själv.
Tänkte bygga en ram med 45 reglar och fylla med isolering och sen sätta upp såna här plattor.
http://www.undertaksshoppen.se/kantutformning/kant-b/gyptone-quattro-20-kant-b

Vilken tror ni fungerar bäst.

//Niklas

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/20 :  14:09:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Är det för att förbättra akustiken eller ljudisolering?
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/20 :  15:57:44  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det är till för att förbättra akustiken men det ska se ut som ett vanligt tak vill inte att det syns.
Ska täcka hela taket totalt 30m2.

//Niklas
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/20 :  20:30:38  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Om du vill att det ska se ut mera som ett vanligt tak kanske det är bättre att sätta upp panel som du vinklar? Jag tror att Adhoc har den lösningen. Vet iaf att han nämnt det som ett alternativ.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/11/20 :  23:41:11  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Nej, jag har inte främre delen av taket vinklat för att styra takreflektion över lyssningsplats, mot väggen bakom soffan (i stället för att den hamnar vid LP). Min betongbunker har för lågt i tak (ca 220 cm) för att vinklingen skulle funka bra tillsammans med takmonterad projektor. I stället har jag ett s.k. moln på ca 260x240 15 cm. Däremot tipsade jag Bernt om ide'n för hans vardagsrum och som han skrev i sin tråd fungerar det för honom utmärkt, över förväntan, dessutom en billig fix.

45 mm isolering/nedsänkning är inte mycket. 45 mm isolering funkar väl OK ned till ca 500 Hz, därunder vartefter mindre effektivt och helt värdelöst för basfrekvenser. -Så, hur sprider dina högtalare i dom olika registren? Blir det meningsfullt, annat än rent estetiskt, med innertaket? Dom perforerade skivorna kan fungera som en helmholtzabsorbent, med isoleringen bakom blir den bredbandigare men det är i så fall läge för att kolla upp perforeringsgraden och vilken bygghöjd som vore lämplig mot rumshöjden som du har.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/21 :  17:32:53  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej adhoc rummet det gäller är 2.2m i höjd och 7.7m långt 3.7m bred så jag har inte så mycket att gå på höjden.

Vilka mätningar ska man göra för att få reda på vad man behöver göra.

Just nu har jag stora problem med att jag tappar bas utsläckningar som jag skulle vilja råda bot på.

I mitt lysnings rum så har jag två stycken anläggningar en i varje ände.
Och jag vill att båda låter bra bra.

//Niklas
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/11/22 :  00:50:08  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Mitt rum är 4,2x2,25x7,86 mellan betongväggarna, så förutom bredden är våra rum ganska lika till själva betongskalet.

Mätningar som kan göras skulle jag köra i REW som kan tankas ned gratis. En mik behövs, tex miniDSPs UMIK1, kostar ca 1 tusing om du inte kan låna den eller någon annan mätmikrofon.

Placeringen för någon takfix hamnar ungefär mitt emellan högtalare och lyssningsplats. Enkelt sätt är att göra det gamla spegeltricket. -Låt någon sitta i soffa och för en spegel utefter taket. Där högtalarelement syns i spegeln har du en reflektionspunkt, lite grovt i alla fall ... Reflektionspunkten är inte en punkt, utan snarare ett område. Det kan du konstatera om du gör samma sak för golvreflexen och mäter med REWs ETC-diagram och har en dröse isoleringskivor som du flyttar/lägger på golvet. Gör grundmätning med 1 st fronthögtalare utan isoleringskivor på golvet, spar mätningen och döp den entydigt. Kolla med spegeln och placera 1 skiva om tex 60x120x9 cm mellan högtalaren och LP, gör ny mätning plus spar den. Lägg dit en till skiva i längsled bredvid den 1:a => 120x120x9 cm, gör ny mätning och spar mätningen. Lägg dit en till skiva => 180x120x9 cm, gör ny mätning. Jämför mätningarna mot varandra. Du har nu fått ned golvreflektionerna i styrka och kan samtidigt konstatera att flera skivor på längsen mellan högtalare och LP betydde att reflektioner över ett intervall på ett par millisekunder dämpades i styrka. M.a.o. en liten absorbent typ 60x60 cm är för liten för att funka över ett större större frekvensområde från bas/mellanregister upp till diskant. Får du en dipp i basen vid (påstår vi) 343 Hz pga golvreflektionen, är absorbenten för liten därför att våglängden för 343 Hz är ju 100 cm, alltså större än absorbentens 60 cm.

Kolla in dina frekvenskurvor för dom olika mätningarna, vilka frekvenser/områden var det som påverkades? Prova att öka på tjockleken på absorbentlagret till dubbla och tredubbla, kör mätningar för dem. Hur mycket dämpas reflektionerna i ETC-diagrammen, förändras dippen i frekvenskurvan pga golvreflexen så den blir mindre djup? Nu bör du få ett hum om hur tjockt lager absorbent du bör ha i taket och hur långt 45 mm tjocklek räcker för att bredbandigt och långt ned i frekvens dämpa och därmed jämna ut frekvenskurvan pga av interferenser från reflektionen.

Om du har mellanregister och diskant som är kon- eller domtyp, sprider dom i vertikalled mer rundstrålande än en wavewguide eller rektangulärt horn. Baselementet är alltid rundstrålande. Så, hur mycket du får av takreflektioner som ger "hack" i frekvenskurvan beror på vad du har för element. Med din takhöjd blir det svårt att få tillräcklig tjocklek för takmolnet och som samtidigt är acceptabel praktiskt för att bli riktigt effektivt mot 1:a höjdmoden, mot 2:a kan det funka OK.

Prövar du med en takskiva som är nedvinklad i framkant mot högtalarväggen, är det god ide' att ha den djup i längsled. Tjockare och tyngre skivmaterial kommer bättre reflektera även lägre frekvenser mot väggen bakom dig, i stället för att takreflektionen går mot LP direkt och interferar med direktljudet.




Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/22 :  09:48:31  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Hur påverkas absorberingen av lägre frekvenser, när man har ett avbrott i absorbtionsmaterialet?
Tex i fallet med 343hz(100cm). Hur blir det om det går en regel genom absorbtionsmaterialet så det blir 50cm på varje sida, jämfört med att ha 100cm utan avbrott?
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/22 :  20:16:19  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tackar så mycket adhoc jag får införskaffa lite isolering och göra lite mätningar och se vad jag får fram.
Jag återkommer när jag har börjat med lite mätningar.

//Niklas
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/11/28 :  13:10:20  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Om du har vägarna förbi Sthlm kan du kolla in High Fideliity på karlavägen. Fin lösning med ett pendeltak.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2016/11/28 :  13:16:03  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Om du har vägarna förbi Sthlm kan du kolla in High Fideliity på karlavägen. Fin lösning med ett pendeltak.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000