HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är vinyl såå bra ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/11/11 :  21:45:27  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Att ifrågasätta vinylens överlägsenhet eller inte kan påminna om gamla tiders kabeltrådar

Jag har varit borta från forumet i 10 år så jag har säkert missat ett och annat.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2016/11/11 :  22:15:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
"Kabeltrådar" undviker jag numera, det är lite för mycket spekulation utanför kända elektriska fakta. Vinyl vs CD (exempelvis) är lite mer intressant, men min uppfattning är att det mesta ligger i "masterinspelningen". Har man gjort en billig master, med känslolös kompression, oinspirerad sound-on-sound och dålig mixning, så spelar det ingen roll hur du sedan paketerar den... Vinyl eller CD eller MP3 kommer att låta lika illa. Sprak, knaster etc från vinylskivor är inget som stör mig, så länge inte nålen byter spår och fastnar, det ingår i konceptet. Brum och rumble är sådant som bra tekniska lösningar ska hantera, så det ska man inte behöva störas av när man "spisar skivor", som det hette en gång. Priset på utrustningen är inte relevant - det har funnits konsumentvänliga prylar som fyllt alla specar och låtit bra utan att kräva inteckningar i villan... Det viktiga är att man har en anlägging där slutsteget lirar med högtalarna och lyssningsplatsen. Detta är troligen inte beroende av hur mycket pengar som spenderats, utan hur väl genomtänkt systemet är.

Edited by - lampuradio on 2016/11/11 22:16:35
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/11/11 :  22:24:42  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej,

Nu spelar jag inte cd längre, men jämför digitalt/filer via audionirvana och vinyl. Personligen tycker jag det hänger mycket på hantverket bakom, pressning/mastring osv. I vissa fall kan det skilja mkt mellan olika vinylutgåvor av samma skiva. Men också själva musiken i sig spelar roll i mina öron. Vissa alster låter helt enkelt bättre på vinyl kontra digitalt.
Ex "Missouri sky" av Metheny/Haden "passar bäst" digitalt. Å andra sidan tycker jag ex Cohen eller Neil Young klingar bäst via vinyl. Känns ibland som att viss musik är "menat" för ett visst medie.. (NB inte strikt kopplat till specifikt årtionde...)

Sen är jag inte främmande för att det naturligtvis kan låta/passa annorlunda i annan setup. Brister i kedjan kan ju vara mer eller mindre förlåtande i olika genrer. Men ändå, håll med om att viss musik låter bäst via vinyl!? Liksom annan digitalt?! Eller?!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2016/11/12 :  00:04:17  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Inspelningar som är (åtminstone nästan) likadant mastrade på både LP och CD låter väldigt lika hos mig. Det är sorgligt att konstatera att även remastrade LP pressade på 180 g vinyl komprimeras nuförtiden.

Mina tidiga Chicago-album som varit flitigt utlånade under gymnasietiden till alla klasskompisar som ville kopiera till rullband tyckte jag hade lite höjd dist och brus så jag beställde nya.
Döm om min förvåning när de nya lät starkt, platt och hårt.
Ett exempel är "25 or 6 to 4" som på min gamla växer i styrka genom hela hela låten men på den nya åker nivån upp till max på bara 20 sekunder och sedan låter den bara starkt, platt och ointressant.
Nuförtiden köper jag mest och helst så tidiga utgivningar som möjligt av begagnade LP.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2016/11/12 :  01:52:07  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
För den som gillar klassisk musik är vinyl en guldgruva,hos dom flesta loppmarknader kostar vinylen 5-20kr per skiva om det inte är rariteter vilket gör att utbudet är våldsamt billigt jämfört med allt annat, oslagbart! För klassisk musik lever vi i en guldålder, bunkra nu.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/11/12 :  09:08:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag brukar jämföra digitalt ljud med att se en film filmad med HD från en kamera monterad på en bil, med till synes perfekt bild med otroliga detaljer i jämförelse motsvarar samma resa att sitta i bilen och titta ut genom rutan som kanske perspektivförvränger aningen och dessutom har lite flugor, smuts och repor. Ändå upplever jag perspektiv, djup, färger och detaljer på ett mycket naturligare sätt. Jag ser men ser ändå inte alla störningar. Samma med vinyl kontra digitalt. Knäppningar, smårepor och ytljud stör mig inte och det inte är extremt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2016/11/12 :  17:20:12  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Vi lyssnar på olika musik och utgåvor.
Man uppfattar ljud olika.
Våra SteriÅlor är bra på olika saker.
Har man hört allt så vet man
Håller med dig Martin!

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2016/11/12 17:24:54
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2016/11/12 :  17:44:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag använder de olika medierna på samma sätt som jag förhåller mig till mat. Det är säsongen som gäller.

Vill jag te.x lyssna på 70-tals rock så är mitt första val vinyl.
Är det musik från 90-tal och fram till sent 10-tal så faller valet allt som oftast på CD.
Och musik från vår nutid försöker jag att få tag på en högupplöst digitalfil.

Jag vill inte vara förutan någon av mina källor. Alla bidrar till musikaliskt nöje!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2016/11/12 :  19:54:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
@MartinX:
så sant. För ett antal år sedan fanns det en begagnatbutik i Haga (i Göteborg) som hette Satisfaction. Innehavaren hade väldigt dålig koll på klassisk musik så de skivorna hamnade i backar märkta 2 kr/styck, 20 styck för 20 kr. Riktiga fynd var synbarligen ospelade LP med musik av Kagel, Ligeti, Stockhausen m.fl.

Som tur (?) var hade jag då inte plats för någon mer skivhylla så jag var tvungen att begränsa mina 20 kronorsinköp.
Sedan dess har jag ordnat plats för en 16-facks Expedit-hylla från IKEA, men den börjar också bli full...

Inte bara vinyl och digitalt utan även schellack, d.v.s.
78-varvare tycker jag inte att man ska förakta heller, men det är inte så lätt att bedöma på utseendet om de är sönderspelade på akustiska vevgrammofoner. Om de bara blivit måttligt spelade med lättviktspickup, <7 grams nåltryck, och om man har rätt eq kan de låta häpnadsväckande bra med ett sjuhelsikes "drag under galoscherna" eftersom allt från tidigt 50-tal och äldre är direktgraverat. För att uppleva den "riktiga nerven" ska de spelas på en riktig mellanhjulsspelare här och nu.
Hela symfonier på 78-varvare orkar jag dock inte med att lyssna på direkt från skivorna, att behöva gå upp och byta skiva var femte minut är oerhört störande. Få av mina större klassiska verk på 78'or är så sensationellt bra tolkade att det varit mödan värt att digitalisera dem.

Däremot beklagar jag att jag inte köpte fler direktgraverade LP på 70-talet, då de var i ropet. Sådan dynamik får man ytterst sällan uppleva från digitala media idag, även om det vore tekniskt möjligt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/12/05 :  18:37:31  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Skillnaden är avsevärd mellan CD och LP. LP'n har ett SNR om i bästa fall 50-60dB (motsvarande runt 8-10 bitar ungefär) och CD bjuder på ett SNR om 96 dB (16 bitar). Därtill är distorsionen tiopotenser högre även hos de bästa LP-spelare. Detta hörs naturligtvis och det "magiska" bevaras fint när vinyl spelas in digitalt.

Sedan bör man komma ihåg att de flesta "moderna" LP, dvs såant som pressats från låt oss säga sent 1970-tal redan genomgått digitalisering då graverdosan behöver en fördröjd signal. Den skapade man genom att masterbandet gjorde en loop innan tonhuvd nummer två läste av bandet, men sedermera använde man ett digitalt delay för detta ändamål.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/12/05 :  18:38:05  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Ovanstående var svar till något Adagio skrev på sid 1.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/12/05 :  20:40:09  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Flertalet nyutgåvor av äldre material är uppenbarligen tillverkade genom att rip-a en LP. Dessutom nästan
alltid med "förbättringar" ( kompression etc). Så jag håller mig nog gärna till vinyl och jag får välja.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/12/06 :  13:12:57  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Undrar vilken storlek och hastighet som skulle behövas om man hade en digital vinylskiva, dvs vinyl med ettor och nollor som ska omvandlas till musik :).
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2016/12/06 :  13:49:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har inte spelat vinyl sedan 1989-90 någon gång och kommer aldrig göra det igen då handhavandet suger i min värld.
Och ljudmässigt så har jag inte blivit imponerad någon gång när det spelats vinyl på mässor, varför vet jag inte.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/12/06 :  18:05:02  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
quote:
Har inte spelat vinyl sedan 1989-90 någon gång och kommer aldrig göra det igen då handhavandet suger i min värld.
Och ljudmässigt så har jag inte blivit imponerad någon gång när det spelats vinyl på mässor, varför vet jag inte.

Jag håller inte med dig men +1 ändå för konsekventa oinställningen till LP skivor!
Sjukt viktigt att ha i faggorna.

Själv kör jag alla format jag kan hitta. Kassetter, rullband, LP, DVD , Blu-ray och Cd. Tar plats men jäklar i gatan vad musik jag hittar som tar mig på alla möjliga musikaliska resor.
Gjorde precis i dagarna av mig med ca 600 cd skivor och 250 LP skivor. Bra skit som jag gav till Erikshjälpen samt en lokal plattlangare eller snarare kulturidkare av rang som hen är.
Det tar plats som sagt och vad skönt det känns att göra sig av med ting ibland.
Vem äger vem?

Min LP apparats utrustning har absolut noll brum eller bakgrundsljud nu för tiden. Förr var det alltid problem med något brum eller missljud, men det tar tid , pengar och framförallt en massa kunskap att hamna rätt med LP avspelningen.

Jag gillar CD skarp, har flera stycken nu och letar efter en mycket speciell apparat från 1988 (mer kommer om den)

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/12/06 18:22:39
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2016/12/06 :  19:39:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag gillar CD skarp, har flera stycken nu och letar efter en mycket speciell apparat från 1988 (mer kommer om den)

Du har ju en av de finaste som gjorts på den tiden, Philips CD:n som jag såg i din medlemstråd.
Och grymt bra lät den också, en kompis på den tiden hade en.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/12/07 :  00:25:17  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
quote:
Du har ju en av de finaste som gjorts på den tiden, Philips CD:n som jag såg i din medlemstråd.
Och grymt bra lät den också, en kompis på den tiden hade en.

Ja sjutton Philips CD 850 är tokigt skönsjungande.
Den spelar så bra som vad som helst.
Har en annan gammal goding på g men denna goding är så jävla dyr och svår att få tag på men det ger sig.
Jag är fattig med tålamod
Min Oppo 105D spelar CD lika bra fast på ett annat vis.
Båda är grymma apparater.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2016/12/11 :  23:40:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vad som "låter bäst" låter jag vara osagt, alla format har sina för och nackdelar, beror på budget osv...
Men att pyssla med vinyl, bläddra, öppna, plocka, vända, leta, fynda osv - det är för mig snudd på en religiös upplevelse som inga digitalfiler kan åstadkomma.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000