HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Havande pingviner invaderar...och flög iväg..(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/03/14 :  20:44:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Cabasse var väldigt tidiga med stegad baffel för korrekt fas.
Eftersom det är i dom högre registren kanterna finns så borde det vara försumbart.
Samtidigt så kan man ju undra om hur viktigt det är.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2017/03/15 :  07:21:38  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
nisseW:
quote:
Annars håller jag med MatsT, det finns massor
av dagens dagens högtalare som är betydligt fulare!

Jag skrev visserligen inte detta men det är mycket riktigt min uppfattning. DM6 är en trevlig högtalare som initialt kan upplevas som lite väl tillbakadragen och snudd på tråkig men den vinner i längden.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2017/03/15 :  08:37:20  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Finns fler i samma tids(?) anda

Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/15 :  10:36:52  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Google är fantastiskt..
För ett par dagar sedan hade jag ingen aning om vad detta var men nu börjar jag lära mig en hel del.
Dels att det finns ett typ-problem.. Detta var första högtalaren på marknaden som använde kevlar som konmaterial men b&w hade inte full koll på hur kombinationen kevlar och deras lim fungerade.. Det är alltså mycket vanligt att limmet släpper ifrån konen vilket måste åtgärdas för att de ska spela som de ska. Vidare är filtret utrustat med elektrolytkondingar.. Det har konstaterats att typen som användes i DM6 inte är åldersbeständiga så dessa SKA bytas mot modernare typer i samma värden. Inte nödvändigtvis för att de ska låta bättre utan för att de ska låta som avsett. Par som inte fixats låter alltså inte längre som när de var nya.
I övrigt inga konstigheter, gummiupphängningarna är inga problem med (finns ett fåtal där basen börjat "hänga ner" sig men där lösningen varit att helt enkelt vända elementet 180 grader och spela lite musik) och de fixar som behöver göras är så rättframma att alla som äger en lödkolv och lite modernt lim kan utföra dem.

En intressant sak är att högtalaren finns i två versioner, identiska i allt utom möjligheten att justera basen, reglaget "bass contour". Denna justering görs i var b&w kallar en "Audio Transformer" men den blev helt enkelt för dyr så senare versioner får klara sig utan. Den gör inga stora skillnader så ljudmässigt i läge "0" på basjusteringen så låter de alltså likadant men av samlare är tydligen modellen MED justeringen mer intressant.
En snabbkoll visar att det inte finns några annonserade par i sverige för stunden men några par hittades i Europa av Hifishark med priser mellan 400-1200 Euro beroende på skick.

Fan.. Nu med all vetskap så blir man ännu mer sugen på att behålla dem. Ah well, frugan är ju rätt snygg om än inte alls lika välljudande..*s*

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2017/03/15 :  16:37:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Alla JBL:arna utom den minsta har jag ägt och den största kräver delningsfilter JBL DX-1 (om jag nu minns rätt) för att de ska bli bra och det visste inte jag när jag köpte dem så dem blev sålda direkt igen. Men både 140 och 160 (160 tyckte jag var bäst, synd bara att man inte testade ett Krell steg till dem, det hade troligtvis blivit optimalt) modellen hade jag ett tag och var trevliga om man gillar lite mjukare återgivning i toppen dvs. de låter långt ifrån dagens sk. High End diskantåtergivning. Men överlag så var det ett annat ljud ur de många burkar på den tiden. Mer botten och mindre topp kan man säga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/19 :  21:57:05  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Så har pingvinerna flugit sin kos..(hur det nu gick till..)..
Nya ägaren kom förbi i eftermiddags och vi spelade några timmar med hans Primare i32 med mm30-kort som drivning..och stundtals lät det magiskt trots att vi spelade tämligen starkt ibland..
Normalt spelar han på System Audio Explorer Master, men skulle koppla upp pingvinerna i samma system och jämföra..
Bra betyg.
Jag tycker dock fortfarande att de var/är grymt fula. Saknar däremot ljudet redan..
Jag ska aldrig med avskriva något för att det är gammalt.
Nu spelar jag via Tannoy-satelliter som med sina faktiskt äkta Dual Concentric-element (de minsta Tannoy gjort.. 4") delade mot basar vid 120Hz låter rätt fint de med.. Inte samma massiva tryck som via DM6 men det låter liksom läckert.. Mindre drag men sjukt släpp.
Är nog inte så svår att hålla nöjd..men är ju så förbannat kul att testa nya grejer.
[url=http://forumbilder.com/image/E8f][/url]

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000