Author |
Topic |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 16:39:01
|
Full Range Flat Respons..
Någon som gett sig på att bygga en FRFR högtalare? I musikersammanhang är detta drömmen av medhörning och självfallet är de svindyra.
Vad är det som skiljer de från "vanliga" högtalare egentligen?
|
Signatur.. |
Edited by - Zei on 2016/04/05 20:51:01 |
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 18:26:06
|
Vart går gränsen för "flat response" för en högtalare? +/-1dB eller +/-0.5 kanske. Nyfiken på ett svar
Det kan bli lite trixigt att få till. Det gäller att högtalarens impedans är lika över hela frekvensbandet annars påverkar långa högtalarkablar och utgångsimpedansen från en förstärkare den flata responsen. |
Ta det lungt. |
|
|
hsd
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 19:50:41
|
Philips hade på 70-talet MFB-högtalare med en kontrollmikrofon och kretsar får återkoppling jämfört med inkommande signal |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 20:42:46
|
Båda delarna i ordet saknar definition, hur full range är full range och flat respons är flat respons? Nästa fråga är under vilka (mät-) omständigheter det är flat resp full range.
Vissa musiker-högtalare är dessutom ett ensamt element, ett så kallat full range element. I praktiken är det en slösaktig och generös tolkning av full range eftersom basen oftast är svag/inte når djupt samt att diskanten har sina klara nackdelar i form av nivå, beaming, cancellering off axis, med mycket mera.
En medhörning har nog en lättare beskriven miljö: liggande på golvet utan vidare stöd från väggar och tack samt att musikern är någorlunda fixerad att "stå på rätt plats" för att få rätt Sound.
Tja...lite tisdagskvälls-svammel från undertecknad. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 20:50:38
|
Kollar på en populär modell så har den Frequency Response: 70Hz-18kHz, +/- 2.5 dB både på deras aktiva och deras passiva modell. http://atomicamps.com/clr-reference-frfr-monitors/#tab-id-1
Det betyder väl att frekvensresponsen är gjorde med passivt filter? Nu vet jag att det även finns med aktiva filter och DSP.
Så +/- 2.5dB verkar vara godtagbart..
Så hur svårt är det att snickra ihop en själv? är det väldigt mycket knepigare än att simulera en "hifihögtalare"? Jag har inte hittat mycket DIY på området nämligen..
|
Signatur.. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 23:05:45
|
Det är ganska lätt faktiskt. Rakt framför högtalaren iallafall. Det är konstant spridning i alla riktningar som är svårt. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
nisse.p
Member
92 Posts |
Posted - 2016/04/06 : 07:11:01
|
Synergyhornet skulle fungera om absolut allt görs rätt och det är stort nog.
Men det är ju inte lätt.. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2016/04/06 : 08:26:24
|
Kul med alla svar
Vad jag är ute efter att eventuellt försöka återskapa är just de monitorerna som säljs för att användas som medhörning där man använder sig av högtalaremulering.
I mitt specifika fall använder jag mig av en digital gitarrpreamp som kopplas rakt in i mixerbordet och gitarrljuden simulerar en mängd olika gitarrförstärkare och högtalarlådor för att efterlikna en specifik förstärkare / låda uppmickad med en specifik mick.
Använder jag mig av en "vanlig" medhörning eller gitarrhögtalarlåda färjas ljudet av denna och det låter dåligt helt enkelt. (En simulerad högtalare som spelas igenom en annan "färgad" högtalare låter jättekonstigt)
Så vad dessa hypade FRFR gör är att färga ljudet så lite som möjligt. Ungefär som studiomonitorer gör.
Användningsområdet är att ju smalt. Jag står rakt ovanför monitorn. Stor spridning är egentligen inte så intressant om ni förstår.
Jag får dock känslan av att konceptet är lite hypat och egentligen inte så speciellt egentligen. Man har helt enkelt skapat en medhörning där man lagt lite mer energi på att få en mer "Flat respons" än traditionellt. Full Range i det här fallet verkar vara inom området 70Hz-18kHz
Så, en konkret fråga är om någon konstruerat något liknande med en 12" och en skrika?
Kanske en sån här med något för diskanten? http://celestion.com/product/138/k12h200tc/
/JZ
|
Signatur.. |
Edited by - Zei on 2016/04/06 10:33:38 |
|
|
nisse.p
Member
92 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 20:16:50
|
Niise.p den där Danley monitorn såg fantastisk ut :) Har du receptet på den så kör jag ;)
Beat. Så länge den uppfyller "kraven" så spelar det ju ingen roll .. Känns som den skjuter lite över målet. Din lämnk alltå.,
Tack för tips.. Jag har ingen erfarehet att konstrueta själv så jag är utlämnad till andras kunskap och erfarenheter..,
/jz |
Signatur.. |
|
|
nisse.p
Member
92 Posts |
|
|
Topic |
|