HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga katodföljare med ECF80?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2016/02/16 :  13:45:08  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Hej

Jag har ett Dynaco PAS 3X hemma som jag tänkt renovera upp. Det finns en uppsjö av förslag och idéer på vad man bör och inte bör göra med det för att få ut det bästa.
Allra bäst sägs den bli om man bygger om den helt och hållet med mu-följare för att den ska kunna driva andra laster än rörslutsteg.Detta är dock ett stort ingrepp i den och bli enligt mig en helt annan slutprodukt.

Det jag dock funderar på är om det går att bygga en mu-följare att sätta i en egen enhet utanför PASen. I samband med detta har jag en hel del bra ECF80 liggandes.

Min fråga blir således: Går det att bygga en mu-följare på ECF80 och ha i en låda efter mitt PAS-3X?

Hittade bland annat detta schema:


Tack på förhand.

MVH
Rampitsch

Edit: ändrade rubrik på tråden

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm).

Edited by - rampitsch on 2016/02/17 21:59:49

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2016/02/16 :  16:11:23  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Förstår inte riktigt vitsen med en förförstärkare efter en förförstärkare. En µ-följare ensamt blir en utmärkt förförstärkare.
En sak som ev kan ställa till det med ECF80 är att den ena katoden hamnar på en hög potential i för hållande till jord.
detta kan ge problem med glöd/katodisolationen eller en del missljud. Inga problem om det vore två separata rör.
då lägger man bara de övre rörets glöd på samma potential som katoden eller flytande och avkopplar den.
Nu säga jag inte att det inte kommer att fungera, bara att du skall ha det i åtanke.

Om de bara vill buffer med bättre drivförmåga skulle jag rekommendera en white follower.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/16 :  17:20:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Om det är behovet av en buffer så löser man det enklare med en
katodföljare, som dessutom får lägre utimpedans.
Att sätta den externt var även min ide, du kan ju kika på
http://n.manet.nu/fm1/fm1.html

där jag gjorde just detta. Jag ville ha katodföljare både för
utgående ljud till slutsteg, men viktigare var att kunna driva
ett ljudkort från "tape-utgången". Det blev alltså 4 katodföljare
i en låda.
Första ansatsen var http://glass-ware.stores.yahoo.net/acf9pin.html
men det visade sig att det var svårt att få plats med 2 sådana
kort i en passande låda. Vidare var konstruktionen lite "overkill".
Slutresultatet var en "basic" katodföljare ptp kopplat i en låda.

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2016/02/17 :  12:26:42  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Man lär så länge man lever.

Naturligtvis är det en katodföljare jag är ute och far efter. Ber om ursäkt för förvirringen.

Det du har gjort Peter är ganska mycket det jag far efter, att sätta det i en separat låda så man inte "förstör" original PAS så mycket. Snyggt att använda FM-chassit!

Då jag själv är ganska kort på ECC-rör men har flera ECF80, och det är betydligt billigare, blir således frågan om man kan göra om din lösning/ta fram en lösning för ECF80?

MVH
Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm).
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/17 :  22:48:27  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tack för de vänliga orden.
Vad gäller ditt bygge:
För att få balans i stereo är det lättare att bara använda t.ex. triodddelen i två rör, de är inte så olika ecc82.

Fast ett ecc82 kostar en dryg hundralapp ....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/02/18 :  08:26:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om du beslutar dig för att bygga en enkel katodföljare, skulle inte trioddelen i ECF80 funka då?
ELLER om du triodkopplar pentoddelen, hur skulle det bli?
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2016/02/18 :  16:04:52  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Om vi jag får säga några ord om ljudkvalitet så är en katodföljare med ecc82 något av det sämsta som går att hitta...
välj någon rör med högre branthet ! om vi tar ett "standardrör" som ECC81 så låter det redan bättre
och som sagt, en white follower med samma rör låter ljusår mycket bättre.
Om vi tillåts svära lite i kyrkan.. en j-fet följare kan ju matas med glödspänningen , och får med lätthet plats i lådan med minimala ingrepp ,så originalet blir lätt att återställa .

En variant med ECF80 är trioden som följare och pentoddelen som konstantströmkälla mellan katod och jord.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2016/02/18 16:26:45
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2016/02/21 :  18:27:13  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Som det verkar borde det gå attt bygga en "hederlig" katodföljare med hjälp av 2st ECF80.

Det gäller då egentligen bara att ta fram rätt parametrar.
Några goda tips på vägen på vad jag ska tänka på?

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000