HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Gustard U12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/01/16 :  12:11:58  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Vill börja med att säga att detta bara är reflektioner och inte någon seriös test av denna apparat, då flera olika variabler påverkar samtidigt. Ta det jag skriver med en nypa salt och testa själv.

För att spela upp musik från min laptop (Spotify och Foobar2000) har jag använt en M2tech hiface two, usb till spdif omvandlare. Denna gör sitt jobb utan någon usb kabel eller extern strömförsörjning. Negativt är att den tappar kontakten med datorn ibland, då får man ta ut den och sätta in den igen så fungerar den.

Läser man omdömen på olika forum får Gustard U10 bättre betyg än hiface two. Har inte läst någon som anser att hiface two låter bättre än U10. Gustard U12 är en förbättrad variant av U10 som även har en display för att visa samplingsfrekvens. Det följde inte med någon usb kabel till U12. Så jag provade först med en som var till en extern HD.
När allt var inkopplat och drivrutinen installerad till PC, som Norton antivirus dessutom ser som otyg, var första intrycket att detta lät klart sämre än hiface two. Kantigt och trist, som att det behövde spelas in. Jag lät den spela in sig några dygn, men fortfarande var det inte så kul att spela musik.

Efter att ha läst denna tråd köpte jag en ny usb kabel: http://www.head-fi.org/t/718548/whats-the-best-usb-audio-cable-for-the-money
Belkin Gold Series 6-Foot USB A to B. Den kostade bara 60 spänn.
Första intrycket var att nu föll allt på plats. Systemet hade aldrig låtit så bra innan när det var kallt och nystartat. Det lät som att det redan varit igång flera timmar, det var kul att spela musik från första början.

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/01/16 :  14:03:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant läsning då min Gustard U12 är någonstans mellan Kina och Sverige!

Var hittade du den kabeln för 60 spänn?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/01/16 :  15:57:37  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
http://www.amazon.com/Belkin-Gold-Series-6-Foot-Cable/dp/B00004Z5T2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/16 :  16:11:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hörni, ni kan väl skriva lite intryck vartefter i den hör tråden?
Eftersom jag är en av dem som upplevde Gustard U10 som tydligt bättre än HiFace Two så är jag givetvis intresserad av uppföljare också!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/01/16 :  16:47:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har för dåliga öron och anläggning för att skriva en recension.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/01/17 :  17:50:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag har för dåliga öron och anläggning för att skriva en recension.
Tror jag inte. Fick leta ett tag efter bild och de där grejerna spelar nog tillräckligt bra. Och om folk visset vad jag stoppat in i anläggningen,så skulle nog inte mina intryck heller tas på så stort allvar. Huvudsaken att man själv blir nöjd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/17 :  19:59:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Äh, självklart kan du skriva en recension! Det är ju inte kalla fakta man presenterar, bara ens egna subjektiva intryck! Jag tycker iaf att det är skoj att läsa andras intryck av pryttlar eller musik, det är ju därför jag hänger här...


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/01/27 :  11:43:07  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
@sladdbarn
Har den kommit fram?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/01/27 :  11:50:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nej, bör komma när som. Lång väntan...

Edit: nu är den inkopplad men har inte hunnit lyssna så mycket.
Rent fysiskt är de första intrycken bra, känns gedigen!

Har du provat de olika utgångarna från den? Eller kanske läst på nätet om vilken
som funkar bäst, beror väl förvisso på vad som sitter efter också

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2016/01/31 14:49:45
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/01/31 :  18:34:31  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Hade optisk, coax och XLR inkopplade samtidigt.
Valde sen ingång med fjärren till dacen.

Hörde ingen större skillnad.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/02/01 :  07:34:01  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Hörde ingen större skillnad.

Hur fördelades sig den skillnad du hörde mellan de olika ingångarna?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/02/01 :  11:14:14  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Testade inte jättemycket för har redan bestämt mig för XLR.
Skillnaden var mer åt roligare att spela med XLR än några tydliga ljudmässiga skillnader.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2016/02/01 :  21:51:19  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Har någon tittat på denna? Någon som har provat?

GUSTARD DAC-X12 ES9018 XMOS 32Bit / 384KHz DSD DOP Decoder with USB

http://www.amazon.com/GUSTARD-DAC-X12-ES9018-384KHz-Decoder/dp/B00RCUC94Q

Gustard X12 Review

https://www.youtube.com/watch?v=gBLOtZYV6A8

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00RCUC94Q/ref=dp_olp_0?ie=UTF8&condition=all


Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/06 :  17:36:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kan någon tipsa mig hur jag får ljud ur datorn med den här Gustard U12 ? Jag vet att jag är en idiot när det gäller datorer men ...., Följer med någon konstig skiva om Kamerauppladningdroppbox där man ska betala en summa , är detta något dåligt skämt ifrån Kineserna eller är jag hjärndöd ?
Allt är korrekt inkopplat korrekt. Är bra sugen på att koppla in hiFacen igen det funkande i alla fall
Nu testade jag med den gamla inkopplingen och allt är tyst även där nu...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/03/06 17:58:20
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/03/06 :  18:09:50  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Titta på skivan i utforskaren och kör "setup", eller vad nu filen heter.
Sen måste du också välja Gustard som uppspelare.
Kontrollpanel - Maskinvara och ljud - Ljud.
Gör sen Gustard till standard.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/06 :  18:19:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har precis kopplat in en CD-spelare för att kolla att inte försteg eller slutsteg var paj och inget var fel där, men jag undra ändå varför det inte blev ljud med den gamla kopplingen med hiFacen för jag har inte varit inne och ändrat något i burken ?
Men jag ska göra som du säger när orken kommer tillbaka, ikväll eller i morgon

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/06 :  21:01:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Skrev ett längre inlägg om vad jag försökt igen men det försvann, har uppenbarligen inte i närheten av era kunskaper när det gäller datorer så om ingen kan förklara detta på ett "mycket enkelt" sätt så är min Gustard till salu, jag återgår hellre till ljud som funkar än inget alls.Är mest förvånad över den där skivan med kamerauppladning för att försvara mina minnen och det kostar också när man trycker vidare på den....

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/03/06 21:05:40
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/03/06 :  21:10:30  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Fast den kan inte fungera utan drivrutin.
Jag kan maila dig min som fungerade om du vill?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/06 :  22:10:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Gärna, kan ju alltid testa. Sedan får vi se hur mina kunskaper klarar detta denna gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/03/07 :  00:48:32  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jag har inte u12 utan en äldre variant. Fick lov att signera drivrutinerna eller liknade för att det skulle fungera. Hade win 8 när jag gjorde det. Har win 10 nu men minns ej om det var något meck för att få till det.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/07 :  09:38:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Säger XMOS XS1 U8 MFA (ST) ?
Eller XMOS-STEREO-USB-AUDIO-Class2-Driver ?
Er något?
För ljudet funkar, frågan är ändå om jag gjort allt rätt för att få ut bästa möjliga ljud ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/03/07 :  09:51:32  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
japp det stämmer
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/24 :  13:05:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tog chansen att prova en U12! Ska bli spännande att jämföra den med U10, men jag är mycket tveksam till att det är några tydliga skillnader.
Hur gick det för dig FBK? Du fick fart på grejerna förstod jag det som?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/03/24 :  13:59:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Jag har för dåliga öron och anläggning för att skriva en recension.


Jag hade rätt, hör ingen skillnad men jag tycker att utnivån blir låg jämfört med optisk ut från min macbook? (har macmini nu)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/24 :  16:01:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jaså? Det var lite förvånande?
Jag har inte jämfört med optisk ut men upplever U10 som att den ligger högt i utnivå, kanske en dB över andra digitala ingångar.
Eller så är känsligheten högre på min DACs AES/EBU ingång..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2019/04/08 :  14:41:23  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Har nu bytt ut Belkin USB mot Transparent.
En helt annan prisklass men värt varenda krona.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000