HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Kabeltest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/03 :  16:52:29  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Nu har jag hämtat utmanarna till min nuvarande uppsättning, en engelsman och en svensk.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/03 :  17:14:52  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
spännande, berätta mer!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/03 :  17:27:29  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Min nuvarande uppsättning är NO Vishnu till min IsoTek Aqarius och sedan genomgående Vishnu. Från CD NO Frey, från försteg till slutsteget Siltech 770i och därifrån Kimber Monocle XL.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/03 :  22:03:13  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
PÅ vilka platser ska det testas?
Ström, signal lr HT?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/07 :  17:21:40  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Den första inkopplad mellan CD och försteg, en svart en.
Får låta den sitta ett tag innan jag lyssnar mer ingående.
Den har i alla fall passerat första nålsögat, Miles Davis "Stella by Starlight".

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/12 :  16:33:58  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Har haft den första inkopplat i fem dagar nu och jämfört med NO Frey och ganska jämt skägg. Låter lite rundare utan att tappa skärpan och energi i toppen.
Utmanaren är Tellurium Q Ultra Black Graphite XLR.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2013/01/30 16:23:04
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/26 :  16:48:51  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En liten bakgrund till testen:
Tanken var att testa både signalkablar och högtalarkablar.
Mot nuvarande uppsättning med NO Frey hfrån CD till försteg, Siltech 770i till slutsteget och Kimber Monocle XL.
Allt blev lite förskjutet tidsmässigt, yåtanken var att göra det under jul-och nyårshelgen, med de dök upp efter nyår.
De som skulle testas var Tellurium Q Ultra Black Graphite och Jorma No:3.

Började med att koppla in Tellurium mellan CD och försteg, lär det vara i 2 dagar utan att lyssna speciellt aktivt. Sedan inleddes den mera nogrann lyssningen, under ett flertal dagar innan jag anslöt nästa kabel mellan försteg och slutsteget.

Så hur blev det då jämfört med nuvarande uppställning?
Upplevde den största skillnaden i bytet mellan CD och försteg.

Tellurium Q tillförde lite mera kropp i ljudbilden utan att för den skull dämpa de övre tonerna och inte förstärka de nedersta, möjligen lite fastare bas.

Högtalarkablarna kunde jag tyvärr inte testa då jag inte haft möjlighet att ansluta dem till mitt slutsteg, tack vare att de var utrustade med banankontakter.
Får bli en annan gång.

Resumé, kan utan vidare tvekan tänka mig att köpa Tellurium Q Ultra Black Graphite upplevelsen var helt klart positiv i mitt system.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2013/01/30 16:28:08
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/01/26 :  19:46:43  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Med ett öppet sinne är det roligt att testa.

Ska försöka ta mig hem till dig om inbjudan står kvar?

/byZan
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/27 :  20:27:29  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Dörren står öppen, avståndet är ju inte avskräckande.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/01/30 :  17:16:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vågar du verkligen lämna dörren öppen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/01/30 :  18:38:33  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Känner ingen större oro inför ett besök av byZan, tror inte att jag har något som han vill ha av mina prylar. Det skulle var slutsteget så att han kan köra bryggat i stugan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/01/30 :  18:51:48  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply


Eller är det tvärtom Figge?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/03/02 :  19:15:47  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Nästa vecka testar vi nya.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/03/06 :  18:09:01  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Senaste testobjektet gav en upplevelse som att ha tvättat fönstren på våren, allt klarare och mer hörbart utan att tappa bottendraget.
Samt till ungefär samma pengar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/03/17 :  15:01:44  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En liten resume av vad som hänt:
Kabelutvärdering del 2:
Har under den senaste tiden lyssnat på lite olika kablar i mitt system.
Systemet består av:
CD-spelare Audio Aero Capitole II
Försteg Music First Classic Silver versionen
Slutsteg Mark Levinson 335
Högtalare Verity Rienzi
Nuvarande kablar är ett litet hopkok från flera tillverkare, först NO Frey, #8221;Siltech 770 i#8221; och Kimber Monocle XL.
Börjar med att göra en liten kommentar kring Siltech-kabeln, köpte den för ganska precis ett år sedan och haft den mellan försteget och slutsteget sedan dess.
Var på väg att sälja den för ett tag sedan i till förmån för annan kabel, med det visade sig att den inte är en äkta Siltech, verifierat från Holland, ridå ner. Inget att anmärka ljudmässigt men undran kom, hur bra är orginalkabeln? Men varför ha en kopia, främst vid en eventuell vidareförsäljning, kändes inte rätt rent moraliskt. Allt såg väldigt realistiskt ut både kablar och förpackning, men det saknades ett intyg på kablarna. Det var i det skedet jag kontaktade Siltech och fick mina misstankar bekräftade.
Min fösta testperiod var med Tellurium Q Graphite XLR, först mellan CD och försteg som ersättare till Frey. Gav mer organiskt ljud i mitt system, framför allt på röster, hördes som väldigt behaglig utan att tappa skärpan och ett litet tillskott i de nedre registren. Testades även senare mellan försteg och slutsteg, inte lika stor påverkan där, så Siltech kopian kanske inte är så dålig ändå.
Tanken var att testa även Tellurium Q Black högtalarkablarna med dem kom med bananer och det fungera inte på slutsteget.
Klar rekommendation om man har ett system som upplevs som ljust och påträngande.
Med i lådan var även en uppsättning från Jorma Design med signalkabel No 3 och även högtalarkabel i samma serie som jag tyvärr inte han med at testa.
Tack Lasses Hifi för lånet
Tiden gick och jag en köpte en Kimber KCAG som jag upplevde som ett steg upp från Frey, lite mer av allt. Synergieffekt med högtalarkabeln?
Har även hört kabeln i två andra välbekanta system där förbättringen var lika påtaglig eller större.

Tanken föddes då det kanske finns en större potential i systemet mot vad jag trodde innan.

Fortsättning följer..................

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2013/03/18 07:54:21
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/04/04 :  18:21:59  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Fick tips om att testa en annan kabel från en ny kabelaktör på marknaden, Vertere.Företaget är grundat av den inte helt okände Touraj Moghaddam.
http://www.vertereacoustics.com/products

Började med att testa deras billigare Vertere Pulse B XLR mellan CD och försteget mot mina gamla referenser Frey och KCAG och upplevde en skillnad som jag först inte trodde var möjlig.
Allt blev mycket tydligare i återgivningen av speciellt röster där det var möjligt att höra mer av karaktären i personens röst. Lite som att dialekten i en röst framträder tydligare, det var på skivan med Ane Bruun som jag märkte det först. Sen även på andra artisters alster som blev så mycket tydligare i sin presentation.
Andra saker som också märktes var bättre definition av bas, en klarare diskantåtergivning utan att det för den skull blev vasst eller hårt utan bara tydligare. Ungefär samma upplevelse som ett nytvättat fönster, vyn framträder så mycket tydligare utan vinterns skitränder på rutan.
Sen finns det tyvärr ett ytterligare snäpp upp från Pulse B då är det Pulse B Reference med bättre kontakter de som är på Pulse och Pulse R.
Har fått låna ett set med Pulse R nu, utan att ha lyssnat speciellt länge så min enda kommentar än så länge.
Djävla Ulf och Kent att ni födde tanken på att överhuvudtaget att testa dessa. Suck.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/04/04 :  23:44:16  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lyssnade ikväll på figges anläggning och det lät mer öppet än tidigare.
Det var inte svårt att höra, det är något speciellt. Grattis!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/04/05 :  18:51:13  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Grattis till en utgift som blir minst 3 gånger så stor som jag trodde.
Lämnade tillbaka de lånade Pulse R idag, saknaden är stor, något försvann i musiken.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/04/14 :  19:14:23  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En annan positiv erfarenhet är att jag kan spela på lägre volym och ändå höra lika mycket av dynamik och detaljer i musiken.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/04/17 :  10:34:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tror du gjorde rätt som slog till även om priset avskräcker. Du behöver nog inte fundera på signalkablar mer.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/05/15 :  19:23:17  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Den som blev kvar var Vertere Pulse B men önskade att det bara behövt köpa en kabel då hade jag slagit till på en Pulse R, så pass mycket bättre är den mot Pulse B.
Kommer även att testa Pulse B Ref, bara jag får tiden att räcka till.

Så den vanliga varningen gäller "har du inte råd så testa inte" Pulse R.
Uppdatering.
Har testat Pulse B Ref nu och visst är det ett snäpp upp mot den #8221;vanliga#8221; med det stora steget/förbättringen är fortfarande till Pulse R. Tyvärr.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2013/06/18 20:33:41
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/21 :  00:20:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har nu testat Pulse B och den var klart mycket bättre än jag vågade tro, blir till och fundera på finansiering...

Edited by - Snutten on 2013/05/21 00:25:10
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/24 :  09:12:16  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Blev efter mycket vånda en Pulse B Standard. Jag hoppas jag blir nöjd med tanke på priset.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/05/24 :  17:43:26  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Så att flera kan ta del av dessa produkter:
http://www.vertereacoustics.com/products
Ryktet säger att Mr T kommer till Sverige den 8-11juni.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:28:32  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Del III
Har varit och lyssnat på Pulse R, Pulse B Ref och min egen Pulse B.
Började med att lyssna på för mig välkända Ane Brun med Pulse Ref, allt finns där, öppen, bred och fin ljudbild med detaljer och bra botten.
Bytte sedan till Pulse B, då försvann lite av magin kring hennes röst, kanske lite bättre i basen. Som jag tycker lät helt ok hemma.
Vidare till Pulse B Ref, då kom den tillbaka, magin, med en lite öppnare presentation av hennes röst.
Men tyvärr inte i nivå med Pulse R.
http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=4&prodID=189

Så frågan är var gör en Pulse R bäst nytta?
Kanske räcker det med en Pulse B till slutsteget.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2013/05/29 15:17:59
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:49:46  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Intressant! Själv har jag fått en så stor förbättring att jag börjat fundera på om jag nu fått detta stora lyft, vad händer då inte med Reference eller R?
Men det är troligen så att även om det blir ett lyft till så blir det nog inte lika stort steg upp igen om jag provar Ref eller R. Sen är det ju detta med priset...:).
Jag har inte heller de allra bästa komponenter som finns vilket kanske R egentligen kräver för att komma till sin rätt. Nej jag får nog inse att plånbok saknas för detta och sikta in mig på ett test med en till Pulse B mellan för- och slutsteg. Jag ska låna en så fort det går och förmedla resultatet.

Edited by - Snutten on 2013/05/27 23:39:33
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000