HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 THAM15 - Nu ännu smidigare..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/01/02 :  18:34:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Steg 1.

Håller på att simulera ett TH i en annan tråd och satt och funderade hur i hela friden martinsson fått plats med alla paneler i THAM15 och bibehållit den simulerade volymen..
Det visade sig att så var inte fallet.. 156 liter blir den faktiska nettovolymen och då har jag inte räknat med elementvolymen..


har caddat en ritning, tagit dom faktiska måtten därifrån och stoppat in i akabak och simulerat.. det ända jag inte kompenserat för är elementvolymen...

Simulering visar en mindre hängmatta vilket stämmer mot mätningar jag sett. Simuleringen visar också på en högre avstämning vilket också verkar stämma mot faktiska mätningar.. 4-4,5Hz högre avstämning..


Orginal hornrespsimulering till vänster och den nya akabaksimuleringen till höger.. Notera att jag använt andra mätpunkter än dina, jag har gått efter lägsta spl i passbandet och använder det som känslighetsreferens då jag tycker det är mer rättvist samt lättare att använda om man jämför olika simuleringar.. i bilderna lägst ner har jag markerat topparna där max spl uppstår i lågpartiet..





Detta är din mätning.. notera hur avstämningen stämmer bättre
http://www.martinsson.cc/blog/images/THAM15_VS_MKII.jpg

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/01/02 :  18:34:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Steg 2

Då jag satt och försökte få plats med mitt TH mot en given maxvolym och samtidigt bibehålla längden på hornet började jag fundera på en stegad variant..
Har testat fram och tillbaka och det verkar gå att få till rätt bra mot simulering..

Bara för att jag var nyfiken så var jag tvungen att testa en stegad modell av THAM15 också.. Detta underlättar ju byggandet avsevärt..
har inte optimerat någonting utan bara kastat ihop det lite snabbt, men det ser ut som att tonkurvan ser möjligen aningens bättre ut...

Intressant..

ser ut såhär




1 volt mer än förra för att uppnå xmax..


Den stora vinsten med denna konstruktion är inte att man slipper vinkeln då martinsson lyckas att bara ha 1(!) vinklad bit i hela lådan..
Den stora vinsten är i att det helt plötsligt blir fantastisk lätt att såga till stag..
Att man sen inte behöver vinkla sågen inte ens en enda gång är ju ytterligare en vinst..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2016/01/02 18:38:16
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/02 :  19:49:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det gäller att såga på tusendelen annars hade det varit lättlagat...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/01/02 :  21:36:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tror på den stegade varianten, låga frekvenser verkar "blinda" för mindre skillnader (som tex volymförändringen i hörnen).

Bygg bygg bygg

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/01/02 :  21:36:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Det gäller att såga på tusendelen annars hade det varit lättlagat...


Haha. Ja.. orginal dokumentinställning är tusendelar i programmet.. brukar ändra på slutritning.. nu är ju det här bara ett första utkast. Finns intresse kan jag göra en mer komplett ritning..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000