HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HJÄLP... Nu kommer fibern. Hur tänka /koppla?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2015/10/16 :  20:35:20  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Har en gammal tjock-tv. En dvd där transporten visar tecken på att vara lite matt. Och står där också en stereo... In i förstärkaren kan kopplas 2 kanals optisk eller elektrisk spdif digital stereo 24/96 eller lägre, AES digital stereo 24/96 eller lägre. Analog rca stereo går också.

Och nu kommer snart fiberinternet. Tv kan bytas, dvd:n också. In med ny teknik, men alla dessa varianter, format och kontakter gör mig yr.

• Ska jag titta på film /konsert vill jag ju DEFINITIVT koppla in stereon!
  • Ska det tittas på barnkanalen vill jag INTE ha stereon inkopplad.
  • Vi kommer inte betala för massor av tv-kanaler, troligen inga filmkanaler.

Kanske är det så att film kan förutsättas komma strömmande via internet, eller?

Vore trevligt strömma och spela högupplöst musik på stereon, men egentligen skulle jag vilja stoppa in en bränd skiva och spela musik som jag vet är ok och inte plötsligt klipper gräsligt och sabbar både öron och diskanter...

Hur ska man tänka angående den här teknikbiten?
Vilka fallgropar ska jag undvika?

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/10/19 :  09:00:55  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Ska jag titta på film /konsert vill jag ju DEFINITIVT koppla in stereon!"
- En självklarhet!

"Ska det tittas på barnkanalen vill jag INTE ha stereon inkopplad."
- ÄR det inte bra att de som tittar på barnkanalen få lite bättre ljud än skräpet som strömmar ut från tvns "hötalare"? Men självklart inget problem. I princip alla nya tv-apparater har högtalare så...

"Vi kommer inte betala för massor av tv-kanaler, troligen inga filmkanaler."
- Fler kanaler = mer skit som flimrar...

"Kanske är det så att film kan förutsättas komma strömmande via internet, eller?"
- Netflix och HBO som exempel på "strömmingstjänster" med film/serier. Mkt trevligt.

"Vore trevligt strömma och spela högupplöst musik på stereon,"
- Strömma högupplöst musik från Internet? Inte ännu i alla fall. Spotify Premium (mp3/320) och Wimp (16/44) är inte högupplöst. Men ett trevligt komplement till sitt egna musikarkiv.

"men egentligen skulle jag vilja stoppa in en bränd skiva och spela musik som jag vet är ok och inte plötsligt klipper gräsligt och sabbar både öron och diskanter..."
- Jag har aldrig råkat ut för ovan exempel med att vare sig spotify eller wimp eller ens youtube skickar ut den typen av störningar..? Däremot så kan gamla slitna cd-skivor (speciellt brända) ge i från sig otäcka saker ibland...

"Hur ska man tänka angående den här teknikbiten?"
- Ta det lugnt, gör det enkelt men se helheten.

"Vilka fallgropar ska jag undvika?"
- Allt nytt är inte alltid bättre, men ofta...
- Mer lampor och knappar gör ingen lyckligare. I längden.
- Inte heller så låter fler högtalare bättre än två.
- Tänk noga igenom vad du (å familjen) vill kunna göra med er nya teknik, men var medveten om att man inte alltid vet vad man vill ha innan man vet om dess existens.. ;-)
Lycka till :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/10/28 :  08:20:53  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Var också vaksam på användarvänligheten! En del apparater verkar vara konstruerade för att bara ingenjören där hemma ska kunna hantera dem, dvs en sorts mer avancerad "makten över fjärkontrollen". Strömmande musik och film är väl bra, men det ska vara enkelt att hantera. Menyhanteringen på nya tv-apparater kan variera stort - och det är väl tänkt att alla i familjen ska klara av detta själva? Jag har sett sk biosystem där man haft fem fjärrkontroller för att styra de olika apparaterna och där man på olika forum diskuterat vilka olika inställningar som låter bäst - tom för att överhuvudtaget få det att låta alls... Bedrövligt.

/ B
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/10/28 :  08:39:34  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Vilken leverantör kommer du få/välja?

Tar du TV via fiber eller har du kvar marksänd och bara bredbandet via fiber?

Jag ogillar onödigt många dosor, fjärrkontroller och sladdar så jag skulle valt något som funkar smidigt.
Tex modul till TVn istället för separat box och extra fjärr, typ Boxer, Canal Digital osv
Telia har någon app som bara funkar med vissa Samsung apparater men då slipper du extra box och extra fjärr (bredbands-tv)

Ut från TVn optiskt till din förstärkare.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/01/13 :  11:51:59  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej, intressanta frågor, här är min upsättning o mina tankar.

Har stor 2 kanalsanläggning med horn o rörspisar mm. (kortsida i rummet) där jag kan jag även slå på surroundkanaler samt projektor med 114"duk.

52" tv på långsidan i rummet så jag från samma soffor som står i vinkel (2st) kan titta på tv. Har en dator med bluerayläsare kopplat till tv o projektor samt ett lynxljudkort för att spela upp musiken på stora anläggningen.

Har CanalDigital för att få HD kanalerna men tittar mer eller mindre ALDRIG på parabolen.
Har småbarn så det blir mycket tecknat.

Projektor o film används nästan aldrig utan uteslutande används Tv:n o Netflix där barnen har tecknat och vi har serier mm. Det är lagom med 45min när "vi vill/har tid"

Det är för krångligt o omständigt med projektorn o dra igång allt så det får oftast vara.
Det som skulle vara smidigt är att ha en välljudande soundbar till tv:n. De verkar fungera hyffsat automagiskt när de är inkopplade till tv:n
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000