HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tonarm/pickup-matchning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/06 :  19:09:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hej folk!
Jag står i pickup-köpar-tagen och tänkte se hur pass viktigt det är med matchning av compliance för att få rätt resonansfrekvens i tonarm och pickup?
Jag var en sväng iväg på stan idag för att söka upplysning, men fick ett ganska svalt mottagande i de butiker jag besökte. Även butiker som sålde pickuper separat verkade tycka det inte var något man behövde ha några tankar kring (inga butiksnamn nämnda).

Uträkningen jag hittade på nätet var:
Resonansfrekvens = 159 / #8730;(tonarmens effektiva massa + pickupens vikt (plus ev. skruv om ej inräknade) * (compliance)

Önskad resonansfrekvens mellan 9 och 13 Hz.
Varför just detta önskade interval vet jag heller ej.

Om viktigt. Vad fler (om några) saker är viktiga att tänka på när det gäller matchning?

/Fredrik

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/07 :  13:55:24  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply

Hej!

quote:
Jag står i pickup-köpar-tagen och tänkte se hur pass viktigt det är med matchning av compliance för att få rätt resonansfrekvens i tonarm och pickup?
Jag var en sväng iväg på stan idag för att söka upplysning, men fick ett ganska svalt mottagande i de butiker jag besökte. Även butiker som sålde pickuper separat verkade tycka det inte var något man behövde ha några tankar kring (inga butiksnamn nämnda).

Matchningen är viktig, oavsett vad handlaren säger.
Kunskap i ämnet är inget krav för att få sälja pickuper, tyvärr.

quote:
Uträkningen jag hittade på nätet var:
Resonansfrekvens = 159 / #8730;(tonarmens effektiva massa + pickupens vikt (plus ev. skruv om ej inräknade) * (compliance)

Det stämmer. Ursprunget ser ut så här.

f = 1000 / (2 x PI x SQRoot (M x C)) där:
f - Resonansfrekvensen i Hz
PI - 3.14159265359...
C - Pickupens compliance i µm/mN
M - Totala vikten = Tonarmens effektiva massa + pickupens vikt + montageskruvarnas vikt, i gram

Här har du en Excelfil för enkelt göra beräkningen. Du måste nog ladda ner den för att den ska fungera.

quote:
Önskad resonansfrekvens mellan 9 och 13 Hz.
Varför just detta önskade interval vet jag heller ej.

Utsätter du pickup/tonarm för påverkan som ligger i resonansområdet kommer pickup/tonarm att komma i gungning och pickupens utsignal kommer att öka ganska mycket. Amplituden (spänningsmässigt) kan faktiskt öka till det dubbla, d.v.s +6dB. Det blir som en bil med dåliga stötdämpare. I en viss hastighet kommer hela bilen i självsvängning vid ett gupp.

För att slippa att detta fenomenet uppstår så vill man lägga resonansfrekvensen över de lågfrekventa störningarna (oftast under 5 Hz) som buckliga eller ocentrerade skivor, rumble, verkets egenresonans, skivspelarhyllans egenresonans men samtidigt lägre än de lägsta frekvenserna som finns inspelade på skivan (ungefär 20Hz).

Nu kommer inte de teoretiska beräkningarna ovan att stämma till 100%, men nära nog.

Om du använder en pickup med låg compliance tillsammans med en tonarm med för låg effektiv massa kommer resonansen att triggas igång av de lägsta tonerna i inspelningen. Det låter inte roligt och du kan t.o.m. förstöra skivan. I vissa lägen kan faktiskt nålen hoppa ur spåret.

Vissa lätta tonarmar är utrustade med någon form av dämpning, oftast ett oljebad och då kan man "lura" fysiken att armen är tyngre än vad den egentligen är.

Bilden är lånad från http://www.audiokarma.org/

Ett annat sätt att lösa problemet ovan är att skaffa tyngre montageskruvar, typ Soundsmith EZ Mount.
Kravet är dock att motvikten är tillräckligt tung för att kunna justera in rätt VTF (nåltryck).

quote:
Om viktigt. Vad fler (om några) saker är viktiga att tänka på när det gäller matchning?

Saknar din tonarm möjlighet till VTA justering så bör du nog kolla så att du inte hamnar helt åt he__te. Olika pickuper har olika höjd från nålspetsen till montageytan.
Tyvärr skriver sällan tillverkaren ut det måttet.
Visserligen kan man kompensera med tjockleken på mattan, eller shimsa mellan pickup och tonarm, men det kan bli en tidsödande process att hitta rätt.
VTA:n påverkar slutresultatet ganska mycket.

Kolla också att ditt RIAA (eller förstärkarens phoningång) klarar av pickupen du väljer.
Kommer du att välja en MC-pickup så måste RIAA:t ha tillräcklig förstärkning och du måste kunna ställa in en någolunda korrekt belastningsimpedans.

Väljer du däremot en MM-pickup så brukar inte förstärkningen vara ett problem och specen för MM-pickupers belastning brukar nästan alltid vara 47Kohm, men däremot kan de vara känsliga för belastningskapacitansen (= skivspelar-kabelns totala kapacitans + RIAA-stegets ingångskapacitans).

Belastningskapacitansen påverkar de övre frekvenserna ganska mycket, hur mycket beror på den valda pickupens inre induktans och dess lindningsresistans.

Bilden är lånad från http://sound.westhost.com/articles/cartridge-loading.html#s3

Vi tar ett exempel:
Den tonarm som vi använder har en total kabelkapacitans på ungefär 300 pf (ett vanligt värde) och det använda RIAA-steget har en ingångskapacitans på 100pf.
Om vi nu monterar t.ex. en Ortofon 2M Red som vill ha 150-300 pF belastningskapacitans så ser vi att 100pf i RIAA:t + kabelkapacitansen ger oss 400pf, vilket är utanför området för den här pickupen.

Titta på bilden ovan så ser du vad som händer vid ett högre värde. Grön kurva vs röd.

I vårt exempel kommer vi ju inte lägre än 400pf utan att byta ut eller korta kabeln från skivspelaren.

Hade vi istället valt en Ortofon OM 5E som vill ha 200-600pf hade vi inte fått några problem (300pf+100pf=400pf)

Nu är jag mycket väl medveten om att många som läst detta bara sitter och skakar på huvudet. "Det spelar inte så stor roll, man hör ändå ingen skillnad, osv" är ganska typiska kommentarer från de som inte har hört skillnaden på en perfekt optimerad vinylrigg och en som bara är ihopkastad utan att man har tagit hänsyn till att prylarna fungerar optimal tillsammans.

Hoppas att jag inte rörde till det för dig, men vill man få ut det maximala ur sin "investering" så finns det inga genvägar.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

Edited by - Tomas.PEO on 2015/08/07 13:56:14
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/07 :  16:00:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ett riktigt stort tack för ett exemplariskt svar! Du rörde verkligen inte till saker. Detta var precis vad jag undrade och misstänkte, dels efter att läst på nätet och det var inte helt förvånande att butikerna svarade som de gjorde, precis som du skriver.
Jag hade helt missat att tänka på den undre resonansfrekvensen, tänkte inte ojämna skivor, buller utifrån mm. och tänkte att allt lägre var bra då det allt som oftast skulle ligga under audioområdet.
Armen jag tänkte välja (en Jelco SA-750D) har hyfsade inställningsmöjligheter för VTA mm. Även oljedämpning för armen. Däremot tror jag inte armen är så väldigt lätt. 13,48 gram effektiv massa enl. vad jag hittat på nätet. Jag misstänker att det är beroende av ett ganska tungt tonarmsskal (?) 12 gram. Finns det någon anledning till att ha ett tyngre tonarmsskal med tanke på vad du skrev om tyngre montageskruvar? eller är det endast om man har en specifik pickup med låg compliance, låg vikt och en lätt tonarm?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/10 :  22:40:09  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Ett riktigt stort tack för ett exemplariskt svar!

Varsågod.

quote:
Finns det någon anledning till att ha ett tyngre tonarmsskal med tanke på vad du skrev om tyngre montageskruvar? eller är det endast om man har en specifik pickup med låg compliance, låg vikt och en lätt tonarm?

Med risk att bli onödigt teoretisk, men om vi säger så här: ju tyngre "nosen" på armen är (pickup + (ev. tonarmsskal) + skruvar), desto längre bak måste du ha motvikten för att kunna väga av armen och ju längre ifrån tonarmslagringen (pivot) motvikten är, desto större blir tonarmens effektiva massa.
Det är ingen jättestor skillnad, men definitivt inte försumbar.

Det här kan kännas konstigt, men vill du sänka armens effektiva massa så ska du ha en så tung motvikt som möjligt.
Det går att beräkna detta teoretiskt och det har jag också gjort en gång i tiden, men jag hittar inte formeln, bara mina tidigare beräkningsresultat. Det fanns en Excelfil (EMC.xls) på nätet tidigare för att förenkla beräkningen, men jag kan inte hitta den heller.
Är det någon som har den?

Som sagt, ju längre ifrån pivot motvikten sitter, desto större tillskott till armens effektiva massa gör den.
Jag bytte ut en 50 grams motvikt mot en på 88 gram på en tonarm vilket gjorde att jag kunde flytta fram motvikten från 24 till 13,5 mm från pivot och det minskade den effektiva massan med ungefär 2 gram (teoretiskt).

Lättar man däremot tonarmsskalet med 1 gram (eller med lättare skruvar), minskar den effektiva massan med (nästan) lika mycket.
(tittar du i formeln för beräkning av tonarmsresonansen så lägger man oförkortat pickupens + skruvarnas vikt till tonarmens effektiva massa. Det är inte helt rätt, men nästan)

Viktskillnaden sker ju väldigt långt från pivot och har därför stor påverkan. Tack vare en lättare "nosvikt" hamnar då också motvikten lite närmre pivot vilket även minskar den effektiva massan lite till. Minskningen blir totalt i storleksordningen 1,1 -1,2 gram.
Not so fuckin' bad, eller hur?

Alltså, har man en arm som är på gränsen till för tung för pickupen, välj då ett lätt tonarmsskal och så lätta skruvar som möjligt. Det är där du får störst påverkan. Har du möjlighet att välja motvikt, välj då en så tung motvikt som möjligt, det gör ju faktiskt lite nytta det också.

Så det korta svaret på din fråga är: Nej.

13,48 gram effektiv massa är nog ett ganska bra värde idag, förvånandsvärt många av dagens "roliga" pickuper har en compliance som kräver en så pass tung arm.
Ett 3 gram lättare tonarmsskal så har du fått en tonarm med 10 gram effektiv massa istället, så det lär inte bli några problem.

Som du kanske föstår så brinner jag lite extra för den här delen av hifi-hobbyn. Optimering av den analoga avspelningen tar sig nästan religiösa former för mig, och därför kan jag ha lite svårt att hejda mig. Förlåt om jag svävar iväg!

Vilken/vilka pickuper är du intresserad av?

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000