HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp sökes. Data på röret Tungsram OP10/500
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2015/03/12 :  07:52:05  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Har letat ganska mycket efter data. Det finns lite info på radiomuseum.org men uppgift om t ex anodlast saknas. Det finns ett besläktat rör som heter OP10/400 men inte heller det har jag sett något datablad på.

Det finns anledning att tro att det är tillverkat ca 1948-49 i Ungern. Så finns det i en (läsbar) rörbok ska det nog vara någon utgiven i Tyskland och tryckt ca 1948-52. Det verkar inte ha varit någon långlivad produktion.

Vidare har jag sett japanska sidor med byggen med röret och där dras det vidlyftiga jämförelser med välkända och mytomspunna trioder. Men inga data.

Jag har gått bet på det här helt enkelt.

Alla tips välkomnas.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/03/12 :  08:22:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2015/03/13 07:45:13
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2015/03/12 :  09:42:38  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Jo det är väl typ den första träffen google och bing hostar upp.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/12 :  10:06:03  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Har du ett så kan vi ju plotta upp det lite försiktigt. En DHT med en anodförlust på några watt, låg mu, lågt Ra kan vi ju gissa oss till.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/03/12 :  15:44:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
OP10/500 står nog för max 500 volt anodspänning med 4 volts glöd är det nog att betrakta som en PX 25 eller liknande. Max 25 watts anodförlust samt belastningimpedans c:a 3 kohm. För säkerhets skull kan anodförlusten och anodspänningen väljas lägre, 15 watt och 300 volt tex.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2015/03/12 :  21:02:06  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Erik, du har så rätt angående de 500 volten. Anodförlust har jag sett angetts till 10W, riktigheten i det kan jag som sagt inte stå för men det "känns" vettigt.

Jag har inte skaffat de här för att driva dom hårt och hoppas på 300B-styrka utan de såg intressanta ut och var billigare än allt annat jag sett. Nu har de gått upp i pris så jag kände att det var dags att göra något med dom eller sälja.

Tack alla för input. Det inkluderar även dig Fixarstig! Såg i efterhand att mitt svar kunde uppfattas som drygt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000