HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på stereomöbel typ JBL Paragon?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2015/02/21 :  17:49:08  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Hejsan!

Föll lite för JBL Paragon efter att jag såg bilder på den i tråden med stora system.
Satt och funderade på om det finns några nya designer på liknande högtalare, som man kan lyckas att bygga själv?

Får gärna vara lite hornbas principer osv :)

Med vänlig hälsning, Micke

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/22 :  12:19:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL Metregon. Fattigmans Paragon. Utan horn.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2015/02/22 :  14:58:57  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Frågan är väl om inte JBL Everest DD66000 är bättre som högtalare.
http://hometheaterreview.com/jbl-project-everest-dd66000-loudspeaker/
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2015/02/23 :  16:32:08  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
More10: Jo den såg jag med när jag googlade runt :)
gcs: Jo det är nog mycket som är bättre än Paragonen.

Tanken kanske försvann lite, iden var ju att ha en hifimöbel att spela musik i ett hus med öppen planlösning.
Lite roligare att bygga sig en cool möbel än att köpa en B&W Zeppelin tänkte jag.

Men det verkar svårfunnet.

MVH Micke

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/23 :  22:46:02  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du får nog gå långt tillbaka i tiden för att hitta inspiration. Varför inte integrera spelare och förstärkare också?

Fast en modern grunka kan ju ha spelaren under och en rörförstärkare på toppen.

Du kan ju göra en 2,5-vägs. Diskanthorn, tolvor eller tior under och sen resten en stor subbas. Kan ju bli ganska fräckt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2015/02/23 22:47:08
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2015/03/10 :  21:25:41  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
http://design-milk.com/symbol-stereo-console-part-furniture-part-audio-component/
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/03/15 :  21:48:49  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Den svarta Metrogonen är snyggast tycker jag, se här

Jag tror man kan hitta ritningar på nätet om man vill bygga en kopia.

I denna kan man givetvis bygga in ett lämpligt slutsteg och en strömmare. Därefter fixar man en ställning/anslutning för sin mobil eller surfplatta. Sedan gäller det att möblera resten av rummet i Art Deco-stil förstås :-)
Typ så här?

/ B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000