HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det började med ett besök..Yuichi A290S i plywood.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/03/04 :  12:26:03  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tobbe, det får bli nästa projekt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/03/04 :  19:25:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Fint arbete Marko
Något som slog mig är att man även skulle kunna svarva en platta med rätt kurvatur, som man sedan delar i 4 delar
/Pix


Tänkte exakt likadant.

/PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/04 :  20:42:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Fint arbete Marko
Något som slog mig är att man även skulle kunna svarva en platta med rätt kurvatur, som man sedan delar i 4 delar
/Pix


Den tanken har faktiskt inte slagit mig alls
Bra idé! Men att genomföra det på just den här modellen blir väl kanske svårt. Radien på hornet är drygt 400 mm vilket skulle innebära att själva ämnet skulle bli drygt 800 mm i diameter och drygt 90 i tjocklek. Vem har en sån svarv
Har faktiskt funderingar på att tillverka ett par av entumsvarianten.
Då skulle ju faktiskt idén fungera.
Radien på det hornet är ca 180 mm vilket i så fall skulle kräva ett svarvämne på 400 mm och en tjocklek på drygt 80 mm. Dubb höjd på minst 250 mm.
När jag tänker efter så blir ju det en rejäl kloss att svarva i det också.
På fredag tänkte jag påbörja arbetet med sidostyckena. Tänkte använda stämjärn, bandslip och fräs.
Bilder kommer!

Edit; stavfel.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2015/03/04 20:44:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/04 :  20:56:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du får väl höra med SKF om de har en karusellsvarv över.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/05 :  19:24:50  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Karusellsvarv, det är väl en sån man svarvar lagerbanor till såna gigantiska kullager? Om man hade en sån så skulle man kunna svarva både det ena och det andra

Förberedelser inför morgondagens arbete;



Har markerat ut var jag ska hugga och fräsa bort material för att få till rätt form. Hade behövt en så gammal hederlig rasp man hade på träslöjden i skolan, men jag har tyvärr ingen.
Ovanpå ligger ett prov på ytbehandlingen. Det blir båtlack från Biltema. Högblank lack som flyter ut jättefint. Tänkte lägga på lacken med pensel, mellanslipa och göra slutfinishen med kompressor och spruta.

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/06 :  17:08:44  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då är alla 4 sidostycken så gott som färdiga.
Den yttre linjen är själva hornkurvan och den inre är den linje som jag jobbat efter för att få en jämn utfasning mot själva kurvformen på sidostycket.
En bild innan bearbetningen startat.


DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/06 :  17:10:17  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stämjärn från Biltema


DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/06 :  17:12:20  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Efter en omgång med bandslipmaskinen med 60 och 100 papper.


DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/06 :  17:17:07  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Slutligen en test mot bottenstycket.
Jag är inte riktigt nöjd ännu. Gjorde en mall av en liten pappskiva för att hålla koll på att formen blir rätt.
Jag måste finjustera alla bitar lite till. En fil och slipkloss med sandpapper i olika grovlek för att få till slutfinishen.


DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/03/06 :  18:42:02  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
När kommer hemsidan upp för beställningar?

Ser bra ut!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/03/06 :  19:29:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här är ett riktigt bra jobb

Impad.//PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/06 :  20:29:37  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Kör hårt marko. Det där blir superfint.

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/06 :  21:11:32  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack för glada tillrop
Tomas; Någon produktionslinje är nog inte planerad, möjligtvis att jag gör entumsvarianten längre fram i vår. Får hem ett par JBL 2426 till sommaren. Jag och Wing Zero tänkte eventuellt bygga den mindre varianten.
Har lite annat som måste avslutas först. En Thorens TD150 mkII som ska få ny plint och annan tonarm. Den är visserligen nästan färdig. Sen har jag en Firstwatt F5 som för tillfället bara går på en kanal

DIY och rör.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2015/03/07 :  02:19:49  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Mycket fint arbete! Jag har länge tänkt göra trähorn likaledes, men har för många andra problem, som måste lösas först. Jag följer detta projekt med stort intresse. Lycka till i fortsättningen!



Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/07 :  10:20:13  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Allt har inte gått helt som planerat.
När jag fräste halvorna så slant jag några gånger. Själva fräsjiggen är inte helt "solid as a rock". Dessutom så var jag lite väl försiktig med att ta bort överflödigt material vilket gjorde att fräsen vid några tillfällen "vandrade" iväg och gjorde onödigt djupa spår i blocket.
På bilden har jag blandat spån från fräsningen med lack och spacklat upp ytan. Ska jämna till det hela med vanlig skakslip och fint papper när smeten har stelnat.
Man lär sig av sina misstag!
När hornen är helt klara så tänkte jag sammanfatta hela projektet, vad som gått bra och vad jag skulle ha gjort annorlunda. Lite tips om verktyg etc. kommer också. I händelse av att någon kanske vill bygga liknande horn framöver.


DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/14 :  08:54:09  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då har jag börjat montera ihop bitarna.
På bilden ser man hur jag har missat i fräsningen, men jag hoppas att det inte blir så synligt när fenorna och locket är på plats.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/03/14 :  10:33:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det kommer nog att bli fint när allt är på plats!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/16 :  12:56:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Har fått lägga ner lite arbete på att passa ihop alla bitar. Nikwin var över i lördags och kom med lite goda råd.
Nu är alla bitar klara att monteras ihop, dock så är inte adapterplattan klar ännu. Den vill jag göra sist. Den är kapad i rätt mått.
Här är några bilder från dagens arbete.

Fenor på tork.

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/16 :  12:59:02  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Lackning påbörjad!



DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/16 :  13:29:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Snyggt Marko.

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:26:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då har jag kommit en liten bit till på väg. Idag har jag lackat, slipat, lackat, slipat.... Materialet sugen i sig lacken ganska ordentligt i början vilket gör att träfibrerna reser sig vilket gör att man får slipa en del.
Här följer några bilder från dagens arbete.
Hade ju tänkt att göra adapterplattan sist av allt men kom på att det blir mer eller mindre omöjligt att passa in plattan då fenor och lock är på plats så jag började lite idag. Har nästan sågat igenom för hålet till drivern.
På översta plattan syns markeringarna hur övergången från runt till kvadriskt ska bli. Kanterna ska fasas ur. Lägger upp en bild sen när det är klart.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2015/03/17 17:28:40
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:30:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Fenorna limmas på plats med 2 komponentslim. Tack för lånet av tvingarna Kristofer!


DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:31:59  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då är samtliga fenor på plats! Mer bilder kommer imorgon.


DIY och rör.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:43:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:58:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Såja, på med dom andra halvorna nu också så vi får provköra dom.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000