Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 15:24:36
|
quote: Jag tycker att det är alltid oproportionerlig mycket mer fokus när folk bli dödade i västvärlden men ignoreras och negligeras när mycket värre grejer händer på "andra sidan".
Allt för sant Ninja!
Om det blev samma uppmärksamhet varje gång några mördades i Syrien, Irak, Afghanistan, nästan valfritt land i Afrika osv, skulle det innebära att media inte skulle ha mycket plats kvar på sina sidor till andra nyheter.
Vi i väst lever i en skyddad lekstuga, och vi blir väldans chockade varje gång vardagen utanför tittar in hos oss en stund.
Alla våldsbrott är förkastliga, oavsätt vem som drabbas. Vi i väst har jobbat hårt för att "förtjäna" detta, men våldsbrott oavsett från vem och mot vem, kan aldrig rättfärdigas. De kan bara förklaras. Ingen med en smartphone, platta, eller dator mm mm, kan se en kinesisk verkstadsarbetare eller afrikansk gruvslavarbetare i ögonen utan att känna en skuld. Många människor lever ett mycket ovärdigt liv för att vi skall kunna leva i vår skyddade lekstuga. Det är djup tragiskt att världen är så skev. Det ironiska i det hela är att åker man till nästan valfritt fattigt afrikanskt land är folk där glada och stolta. Tittar man runt på stan i nästan valfri europeisk stad så ser man människor som är deppiga, knaprar lyckopiller och stressar livsglädjen ur sig. Materiell "lycka" bygger uppenbarligen på medicinering och ständig jakt på mer. Vi håller på att stressa och äta ihjäl oss i väst.
Kan det finnas en gnutta underliggande skuld här nånstans kanske? |
Edited by - Circlomanen on 2015/01/08 16:17:19 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 16:42:43
|
Istället för att polarisera på mänskliga rättigheter borde man ändra frågan till,
Mänskliga skyldigheter!
Då kan man använda handling konsekvens utan att blanda in människors lika värde!
Ett rättssystem måste vi ju ha! |
Music Isn`t my hobby It`s my passion
Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 16:53:58
|
Jag tycker att vi alla är skyldiga.
Vi, "demokratisk" väljer våra regeringar och sen sitter vi passiva och nöjda framför TV, vi skickar barn i skolan som formar dom till passiva medborgare som kommer att passa perfekt den nya samhälle, passiva konsumenter. Vi nöjer oss med "smarta telefoner", Big Brothers och liknade program och blundar för allt annat... Vi gillar minsta motståndets lag.
Det trista är att den hemska dådet kommer att göra livet för alla invandrare i hela världen, mycket värre. Den häller bränsle på redan övertänt brasan och flyttar fokus från att fler lever i misär till hata-andra-andan.
|
Edited by - ninja on 2015/01/08 16:55:06 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 17:36:57
|
quote: Jag tycker att vi alla är skyldiga.
Absolut! |
Music Isn`t my hobby It`s my passion
Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 17:49:31
|
quote: Jag håller med Pac till 100% men föreslår att tråden låses.
Du har säkert rätt. Jag avslutar den här tråden med en quote samt ytterligare en hyllning ämnad för de dödade i Frankrike, deras värv och deras familjer.
quote: Man kan känna sig maktlös men jag tror man får försöka dra sitt strå till stacken genom att göra något positivt i sin närhet, allt efter egen förmåga.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|
|
|