Author |
Topic |
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 18:57:18
|
Hej! Tänkte att börja planera mitt andra rörbygge så att jag har något att pilla med under jul. När maten ska smältas och tröttnat på släkten vore det skönt att smyga iväg och löda lite. Utgångspunkt: Jag har styckat en gammal antennförstärkare som innehöll. Massor av AL4or, en gigantisk nättransformator, AZ12 likriktarrör, en stor drossel och massa annat skrot. Jag har fått testa så att rören är fräscha (tack Erik) och fick komplettera med det intressanta drivröret PC86 (o jag är inte så noga med tidsenlighet) jag vill lära mig bygga förstärkare. Det är basdelarna. Jag har försökt läsa på så mycket som jag bara orkat och fått tips i rätt riktning av några snälla själar här på forumet men nu är det dags att ta det sista klivet och sätta schemat och beställa alla andra delar.
Här är schemat jag har skissat på, det finns några frågetecken men tar mina specifika frågor efter bilden.
Strömförsörjningen: Jag jobbar med ett gammalt likriktarrör AZ12, och vad jag kan läsa ut ur dess data är att jag behöver bränna bort lite spänning. Är det rätt att sätta min R1 på den platsen för att få ner spänningen till ca 250 volt? Jag vet inte värdena på den gamla drossel, blir det något spänningsfall över en drossel som man måste räkna med? På AZ12 databladet står det att C1 ska vara på max 60uF men på alla scheman används det ofta bara 16uF. Tror ni det räcker? Hur mycket är brassa på som C2?
Jordning: Jag tänker mig av att köra en stjärnjord (eller en tjock kopparledning) som bara har en punkt till chassit som är nära ingångarna. Hit drar jag även skyddsjorden. Låter det som en bra utgångspunkt för att minimera brum?
Jag har hittat lite olika värden på katodmotståndet, mellan 150-300 ohm. Vad gör det för skillnad?
Vilka komponenter ska jag lägga krutet på? Vilka kondningar är extra viktiga? Vad är en bra kondning och var hittar men dem?
Har jag missat något väsentligt?
Detta var en början på att försöka få ihop tankarna på detta lilla bygge.
Tack o hej |
Ny med rör |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 20:09:55
|
Kul med rörbyggen, såg bilder på grejorna du bygger av i en annan tråd och det såg lovande ut. Några små synpunkter bara, helt utan anspråk på att vara absoluta sanningar:
* Anod/galler-återkoppling sägs fungera dåligt ihop med triodingångssteg. Ingångssteg med hög utimpedans verkar vara att föredra, typ pentoder eller kaskodkopplade trioder.
* Montera 1k-resistorn på ingångsrörets galler nära sockeln och använd ett kolmassamotstånd, PC86 kan vara lite vilda på att självsvänga om man låter dem.
* Högspänningen justerar du lämpligtvis genom att välja ett passande värde på C1. Börja med någon enstaka uF och öka tills du har den spänning du vill ha med rätt belastning. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 20:32:28
|
Tack för input. Angående strömförsörjningen, ska R1 bort helt och bara reglera högspänningen med C1? Om man tittar på kurvorna på databladet till AZ12, vad säger den kopplingen och kurvorna? Där har det valt C1 fast på 16uF och ändrar ett motstånd.
|
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 21:15:50
|
Svårt att tolka kurvorna när man inte vet hur mycket ström kopplingen kommer att dra eller hur mycket kopparförluster du har i nättrafo och drossel. Vissa gör stor affär av att ha så låg serieresistans som möjligt i nätdelarna och kör med överdimensionerade trafos och drosslar för att åstadkomma detta, men det är nog skonsammare för likriktaren att ha en del serieresistans ändå. Ett praktiskt tips är att du bygger så att du enkelt kan komma åt att ändra R1 och C1 så att du kan "stämma av" värdena när kretsen fungerar. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 21:22:23
|
Rt är trafoimpedansen + lindningsresistansen + seriemotståndet. Inte enbart seriemotståndet (R1). 16µ och 200µ bör räcka bra för att få det "tyst" förutsatt att drosseln har en induktans på 6~10H. då menar jag 2 kanaler.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2014/12/16 21:33:20 |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/17 : 22:35:52
|
ok då fattar jag lite mer hur man "ställer" in C1 och R1 för att få rätt DC-spänning!
Mer kommentarer på det hela bygget?
Vad ska jag tänka mer på innan jag börjar beställa hem alla prylar?
|
Ny med rör |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/12/18 : 17:17:15
|
Ett 100 ohms seriemotstånd mellan skärmgallret och trafon är inte helt fel. Potten i motkopplingskedjan 50-100 kohm tas lämpligen från skräplådan. När ett lämpligt värde erhålles kan potten ersättas med ett fast motstånd. Drivröret PC86 är ett tämligen linjärt rör varvid motkoppling över ingångsstegets katod inte är nödvändig. Detta under förutsättning att förstärkaren användes för trevlig musiklyssning, och inte tillfredställa mätnissar med ofta helt oviktiga mätdata Slutröret AL4 som tillsammans med EL3,EL6,EL11 var avsedd som slutrör i radioapparater under 30-40 talet.Dessa rör har litet gallerområde och hög känslighet(förstärkning). Av den anledningen är de mindre lämpade för fast bias. Men om man vill leka med det drivsättet kan en negativ spänning tas ut över motstånder R1 medels en resistiv spänningsdelare samt en elektrolyt med pluspolen jordad.
Röret PC 86 är en "modern" högbrant triod som kommer att ge denna förstärkare en modern touch, jämfört med trioder från tiden då AL4 mm var aktuella. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/21 : 16:46:33
|
Tack. Jag håller mig nog till en vanlig katod bias med motstånd och konding. Slänger in ett 100 ohms seriemotstånd. Här ska det lyssnas, just nu äger jag inte ens ett mätinstrument, får se vad tomten kommer med i säcken...
Nu ska önskelistan till Elfa skrivas.
|
Ny med rör |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/12/21 : 17:12:04
|
ELFA är inte billiga! Kan löna sig att googla runt lite. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/21 : 17:59:39
|
Ajt...har du något tipps på något annat ställe som har allt man behöver? |
Ny med rör |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/12/21 : 18:30:45
|
Kommer du att handla för mer än cirka 600 kronor (fraktfritt då) så finns ju Mouser och DigiKey. Levererat till dörren och minst lika snabbt som Elfa. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/21 : 21:50:49
|
Vad tror ni om att använda Sprague Orange Drop 715p som kopplingskondingar? Funkar dom som Hifi (att "myslyssna") eller är de mer gjorda för gitarrförstärkare?
Hur står sig Mallory 150?
Andra tips på dessa kondensatorer?
|
Ny med rör |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/12/22 : 08:33:15
|
En pra pulskondensator i polyprop ska du ha!! De är synnerligen hårt sintrade = ingen uddatonsdistortion pga av sladdriga folier som i PIO-kondingar (vilka går fetbort), och utvecklade för extrema högfrekvensegenskaper - de ska ju leda av extremsnabba pulser. Någon RIFA-typ funkar finfint. Hade det varit för 25 år sedan hade jag nog nämnt något om PHE420 eller så men de heter säkert något annat idag.
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 17:36:53
|
Hej hej. Nu är jag tillbaka med min nya multimeter i högsta hugg. Vi ska prata power supply. Sekundärsidan ger 285-0-285 som går in i ett likriktarrör az12. Vad som kommer ut är 395 dc volt när kretsen är helt olastad. Jag har mätt upp drosselns resistans till 280 ohm o trafons SEK till 140 ohm. Så min fråga är om jag måste klämma dit något mer motstånd i serie med jord,r1 får att få ut ca 250 volt? Jag kommer ha 2 al4 rör ( drar ca 36 mA anodström o 5 mA gallerström) o två pc86 rör som drar 12 mA o detta efter databladen. Totalt kommer kretsen dra ca 106 mA. Min tanke är ohmslag U=RI för att räkna på spänningsfallet i min spänningsdel. Så jag behöver bränna bort ca 150 volt, o har 106 mA i ström då måste resistansen vara ca1400 ohm. Jag har redan 420 ohm i koppar. Så måste jag slänga in ett 1kohm? Låter mycket i mina öron. Vad har jag gjort för fatalt misstag? Tacksam för hjälp. Har man fått till det på ett ungefär så kan man alltid justera r1 när jag har hela kopplingen klar men vill inte skicka in 400 volt in i mina rör. |
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 18:51:54
|
1k låter mycket som seriemotstånd. Prova att belasta nätdelen med någon slags passande konstlast och se hur mycket spänningen sjunker. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 19:47:18
|
Jag är ganska grön på detta, hur slängar man enkelt ihop en konstlast? |
Ny med rör |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 21:59:24
|
Ett effektmotstånd på 3,5-4k över utgången på nätdelen så får du en vink om vad den ger. sen tycker jag att 250V är lite låg spänning, det är ungefär vad jag skulle sikta på över slutrören (mellan anod och katod) du kommer att tappa spänning över utgångstrafons primär och katodmotståndet. Runt 300v från nätdelen bli nog lämpligare. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/07 : 07:32:14
|
Ok då börjar det klarna. Men ett motstånd på ca 3-4 kohm ger en effekt utveckling på ca 40 watt. Kommer nästan behöva ett värmeelement. Se vad jag kan hitta som matchar |
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/07 : 20:01:32
|
jag har inte så grova doningar liggandes hemma. Vet någon snäll själ var jag kan hitta något liknande i sthlm?
Alltså ett effektmotstånd på ca 3.5-4.5 k som tål många watt...typ 40 w
|
Ny med rör |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/01/07 : 20:42:30
|
vad är det för fel på dina al4-or ? Du duger bra som last, och är väldigt kompatibla med den verkliga lasten.
Dubbelkolla allt, slå på strömmen och mät spänningen över katidmotståndet. |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/07 : 22:44:10
|
Det är en bra tanke, var lite rädd att om min nätdel matar ut 400 volt olastad kanske det blir lite väl mycket för mina gamla Al4or men de kanske tål lite en kort stund. Ska jag koppla hela kretsen med opt, glöd, katodmotstånd o hela baletten? Eller bara koppla in rören på anoden o jord på katoden o mäta? |
Ny med rör |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 03:40:25
|
Du måste ha klart runt slutrören, dvs med katodmotstånd, gallerläcka glöd etc. Annars drar de ju ingen ström.
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 13:25:19
|
Nu har det kopplats ihop runt slutrören. När strömmen slås på blir spänningen på anod-katod ca 330 volt som sjunker sedan när Al4orna blir varma till ca 285 volt utan något R1. Slänger jag in ett R1 på ca 500 ohm sjunker spänningen över anod-katod till ca 260 volt, men allt jag sätter dit brinner snart upp. Hur räknar jag ut effekten över R1? Hur mycket ström går där? Är det den totala strömmen som min koppling drar ca 0.1 A eller I=U/R=300/500=0.6A i vilket fall som helt blir det en stor effekt? P=UI Finns det andra lösningar på att trolla ned Spänningen lite utan ha ett monster stort effektmotstånd? Eller hur stort är lämpligt i detta fall?
|
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 15:14:14
|
Har det någon betydelse om man sätter r1 på b+ sidan istället? Innan c1 eller efter c2 |
Ny med rör |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 15:54:47
|
Som R1 sitter nu så genomflyts det dels av utstörmmen från nätdelen och dels rippelströmmen, som kan uppgå till närmare 1A. så det måste tåla mycket effekt. Det du skulle kunna göra är att dela upp de på båda anoderna istället. Vet inte hur mycket som behövs för att skydda röret (så att inte Min. Rt understigs), men testa med ~50ohm på anoderna och sänk C1 något. Eller så behåller du C1 och delar upp de 500ohm som du testad med på båda anoderna. Men en massa serieresistans brukar inte bli nå bra i slutändan.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2015/01/10 16:15:17 |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 18:27:13
|
Jag fattar inte riktigt. Jag har delat upp serie resistansen på båda anoderna 500 ohm sitter precis innan utgångstrafon. Med 8 uF i c1 så är spänningen över anod/katod 296 o om jag lägger 16 uF c1 så blir spänningen 300 volt. Det var inte mycket skillnad i spänning. O 300 volt är fortfarande lite för mkt för mina al4. Vad händer om man har mkt serieresistans? Finns det andra bra knep för få ned spänningen? När jag mätte strömmen över den första resistansen till ca 60 mA borde ha varit lite mer kan jag tycka.
Några fler bra tips?
|
Ny med rör |
|
|
Topic |
|