Author |
Topic |
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 19:49:09
|
Menade givetvis anoderna på likriktaren. Mycket DC resistans i nätdelen ger ett "tråkigare" ljud.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 20:51:04
|
Hehe det fattade jag inte! Tror du att det är bättre att köra en konstlast utanför nätdelen för att lasta transformatorn hårdare? För att slippa massa serieresistans i nätdelen. Den nättrafon som jag använder drev 4 st AL4or i antennförstärkaren som slaktades. |
Ny med rör |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 23:04:14
|
nää. då får du nog acceptera lite resistans här o var istället. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 21:42:17
|
Nu har jag slängt ihop alla rör så att de drar ström. Allt är kopplat utan alla signalvägar så kopplingen ligger på tomgång. Har lite mätdata som jag skulle vilja diskutera med er.
Olastad ger min nätdel ut 395 volt och när ht slås på sjunker utspänningen ner till 275 volt. 270 efter utgångstrafon. Så anodspänningen är 270 volt, det är fortfarande lite högt eller gör det något med 20 extra volt på en AL4 rör. Detta är med ett katodmotstånd på 150 ohm...slänger jag dit 330 så stiger spänningen till 290 volt. Vad gör värdet på katodmotståndet? Vågar man gå lägre på det för att sänka spänningen och ökar strömmen?
Med de här värdena blev anodspänningen till PC86 rören 107 volt. Är det en bra arbetspunkt? På databladen har jag bara hittat max spänning på 175 volt. Ska man försöka ligga närmre det.
Sen har jag dessutom slängt in 100 ohm på likriktarens anoder.
|
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/13 : 21:49:02
|
Låter som att du får hyfsat rimliga värden när allting drar ström. Tänk på att anodspänningen mäts från anod till katod, inte anod till jord. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/13 : 22:36:32
|
Jag funtar på att göra ett CLCRC och måste tyvärr ha ca 500 ohm i det för att komma ner till 260 volt.
Alternativet är när när jag kopplar LC för jag bara ut 220 volt till anoden. Känns lite klent.
Vilken väg skulle ni säga är den bästa? |
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/13 : 23:21:31
|
CLC, med ett ganska lågt värde på första kondensatorn. På det viset kan du reglera ner spänningen utan R inblandat. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/20 : 21:51:37
|
Ok nu har jag bytt c1 till 3,3 uF så anodspänningen ligger på 265 vilket börjar bli bra. Men sen kopplade jag vidare och slängde in mina två orange drops 0,22 uF kopplingskondensatorer mellan anoden på pc86 in på styrgallret på al4. Då bryter det konstiga ut. Utgångstraforna börja ticka o susa och spänningarna stannar på 340 volt. Vad för knas har jag hittat på? Löder jag bort kopplingen till pc86 röret blir allt lugnt igen.
Vad är fel? |
Ny med rör |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/01/20 : 21:56:12
|
Se för allt smör i småland till att du har någonting anslutet på högtalarutgången. Ett effektmotstånd helst, det behöver inte vara för hela effekten men du MÅSTE ha någonting! |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/20 : 22:14:41
|
Oj då. Visste inte att man behövde en belastning på trafon. Ska jag koppla effektmotståndet rakt över högtarutgången. Jag har ett par 10 watts på 400 ohm. Kan det funka. Men förklara för mig jag har ju ingen signal in på förstegröret, hur kan det då bli så mkt knas jag kopplat ihop driv o slutrören? |
Ny med rör |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/01/20 : 22:26:05
|
Det räcker med ett knäpp så kan du få överslag i trafo eller rör(hållare)
Om den dessutom självsvänger så är f-n lös. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/21 : 00:50:05
|
Last på utgången ja, mycket viktigt!! Gärna närmare 8 ohm än 400 ohm men 400 är bättre än ingenting. Med öppen utgång kan det byggas upp stora spänningar vilket förstör transformatorerna.
Konstigheterna du beskriver kan förmodligen härledas till självsvängande ingångsrör. PC86 har ganska bra med branthet och förstärkning och kan alltså vara lite tjuriga att få "tyst" på. Sitter motståndet på 1k så nära galleranslutningen som möjligt? Är volymkontrollen inkopplad? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2015/01/21 : 10:34:23
|
Lite upprepning av tidigare kommentarer och några tips. - Kortslut ingången - Konstlast på utgången (kräver igen effekttålighet i nuläget) - Återgå till originalkondingen i nätdelen. För liten konding kan få hela nätdelen att spöka.. - Mät spänning mellan anod och katod= anodspänning. Det verkar som om du likställer B+ med anodspänning. - Katodmotståndet bestämmer hur mycket tomgångsström som flyter genom röret. Mät spänning över motståndet (katod-jord) Räkna ut strömdraget. Spänningen genom motståndet. Typ 15v/330ohm =0,045=45mA Jfr med rördata, annars justera katodmotsånder och gör ny mätning och beräkning. (mindre motstånd ger högre strömdrag och vice versa) Om ovan siffror stämmer och du har en B+ på 270v har du en anodspänning på 270-15=255v allt frid och fröjd !
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/21 : 11:21:07
|
Oj man lär sig så länge man lever. Ja båda gridstoppers sitter direkt på rörsocklarnavo är på 1 kohm. Potentionetern är inte kopplad än. Jag hittade ett par 100 ohms motstånd på 7 watt som jag löder på innan allt är klart o jag kopplar in någon högtalare. Så sammantaget får man aldrig köra en rörförstärkare utan en utgångslast, Det blir dagens lärdom för lilla mig. |
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/21 : 21:32:20
|
quote: Potentionetern är inte kopplad än
Har du någon annan anslutning från galler till jord? Utan jordreferens flyter gallret fritt och då går det garanterat troll i grejorna. Kortslut ingången som Claesse säger.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/22 : 22:17:53
|
Hurra! Nu spelar stärkaren för första gången! Låter rent o fint upp till drygt hälften av volymen. Sen slår den igenom o börjar dista. Jag har mäter upp 6 mA o 1,7 volt på katodmotståndet till pc86 rören. Anodspänningen ligger på 135 volt. På al4 är det som följer, anodspänning 265 volt, 5,3 volt över katodmotståndet o ca 70 mA. När det börjar dista sjunker strömmen markant o spänningen stiger. Så frågan är hur jag får bort disten? Jag har ett 150 ohm på katoden. Jag har inte kopplat den lokala feedbacken än. Kommer den att minska disten? Kul är det iaf att det låter o spelar. Whii!
|
Ny med rör |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2015/01/22 : 23:26:40
|
Kul, då funkar det! Värdena verkar okay. Du drar cirka 35 mA i sluröret. Uteffekten blir inte spektakulär, förvänta dig cirka 3-4 W så det kan vara att dina högtalare är för tungdrivna och att förstärkaren helt enkelt kör slut på kräm och klipper. |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/23 : 22:02:37
|
Sitter här o myser i glödvärmen. Fick bort lite tickande när jag gjorde en konstgjord centertapp till glöden med två 100 ohms motstånd. Men det konstiga distandet beter sig lite konstigt. Funkar bra till ca halv volym, sen brakar det lös för att på Max volym då spelar störkaren på utan oljud. Vad är det för troll i min potentiometer? Det är en 50 k log med plastbanor. Mäter man anodspänning på tomgång. Ligger den nu på 253 stadigt upp till halv volym, sen sticker den iväg till 295 för att gå tillbaka till 253 på maxvolym. Lurigt säger jag. Vad säger ni? |
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/24 : 03:30:20
|
Kan det vara någon mystiskt självsvängning hos ingångsrören som uppstår vid ett visst läge på volymkontrollen? Just att likspänningarna ändrar sig tycker jag är ett tecken på självsvängning, digitala multimetrar får ofta spader om det ligger överlagrad växelspänning på likspänningen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/24 : 23:16:16
|
Hej i kvällen. Det mystiska fenomenet verkar ha försvunnit när jag kopplade in den lokala feedback slingan. Fattade inte riktigt vad som hände men är glad att oljuden upphörde. Gott iaf. Nu ska jag börja med det kosmetiska. Postar lite bilder sen på vägen. Tack för all hjälp. Guld värt!
|
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 20:14:58
|
Hej igen. Nu spelar mitt steg men har upptäckt att när jag pressar volymen lite så börjar den dista. Min hjärna har tre olika scenarier om varför. Ett: min högtalare är för trögdrivna o slutrören går o botten Två: slutröret får för hög signal på styrgallret Tre: drivröret får för hög signal
Finns det fler alternativ? Hur kan man luska ut var skon klämmer?
Trevlig kväll |
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 21:00:59
|
Har du tillgång till oscilloskop och tongenerator?
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 21:53:50
|
nä tyvärr...bara en vanlig digital multimeter.
|
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 22:22:40
|
Och här kommer lite byggbilder. Jag som sagt har återanvänt så mycket jag bara ha kunnat av en gammal antennförstärkare från slutet av 40-talet. Det är faktiskt rätt fantastiskt att det går att få ljud ut (som faktiskt låter mysigt i mina öron) ur något som är drygt 70 år. Men helt tidstypisk är ju inte bygget med sina pc86 drivrör och AL4 som slutrör.
Blev lite rå industri romantik av bygget...på något sätt gillar jag det.
Grundmaterial från vinden
Rör setup, al4, AZ12, pc86
Injustering av nätdel med "verklig" last, vore i det brandfarligt skulle det vara nice att köra en chassi i Zebra papp
När jag insåg att dessa gamla rörsocklar behövde dels stora hål, 37 mm och dessutom med öron så var beslutet lätt att återanvända det gamla chassit
Kopplingen färdig, börjar bli lite bättre på att löda på stärkare nr 2
Testkörning
In i det yttre chassit
Placerad på subben, skönt med bara en rocker-switch och en volymratt. Inga sladdar som trasslar får jag drog in en APTX-blåtand länk. 40-tal möter sent 60-tal goes 2014.
Mysigt och varmt
Det var min resa so far. Är ju mycket kul det här. Börja fastna med det här att bygga, modda och greja. Hittade precis Pix Indy500 tråd. Det får bli ett nästa projekt plus ett par nya högtalare. Jag behöver få upp lite känslighet, tippar på att denna häck inte levererar så mycket mer än 2x4 watt. Blir nog något litet bakladdat horn med typ foster fe126en. Vi får se.
|
Ny med rör |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 22:42:27
|
Trevligt bygge, gillar designen!
Utan oscilloskop blir det nog svårt att ta reda på vad det är som klipper. 2x4W borde räcka för att spela ganska ordentligt högt på ett par vanliga högtalare, men vad som är "högt" är förstås väldigt relativt också. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|