HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Smidig transmission line högtalare sökes
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/12/15 :  10:40:57  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag byggde i somras ett par cyburgs needle, som är ett par nätta, små högtalare, med enkel konstruktion och endast ett 3" element i varje högtalare.
Högtalarna låter verkligen imponerande med tanke på att det endast är 3" element som spelar. Jag gillar verkligen principen med transmission line högtalare.
Men jag saknar en del neråt i basen.
Finns det någon högtalare som använder typ 4"-5.25" bas plus diskant som man kan bygga själv?
Konstruktionen i sig behöver inte vara så enkelt utan det är waf-faktorn som spelar roll, alltså att den är hyffsat liten.

Tacksam för hjälp.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2014/12/16 :  20:54:44  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Atkins mini tls eller daline båda för Kef b110 men de funkar med moderna element.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/12/16 :  22:12:26  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
http://home.planet.nl/~eekel235/websitepagina/scoperta.html

Denna kanske?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/12/17 :  10:32:21  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack! Scoperta verkar väldigt intressant. Ska kolla vidare.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2015/01/01 :  01:27:56  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
TABAQ funkar fint med TB 4". Stuffing 60 gram isf 100 gram.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2015/01/03 :  15:51:30  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Kolla in en annan kvartsvågspipa
http://www.quarter-wave.com/Horns/BLH_Design_Article.pdf
Finns en rackarns detaljerad byggtråd i diyaudio med ett Tangband 4" element, min blygsamhet förbjuder mig att säga vem som gjorde jobbet ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000